Jump to content
Annons

Detune i Reasons subtractor?


bonsoirjohnjohn

Recommended Posts

Tja, jag försöker följa en tutorial om subtraktiv syntes. Sonic Academy.

Han har valt en oscillator och så ökar han voices till 8, det är en fyrkantsvåg tror jag det heter (jag klistrar in en bild)

59111108.png

Sen så trycker han på en tangent och vrider upp och ner på detune och det blir jättemäktigt ljud, passande för trancemusik. Jag försökte göra likadant i Subtractorn och sen vred jag på "cent", men det blev inte alls lika coolt. Vad gör jag för fel tror ni? Vore skittacksam för svar!

Ah, klistrar in en bild på hur min subtraktor är inställd också:

subtrakor.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för tipset, men jag tycker inte det blev lika coolt, det blev mer av en "effekt" på sylenthen, speciellt om jag bara kör en oscillator och unison på 8 istället för 16. Vilket väl borde vara såsom han ställer in den... Blir inte riktigt klok på detta. Det var jättenära i ljud, men ändå inte. Men jag kanske inte fattar nåt annat jag borde fatta, det kanske går att få det lika snyggt i subtraktorn.

... Som du kanske förstår så ska jag precis lära mig hur en synth fungerar 🙂 Är ganska novis (minst sagt). Däremot så lärde du mig vad en unison gör och fick mig att experimatera om en annan sak som var jävligt cool, t.o.m. add-asperger-bonsoir john john kanske kan lära sig hur en synth fungerar! Det trodde jag inte 😄 :D 😄 Synthar har typ vart ångest för mig innan, massa rattar som jag inte fattat alls hur jag ska använda 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massa sätt att "feta till". Om du vrider upp detune på Oscillator 1 i Sylenth bygger den väl egentligen upp en hög av flera oscillatorer som alla är lite snedstämda.

Eftersom Reason är så modulärt och prestandasnålt kan du bygga ihop ett flertal uppsättningar av Subtractor, Malström eller Thor beroende på syntes och vad du vill använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skapa 8 st identiska Subtractors i en Combinator och snedstäm dem sen individuellt så får du samma effekt.

Du kan ju programmera en ratt i Combinatorn så att "cent" (av nån anledning kallad "Fine tune" i programmern) påverkas olika mycket i varje Subtractor. På så sätt kan du med en enda ratt öka eller minska snedstämningen (det är troligen så din detune-ratt fungerar).

Jag langade ihop en Combinator som du hittar här: http://assar.se/temp/SubtractorSawCombinator.cmb.

Du kan ju kolla hur den är uppbyggd, särskilt parametrarna i programmern.

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Skapa 8 st identiska Subtractors i en Combinator och snedstäm dem sen individuellt så får du samma effekt.

Du kan ju programmera en ratt i Combinatorn så att "cent" (av nån anledning kallad "Fine tune" i programmern) påverkas olika mycket i varje Subtractor. På så sätt kan du med en enda ratt öka eller minska snedstämningen (det är troligen så din detune-ratt fungerar).

Jag langade ihop en Combinator som du hittar här: http://assar.se/temp/SubtractorSawCombinator.cmb.

Du kan ju kolla hur den är uppbyggd, särskilt parametrarna i programmern.

Åh Assar! 😄 Tack tack! Va snälla ni är! Ska genast kolla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag hur combinatorn funkar, men det kändes lite jobbigt att trixa så mkt för det sylenthen klarade på en rattvridning. Är det lite så det funkar i reason, att det tar lite längre tid för att få samma resultat som i vissa vsti-pluggar och är det nån fördel med det? Typ att man lär sig mer och kan experimentera mer?

Jag laddade ner din fil Assar, och efter att jag ändrat lite saker i den så lät den mer som sylenthen, men ändå inte riktigt.

En annan sak slog mig, när ljudet är "för fett", blir det inte svårt att få in i en låt, det lär ju ta över ganska mkt? Kanske gör de vsti-erna lättrattade för fett ljud, men det blir för mkt kaka i alla register..? Kanske är bra att reason lät lite mindre fet?

Blev lite besviken först att nåt som var så enkelt som det han gjorde, skulle bli så "komplicerat" i reason... men jag kanske tänker fel? Ni får gärna komma med nåt stöttande här 🙂 jag gillar ju reason, vill inte börja drömma om andra program när jag precis köpt reason och record och inte ens lärt mig nåt utav dom ordentligt.

Har kört lite reason 4 innan och inte lärt mig det, utan bara kört presets, men nu ska jag göra allt på riktigt tänkte jag. Lära mig från grunden medan jag ändå måste lära mig kong och allt annat nytt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag hur combinatorn funkar, men det kändes lite jobbigt att trixa så mkt för det sylenthen klarade på en rattvridning. Är det lite så det funkar i reason, att det tar lite längre tid för att få samma resultat som i vissa vsti-pluggar och är det nån fördel med det? Typ att man lär sig mer och kan experimentera mer?

Jag laddade ner din fil Assar, och efter att jag ändrat lite saker i den så lät den mer som sylenthen, men ändå inte riktigt.

En annan sak slog mig, när ljudet är "för fett", blir det inte svårt att få in i en låt, det lär ju ta över ganska mkt? Kanske gör de vsti-erna lättrattade för fett ljud, men det blir för mkt kaka i alla register..? Kanske är bra att reason lät lite mindre fet?

Blev lite besviken först att nåt som var så enkelt som det han gjorde, skulle bli så "komplicerat" i reason... men jag kanske tänker fel? Ni får gärna komma med nåt stöttande här 🙂 jag gillar ju reason, vill inte börja drömma om andra program när jag precis köpt reason och record och inte ens lärt mig nåt utav dom ordentligt.

Har kört lite reason 4 innan och inte lärt mig det, utan bara kört presets, men nu ska jag göra allt på riktigt tänkte jag. Lära mig från grunden medan jag ändå måste lära mig kong och allt annat nytt.

Skulle inte säga att allt tar längre tid i reason, precis som allt handlar det bara om att lära sig och vanan. Tror inte det tog särskilt lång tid för Assar att slänga ihop den combinatorn, till exempel. Reason låter inte mindre "fett" än något annat program, vet man vad man gör så är det inga problem att få det att låta bra. Så öva öva öva! Kolla tutorials, öppna presets och kolla hur saker är rattade och ändra i dom för att se vad det får för konsekvenser. Det är ett sjukt kompetent program när man lär sig det. Har själv hållt på med reason i över tre år nu, men först nu de senaste månaderna jag ordentligt satt mig in mer och mer i programmets synthar och hur man skruvar dom för att få vissa ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som är lättare är väl Thor och "multi oscillator" och sen vrider man på ratten för detune bara?

Och välj octave eller fifth eller vad man nu gillar...

Subtractorn tycker jag är lite menlös. Eller så är det jag som är det? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det snabbaste sättet att få en supersaw i Reason är ju att sätta en UN-16 på tex en subtractor med sågtand (Ja eller Thor), precis som Linus redan sagt..

Vill passa på att tipsa om ett annat sätt att använda UN-16

Koppla ihop en UN-16 med ett delay och vips får man ett kanonsnyggt delay med stereobredd och skimmer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Något som är lättare är väl Thor och "multi oscillator" och sen vrider man på ratten för detune bara?

Och välj octave eller fifth eller vad man nu gillar...

Subtractorn tycker jag är lite menlös. Eller så är det jag som är det? 😕

Njae, subtractorn kan ju lägga till och dra ifrån på vågformer med x - o knappen. Det är lite coolt och användbart speciellt om man automatiserar förloppet med phase eller kör ett LFO på phase...

En patch där jag kör snabb LFO på Phase, skapar en slags ringmodulations liknande effekt.

http://dl.dropbox.co..._subtractor.cmb

EDIT:Förtydligande och la med en patch....

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, subtractorn kan ju lägga till och dra ifrån på vågformer med x - o knappen. Det är lite coolt och användbart speciellt om man automatiserar förloppet med phase eller kör ett LFO på phase...

En patch där jag kör snabb LFO på Phase, skapar en slags ringmodulations liknande effekt.

http://dl.dropbox.co..._subtractor.cmb

EDIT:Förtydligande och la med en patch....

Du verkar ju ha koll iallafall...det kan man inte beskylla mig för än...haha

Köpte det för inte så länge sen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill passa på att tipsa om ett annat sätt att använda UN-16

Koppla ihop en UN-16 med ett delay och vips får man ett kanonsnyggt delay med stereobredd och skimmer.

Det DÄR måste jag testa! 😛 Man lägger alltså UN-16 efter delayet, det hade jag aldrig kommit på att testa själv... Tackar för tipset!

Njae, subtractorn kan ju lägga till och dra ifrån på vågformer med x - o knappen.

Jag har aldrig fattat vad det är den gör med vågformen där egentligen. På vilket sätt lägger den till eller drar ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får ta och kika lite i manualen där ja...

Finns så mycket att koppla med i Reason så det är sjukt...Unison och även den där Splitter/Merger...

Sant! Blev väldigt experiment-sugen nu, har bara använt unison till trance-leads förut 😛

Splitter/Merger använder man ju hela tiden!

Förresten Bonsoir! Just det här är oxå en grej med Reason/Record's modulära upplägg: Det är mycket roligare att göra ljuden såhär än när det redan är klart som en vst-plugg! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...