Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

1939 Ärs koralbok Àr en av mina favoritböcker. En riktig musikskatt att sjunga kvartett och att spela efter.

Jag har en dröm om att kunna spela fyrstÀmmiga koraler ur koralboken pÄ ett enkelt klaviatur. Och detta mer eller mindre "a vista". Jag Àr medveten om att detta krÀver övning, övning och övning. Men HUR ska man öva för att uppnÄ ett flytande koralspel efter noter?

Jag bifogar en bildfil för att visa vilken typ av notbild det handlar om.

post-495-017944900 1288289867_thumb.jpg

Redigerat av aspucko
Annons
Postat (redigerat)

EDIT: borttaget pga Bullshit... 😊

Redigerat av ONSatan
Postat (redigerat)

EDIT: borttaget pga Bullshit... 😊

Redigerat av ONSatan
Postat

Det behöver du inte göra. I fallet med koralnoter sÄ rör det sig aldrig om extrema register i klaviaturet. Det Àr max tre oktavers omfÄng (typiskt SATB-sÀttning). Sen kan man ju förstÄs vÀlja att lÀgga vissa stÀmmor pÄ egna manualer. Men det Àr egentligen Àmnet för en annan trÄd. HÀr Àr det om "a vista"-trÀning :-).

Vad jag har förstÄtt sÄ Àr knepet att hÄlla blicken en takt eller mer framför det stÀllet man för tillfÀllet spelar. Och att dessutom aldrig aldrig aldrig tillÄta sig att spela fel eller gÄ tillbaka.

Postat

En grund Àr att trÀna in ackordföljder som kadenser och liknande med den ackordlÀggning som exemplet visar.

Åke

Postat

Hej

1939 Ärs koralbok Àr en av mina favoritböcker. En riktig musikskatt att sjunga kvartett och att spela efter.

Jag har en dröm om att kunna spela fyrstÀmmiga koraler ur koralboken pÄ ett enkelt klaviatur. Och detta mer eller mindre "a vista". Jag Àr medveten om att detta krÀver övning, övning och övning. Men HUR ska man öva för att uppnÄ ett flytande koralspel efter noter?

Jag bifogar en bildfil för att visa vilken typ av notbild det handlar om.

Hej,

jag stÀllde frÄgan till en kyrkomusiker/pianolÀrare. Hon sa:

”Det viktiga Ă€r att man övar i ett sĂ„ pass lĂ„ngsamt tempo att man kan hĂ„lla pulsen utan att spela fel. PoĂ€ngen med detta Ă€r att inte fĂ„ in ”felen” i muskelminnet. Detta ska vedertaget vara det snabbaste sĂ€ttet att uppnĂ„ resultat. Ifall man Ă€ndĂ„ trasslar in sig – fuska! Dvs, skippa mellanstĂ€mmorna men se till att hĂ„lla pulsen med sopran-och-basstĂ€mma.

NĂ€r det gĂ€ller snabb inlĂ€rning: Jag brukar skriva in fingersĂ€ttningar i noterna med en gĂ„ng nĂ€r jag mĂ„ste lĂ€ra in nĂ„got pĂ„ kort tid, sĂ„ att jag alltid spelar pĂ„ samma sĂ€tt. Det kĂ€nns som om det ”sĂ€tter sig” snabbare i fingrarna/minnet dĂ„.”

Cheers!

• Gilla 1
Postat

Hej,

jag stÀllde frÄgan till en kyrkomusiker/pianolÀrare. Hon sa:

”Det viktiga Ă€r att man övar i ett sĂ„ pass lĂ„ngsamt tempo att man kan hĂ„lla pulsen utan att spela fel. PoĂ€ngen med detta Ă€r att inte fĂ„ in ”felen” i muskelminnet. Detta ska vedertaget vara det snabbaste sĂ€ttet att uppnĂ„ resultat. Ifall man Ă€ndĂ„ trasslar in sig – fuska! Dvs, skippa mellanstĂ€mmorna men se till att hĂ„lla pulsen med sopran-och-basstĂ€mma.

NĂ€r det gĂ€ller snabb inlĂ€rning: Jag brukar skriva in fingersĂ€ttningar i noterna med en gĂ„ng nĂ€r jag mĂ„ste lĂ€ra in nĂ„got pĂ„ kort tid, sĂ„ att jag alltid spelar pĂ„ samma sĂ€tt. Det kĂ€nns som om det ”sĂ€tter sig” snabbare i fingrarna/minnet dĂ„.”

Cheers!

SÄ Satan intresserar sig för kyrkomusik...

Postat

Som att spela efter vilka noter som helst. Vilket "knep" du anvÀnder Àr upp till dig. Om du kollar noterna till "Alla turca" tex sÄ fixar du det lÀtt om du Àr en duktig pianospelare, men om du inte Àr duktig nog sÄ kanske du mÄste öva och/eller ha ett knep för att fixa det.

Postat

Tack för svaren ONSatan och Åke!

Jag koncentrerar mig nu pÄ att fÄ tvÄ stÀmmor i taget att flyta, lÄngsamt, efter noter. En stÀmma frÄn övre och en frÄn undre systemet.

Postat

SÄ Satan intresserar sig för kyrkomusik...

The lord works in mysterious ways...

Kyrkan Àr bra jaktmarker för Satan ty dÀr finns sÄ mÄnga vilsna sjÀlar.

Eller, sĂ„ Ă€r det helt enkelt sĂ„ att hon som trakterar orgeln Ă€r DJÄVULSKT vacker 😉

• 3 Ă„r senare...
Postat

The lord works in mysterious ways...

Kyrkan Àr bra jaktmarker för Satan ty dÀr finns sÄ mÄnga vilsna sjÀlar.

Eller, sĂ„ Ă€r det helt enkelt sĂ„ att hon som trakterar orgeln Ă€r DJÄVULSKT vacker 😉

Det Ă€r ju kyrkorgel i inledningen till ditt epos "fuck you" ocksĂ„ (som förövrigt sĂ€tter i huvudet nĂ„tt fanatiskt 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.