Jump to content
Annons

pajf87

Recommended Posts

jag har köpt uppgraderingen till logic pro, men programmet körs i 32bit. Ska inte 9:an kunna köras i 64bit? Sitter på en imac som är 6 månader gammal. De kanske inte spelar nån roll heller har ändå bara 4gb ram. Nån som har koll på 32bit vs 64bit? Och hur man byter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 4 veckor senare...
64-bitar är helt onödigt när man jobbar med musik.

Det som händer när du kör i 64-bitar är att det dynamsika omfånget ökar.

24-bitar är mer än nog för musik.

64 bit eller 32 bit har inget med det dynamiska omfånget att göra utan hur OS & processor och minnen används.

M.a.o Ljudmässogt är det ingen skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

chockadskeptisk.gif

Oavsett hur många bitar ett operativsystem har TRETTIOTVÅ SEXTIOFYRA eller HUNDRATJUGOÅTTA så har det I N G E N T I N G med audio's bitar att göra Ö V E R H U V D T A G E T ! ! !

"-Kaffekokaren går på 220v och min dator sitter oxå i vägguttaget.. Alltså.. dom måste kunna göra samma sak?!

Ut och plocka blåbär.. nej just ja, jag ÄR ett!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
kanske är jag dum nu, men borde inte själva logic flyta bättre i 64bitar? Alltså plugins osv.

Om dom är kodade i 64bit absolut , problemet är att många har inte uppgraderat sina pluggar än och då måste du köra via Logic 32/64 bit pluggen som du bara kan ha en uppe av åt gången.

Inte hela världen men funkar inte för mig , speciellt inte i stora projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Lånar tråden lite

Har precis bytt till mac och logic.

Jag som använder rätt mycket softsyntar osv tycker det är rätt störande när man måste trycka en extra gång hela tiden.

Har dock även skaffat mig 16gb ram, just för att jag har så stora orkesterprojekt igång allt som oftast. Kommer bara 4gb av dem utnyttjas nu då, eller går varje synth separat på något sätt?

Här är min påhittade teori som gärna får bekräftas eller tvärt om:

Har bara nån konstig bild i huvudet av att om en 32bit-process tar tex 3gb och en annan tar 3gb till , så går det bra, men inte om bara en process kräver 6gb.

Då med tanken att varje plugin är en egen process..

Tänker jag helt galet i det här? Går logic med AU-pluggar osv som en enda process bara och funkar det ens så?

Redigerat av aesh
Link to comment
Dela på andra sajter

Lånar tråden lite

Har precis bytt till mac och logic.

Jag som använder rätt mycket softsyntar osv tycker det är rätt störande när man måste trycka en extra gång hela tiden.

Har dock även skaffat mig 16gb ram, just för att jag har så stora orkesterprojekt igång allt som oftast. Kommer bara 4gb av dem utnyttjas nu då, eller går varje synth separat på något sätt?

Här är min påhittade teori som gärna får bekräftas eller tvärt om:

Har bara nån konstig bild i huvudet av att om en 32bit-process tar tex 3gb och en annan tar 3gb till , så går det bra, men inte om bara en process kräver 6gb.

Då med tanken att varje plugin är en egen process..

Tänker jag helt galet i det här? Går logic med AU-pluggar osv som en enda process bara och funkar det ens så?

Något som rullar i 32-bitar har en maximal minnekapacitet på 2^32 bit = 4 194 304 kB = 4 096 MB = 4 GB. Detta betyder att Logic i 32-bitars läge klarar av att hantera 4 GB RAM. Logic i 64-bitars läge klarar av "lite" mer i teorin, nämligen: 2^64 = 17 179 869 184 GB. Mer info i räkneskaperna finns hos wikipedia.

AU är en standard som Apple skapat som kallas för AudioUnit. Tredjepartstillverkare kan använda sig av denna standard för att Logic skall kunna hantera deras plug-ins. Hurvida tredjeparspluggar klarar av 64-bitar är helt upp till tredjepartstillverkarna.

Nyfiken fråga, vad är det för specifikation på din dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta betyder att Logic i 32-bitars läge klarar av att hantera 4 GB RAM.
Ja och nej. Om du kastar upp en EXS24 med massa samplingar och närmar dig 4 GB-gränsen, då kommer EXS24 att brytas ut ur programmet och köras som en egen process. M.a.o. 4 GB till Logic och ytterligare 4 GB till EXS24 i 32-bitars läge.

Detta gäller Logics egna instrument och effekter, inte tredjepartspluggar. Så kör man mycket tredjepartspluggar som finns i 64-bitars version är det såklart trevligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej. Om du kastar upp en EXS24 med massa samplingar och närmar dig 4 GB-gränsen, då kommer EXS24 att brytas ut ur programmet och köras som en egen process. M.a.o. 4 GB till Logic och ytterligare 4 GB till EXS24 i 32-bitars läge.

Detta gäller Logics egna instrument och effekter, inte tredjepartspluggar. Så kör man mycket tredjepartspluggar som finns i 64-bitars version är det såklart trevligt.

Du är en klippa Linus 🙂 Viste inte att Apples egna prylar fick access till mer RAM så man tackar för upplysningen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som rullar i 32-bitar har en maximal minnekapacitet på 2^32 bit = 4 194 304 kB = 4 096 MB = 4 GB. Detta betyder att Logic i 32-bitars läge klarar av att hantera 4 GB RAM. Logic i 64-bitars läge klarar av "lite" mer i teorin, nämligen: 2^64 = 17 179 869 184 GB. Mer info i räkneskaperna finns hos wikipedia.AU är en standard som Apple skapat som kallas för AudioUnit. Tredjepartstillverkare kan använda sig av denna standard för att Logic skall kunna hantera deras plug-ins. Hurvida tredjeparspluggar klarar av 64-bitar är helt upp till tredjepartstillverkarna.Nyfiken fråga, vad är det för specifikation på din dator?

iMac 27" mid 2011

3,1 gHz cpu

16gb ram

1TB HDD

ATI Radeon 6970m 2GB GDDR5

Ja och nej. Om du kastar upp en EXS24 med massa samplingar och närmar dig 4 GB-gränsen, då kommer EXS24 att brytas ut ur programmet och köras som en egen process. M.a.o. 4 GB till Logic och ytterligare 4 GB till EXS24 i 32-bitars läge. Detta gäller Logics egna instrument och effekter, inte tredjepartspluggar. Så kör man mycket tredjepartspluggar som finns i 64-bitars version är det såklart trevligt.

Tack för jättebra svar båda två!... Bara för att göra saker extra klart Linus: Menar du då att det bara är exs24 som går som separat process?

Känns som att du menade just det, men jag är trött i huvudet efter två dygn av att försöka få saker att funka.

Redigerat av aesh
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och nej. Om du kastar upp en EXS24 med massa samplingar och närmar dig 4 GB-gränsen, då kommer EXS24 att brytas ut ur programmet och köras som en egen process. M.a.o. 4 GB till Logic och ytterligare 4 GB till EXS24 i 32-bitars läge.

Detta gäller Logics egna instrument och effekter, inte tredjepartspluggar. Så kör man mycket tredjepartspluggar som finns i 64-bitars version är det såklart trevligt.

Funkar inte Kontakt på samma sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

aesh:

Det finns 3 st tänkbara scenario.

1) Ditt OS X och Pro Tools trivs inte tillsammans och lösningen är att uppdatera Pro Tools. Hittade en signatur i ett forum som hade följande kombinationer som jag antar fungerar: iMac 27" i7 Quad Core 2.8Ghz, 16GB RAM (OS X 10.6.8 PT 9.0.3 & 10.7.1 external PT 9.0.5)

2) Alternativt är det ditt RAM-minne som spökar.

3) Jag skulle inte bli helt förvånad ifall ditt problem härstammar från ett eller flera plug-in du använder. Prova att avaktivera alla plug-ins, förutom Apples. Och se om problemet fortfarande kvarstår. Om inga problem finns, aktivera ett plug-in åt gången och testa vidare.

Drar av en hög frågor nedan som förhoppningsvis hjälper dig på vägen.

Vad är det för RAM-konfiguration du sitter på i nuläget för att få dina 16 GB RAM? 4 x 4 GB? Vad är det för RAM-minnen du köpt och satt i?

Sitter Apples original RAM fortfarande i?

Kör du med OS X Lion?

Är du 100% säker på att Pro Tools 8 är optimerat för ditt operativsystem?

Är du 100% säker på att Pro Tools är optimerat för Quad Core CPU?

Hittade svaret själv hos gearslutz där inläggen svarar att Pro Tools 8 stöder 8 st kärnor. MEN, NativeInstruments Kontakt stöder bara en. Använder du NI produkter? Prova att av aktivera NI-pluggar till att börja med.

Är du 100% säker på att alla Plug-in du använder är kompatibla med ditt system?

Link to comment
Dela på andra sajter

aesh:

Det finns 3 st tänkbara scenario.

1) Ditt OS X och Pro Tools trivs inte tillsammans och lösningen är att uppdatera Pro Tools. Hittade en signatur i ett forum som hade följande kombinationer som jag antar fungerar: iMac 27" i7 Quad Core 2.8Ghz, 16GB RAM (OS X 10.6.8 PT 9.0.3 & 10.7.1 external PT 9.0.5)

2) Alternativt är det ditt RAM-minne som spökar.

3) Jag skulle inte bli helt förvånad ifall ditt problem härstammar från ett eller flera plug-in du använder. Prova att avaktivera alla plug-ins, förutom Apples. Och se om problemet fortfarande kvarstår. Om inga problem finns, aktivera ett plug-in åt gången och testa vidare.

Drar av en hög frågor nedan som förhoppningsvis hjälper dig på vägen.

Vad är det för RAM-konfiguration du sitter på i nuläget för att få dina 16 GB RAM? 4 x 4 GB? Vad är det för RAM-minnen du köpt och satt i?

Sitter Apples original RAM fortfarande i?

Kör du med OS X Lion?

Är du 100% säker på att Pro Tools 8 är optimerat för ditt operativsystem?

Är du 100% säker på att Pro Tools är optimerat för Quad Core CPU?

Hittade svaret själv hos gearslutz där inläggen svarar att Pro Tools 8 stöder 8 st kärnor. MEN, NativeInstruments Kontakt stöder bara en. Använder du NI produkter? Prova att av aktivera NI-pluggar till att börja med.

Är du 100% säker på att alla Plug-in du använder är kompatibla med ditt system?

Jag vill inte vara den som är den, men jag förstår inte var idén att jag kör pro tools kommer ifrån. Jag kör logic (detta är en logic-tråd).

Men för att svara på lite frågor: Jag har självklart inte orginalminnena kvar, då de inte få plats och det faktum att olika minnen inte samarbetar bra.

Jag kör lion ja (inte mitt fel, jag fick det med datorn).

Redigerat av aesh
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte vara den som är den, men jag förstår inte var idén att jag kör pro tools kommer ifrån. Jag kör logic (detta är en logic-tråd).

Men för att svara på lite frågor: Jag har självklart inte orginalminnena kvar, då de inte få plats och det faktum att olika minnen inte samarbetar bra.

Jag kör lion ja (inte mitt fel, jag fick det med datorn).

Ojdå... Förlåt! Snacka om att jag varit ute och cyklat... 😊

Med risk för att hoppa på cykeln igen, vad är det som inte fungerar i Logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Har precis beställt 32Gb (4x 8gb) minnen till min mac pro mid 2010. Visst klarar väl logic att i praktiken hantera det i 64 bit läge?

Japp! Logic klarar 32 GB och beyond...

Men får man fråga vad du sitter på för modell?

Du måste dela i tre.

Har du 4 stycken minnen så kommer det att halta i dina slotar.

Bättre om du hade köpt sex stycken 4GB-minnen. Tre på varje sida

Men innan vi tar upp det så är det bra om du skriver vilken av Mac Pro 2010 du har. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jasså ok, då var det som jag misstänkte, surt. Jag har den billigaste versionen. Quad core med 4 slots. Då är det alltså bättre om jag bara beställer 3st 8gb minnen alltså?

Tack för svar!

Är inte helt hundra på quad. Men det finns massor om just detta fenomen med ddr3.

http://hintsforums.m...ad.php?t=115023

http://www.google.se...0&bih=1066&bs=1

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack igen, verkar vara en liten skillnad på 4 x 8gb och 3 x 8gb. Den senare ska vara 0.5% snabbare än den första. Liten skillnad, men eftersom jag ändå inte behöver mer än 24gb minne just nu, så får det bli 3 x 8gb så länge. De har ju börjat sälja 16gb moduler nu med, i ett kit på 3 moduler, så 48gb kan man trycka i en mac pro mid 2010 quad core numera. Men ska visst vara lite långsammare än 3 x 8gb modulerna...

Redigerat av SirThoms
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...