Jump to content
Annons

Gitarrtopp--->datorn


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Tjao!

Jag har alltid spelat in gitarr genom att micka upp stärkare eller bara köra en line in och använda mig utav amplitude eller guitarrig.

Frågan är nu ifall jag kan köra ifrån min orange topps line ut in i ljudkortet?? Går det astt göra så eller är det några nackdelar med det? bor lite tillfälligt på ett ställe där jag inte bara kan vråla igång stärkaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Oki...

Jo det är en rörtopp...

Det är bara lite kort visit här så känns onödigt att köpa något för att kunna göra just detta...Kan man itne "lura" stärkaren på nåt annat sätt som inte kostar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har samma fråga här. Tänkte ta hem min ENGL Powerball topp och spela in den hemma. Som jag har fattat det så behöver jag en form av dummy eller load box. Tänker spela in genom FX senden på stärkaren. Min fråga är: Måste jag ha något in i returnen på FX senden? Eller räcker det med att ha senden från FX senden in i linjeingången (DI) på min Mbox2:a?

Link to comment
Dela på andra sajter

du måste ändå ha en dummy eller högtalare ikopplad även om du kör från senden för att inte pajja förstärkaren

och du behöver ingen return men det är linje nivå på senden så den ska in i en line och inte di

och sen vet jag inte var fx ligger i kedjan på förstärkaren så då förlorar du ändå möjligheter att påverka ljudet

i ditt fall är det väl bäst att koppla gitarren direkt till di på mboxen

edit: eller skaffa en dummy

jag vet egentligen inte om någon skulle rekommendera att köra signal från senden även om det går

någon kanske kan kommentera det

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde lite tester igår, mest för att se hur det lät med olika impulser i kombination med toppen. Signalkedjan jag hade var: Gitarr - ENGL Powerball - FX send - DI ingången på Mbox2:an (ingen signal på linjeingången).

Hade självklart cabinetet inkopplad när jag testade. Först lät det lite halvkasst, det knastrade lite. Men efter att jag hade sänkt alla volymer till kanalerna avsevärt så försvann det. Vet inte om denna approuch kan vara

skadlig på något sätt.

EDIT: EQ:n på stärkaren funkade förövrigt under testet.

Redigerat av Unicron
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag skulle nog hellre använda guitarrig eller liknande för som det har sagts. Man missar ju kanske 60% av ljudet man har i replokalen utan lådan den färgar en hel del. Och jag har för mig att bara förstärkarenheterna i regel låter ganska tråkigt. Annars skulle väl ludteknikerna Lajna guror också på gigs men det har jag aldrig sett någon som gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde lite tester igår, mest för att se hur det lät med olika impulser i kombination med toppen. Signalkedjan jag hade var: Gitarr - ENGL Powerball - FX send - DI ingången på Mbox2:an (ingen signal på linjeingången).

Hade självklart cabinetet inkopplad när jag testade. Först lät det lite halvkasst, det knastrade lite. Men efter att jag hade sänkt alla volymer till kanalerna avsevärt så försvann det. Vet inte om denna approuch kan vara

skadlig på något sätt.

EDIT: EQ:n på stärkaren funkade förövrigt under testet.

Det finns en impulsplugg som heter recabinet, som är gjord just för inspelning från line out (eller send, same,same) på förstärkare. Den har slutsteget med i impulsen också!

Dra ned demon från deras hemsida och prova!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en impulsplugg som heter recabinet, som är gjord just för inspelning från line out (eller send, same,same) på förstärkare. Den har slutsteget med i impulsen också!

Dra ned demon från deras hemsida och prova!

Jodå, har både Recabinet 2.0 och nya Recabinet 3. Men tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjao!

Jag har alltid spelat in gitarr genom att micka upp stärkare eller bara köra en line in och använda mig utav amplitude eller guitarrig.

Frågan är nu ifall jag kan köra ifrån min orange topps line ut in i ljudkortet?? Går det astt göra så eller är det några nackdelar med det? bor lite tillfälligt på ett ställe där jag inte bara kan vråla igång stärkaren

Jag kör med en Red box ibland. Kopplas till line out eller send eller så. Det låter inte som att mika upp men det blir bra på ett annat sätt. Framför allt är det väl ett live-verktyg, men funkar även till inspelning.

http://www.hughes-and-kettner.com/products.php5?id=110

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...