Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjipp.

I somras gjorde jag ett litet reklamjobb Ät ett företag. Lite senare ringde en vÀn som har ett företag dÀr han bland annat förmedlar instrumentlektioner. Han undrade om jag kunde hoppa in som pianolÀrare i Jkpg, och det kunde jag. I bÄda dessa fall skulle det vara smidigt om jag kunde fakturera, sÄ jag startade egen firma. Komposition och privatlektioner inom musik skulle dÄ vara verksamhetens första bestÄndsdelar. Skatteverket hörde av sig och ville veta mer, sÄ jag kom in och snackade med tvÄ trevliga damer om mitt liv och min situation. TyvÀrr blev allt ganska krÄngligt, och jag som frÄn början bara ville ha ett företag att samla allt jag gör med musiken i, blev tvungen att tÀnka efter lite mer. SÄ det vore kul om nÄgon med koll kunde gÄ med mig lite pÄ vÀgen hÀr och ge rÄd och feedback nÀr jag försöker göra mitt företag lite mer konkret!

NÀr jag satt och snackade med damerna om mitt nya rockband jag hÄller pÄ och starta upp, och alla lÄtar jag jobbar pÄ till det, sÄ frÄgade de om jag skulle sÀlja lÄtarna till bandet. Jag tyckte att det skulle kÀnnas olustigt - att starta ett band och vÀlkomna alla med att sÀga att de Àr skyldiga mig pengar för att jag gjort lÄtarna som vi ska framföra sen. Fast egentligen funkar det vÀl sÄ, ett band kan ju inte skriva lÄtar - nÀr man skriver sÄ förvandlas man frÄn yrket artist till yrket lÄtskrivare, och behöver dÄ egentligen en deal mellan de bÄda yrkena (vilket, om inte annat bestÀms, automatiskt blir att bandet fÄr gagerna som lÄtarna inbringar och lÄtskrivarna behÄller STIM-pengarna som lÄtarna inbringar). SÄ jag sa till damerna att det jag komponerar i företaget Àr bara sÄnt som jag sjÀlv inte kommer framföra, t.ex. reklam och dylikt.

Men nu har jag funderat, och det kÀnns ju som att man vill ha med det man gör allra mest, i sitt företag. SÄ jag funderade pÄ det hÀr med att sÀlja lÄtar till ett band, och kom pÄ att ofta nÀr lÄtar sÀljs sÄ Àr det just STIM-pengarna som Àr betalningen. Ett förlag tar ju en tredjedel av upphovsrÀtten som betalning för att de placerar lÄten, och lÄtskrivaren fÄr resten som - lön helt enkelt. I bandet jag hÄller pÄ och startar har vi tÀnkt att man alltid ska ha minst 10% av upphovsrÀtten till varje lÄt (vi kommer vara fem i bandet), musikerna sÀtter ju ÀndÄ sin egen prÀgel pÄ verket och kanske Àndrar smÄgrejer hÀr och var - det Àr ju inte som att de spelar exakt efter mina noter genom varje lÄt! Har man sedan skrivit all musik fÄr man ytterligare 25%, och den som skrivit texten frÄ 25% (om flera skrivit text och/eller musik delas det upp efter insats).

Ta lÄtarna till vÄr första demo som jag jobbar pÄ nu som exempel. Jag har skrivit allt, sÄ det kommer förmodligen bli sÄ att jag tar 60% av upphovsrÀtten till de lÄtarna. Kan man inte dÄ se det som min betalning? Vi hade ju inte tÀnkt att lÄta alla STIM-pengar gÄ in i bandet, utan var och en skulle fÄ det som privat inkomst direkt frÄn STIM. Men om jag helt enkelt lÄter de STIM-pengar jag fÄr för lÄtarna gÄ in i min egen firma istÀllet för direkt ner i fickan, skulle jag inte kunna sÀga att det Àr min verksamhet dÄ? Att jag har sÄlt lÄtarna till bandet och att min betalning Àr STIM-pengarna? Det Àr ju egentligen det de andra gör - de lÀgger ner arbete pÄ att vara med och skriva pÄ lÄtarna (som lÄtskrivare dÄ, inte som bandmedlemmar) och fÄr sedan betalt nÀr STIM-pengarna kommer in - bara att de inte gör det i nÀringsverksamhet!

Resonerar jag rÀtt hÀr eller?

Har fler frĂ„gor, men vĂ€ntar lite sĂ„ det inte blir alltför maffigt första-inlĂ€gg! 🙂

Annons
Postat (redigerat)

Att sÀlja lÄtarna till sitt eget band kÀnns vÀÀÀÀldigt konstigt, för att inte sÀga fel.

Även om du har rĂ€tt att göra det, hur kul vore det? Skulle det inte bli lite oskön stĂ€mning i bandet?

"Tjena, grabbar! Jag har lite gammalt b-sidematerial som jag rear ut den hÀr veckan. Köp en för 5000 eller tvÄ för 9000. Annars kan ni köpa den hÀr hitten för 100000."

Det enda jag vill sÀga Àr egentligen, skriv er musik, spela in er demo, tÀnk pÄ pengarna i andra hand.

FrÄn STIM kommer du fÄ samlade utbetalningar, vare sig det gÀller ditt band eller dina reklamjobb. STIM gör ingen uppdelning. Alla STIM-pengar kommer gÄ till dig/din firma. För att STIM ska betala till din firma mÄste du anmÀla en överlÄtelse hos STIM. Men det har du sÀkert redan koll pÄ?

Jag tycker att det Àr en fördel att STIM betalar till firman. DÄ kan man vÀlja att Äterinvestera pengarna i musikutrustning etc utan att en alltför stor del skattas bort..

EDIT: vet inte om du blev nÄgot klokare alls av mitt inlÀgg egentligen..

Redigerat av puffra
Postat
Resonerar jag rÀtt hÀr eller?

du resonerar oerhört krÄngligt som jag ser det

anledningen till firman Àr ju först Ä frÀmst att du enkelt ska kunna ta betalt utan att andra ska behöva bekymra sig om soc avgifter etc

det kÀnns bara onödigt att blanda in stimersÀttningen

Postat

Och vad du gör, tÀnk efter en extra gÄng innan du och bandet kommer överens om procentsatser hit och dit Ànda ner till minsta decimal. Det Àr en garanterad inkörsport till framtida konflikter...

(om flera skrivit text och/eller musik delas det upp efter insats).

Hur skulle det rimligtvis gÄ till? Hur stor Àr arbetsinsatsen nÀr man skriver ett fyra takter lÄngt trumfill jÀmfört med en fyra takter lÄng gitarrbrygga? Vad Àr mest vÀrt - ett jÀttebra rim i en vers, eller en fyndig slutklÀm i refrÀngen? Nej, sÄnt dÀr fungerar bara inte.

Postat

Och vad du gör, tÀnk efter en extra gÄng innan du och bandet kommer överens om procentsatser hit och dit Ànda ner till minsta decimal. Det Àr en garanterad inkörsport till framtida konflikter...

Hur skulle det rimligtvis gÄ till? Hur stor Àr arbetsinsatsen nÀr man skriver ett fyra takter lÄngt trumfill jÀmfört med en fyra takter lÄng gitarrbrygga? Vad Àr mest vÀrt - ett jÀttebra rim i en vers, eller en fyndig slutklÀm i refrÀngen? Nej, sÄnt dÀr fungerar bara inte.

Mina bandmedlemmar har varit generösa nog att anse att jag ska ha 100% av allt, eftersom jag stĂ„r som producent ocksĂ„. 😄

Men jag har varit generös nog att föreslÄ följande: 50% till textförfattaren, resterande 50% delar de som gjort musiken pÄ.

Det innebÀr att om nÄgon skrivit ett lÄngt orgelsolo och en kommit pÄ en trumtakt, sÄ fÄr de lika mycket.

Postat (redigerat)

Intressant Àmne Jönneboi!

Sitter lite i samma lÀge, anvÀnder mig i nulÀget av musikerförbundet nÀr jag fakturerar, men Àr sugen pÄ att starta upp firma/firmor.

Helst skulle man ju vilja knyta alla omrÄden till samma verksamhet, men det verkar ju vara lite krÄngligt.

Jag förstÄr dock inte varför du mÄste "sÀlja" dina lÄtar till bandet, gÀller detsamma om du gör lÄtar Ät andra artister ocksÄ dÄ?

Betalt för lÄtar tar man vÀl bara i de situationer man slÀpper upphovsrÀtten (tex reklam, jinglar m.m), alternativt om man Àr en hot-shot som kan ta en summa bara för sitt namns skull.

Om jag jobbar som lĂ„tskrivare och fĂ„r in 1 miljon pĂ„ ett Ă„r i stimpengar vill jag ju knappast ta ut det i lön, utan skulle dĂ„ vilja investera det mesta i musik-/inspelningsprylar/lokaler osv. Men dĂ„ kanske det krĂ€vs att man pĂ„ papperet Ă€r "producent" el dyl. Som lĂ„tskrivare kanske man bara Ă€r berĂ€ttigad till investeringar i: Penna, papper, fickminne och lĂ€gereldsgitarr och rödvin 😛

Varför skulle man inte kunna fÄ in sina stimpengar pÄ sitt företagskonto oavsett vem man skrivit lÄten till om man har lÄtskriveri som verksamhet?

VÀntar med spÀnning pÄ lite klarbringande i Àmnet!!

(Man skulle inte sovit pÄ företagsekonomilektionerna)

Edit: SÄg nu att mycket besvarades av Puffra i tidigare inlÀgg, missade det;)

Redigerat av Anjou
Postat

Tack för att ni tar er tid och lÀser och hjÀlper mig!

Att sÀlja lÄtarna till sitt eget band kÀnns vÀÀÀÀldigt konstigt, för att inte sÀga fel.

Även om du har rĂ€tt att göra det, hur kul vore det? Skulle det inte bli lite oskön stĂ€mning i bandet?

"Tjena, grabbar! Jag har lite gammalt b-sidematerial som jag rear ut den hÀr veckan. Köp en för 5000 eller tvÄ för 9000. Annars kan ni köpa den hÀr hitten för 100000."

Det enda jag vill sÀga Àr egentligen, skriv er musik, spela in er demo, tÀnk pÄ pengarna i andra hand.

Som jag skrev sÄ Àr det egentligen sÄ hÀr det gÄr till, fast oftast tÀnker man inte pÄ det.

Fast egentligen funkar det vÀl sÄ, ett band kan ju inte skriva lÄtar - nÀr man skriver sÄ förvandlas man frÄn yrket artist till yrket lÄtskrivare, och behöver dÄ egentligen en deal mellan de bÄda yrkena (vilket, om inte annat bestÀms, automatiskt blir att bandet fÄr gagerna som lÄtarna inbringar och lÄtskrivarna behÄller STIM-pengarna som lÄtarna inbringar).

SÄklart musiken ska komma i första hand! Men jag tror att det Àr bra att göra upp sÄnt hÀr direkt, sÄ alla vet vad som gÀller, istÀllet för att man kör pÄ jÀttelÀnge utan att komma överens om nÄt och sÄ helt plötsligt Àr man oense. En sÄdan situation har jag varit med om, och det höll nÀstan pÄ att splittra det bandet... SÄ det kÀnns gött att nÀr man trÀffas allihopa i bandet för andra eller tredje gÄngen sÄ tar man upp det pÄ ett avslappnat sÀtt sÄ slipper alla gÄ och fundera pÄ hur det kommer bli med STIM-pengarna egentligen.

FrÄn STIM kommer du fÄ samlade utbetalningar, vare sig det gÀller ditt band eller dina reklamjobb. STIM gör ingen uppdelning. Alla STIM-pengar kommer gÄ till dig/din firma. För att STIM ska betala till din firma mÄste du anmÀla en överlÄtelse hos STIM. Men det har du sÀkert redan koll pÄ?

Jag tycker att det Àr en fördel att STIM betalar till firman. DÄ kan man vÀlja att Äterinvestera pengarna i musikutrustning etc utan att en alltför stor del skattas bort..

Det jag visste sedan innan var att STIM inte kan dela upp betalningen och betala ut till olika konton. Jag hÄller pÄ och funderar pÄ hur jag ska lösa det dÀr, för i mitt band som jag spelar i nu sÄ lÀgger vi in alla vÄra STIM-pengar i bandet, sÄ de kan inte gÄ genom firman.

du resonerar oerhört krÄngligt som jag ser det

anledningen till firman Àr ju först Ä frÀmst att du enkelt ska kunna ta betalt utan att andra ska behöva bekymra sig om soc avgifter etc

det kÀnns bara onödigt att blanda in stimersÀttningen

Visst, fast jag tÀnker sÄ hÀr: Det jag gillar mest och hÄller pÄ med mest Àr komposition och inspelning. Jag vill ha in det i firman för att kunna fÄ tillbaka pengarna jag lagt ut pÄ all utrustning. DÄ har jag tvÄ val: antingen att sÀlja lÄtarna och överlÄta rÀttigheterna för en fast summa, eller ta STIM-ersÀttningen som betalning. Jag tror vÀldigt mycket bÄde pÄ mina lÄtar och pÄ bandet jag hÄller pÄ och startar, sÄ rent ekonomiskt tror jag att det Àr bÀttre att ta STIM-pengarna som betalning. Plus att ett nystartat band kommer inte att vilja köpa in lÄtar det första de gör (som puffra skrev hÀr ovan), dÀremot Àr det mycket troligt att de gÄr med pÄ att lÄtskrivaren behÄller STIM-pengarna som betalning.

Du har sÄ rÀtt! Som sagt har jag redan varit med i en vÀldigt jobbig bandkonflikt, sÄ jag vet.

Jag tror faktiskt att det fungerar att dela upp insatsen. Det var dÀrför jag lade till att alla automatiskt fÄr 10% av upphovsrÀtten till alla lÄtar, dit kan man dÄ rÀkna in alla saker man gör pÄ sitt instrument som skiljer sig frÄn originalet, hur man arrar det osv. "Musiken" fÄr man sedan se som en rÄ, grundlig version av lÄten. Att skriva ett solo ger ingen del i det, men har man dÀremot skrivit en brygga i lÄten sÄ tycker jag att man har haft del i lÄtens skapande. Jag tÀnker att det man bidragit med dÄ Àr nÄgot som har Àndrat lÄten i ett tvÀrsnitt, alltsÄ alla instrument samt lÄtens form och uppbyggnad. Kanske man kan uttrycka det som att det man bidragit med Àr skapat ur inget, i motsats till de insatser man gör som bygger pÄ annat som redan finns (t.ex. skriva solo kontra skriva solo plus ackordföljden solot spelar över, med tillhörande arrangemang).

Och jag tror att om alla Ă€r vĂ€nner och gĂ„r in med en ödmjuk och generös instĂ€llning sĂ„ löser det sig nog fint. "Ha, vĂ€nta bara tills pengarna vĂ€xer sĂ„ fĂ„r du se hur generösa de Ă€r" tĂ€nker nĂ„gon. Jo visst, det Ă€r dĂ€rför jag har varit extra noga med hur musikerna Ă€r som mĂ€nniskor, nĂ€r jag handplockat dem. Och Ă€r de benhĂ„rt övertygade om sin uppdelning av procentsatserna i nĂ„gon lĂ„t Ă€r jag beredd att backa pĂ„ min del! Jag vill hellre hĂ„lla ihop bandet, och det var sĂ„ det löste sig med situationen jag var med om fĂ„r nĂ„gra Ă„r sedan. Jag tror det kommer funka fint detta! 🙂

Postat

Det Ă€r en jĂ€ttevacker tanke, men om det Ă€r nĂ„got som fĂ„r Ă€ven de mest omsorgsfullt handplockade personer att visa tĂ€nderna och resa ragg sĂ„ Ă€r det just pengar. TyvĂ€rr. Men det klart att det gĂ„r, ingenting Ă€r omöjligt och alla mĂ€nniskor Ă€r inte likadana. Jag önskar dig stort lycka till helt enkelt 🙂

Postat

tvÀrtom Àr det nÀr man inte gjort upp i förvÀg som det skapar konflikter

Postat

Det enklaste mÄste vÀl ÀndÄ vara att registrera alla som upphovsmÀn till lÄtarna, sÄ kommer STIM-ersÀttningen automatiskt till var och en personligt istÀllet för att komma till en firma dÀr man kanske börjar brÄka om andelarna i efterhand. Det som Àr registrerat hos STIM, Àr registrerat, sÄ om fördelningen ska Àndras senare, sÄ mÄste alla vara överens om Àndringen.

Du vet vÀl förresten att du fÄr göra förlustavdrag hur lÀnge sedan som helst, om den Àr registrerad som "konstnÀrlig verksamhet" - och inte bara de 5 Ären som gÀller för annan verksamhet...?

Postat

Intressant Àmne Jönneboi!

Sitter lite i samma lÀge, anvÀnder mig i nulÀget av musikerförbundet nÀr jag fakturerar, men Àr sugen pÄ att starta upp firma/firmor.

Helst skulle man ju vilja knyta alla omrÄden till samma verksamhet, men det verkar ju vara lite krÄngligt.

Jag förstÄr dock inte varför du mÄste "sÀlja" dina lÄtar till bandet, gÀller detsamma om du gör lÄtar Ät andra artister ocksÄ dÄ?

Betalt för lÄtar tar man vÀl bara i de situationer man slÀpper upphovsrÀtten (tex reklam, jinglar m.m), alternativt om man Àr en hot-shot som kan ta en summa bara för sitt namns skull.

Tack! Jo, det Àr alltid intressant nÀr man fÄr en konkret verklighetsanknytning till det man diskuterar om! Och nu har vi ju redan en som sitter lite i samma sits, sÄ jag tror trÄden kan vara till hjÀlp för mÄnga!

Precis, nÀr jag funderade pÄ företag sÄ tÀnkte jag ju att jag skulle jobba med "allt jag gör inom musik". Men som sagt blir det lite krÄngligt. Man mÄste motivera allting liksom. Jag har fÄtt höra nÄgon gÄng "Skriv bara nÄt med musikkonsult och multimedia sÄ kan du dra av vad som helst!", men man ska nog ha lite tur dÄ att Skatteverket inte kollar upp en noga om man har en sÄdan instÀllning. Alltid bra att vara grundlig och Àrlig frÄn början dÄ, ifall att!

Allt du gör som du vill knyta till företaget mÄste ju bringa inkomster dÄ, och det mÄste dessutom klara "hobby-kriterierna": att du gör det varaktigt, med vinstsyfte, samt att du Àr nÄgorlunda utbildad för det.

Om jag nu dĂ„ vill ha mitt komponerande, som jag gör mest och bĂ€st, i mitt företag sĂ„ mĂ„ste det bringa inkomster pĂ„ nĂ„t sĂ€tt. Kort sagt, jag mĂ„ste tjĂ€na pengar pĂ„ - eller "sĂ€lja" - mina alster pĂ„ nĂ„t sĂ€tt. FörstĂ„r pĂ„ hur du skriver, att "sĂ€lja" kanske Ă€r fel ord, dĂ„ det indikerar att man blir av med nĂ„got och fĂ„r pengar istĂ€llet. Visst, i reklamsammanhang Ă€r det vanligt att man "sĂ€ljer" rubbet för en klumpsumma. Men nĂ€r det gĂ€lller lĂ„tar sĂ„ blir det ju mer att en artist eller ett band "tar med sig" din lĂ„t ut pĂ„ vĂ€garna och anvĂ€nder den för att tjĂ€na pengar sjĂ€lva (gage) och Ă„t dig (STIM-pengar). SĂ„ man lĂ„nar ju ut sitt verk till nĂ„gon som kan fĂ„ det att ge en inkomst. Det var vĂ€l det hon pĂ„ Skatteverket inte riktigt var van vid, dels att man inte fakturerar kunde en klumpsumma och dels att den som nyttjar verket faktiskt inte Ă€r kunden. I sjĂ€lva verket Ă€r det konsertarrangören som Ă€r kunden, dĂ„ det Ă€r de som betalar STIM-avgift för att fĂ„ tillstĂ„nd att fĂ„ mina verk framförda i sin lokal pĂ„ konsertkvĂ€llen. Artisten Ă€r bara en mellanhand som behövs för att ge mitt verk liv! 🙂

Om jag jobbar som lĂ„tskrivare och fĂ„r in 1 miljon pĂ„ ett Ă„r i stimpengar vill jag ju knappast ta ut det i lön, utan skulle dĂ„ vilja investera det mesta i musik-/inspelningsprylar/lokaler osv. Men dĂ„ kanske det krĂ€vs att man pĂ„ papperet Ă€r "producent" el dyl. Som lĂ„tskrivare kanske man bara Ă€r berĂ€ttigad till investeringar i: Penna, papper, fickminne och lĂ€gereldsgitarr och rödvin 😛

Varför skulle man inte kunna fÄ in sina stimpengar pÄ sitt företagskonto oavsett vem man skrivit lÄten till om man har lÄtskriveri som verksamhet?

VÀntar med spÀnning pÄ lite klarbringande i Àmnet!!

(Man skulle inte sovit pÄ företagsekonomilektionerna)

Om du vill fĂ„ in det i ditt företag sĂ„ ska ju verksamhetsbeskrivningen sĂ€ga att du sysslar med komposition. Det Ă€r ju upp till dig ocksĂ„ vad du behöver för att skapa, min kusin Ă€r gift med en professionell lĂ„tskrivare som Ă„kt pĂ„ utlandsresor för att fĂ„ "inspiration" till sina lĂ„tar. 🙂 Sen Ă€r det ocksĂ„ upp till dig som enskild nĂ€ringsidkare att anvĂ€nda inkomsterna hur du vill, men brĂ€nner man upp alltihop pĂ„ saker som inte kĂ€nns helt motiverade sĂ„ kan myndigheterna börja tvivla pĂ„ ett av nĂ€rings-kriterierna - "vinstsyfte"... 🙂

Det dĂ€r med STIM och företag har jag dĂ„lig koll pĂ„, men i mitt fall sĂ„ Ă€r det ju sĂ„ att alla STIM-pengar som har med mitt andra band att göra ska in i det företaget, för sĂ„ har vi bestĂ€mt dĂ€r. SĂ„ det Ă€r liksom en del av mina kompositioner som inte gĂ„r via min enskilda firma. Lite krĂ„ngligt, jepp. 😉

Postat

Det Ă€r en jĂ€ttevacker tanke, men om det Ă€r nĂ„got som fĂ„r Ă€ven de mest omsorgsfullt handplockade personer att visa tĂ€nderna och resa ragg sĂ„ Ă€r det just pengar. TyvĂ€rr. Men det klart att det gĂ„r, ingenting Ă€r omöjligt och alla mĂ€nniskor Ă€r inte likadana. Jag önskar dig stort lycka till helt enkelt 🙂

Tack! Jag vet att jag har sjĂ€lva mĂ€nniskans natur emot mig, men jag ska kĂ€mpa tappert! 😉

Det enklaste mÄste vÀl ÀndÄ vara att registrera alla som upphovsmÀn till lÄtarna, sÄ kommer STIM-ersÀttningen automatiskt till var och en personligt istÀllet för att komma till en firma dÀr man kanske börjar brÄka om andelarna i efterhand. Det som Àr registrerat hos STIM, Àr registrerat, sÄ om fördelningen ska Àndras senare, sÄ mÄste alla vara överens om Àndringen.

Du vet vÀl förresten att du fÄr göra förlustavdrag hur lÀnge sedan som helst, om den Àr registrerad som "konstnÀrlig verksamhet" - och inte bara de 5 Ären som gÀller för annan verksamhet...?

Ehm...hĂ€nger inte med riktigt. Alla i rockbandet ska vara registrerade som upphovsmĂ€n. Visst, bandet kommer bli ett företag nĂ€r det dragit igĂ„ng ordentligt, men dĂ€r kommer vi inte blanda in upphovsrĂ€ttspengar - precis som man aldrig ska dĂ„ det Ă€r ett annat yrke! 😉 Det jag tĂ€nker Ă€r att min del av upphovsrĂ€ttsersĂ€ttning skulle kunna gĂ„ in i min enskilda firma, istĂ€llet för ner i fickan som det gör hos de andra i bandet. DĂ„ kan man se det som inkomst av den kompositionsverksamhet som jag skulle vilja bredda mitt företag med.

Ja, jag kĂ€nde till det med att rulla underskott! TyvĂ€rr visade det sig att underskottsavdraget för kulturarbetare (nĂ€st sista stycket pĂ„ den sidan) bara gĂ€llde om verksamheten hade inkomster i storleken tvĂ„ basbelopp eller mer... 🙁

Postat
Jag vill ha in det i firman för att kunna fÄ tillbaka pengarna jag lagt ut pÄ all utrustning. DÄ har jag tvÄ val: antingen att sÀlja lÄtarna och överlÄta rÀttigheterna för en fast summa, eller ta STIM-ersÀttningen som betalning.

beroende pÄ vilken typ av firma du startar sÄ Àr det i fallet enskild firma sÄ att din Ä företagets ekonomi Àr samma - AB sÄ Àr du anstÀlld av ditt eget bolag

sÄ om du fÄr betalt frÄn stim till dig personligen eller till firman spelar ingen roll - du har ju sjÀlv gÄtt in med investering oavsett vilken bolagsform Ä det enda intressanta Àr vÀl att det ersÀtts

du fÄr ju ersÀttning som kan tÀcka det du investerat i i vilket fall - moms Àr ju ÀndÄ inte aktuellt pÄ stim utbetalningar vad jag vet (eller?) sÄ det gör ju ingen skillnad

Postat (redigerat)
Det dÀr med STIM och företag har jag dÄlig koll pÄ, men i mitt fall sÄ Àr det ju sÄ att alla STIM-pengar som har med mitt andra band att göra ska in i det företaget, för sÄ har vi bestÀmt dÀr. SÄ det Àr liksom en del av mina kompositioner som inte gÄr via min enskilda firma. Lite krÄngligt, jepp.

Om ni registrerar bandet som ett eget företag borde vÀl ni kunna skapa ett nytt konto hos Stim och lÄta bandets stim pengar gÄ in i det gemensamma bandföretaget ?

Och sedan via bolaget betala ut till var och en vad deras andel Àr.

Redigerat av Piccazzo
Postat (redigerat)

beroende pÄ vilken typ av firma du startar sÄ Àr det i fallet enskild firma sÄ att din Ä företagets ekonomi Àr samma - AB sÄ Àr du anstÀlld av ditt eget bolag

sÄ om du fÄr betalt frÄn stim till dig personligen eller till firman spelar ingen roll - du har ju sjÀlv gÄtt in med investering oavsett vilken bolagsform Ä det enda intressanta Àr vÀl att det ersÀtts

du fÄr ju ersÀttning som kan tÀcka det du investerat i i vilket fall - moms Àr ju ÀndÄ inte aktuellt pÄ stim utbetalningar vad jag vet (eller?) sÄ det gör ju ingen skillnad

Jo det dÀr med att "jag Àr mitt företag" nÀr det gÀller enskild firma vet jag. Men man mÄste ju ÀndÄ hÄlla isÀr vad man ska ha i företaget och vad man ska ha privat. Om jag köper en synt som bara kommer att anvÀndas i mitt andra band Liquid Ham sÄ blir det enklast om jag sÀger att den Àr min privata, och att jag lÄnar ut den till Liquid. Om jag sÀger att den ocksÄ tillhör min enskilda firma bör jag ju helst hyra ut den till Liquid, vilket skulle kÀnnas dumt om jag ÀndÄ inte anvÀnder den till nÄgot annat liksom.

Vad gÀller moms pÄ STIM-utbetalningar sÄ Àr det faktiskt min nÀsta frÄga, men för att sammanfatta lite sÄ tror jag faktiskt Àr det Àr moms pÄ det! Det handlar ju nÀmligen om att jag upplÄter mina rÀttigheter till STIM, och det Àr 6% moms pÄ upplÄtande av upphovsrÀttigheter!

Om ni registrerar bandet som ett eget företag borde vÀl ni kunna skapa ett nytt konto hos Stim och lÄta bandets stim pengar gÄ in i det gemensamma bandföretaget ?

Och sedan via bolaget betala ut till var och en vad deras andel Àr.

DÀr sa du nÄt! En sak som dock Àr lite jobbig Àr ju dÄ att man blandar in upphovsman-grejer i ett företag som bara handlar om utövande konstnÀr-grejer... Plus att jag inte vet hur man ska se pÄ dessa utbetalningar frÄn bandföretaget dÄ, Àr det lön eller vad Àr det? Men om man pÄ nÄt sÀtt kunde skapa ett separat "konto" eller nÄt pÄ STIM sÄ skulle det lösa mycket! Jag ska maila STIM och lÀgga fram mitt problem och mina frÄgor!

Redigerat av Johnny Boi
Postat

Jo det dÀr med att "jag Àr mitt företag" nÀr det gÀller enskild firma vet jag. Men man mÄste ju ÀndÄ hÄlla isÀr vad man ska ha i företaget och vad man ska ha privat. Om jag köper en synt som bara kommer att anvÀndas i mitt andra band Liquid Ham sÄ blir det enklast om jag sÀger att den Àr min privata, och att jag lÄnar ut den till Liquid. Om jag sÀger att den ocksÄ tillhör min enskilda firma bör jag ju helst hyra ut den till Liquid, vilket skulle kÀnnas dumt om jag ÀndÄ inte anvÀnder den till nÄgot annat liksom.

Du resonerar krĂ„ngligt tycker jag. Det finns inget krav pĂ„ att du mĂ„ste dra in pengar pĂ„ allt du gör i firman. Även om du har köpt in synten till firman sĂ„ finns det inga hinder för firman att lĂ„na ut den gratis till sin Ă€gare, oavsett var han tĂ€nker anvĂ€nda den. Det finns inga regler som sĂ€ger att man inte fĂ„r göra dĂ„liga affĂ€rer... 😉

Postat

Johnny Boi

Jag fĂ„r intrycket efter att ha lĂ€st trĂ„den att du tror/befarar att STIM-betalningarna Ă€r dina kommande största intĂ€kter, högre Ă€n vad du fĂ„r frĂ„n reklamjobb, musiklĂ€rare etc - Ă€r det sĂ„? Är det i sĂ„ fall orsaken till att du vill pytsa in dem i firman och för att i förlĂ€ngningen kunna köpa in studioprylar, instrument m.m., och att det inte samtidigt ska se ut som om du "bara" köper in och drar av, med de relativt smĂ„ övriga inkomsterna? FörsĂ€ljning av lĂ„tar till dina medmusikanter (som Ă€nnu en inkomstkĂ€lla) förstĂ€rker det intrycket.

😕

Postat (redigerat)

För att resonera vettigt i denna trÄden Àr det bra om du angav din affÀrsidé, vad det Àr som ska generera inkomst.

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Du resonerar krĂ„ngligt tycker jag. Det finns inget krav pĂ„ att du mĂ„ste dra in pengar pĂ„ allt du gör i firman. Även om du har köpt in synten till firman sĂ„ finns det inga hinder för firman att lĂ„na ut den gratis till sin Ă€gare, oavsett var han tĂ€nker anvĂ€nda den. Det finns inga regler som sĂ€ger att man inte fĂ„r göra dĂ„liga affĂ€rer... 😉

Tack Claes! DĂ„ kan jag slappna av lite i mitt tĂ€nk alltsĂ„! 🙂

Jag fÄr intrycket efter att ha lÀst trÄden att du tror/befarar att STIM-betalningarna Àr dina kommande största intÀkter, högre Àn vad du fÄr frÄn reklamjobb, musiklÀrare etc - Àr det sÄ?

Nej, just nu Àr det inte sÄ. Reklamjobb kommer jag inte göra sÄ vÀrst mÄnga fler (tror jag), men lÀrargrejen kommer dra in mer Àn STIM-utbetalningarna i alla fall ett par Är till förutspÄr jag.

Är det i sĂ„ fall orsaken till att du vill pytsa in dem i firman och för att i förlĂ€ngningen kunna köpa in studioprylar, instrument m.m., och att det inte samtidigt ska se ut som om du "bara" köper in och drar av, med de relativt smĂ„ övriga inkomsterna? FörsĂ€ljning av lĂ„tar till dina medmusikanter (som Ă€nnu en inkomstkĂ€lla) förstĂ€rker det intrycket.

För att resonera vettigt i denna trÄden Àr det bra om du angav din affÀrsidé, vad det Àr som ska generera inkomst.

Nej, jag vill inte fĂ„ in komponerandet i företaget för att jag tror att det Ă€r min största inkomstkĂ€lla. Jag kĂ€nner som Anjou skrev ovan, att jag vill starta en enskild firma dĂ€r jag kan samla allt det jag gör med musik, och komponera egna lĂ„tar till eget band som jag spelar in och producerar sjĂ€lv Ă€r det jag gör mest och bĂ€st. Sedan sĂ„ Ă€r ju alla inkomster jag har frĂ„n musik vĂ€ldigt smĂ„ i nulĂ€get, sĂ„ just nu Ă€r det som ett litet lapptĂ€cke av tusenlappar som kommer in frĂ„n olika hĂ„ll, typ. 😉

Min affĂ€rsidĂ© Ă€r att erbjuda all min kunskap och mina tjĂ€nster till de som behöver! 🙂 Hittills har det tagit formen av privatlĂ€rare, reklamjingel-makare samt populĂ€rmusik-kompositör. Jag kan erkĂ€nna att jag Ă€r rĂ€dd att det ska se ut som att jag bara har ett företag för att kunna dra av mina musik-inköp, för det första för att det Ă€r vanligt att folk gör sĂ„, för det andra för att det Ă€r delvis sant. 😉 Jag lĂ€gger ju liksom inte all energi jag har pĂ„ att fĂ„ den hĂ€r firman att gĂ„ med vinst just nu, jag jobbar ju mer lĂ„ngsiktigt - dagen dĂ„ jag gĂ„r plus i företaget fĂ„r komma nĂ€r den kommer. Jag har ju ett extrajobb vid sidan av som jag försörjer mig pĂ„. Detta med vinstsyfte kĂ€nner nog Yvonne pĂ„ Skatteverket (<3 😛) pĂ„ sig, för det pĂ„minner hon mig ofta om. 🙂

Det som kÀnns gött med företag Àr att man fÄr ett annat tÀnk: istÀllet för att köpa ett trumset och spela pÄ det och vara glad och aldrig mer tÀnka pÄ pengarna man lade ut, sÄ tÀnker man istÀllet att "det hÀr var en kostnad, nu ska jag försöka tÀcka upp den med inkomster med hjÀlp av det jag köpte". SÄ kan man ju tÀnka som privatperson ocksÄ givetvis, men sedan ser det lite mer seriöst ut ocksÄ nÀr man har företag, plus att man kan fakturera.

Redigerat av Johnny Boi
Postat

TÀnkte posta min sista fundering ocksÄ dÄ.

Om min verksamhet nu utvidgas med komponerandet av rocklÄtarna, sÄ innebÀr det att jag kan ta in utrustning jag har som jag inte behövde för reklam-komponerandet men som jag anvÀnder nu nÀr jag komponerar rock-lÄtarna (t.ex. hela mitt trumset-cymbal-inspelningspaket jag köpte i januari för 27 papp...). DÄ blev Yvonne lite fundersam med momsen, fÄr jag lyfta hela eller bara en del av den? Först trodde hon inte det, sen ringde hon igen tio minuter senare och sa att hennes kollega som ocksÄ var musiker sa att jag fÄr ersÀttning för att nÄgon framför mitt verk, och eftersom det inte Àr moms pÄ att framföra verk sÄ kan jag inte lyfta nÄgon moms. DÄ Àgde jag henne lite och sa att nÀr man Àr ansluten till STIM sÄ upplÄter man sina rÀttigheter till dem och fÄr ersÀttning för det, sÄ dÄ borde det bli 6% moms pÄ STIM-pengarna man fÄr in.

SÄ, nu har jag nog skrivit allt jag tÀnkte pÄ. Det Àr gött att skriva av sig och diskutera lite, dÄ tÀnker man igenom allt noggrannare automatiskt! KÀnns som man ibland kommer fram till saker pÄ egen hand av att skriva inlÀgg! Om man ska sammanfatta sÄ var det dels att jag ville ha bekrÀftat att jag tÀnker rÀtt, nÀr jag resonerar som sÄ att det inte Àr nÄgot problem att ta in rocklÄt-komponerandet i min firma - "betalningen" blir ju STIM-pengarna jag fÄr för det, och det Àr vÀl ÀndÄ sÄ man gör nÀr man sÀljer lÄtar till band? För det andra var det frÄgan hÀr över, Àr det 6% moms pÄ STIM-pengarna och innebÀr det att jag kan lyfta 6% moms pÄ mina utrustningsinköp?

Postat

För det andra var det frÄgan hÀr över, Àr det 6% moms pÄ STIM-pengarna och innebÀr det att jag kan lyfta 6% moms pÄ mina utrustningsinköp?

Nu har jag inte lÀst pÄ sjÀlv, men jag hörde sÄ sent som igÄr av en vÀn att det var sÄ. Sen om han blandar ihop NCB och Stim lÄter jag vara osagt.

Postat

Okej! Jo, för det borde ju vara sĂ„, men lovade Yvonne att kolla med mina kunniga musikerkollegor pĂ„ detta forum! 😉

Postat

TÀnkte posta min sista fundering ocksÄ dÄ.

Om min verksamhet nu utvidgas med komponerandet av rocklÄtarna, sÄ innebÀr det att jag kan ta in utrustning jag har som jag inte behövde för reklam-komponerandet men som jag anvÀnder nu nÀr jag komponerar rock-lÄtarna (t.ex. hela mitt trumset-cymbal-inspelningspaket jag köpte i januari för 27 papp...). DÄ blev Yvonne lite fundersam med momsen, fÄr jag lyfta hela eller bara en del av den? Först trodde hon inte det, sen ringde hon igen tio minuter senare och sa att hennes kollega som ocksÄ var musiker sa att jag fÄr ersÀttning för att nÄgon framför mitt verk, och eftersom det inte Àr moms pÄ att framföra verk sÄ kan jag inte lyfta nÄgon moms. DÄ Àgde jag henne lite och sa att nÀr man Àr ansluten till STIM sÄ upplÄter man sina rÀttigheter till dem och fÄr ersÀttning för det, sÄ dÄ borde det bli 6% moms pÄ STIM-pengarna man fÄr in.

SÄ, nu har jag nog skrivit allt jag tÀnkte pÄ. Det Àr gött att skriva av sig och diskutera lite, dÄ tÀnker man igenom allt noggrannare automatiskt! KÀnns som man ibland kommer fram till saker pÄ egen hand av att skriva inlÀgg! Om man ska sammanfatta sÄ var det dels att jag ville ha bekrÀftat att jag tÀnker rÀtt, nÀr jag resonerar som sÄ att det inte Àr nÄgot problem att ta in rocklÄt-komponerandet i min firma - "betalningen" blir ju STIM-pengarna jag fÄr för det, och det Àr vÀl ÀndÄ sÄ man gör nÀr man sÀljer lÄtar till band? För det andra var det frÄgan hÀr över, Àr det 6% moms pÄ STIM-pengarna och innebÀr det att jag kan lyfta 6% moms pÄ mina utrustningsinköp?

STIM-pengarna Àr ju en ersÀttning DU fÄr!!

Är det ett inköp av trumset du gör som behövs i företaget för intĂ€kternas förvĂ€rvande [tĂ€nk sĂ„ HELA TIDEN; behöver du prylen för att generera INTÄKTER, för att uppfylla ditt vinstsyfte, för har du inget vinstsyfte har du inte ens ett företag], sĂ„ fĂ„r du dra av mervĂ€rdesskatten för det trumsetet (20% Ă€r moms) och det kvittas ju dĂ„ mot den mervĂ€rdesskatt som du sjĂ€lv lĂ€gger pĂ„ vid dina inkomster (25% lĂ€gger du pĂ„, vilket gör att momsen utgör 20% sedan, dĂ€r ocksĂ„).

Moms pÄ pengarna frÄn STIM? Hur tÀnkte du?

Postat

Okej! Jo, för det borde ju vara sĂ„, men lovade Yvonne att kolla med mina kunniga musikerkollegor pĂ„ detta forum! 😉

Yvonne

En underbar mÀnniska.

🙂

Postat

STIM-pengarna Àr ju en ersÀttning DU fÄr!!

Är det ett inköp av trumset du gör som behövs i företaget för intĂ€kternas förvĂ€rvande [tĂ€nk sĂ„ HELA TIDEN; behöver du prylen för att generera INTÄKTER, för att uppfylla ditt vinstsyfte, för har du inget vinstsyfte har du inte ens ett företag], sĂ„ fĂ„r du dra av mervĂ€rdesskatten för det trumsetet (20% Ă€r moms) och det kvittas ju dĂ„ mot den mervĂ€rdesskatt som du sjĂ€lv lĂ€gger pĂ„ vid dina inkomster (25% lĂ€gger du pĂ„, vilket gör att momsen utgör 20% sedan, dĂ€r ocksĂ„).

Moms pÄ pengarna frÄn STIM? Hur tÀnkte du?

Nu vet jag inte riktigt hÀr...

STIM-pengar Ă€r ju ersĂ€ttningen en upphovsman fĂ„r frĂ„n STIM för att han upplĂ„tit den ekonomiska delen av sin upphovsrĂ€tt till STIM. Sedan kan upphovsmannen vara en hobbymusiker utan företag eller företagsanknytning eller en professionell lĂ„tskrivare som har det som ett företag dĂ€r han jobbar med det som nĂ€ringsverksamhet. I det senare fallet, som jag rĂ€knar mig till (hoppas att jag Ă€r lite proffsig i alla fall! 🙂), sĂ„ Ă€r ju de hĂ€r pengarna en direkt intĂ€kt av arbetet man gör. Om en lĂ„tskrivare inte rĂ€knar STIM-pengar som inkomst frĂ„n sitt yrke, hur fĂ„r han dĂ„ betalt (om han inte vill sĂ€lja sina rĂ€ttigheter)?

Jo jag vet att har jag en kostnad för nÄgot som behövs för att generera en intÀkt sÄ fÄr jag dels dra av den frÄn intÀkterna, dels lyfta momsen om jag har en momspliktig verksamhet. Dock Àr det ju sÄ att 25% inte Àr den enda momssatsen i Sverige, inom kulturomrÄdet dyker bÄde 12% och 6% upp. PÄ "upplÄtelse av upphovsrÀttigheter" sÄ Àr momssatsen 6%. Om min intÀkt frÄn lÄtskrivandet Àr STIM-pengar, som jag fÄr för en upplÄtelse av mina rÀttigheter och som alltsÄ momsbelÀggs med 6%, sÄ fÄr jag lyfta 6% moms pÄ de inköp jag gör för att kunna komponera och fÄ in STIM-pengar.

DĂ€r svarade jag ju pĂ„ min egen frĂ„ga i och för sig...men som sagt, ville bara fĂ„ bekrĂ€ftat av er att jag tĂ€nker rĂ€tt! 😉

Postat

Yvonne

En underbar mÀnniska.

🙂

Hon Ă€r fantastisk! 😄

Postat

tvÀrtom Àr det nÀr man inte gjort upp i förvÀg som det skapar konflikter

Jag hÄller fullstÀndigt med. Men min poÀng Àr att det Àr svÄrt att dela upp varenda lÄt i OLIKA procentsatser lÄt för lÄt utifrÄn vem som gjort exakt vad. BestÀmmer man sig i förvÀg att vi delar helt lika, eller vi delar alltid x procent och y procent sÄ fungerar det. Tills nÄn tröttnar.

Postat

Om min intÀkt frÄn lÄtskrivandet Àr STIM-pengar, som jag fÄr för en upplÄtelse av mina rÀttigheter och som alltsÄ momsbelÀggs med 6%, sÄ fÄr jag lyfta 6% moms pÄ de inköp jag gör för att kunna komponera och fÄ in STIM-pengar.

DĂ€r svarade jag ju pĂ„ min egen frĂ„ga i och för sig...men som sagt, ville bara fĂ„ bekrĂ€ftat av er att jag tĂ€nker rĂ€tt! 😉

😄

Det blir bara sÄ avigt för mig att tÀnka att STIM-pengarna Àr inkomstkÀllan i företaget. Ruskar om mig lite.

Du menar vidare att du bara fÄr dra av 6% dÄ, pga att STIM-momsen Àr 6%? Hmm... jag vet inte faktiskt.

Postat

"Det Àr moms pÄ ersÀttningar du fÄr frÄn STIM och rÀtt moms i sammanhanget Àr 6 procent.

TÀnk pÄ att STIM inte debiterar nÄgon moms. Det ska du göra sjÀlv i din bokföring, pÄ kontot för utgÄende moms."

kÀlla: jasÀgerdÄde

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Inga registrerade medlemmar Ă€r inloggade just nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.