Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag har tagit upp mitt gamla lÄtskriveri igen - Àntligen. Jag tÀnkte höra med er, för mig som anvÀnder Logic idag. Vad finns det för bra trumplugins? (Om nÄgot sÄ viktigare att det Àr lÀttanvÀnda Àn att det lÄter bra) GÀrna hela program liknande EZ-Drummer eller sÄ.

Uppskattar all hjÀlp! Tack

/Henrik

Annons
Postat

tjo!!..

jag har ingen erfarenhet av andra pluggar Àn ez-drummer sjÀlv.

men dessa kanske kan vara vara av intresse.

Addictive Drums

Superior Drummer 2.0

Superior Drummer Àr (som jag förstÄr det) en avancerad variant av ez-drummer.

nÄgon med lite mer koll fyller sÀkert pÄ med förslag =)

Postat

Vill man gÄr det att anvÀnda UltraBeat eller ESX24 med tillhörande samplingar som redan finns i Logic Studio. Anledningen till att jag valde att gÄ vidare till en extern plugg var att jag eftersökte bÀttre och mer realistiska ljud samt att jag ville ha loopar via MIDI som en riktig trumslagare spelat in för att undslippa mekaniska trummor. Upp till detta ville jag ha möjlighet att kunna editera ljuden eller byta ut enstaka delar i ett redan existerande trumset.

För runt tvÄ Är sedan valde jag mellan EZ-drummer och Addictive Drums. Mitt val föll pÄ Addictive Drums för att det var mer vÀlljudande Àr nÄgot annat jag stött pÄ. Upp till detta gav Addictive Drums mig alla de möjligheter jag önskade och som grÀdde pÄ moset var det mycket prisvÀrt! Nu pÄ senare tid har fler kompletta trumset och massor av "grooves" adderats vilket gör att Addictive Drums i princip inte har nÄgot jag saknar. Kan varmt rekommendera Addictive Drums men ber dig samtidigt att göra en egen undersökning som passar till dina behov!

Lycka till! 🙂

Postat

Utan att göra reklam pÄ ngt sÀtt mÄste jag ocksÄ sÀga Addictive drums. Den enda trumplugg jag anvÀnder.

Hade EZ innan och har provat Superior drummer, men AD lÄter bÀttre, Àr lÀttare att ratta utan att för den skull tumma pÄ alla moddningsmöjligheter, samt tar relativt lite utrymme sett till vad pluggen levererar.

Postat (redigerat)

Snart kommer ocksÄ AD med extra tydligt grÀnssnitt. ADHD.

Förresten: Borde inte AD slÀppa en metalversion snart?

Redigerat av JohnRick
Postat

Fan vad grymma ni Àr pÄ att svara. Ska ta och titta pÄ Addictive Drums nu och jÀmföra med de övriga. Tack!

Postat

Snart kommer ocksÄ AD med extra tydligt grÀnssnitt. ADHD.

😆

Förresten: Borde inte AD slÀppa en metalversion snart?

NĂ€rmsta för tillfĂ€llet Ă€r Metal MIDI-pack men det finns inga definierade Metal trummor utan man fĂ„r skruva pĂ„ befintliga, om det behövs 🙂
Postat

😆

NĂ€rmsta för tillfĂ€llet Ă€r Metal MIDI-pack men det finns inga definierade Metal trummor utan man fĂ„r skruva pĂ„ befintliga, om det behövs 🙂

Finns en hel hög med gratis presets hÀr:

http://www.xlnaudio.com/?page=downloads&d_page=presetpaks

Bland annat ett paket med 13 metal-presets. Sen kan jag varmt rekommendera Community Pack som finns pÄ samma sida. Den innehÄller bl.a. tvÄ presets (Fuge och Egg) som Àr grymma till metal.

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Addictive Drums tvekslöst. Har ocksÄ testat EZ Drummer och Superior 2.0 men AD Àr klart överlÀgsen enligt mig.

Postat

Nu har ett gĂ€ng redan hyllat Addictive och jag kan bara hĂ„lla med, passa pĂ„ att köpa med retropaketet nĂ€r du Ă€ndĂ„ Ă€r igĂ„ng 🙂

Postat

Finns en hel hög med gratis presets hÀr:

http://www.xlnaudio.com/?page=downloads&d_page=presetpaks

Bland annat ett paket med 13 metal-presets. Sen kan jag varmt rekommendera Community Pack som finns pÄ samma sida. Den innehÄller bl.a. tvÄ presets (Fuge och Egg) som Àr grymma till metal.

Oh! Man tackar, bockar och bugar för utmĂ€rkt tips! 😄

• 5 mĂ„nader senare...
BurninSven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

PÄ tal om AD, jag har aldrig riktigt fÄtt templates ut pÄ separata spÄr per trumdel att funka i Logic. Hur gör man? Vill kunna bounca separata AD spÄ för vidarebearbetning i tex Mixbus. EZ Àr inte fel heller men innebÀr i mitt tycke liiiite mindre power pÄ nÄt diffust sÀtt som jag dÄ överlÄter till dom riktigt insatta att förklara fördelen med.

Redigerat av BurninSven
Postat

PÄ tal om AD, jag har aldrig riktigt fÄtt templates ut pÄ separata spÄr per trumdel att funka i Logic. Hur gör man? Vill kunna bounca separata AD spÄ för vidarebearbetning i tex Mixbus. EZ Àr inte fel heller men innebÀr i mitt tycke liiiite mindre power pÄ nÄt diffust sÀtt som jag dÄ överlÄter till dom riktigt insatta att förklara fördelen med.

Kolla in den hÀr guiden:

http://www.xlnaudio.com/downloads/manuals/how-to-separate-outputs.pdf

Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Addictive Drums utan tvekan 🙂

Postat

Àr AD Àven att föredra för elektronisk musik (house)? Ingen som har erfarenhet av Geist? skulle vara kul att se vad folk sÀger om det!

Postat

Jag har provat geist lite smÄtt, men blev mest frustrerad. TIll elektronika bör den dÀremot vara lÀmpad. Ser den inte

som en go-to-plugg för rock/funk/metal-pop sÄsom Superior och AD Àr tÀnkt.

Postat

NÄgon som testat Native Instruments Abbey Roads?

Svar ja. De Àr kÀcka, med bra ljud, fast föredrar ÀndÄ AD & SD.

• 11 mĂ„nader senare...
Grodin (oregistrerad)
Postat

Vad blev det för trumplugg till slut?

Detta Àr en gammal trÄd men jag tÀnkte ÀndÄ tillÀgga.

Jag hÄller inte riktigt med angÄende Addictive Drums. Visst de Àr helt okej och man kan fÄ dem att lÄta bra i en mix men jag Àr ÀndÄ inte helt övertygad, kÀnns inte riktigt som att det Àr en trummis som spelar. Det Àr nÄgot vÀldigt artificiellt över dem, nÄgot som iofs kan vara eftertraktat i vissa fall, med andra ord sÄ funkar de sÀkert jÀttebra till viss musik som britney spears, pink och annat kommersiellt med vÀldigt processade trummor. De funkar sÀkert vÀldigt bra till metal med, dÄ metal musik har ett vÀldigt processat trumljud.

Men om man vill ha riktigt trumljud sÄ Àr Abbey Road drummer det mest autentiska jag hört. Dynamiken och random-funktionen gör sÄ att det kÀnns som riktiga trummor. snÀppet under det skulle jag vilja sÀga Àr Studio drummer, som ocksÄ Àr riktigt bra!

TyvÀrr sÄ Àr dom vÀldigt tunga för processorn.

Superior Drummer Àr ocksÄ bra, inte riktigt lika övertygande men ÀndÄ bra. Inte sÄ resurskrÀvande och Àr vÀldigt stabila i Logic.

sÄ för att svara pÄ din frÄga: Abbey Road 60s drummer tycker jag lÄter snyggas och mest autentiskt, men det Àr en smaksak.

Och om man vill ha ett mer allroundljud ska du antingen ha Studio drummer eller Superior Drummer. Superior Drummer har dessutom mÄnga expansioner.

sen beror det ju förstÄs pÄ vilken musik du jobbar med.

Lycka till med musikskrivandet

Postat

I nulÀget har jag faktiskt Àndrat Äsikt och sÀllar mig till Studio Drummers skara. MÄste vara Teldex-rummet som gör det. Mixosaurus (som Àr typ gigantiskt och svindyrt och ...ptja..bÀst) spelades in i samma tyska kammare. Abbey Road-kiten avinstallerade jag rÀtt snabbt faktiskt. Inte lika expressiva nÀr man spelar dem tyckte jag. Sedan finns ju Ocean Way drums, men de börjar bli lite Äldersstigna. Steven Slate 4 har kommit nyssens och de ska vÀl vara helt OK. AnvÀnder bara 3.5 fortfarande dock...

Grodin (oregistrerad)
Postat

Det lÄter vÀldigt metal, inte min kopp te.

Jag kör mycket indie, soul och jazz. sÄ de passar mig inte alls.

I nulÀget har jag faktiskt Àndrat Äsikt och sÀllar mig till Studio Drummers skara. MÄste vara Teldex-rummet som gör det. Mixosaurus (som Àr typ gigantiskt och svindyrt och ...ptja..bÀst) spelades in i samma tyska kammare. Abbey Road-kiten avinstallerade jag rÀtt snabbt faktiskt. Inte lika expressiva nÀr man spelar dem tyckte jag. Sedan finns ju Ocean Way drums, men de börjar bli lite Äldersstigna. Steven Slate 4 har kommit nyssens och de ska vÀl vara helt OK. AnvÀnder bara 3.5 fortfarande dock...

För mig Àr inte ljudet pÄ rummet det viktigaste, de skulle lika gÀrna kunnat vara inspelade i ett garage, bara de lÄter riktiga och har "verklig" dynamik, lÄta som att det Àr nÄgon som spelar. Hittills sÄ blir jag mest övertygad av Abbey Road drummer serien. Studio drummer Àr som sagt riktigt bra med och jag kan tÀnka mig att de Àr uppbyggda pÄ samma sÀtt, med tanke pÄ att de utvecklas av samma företag.

sen Àr ju allt smaksak...

har aldrig testat mixosaurus men jag kan tÀnka mig att dom Àr bra.

steven slate 3.5 har jag testat och tyckte inte alls om det. dom kÀnns för stela pÄ nÄgot sÀtt, lite som addictive drums.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.