aspucko Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 (redigerat) Hej 1939 Ärs koralbok Àr en av mina favoritböcker. En riktig musikskatt att sjunga kvartett och att spela efter. Jag har en dröm om att kunna spela fyrstÀmmiga koraler ur koralboken pÄ ett enkelt klaviatur. Och detta mer eller mindre "a vista". Jag Àr medveten om att detta krÀver övning, övning och övning. Men HUR ska man öva för att uppnÄ ett flytande koralspel efter noter? Jag bifogar en bildfil för att visa vilken typ av notbild det handlar om. Redigerat 28 oktober 2010 av aspucko
ONSatan Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 (redigerat) EDIT: borttaget pga Bullshit... đ Redigerat 29 oktober 2010 av ONSatan
ONSatan Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 (redigerat) EDIT: borttaget pga Bullshit... đ Redigerat 29 oktober 2010 av ONSatan
aspucko Postat 29 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 29 oktober 2010 Det behöver du inte göra. I fallet med koralnoter sÄ rör det sig aldrig om extrema register i klaviaturet. Det Àr max tre oktavers omfÄng (typiskt SATB-sÀttning). Sen kan man ju förstÄs vÀlja att lÀgga vissa stÀmmor pÄ egna manualer. Men det Àr egentligen Àmnet för en annan trÄd. HÀr Àr det om "a vista"-trÀning :-). Vad jag har förstÄtt sÄ Àr knepet att hÄlla blicken en takt eller mer framför det stÀllet man för tillfÀllet spelar. Och att dessutom aldrig aldrig aldrig tillÄta sig att spela fel eller gÄ tillbaka.
ake Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 En grund Àr att trÀna in ackordföljder som kadenser och liknande med den ackordlÀggning som exemplet visar. à ke
ONSatan Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Hej 1939 Ă„rs koralbok Ă€r en av mina favoritböcker. En riktig musikskatt att sjunga kvartett och att spela efter. Jag har en dröm om att kunna spela fyrstĂ€mmiga koraler ur koralboken pĂ„ ett enkelt klaviatur. Och detta mer eller mindre "a vista". Jag Ă€r medveten om att detta krĂ€ver övning, övning och övning. Men HUR ska man öva för att uppnĂ„ ett flytande koralspel efter noter? Jag bifogar en bildfil för att visa vilken typ av notbild det handlar om. Hej, jag stĂ€llde frĂ„gan till en kyrkomusiker/pianolĂ€rare. Hon sa: âDet viktiga Ă€r att man övar i ett sĂ„ pass lĂ„ngsamt tempo att man kan hĂ„lla pulsen utan att spela fel. PoĂ€ngen med detta Ă€r att inte fĂ„ in âfelenâ i muskelminnet. Detta ska vedertaget vara det snabbaste sĂ€ttet att uppnĂ„ resultat. Ifall man Ă€ndĂ„ trasslar in sig â fuska! Dvs, skippa mellanstĂ€mmorna men se till att hĂ„lla pulsen med sopran-och-basstĂ€mma. NĂ€r det gĂ€ller snabb inlĂ€rning: Jag brukar skriva in fingersĂ€ttningar i noterna med en gĂ„ng nĂ€r jag mĂ„ste lĂ€ra in nĂ„got pĂ„ kort tid, sĂ„ att jag alltid spelar pĂ„ samma sĂ€tt. Det kĂ€nns som om det âsĂ€tter sigâ snabbare i fingrarna/minnet dĂ„.â Cheers! 1
ake Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Hej, jag stĂ€llde frĂ„gan till en kyrkomusiker/pianolĂ€rare. Hon sa: âDet viktiga Ă€r att man övar i ett sĂ„ pass lĂ„ngsamt tempo att man kan hĂ„lla pulsen utan att spela fel. PoĂ€ngen med detta Ă€r att inte fĂ„ in âfelenâ i muskelminnet. Detta ska vedertaget vara det snabbaste sĂ€ttet att uppnĂ„ resultat. Ifall man Ă€ndĂ„ trasslar in sig â fuska! Dvs, skippa mellanstĂ€mmorna men se till att hĂ„lla pulsen med sopran-och-basstĂ€mma. NĂ€r det gĂ€ller snabb inlĂ€rning: Jag brukar skriva in fingersĂ€ttningar i noterna med en gĂ„ng nĂ€r jag mĂ„ste lĂ€ra in nĂ„got pĂ„ kort tid, sĂ„ att jag alltid spelar pĂ„ samma sĂ€tt. Det kĂ€nns som om det âsĂ€tter sigâ snabbare i fingrarna/minnet dĂ„.â Cheers! SĂ„ Satan intresserar sig för kyrkomusik...
mickestrang Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 Som att spela efter vilka noter som helst. Vilket "knep" du anvÀnder Àr upp till dig. Om du kollar noterna till "Alla turca" tex sÄ fixar du det lÀtt om du Àr en duktig pianospelare, men om du inte Àr duktig nog sÄ kanske du mÄste öva och/eller ha ett knep för att fixa det.
Umemagnus Postat 29 oktober 2010 Postat 29 oktober 2010 SĂ„ Satan intresserar sig för kyrkomusik... ja, nĂ€r han blir gammal đ 1
aspucko Postat 30 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 30 oktober 2010 Tack för svaren ONSatan och à ke! Jag koncentrerar mig nu pÄ att fÄ tvÄ stÀmmor i taget att flyta, lÄngsamt, efter noter. En stÀmma frÄn övre och en frÄn undre systemet.
ONSatan Postat 30 oktober 2010 Postat 30 oktober 2010 SĂ„ Satan intresserar sig för kyrkomusik... The lord works in mysterious ways... Kyrkan Ă€r bra jaktmarker för Satan ty dĂ€r finns sĂ„ mĂ„nga vilsna sjĂ€lar. Eller, sĂ„ Ă€r det helt enkelt sĂ„ att hon som trakterar orgeln Ă€r DJĂVULSKT vacker đ
stol Postat 20 januari 2014 Postat 20 januari 2014 The lord works in mysterious ways... Kyrkan Ă€r bra jaktmarker för Satan ty dĂ€r finns sĂ„ mĂ„nga vilsna sjĂ€lar. Eller, sĂ„ Ă€r det helt enkelt sĂ„ att hon som trakterar orgeln Ă€r DJĂVULSKT vacker đ Det Ă€r ju kyrkorgel i inledningen till ditt epos "fuck you" ocksĂ„ (som förövrigt sĂ€tter i huvudet nĂ„tt fanatiskt đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.