Johnny Boi Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Tjipp. I somras gjorde jag ett litet reklamjobb Ă„t ett företag. Lite senare ringde en vĂ€n som har ett företag dĂ€r han bland annat förmedlar instrumentlektioner. Han undrade om jag kunde hoppa in som pianolĂ€rare i Jkpg, och det kunde jag. I bĂ„da dessa fall skulle det vara smidigt om jag kunde fakturera, sĂ„ jag startade egen firma. Komposition och privatlektioner inom musik skulle dĂ„ vara verksamhetens första bestĂ„ndsdelar. Skatteverket hörde av sig och ville veta mer, sĂ„ jag kom in och snackade med tvĂ„ trevliga damer om mitt liv och min situation. TyvĂ€rr blev allt ganska krĂ„ngligt, och jag som frĂ„n början bara ville ha ett företag att samla allt jag gör med musiken i, blev tvungen att tĂ€nka efter lite mer. SĂ„ det vore kul om nĂ„gon med koll kunde gĂ„ med mig lite pĂ„ vĂ€gen hĂ€r och ge rĂ„d och feedback nĂ€r jag försöker göra mitt företag lite mer konkret! NĂ€r jag satt och snackade med damerna om mitt nya rockband jag hĂ„ller pĂ„ och starta upp, och alla lĂ„tar jag jobbar pĂ„ till det, sĂ„ frĂ„gade de om jag skulle sĂ€lja lĂ„tarna till bandet. Jag tyckte att det skulle kĂ€nnas olustigt - att starta ett band och vĂ€lkomna alla med att sĂ€ga att de Ă€r skyldiga mig pengar för att jag gjort lĂ„tarna som vi ska framföra sen. Fast egentligen funkar det vĂ€l sĂ„, ett band kan ju inte skriva lĂ„tar - nĂ€r man skriver sĂ„ förvandlas man frĂ„n yrket artist till yrket lĂ„tskrivare, och behöver dĂ„ egentligen en deal mellan de bĂ„da yrkena (vilket, om inte annat bestĂ€ms, automatiskt blir att bandet fĂ„r gagerna som lĂ„tarna inbringar och lĂ„tskrivarna behĂ„ller STIM-pengarna som lĂ„tarna inbringar). SĂ„ jag sa till damerna att det jag komponerar i företaget Ă€r bara sĂ„nt som jag sjĂ€lv inte kommer framföra, t.ex. reklam och dylikt. Men nu har jag funderat, och det kĂ€nns ju som att man vill ha med det man gör allra mest, i sitt företag. SĂ„ jag funderade pĂ„ det hĂ€r med att sĂ€lja lĂ„tar till ett band, och kom pĂ„ att ofta nĂ€r lĂ„tar sĂ€ljs sĂ„ Ă€r det just STIM-pengarna som Ă€r betalningen. Ett förlag tar ju en tredjedel av upphovsrĂ€tten som betalning för att de placerar lĂ„ten, och lĂ„tskrivaren fĂ„r resten som - lön helt enkelt. I bandet jag hĂ„ller pĂ„ och startar har vi tĂ€nkt att man alltid ska ha minst 10% av upphovsrĂ€tten till varje lĂ„t (vi kommer vara fem i bandet), musikerna sĂ€tter ju Ă€ndĂ„ sin egen prĂ€gel pĂ„ verket och kanske Ă€ndrar smĂ„grejer hĂ€r och var - det Ă€r ju inte som att de spelar exakt efter mina noter genom varje lĂ„t! Har man sedan skrivit all musik fĂ„r man ytterligare 25%, och den som skrivit texten frĂ„ 25% (om flera skrivit text och/eller musik delas det upp efter insats). Ta lĂ„tarna till vĂ„r första demo som jag jobbar pĂ„ nu som exempel. Jag har skrivit allt, sĂ„ det kommer förmodligen bli sĂ„ att jag tar 60% av upphovsrĂ€tten till de lĂ„tarna. Kan man inte dĂ„ se det som min betalning? Vi hade ju inte tĂ€nkt att lĂ„ta alla STIM-pengar gĂ„ in i bandet, utan var och en skulle fĂ„ det som privat inkomst direkt frĂ„n STIM. Men om jag helt enkelt lĂ„ter de STIM-pengar jag fĂ„r för lĂ„tarna gĂ„ in i min egen firma istĂ€llet för direkt ner i fickan, skulle jag inte kunna sĂ€ga att det Ă€r min verksamhet dĂ„? Att jag har sĂ„lt lĂ„tarna till bandet och att min betalning Ă€r STIM-pengarna? Det Ă€r ju egentligen det de andra gör - de lĂ€gger ner arbete pĂ„ att vara med och skriva pĂ„ lĂ„tarna (som lĂ„tskrivare dĂ„, inte som bandmedlemmar) och fĂ„r sedan betalt nĂ€r STIM-pengarna kommer in - bara att de inte gör det i nĂ€ringsverksamhet! Resonerar jag rĂ€tt hĂ€r eller? Har fler frĂ„gor, men vĂ€ntar lite sĂ„ det inte blir alltför maffigt första-inlĂ€gg! đ
puffra Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 (redigerat) Att sĂ€lja lĂ„tarna till sitt eget band kĂ€nns vÀÀÀÀldigt konstigt, för att inte sĂ€ga fel. Ăven om du har rĂ€tt att göra det, hur kul vore det? Skulle det inte bli lite oskön stĂ€mning i bandet? "Tjena, grabbar! Jag har lite gammalt b-sidematerial som jag rear ut den hĂ€r veckan. Köp en för 5000 eller tvĂ„ för 9000. Annars kan ni köpa den hĂ€r hitten för 100000." Det enda jag vill sĂ€ga Ă€r egentligen, skriv er musik, spela in er demo, tĂ€nk pĂ„ pengarna i andra hand. FrĂ„n STIM kommer du fĂ„ samlade utbetalningar, vare sig det gĂ€ller ditt band eller dina reklamjobb. STIM gör ingen uppdelning. Alla STIM-pengar kommer gĂ„ till dig/din firma. För att STIM ska betala till din firma mĂ„ste du anmĂ€la en överlĂ„telse hos STIM. Men det har du sĂ€kert redan koll pĂ„? Jag tycker att det Ă€r en fördel att STIM betalar till firman. DĂ„ kan man vĂ€lja att Ă„terinvestera pengarna i musikutrustning etc utan att en alltför stor del skattas bort.. EDIT: vet inte om du blev nĂ„got klokare alls av mitt inlĂ€gg egentligen.. Redigerat 28 oktober 2010 av puffra
Demonproducenten Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Resonerar jag rÀtt hÀr eller? du resonerar oerhört krÄngligt som jag ser det anledningen till firman Àr ju först Ä frÀmst att du enkelt ska kunna ta betalt utan att andra ska behöva bekymra sig om soc avgifter etc det kÀnns bara onödigt att blanda in stimersÀttningen
AnthonyS Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Och vad du gör, tÀnk efter en extra gÄng innan du och bandet kommer överens om procentsatser hit och dit Ànda ner till minsta decimal. Det Àr en garanterad inkörsport till framtida konflikter... (om flera skrivit text och/eller musik delas det upp efter insats). Hur skulle det rimligtvis gÄ till? Hur stor Àr arbetsinsatsen nÀr man skriver ett fyra takter lÄngt trumfill jÀmfört med en fyra takter lÄng gitarrbrygga? Vad Àr mest vÀrt - ett jÀttebra rim i en vers, eller en fyndig slutklÀm i refrÀngen? Nej, sÄnt dÀr fungerar bara inte.
debatt Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Och vad du gör, tĂ€nk efter en extra gĂ„ng innan du och bandet kommer överens om procentsatser hit och dit Ă€nda ner till minsta decimal. Det Ă€r en garanterad inkörsport till framtida konflikter... Hur skulle det rimligtvis gĂ„ till? Hur stor Ă€r arbetsinsatsen nĂ€r man skriver ett fyra takter lĂ„ngt trumfill jĂ€mfört med en fyra takter lĂ„ng gitarrbrygga? Vad Ă€r mest vĂ€rt - ett jĂ€ttebra rim i en vers, eller en fyndig slutklĂ€m i refrĂ€ngen? Nej, sĂ„nt dĂ€r fungerar bara inte. Mina bandmedlemmar har varit generösa nog att anse att jag ska ha 100% av allt, eftersom jag stĂ„r som producent ocksĂ„. đ Men jag har varit generös nog att föreslĂ„ följande: 50% till textförfattaren, resterande 50% delar de som gjort musiken pĂ„. Det innebĂ€r att om nĂ„gon skrivit ett lĂ„ngt orgelsolo och en kommit pĂ„ en trumtakt, sĂ„ fĂ„r de lika mycket.
Anjou Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 (redigerat) Intressant Ă€mne Jönneboi! Sitter lite i samma lĂ€ge, anvĂ€nder mig i nulĂ€get av musikerförbundet nĂ€r jag fakturerar, men Ă€r sugen pĂ„ att starta upp firma/firmor. Helst skulle man ju vilja knyta alla omrĂ„den till samma verksamhet, men det verkar ju vara lite krĂ„ngligt. Jag förstĂ„r dock inte varför du mĂ„ste "sĂ€lja" dina lĂ„tar till bandet, gĂ€ller detsamma om du gör lĂ„tar Ă„t andra artister ocksĂ„ dĂ„? Betalt för lĂ„tar tar man vĂ€l bara i de situationer man slĂ€pper upphovsrĂ€tten (tex reklam, jinglar m.m), alternativt om man Ă€r en hot-shot som kan ta en summa bara för sitt namns skull. Om jag jobbar som lĂ„tskrivare och fĂ„r in 1 miljon pĂ„ ett Ă„r i stimpengar vill jag ju knappast ta ut det i lön, utan skulle dĂ„ vilja investera det mesta i musik-/inspelningsprylar/lokaler osv. Men dĂ„ kanske det krĂ€vs att man pĂ„ papperet Ă€r "producent" el dyl. Som lĂ„tskrivare kanske man bara Ă€r berĂ€ttigad till investeringar i: Penna, papper, fickminne och lĂ€gereldsgitarr och rödvin đ Varför skulle man inte kunna fĂ„ in sina stimpengar pĂ„ sitt företagskonto oavsett vem man skrivit lĂ„ten till om man har lĂ„tskriveri som verksamhet? VĂ€ntar med spĂ€nning pĂ„ lite klarbringande i Ă€mnet!! (Man skulle inte sovit pĂ„ företagsekonomilektionerna) Edit: SĂ„g nu att mycket besvarades av Puffra i tidigare inlĂ€gg, missade det;) Redigerat 28 oktober 2010 av Anjou
Johnny Boi Postat 28 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2010 Tack för att ni tar er tid och lĂ€ser och hjĂ€lper mig! Att sĂ€lja lĂ„tarna till sitt eget band kĂ€nns vÀÀÀÀldigt konstigt, för att inte sĂ€ga fel. Ăven om du har rĂ€tt att göra det, hur kul vore det? Skulle det inte bli lite oskön stĂ€mning i bandet? "Tjena, grabbar! Jag har lite gammalt b-sidematerial som jag rear ut den hĂ€r veckan. Köp en för 5000 eller tvĂ„ för 9000. Annars kan ni köpa den hĂ€r hitten för 100000." Det enda jag vill sĂ€ga Ă€r egentligen, skriv er musik, spela in er demo, tĂ€nk pĂ„ pengarna i andra hand. Som jag skrev sĂ„ Ă€r det egentligen sĂ„ hĂ€r det gĂ„r till, fast oftast tĂ€nker man inte pĂ„ det. Fast egentligen funkar det vĂ€l sĂ„, ett band kan ju inte skriva lĂ„tar - nĂ€r man skriver sĂ„ förvandlas man frĂ„n yrket artist till yrket lĂ„tskrivare, och behöver dĂ„ egentligen en deal mellan de bĂ„da yrkena (vilket, om inte annat bestĂ€ms, automatiskt blir att bandet fĂ„r gagerna som lĂ„tarna inbringar och lĂ„tskrivarna behĂ„ller STIM-pengarna som lĂ„tarna inbringar). SĂ„klart musiken ska komma i första hand! Men jag tror att det Ă€r bra att göra upp sĂ„nt hĂ€r direkt, sĂ„ alla vet vad som gĂ€ller, istĂ€llet för att man kör pĂ„ jĂ€ttelĂ€nge utan att komma överens om nĂ„t och sĂ„ helt plötsligt Ă€r man oense. En sĂ„dan situation har jag varit med om, och det höll nĂ€stan pĂ„ att splittra det bandet... SĂ„ det kĂ€nns gött att nĂ€r man trĂ€ffas allihopa i bandet för andra eller tredje gĂ„ngen sĂ„ tar man upp det pĂ„ ett avslappnat sĂ€tt sĂ„ slipper alla gĂ„ och fundera pĂ„ hur det kommer bli med STIM-pengarna egentligen. FrĂ„n STIM kommer du fĂ„ samlade utbetalningar, vare sig det gĂ€ller ditt band eller dina reklamjobb. STIM gör ingen uppdelning. Alla STIM-pengar kommer gĂ„ till dig/din firma. För att STIM ska betala till din firma mĂ„ste du anmĂ€la en överlĂ„telse hos STIM. Men det har du sĂ€kert redan koll pĂ„? Jag tycker att det Ă€r en fördel att STIM betalar till firman. DĂ„ kan man vĂ€lja att Ă„terinvestera pengarna i musikutrustning etc utan att en alltför stor del skattas bort.. Det jag visste sedan innan var att STIM inte kan dela upp betalningen och betala ut till olika konton. Jag hĂ„ller pĂ„ och funderar pĂ„ hur jag ska lösa det dĂ€r, för i mitt band som jag spelar i nu sĂ„ lĂ€gger vi in alla vĂ„ra STIM-pengar i bandet, sĂ„ de kan inte gĂ„ genom firman. du resonerar oerhört krĂ„ngligt som jag ser det anledningen till firman Ă€r ju först Ă„ frĂ€mst att du enkelt ska kunna ta betalt utan att andra ska behöva bekymra sig om soc avgifter etc det kĂ€nns bara onödigt att blanda in stimersĂ€ttningen Visst, fast jag tĂ€nker sĂ„ hĂ€r: Det jag gillar mest och hĂ„ller pĂ„ med mest Ă€r komposition och inspelning. Jag vill ha in det i firman för att kunna fĂ„ tillbaka pengarna jag lagt ut pĂ„ all utrustning. DĂ„ har jag tvĂ„ val: antingen att sĂ€lja lĂ„tarna och överlĂ„ta rĂ€ttigheterna för en fast summa, eller ta STIM-ersĂ€ttningen som betalning. Jag tror vĂ€ldigt mycket bĂ„de pĂ„ mina lĂ„tar och pĂ„ bandet jag hĂ„ller pĂ„ och startar, sĂ„ rent ekonomiskt tror jag att det Ă€r bĂ€ttre att ta STIM-pengarna som betalning. Plus att ett nystartat band kommer inte att vilja köpa in lĂ„tar det första de gör (som puffra skrev hĂ€r ovan), dĂ€remot Ă€r det mycket troligt att de gĂ„r med pĂ„ att lĂ„tskrivaren behĂ„ller STIM-pengarna som betalning. Och vad du gör, tĂ€nk efter en extra gĂ„ng innan du och bandet kommer överens om procentsatser hit och dit Ă€nda ner till minsta decimal. Det Ă€r en garanterad inkörsport till framtida konflikter... Hur skulle det rimligtvis gĂ„ till? Hur stor Ă€r arbetsinsatsen nĂ€r man skriver ett fyra takter lĂ„ngt trumfill jĂ€mfört med en fyra takter lĂ„ng gitarrbrygga? Vad Ă€r mest vĂ€rt - ett jĂ€ttebra rim i en vers, eller en fyndig slutklĂ€m i refrĂ€ngen? Nej, sĂ„nt dĂ€r fungerar bara inte. Du har sĂ„ rĂ€tt! Som sagt har jag redan varit med i en vĂ€ldigt jobbig bandkonflikt, sĂ„ jag vet. Jag tror faktiskt att det fungerar att dela upp insatsen. Det var dĂ€rför jag lade till att alla automatiskt fĂ„r 10% av upphovsrĂ€tten till alla lĂ„tar, dit kan man dĂ„ rĂ€kna in alla saker man gör pĂ„ sitt instrument som skiljer sig frĂ„n originalet, hur man arrar det osv. "Musiken" fĂ„r man sedan se som en rĂ„, grundlig version av lĂ„ten. Att skriva ett solo ger ingen del i det, men har man dĂ€remot skrivit en brygga i lĂ„ten sĂ„ tycker jag att man har haft del i lĂ„tens skapande. Jag tĂ€nker att det man bidragit med dĂ„ Ă€r nĂ„got som har Ă€ndrat lĂ„ten i ett tvĂ€rsnitt, alltsĂ„ alla instrument samt lĂ„tens form och uppbyggnad. Kanske man kan uttrycka det som att det man bidragit med Ă€r skapat ur inget, i motsats till de insatser man gör som bygger pĂ„ annat som redan finns (t.ex. skriva solo kontra skriva solo plus ackordföljden solot spelar över, med tillhörande arrangemang). Och jag tror att om alla Ă€r vĂ€nner och gĂ„r in med en ödmjuk och generös instĂ€llning sĂ„ löser det sig nog fint. "Ha, vĂ€nta bara tills pengarna vĂ€xer sĂ„ fĂ„r du se hur generösa de Ă€r" tĂ€nker nĂ„gon. Jo visst, det Ă€r dĂ€rför jag har varit extra noga med hur musikerna Ă€r som mĂ€nniskor, nĂ€r jag handplockat dem. Och Ă€r de benhĂ„rt övertygade om sin uppdelning av procentsatserna i nĂ„gon lĂ„t Ă€r jag beredd att backa pĂ„ min del! Jag vill hellre hĂ„lla ihop bandet, och det var sĂ„ det löste sig med situationen jag var med om fĂ„r nĂ„gra Ă„r sedan. Jag tror det kommer funka fint detta! đ
AnthonyS Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Det Ă€r en jĂ€ttevacker tanke, men om det Ă€r nĂ„got som fĂ„r Ă€ven de mest omsorgsfullt handplockade personer att visa tĂ€nderna och resa ragg sĂ„ Ă€r det just pengar. TyvĂ€rr. Men det klart att det gĂ„r, ingenting Ă€r omöjligt och alla mĂ€nniskor Ă€r inte likadana. Jag önskar dig stort lycka till helt enkelt đ
Demonproducenten Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Och vad du gör, tÀnk efter en extra gÄng innan du och bandet kommer överens om procentsatser hit och dit Ànda ner till minsta decimal. Det Àr en garanterad inkörsport till framtida konflikter... tvÀrtom Àr det nÀr man inte gjort upp i förvÀg som det skapar konflikter
Claes Holmerup Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Det enklaste mÄste vÀl ÀndÄ vara att registrera alla som upphovsmÀn till lÄtarna, sÄ kommer STIM-ersÀttningen automatiskt till var och en personligt istÀllet för att komma till en firma dÀr man kanske börjar brÄka om andelarna i efterhand. Det som Àr registrerat hos STIM, Àr registrerat, sÄ om fördelningen ska Àndras senare, sÄ mÄste alla vara överens om Àndringen. Du vet vÀl förresten att du fÄr göra förlustavdrag hur lÀnge sedan som helst, om den Àr registrerad som "konstnÀrlig verksamhet" - och inte bara de 5 Ären som gÀller för annan verksamhet...?
Johnny Boi Postat 28 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2010 Intressant Ă€mne Jönneboi! Sitter lite i samma lĂ€ge, anvĂ€nder mig i nulĂ€get av musikerförbundet nĂ€r jag fakturerar, men Ă€r sugen pĂ„ att starta upp firma/firmor. Helst skulle man ju vilja knyta alla omrĂ„den till samma verksamhet, men det verkar ju vara lite krĂ„ngligt. Jag förstĂ„r dock inte varför du mĂ„ste "sĂ€lja" dina lĂ„tar till bandet, gĂ€ller detsamma om du gör lĂ„tar Ă„t andra artister ocksĂ„ dĂ„? Betalt för lĂ„tar tar man vĂ€l bara i de situationer man slĂ€pper upphovsrĂ€tten (tex reklam, jinglar m.m), alternativt om man Ă€r en hot-shot som kan ta en summa bara för sitt namns skull. Tack! Jo, det Ă€r alltid intressant nĂ€r man fĂ„r en konkret verklighetsanknytning till det man diskuterar om! Och nu har vi ju redan en som sitter lite i samma sits, sĂ„ jag tror trĂ„den kan vara till hjĂ€lp för mĂ„nga! Precis, nĂ€r jag funderade pĂ„ företag sĂ„ tĂ€nkte jag ju att jag skulle jobba med "allt jag gör inom musik". Men som sagt blir det lite krĂ„ngligt. Man mĂ„ste motivera allting liksom. Jag har fĂ„tt höra nĂ„gon gĂ„ng "Skriv bara nĂ„t med musikkonsult och multimedia sĂ„ kan du dra av vad som helst!", men man ska nog ha lite tur dĂ„ att Skatteverket inte kollar upp en noga om man har en sĂ„dan instĂ€llning. Alltid bra att vara grundlig och Ă€rlig frĂ„n början dĂ„, ifall att! Allt du gör som du vill knyta till företaget mĂ„ste ju bringa inkomster dĂ„, och det mĂ„ste dessutom klara "hobby-kriterierna": att du gör det varaktigt, med vinstsyfte, samt att du Ă€r nĂ„gorlunda utbildad för det. Om jag nu dĂ„ vill ha mitt komponerande, som jag gör mest och bĂ€st, i mitt företag sĂ„ mĂ„ste det bringa inkomster pĂ„ nĂ„t sĂ€tt. Kort sagt, jag mĂ„ste tjĂ€na pengar pĂ„ - eller "sĂ€lja" - mina alster pĂ„ nĂ„t sĂ€tt. FörstĂ„r pĂ„ hur du skriver, att "sĂ€lja" kanske Ă€r fel ord, dĂ„ det indikerar att man blir av med nĂ„got och fĂ„r pengar istĂ€llet. Visst, i reklamsammanhang Ă€r det vanligt att man "sĂ€ljer" rubbet för en klumpsumma. Men nĂ€r det gĂ€lller lĂ„tar sĂ„ blir det ju mer att en artist eller ett band "tar med sig" din lĂ„t ut pĂ„ vĂ€garna och anvĂ€nder den för att tjĂ€na pengar sjĂ€lva (gage) och Ă„t dig (STIM-pengar). SĂ„ man lĂ„nar ju ut sitt verk till nĂ„gon som kan fĂ„ det att ge en inkomst. Det var vĂ€l det hon pĂ„ Skatteverket inte riktigt var van vid, dels att man inte fakturerar kunde en klumpsumma och dels att den som nyttjar verket faktiskt inte Ă€r kunden. I sjĂ€lva verket Ă€r det konsertarrangören som Ă€r kunden, dĂ„ det Ă€r de som betalar STIM-avgift för att fĂ„ tillstĂ„nd att fĂ„ mina verk framförda i sin lokal pĂ„ konsertkvĂ€llen. Artisten Ă€r bara en mellanhand som behövs för att ge mitt verk liv! đ Om jag jobbar som lĂ„tskrivare och fĂ„r in 1 miljon pĂ„ ett Ă„r i stimpengar vill jag ju knappast ta ut det i lön, utan skulle dĂ„ vilja investera det mesta i musik-/inspelningsprylar/lokaler osv. Men dĂ„ kanske det krĂ€vs att man pĂ„ papperet Ă€r "producent" el dyl. Som lĂ„tskrivare kanske man bara Ă€r berĂ€ttigad till investeringar i: Penna, papper, fickminne och lĂ€gereldsgitarr och rödvin đ Varför skulle man inte kunna fĂ„ in sina stimpengar pĂ„ sitt företagskonto oavsett vem man skrivit lĂ„ten till om man har lĂ„tskriveri som verksamhet? VĂ€ntar med spĂ€nning pĂ„ lite klarbringande i Ă€mnet!! (Man skulle inte sovit pĂ„ företagsekonomilektionerna) Om du vill fĂ„ in det i ditt företag sĂ„ ska ju verksamhetsbeskrivningen sĂ€ga att du sysslar med komposition. Det Ă€r ju upp till dig ocksĂ„ vad du behöver för att skapa, min kusin Ă€r gift med en professionell lĂ„tskrivare som Ă„kt pĂ„ utlandsresor för att fĂ„ "inspiration" till sina lĂ„tar. đ Sen Ă€r det ocksĂ„ upp till dig som enskild nĂ€ringsidkare att anvĂ€nda inkomsterna hur du vill, men brĂ€nner man upp alltihop pĂ„ saker som inte kĂ€nns helt motiverade sĂ„ kan myndigheterna börja tvivla pĂ„ ett av nĂ€rings-kriterierna - "vinstsyfte"... đ Det dĂ€r med STIM och företag har jag dĂ„lig koll pĂ„, men i mitt fall sĂ„ Ă€r det ju sĂ„ att alla STIM-pengar som har med mitt andra band att göra ska in i det företaget, för sĂ„ har vi bestĂ€mt dĂ€r. SĂ„ det Ă€r liksom en del av mina kompositioner som inte gĂ„r via min enskilda firma. Lite krĂ„ngligt, jepp. đ
Johnny Boi Postat 28 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2010 Det Ă€r en jĂ€ttevacker tanke, men om det Ă€r nĂ„got som fĂ„r Ă€ven de mest omsorgsfullt handplockade personer att visa tĂ€nderna och resa ragg sĂ„ Ă€r det just pengar. TyvĂ€rr. Men det klart att det gĂ„r, ingenting Ă€r omöjligt och alla mĂ€nniskor Ă€r inte likadana. Jag önskar dig stort lycka till helt enkelt đ Tack! Jag vet att jag har sjĂ€lva mĂ€nniskans natur emot mig, men jag ska kĂ€mpa tappert! đ Det enklaste mĂ„ste vĂ€l Ă€ndĂ„ vara att registrera alla som upphovsmĂ€n till lĂ„tarna, sĂ„ kommer STIM-ersĂ€ttningen automatiskt till var och en personligt istĂ€llet för att komma till en firma dĂ€r man kanske börjar brĂ„ka om andelarna i efterhand. Det som Ă€r registrerat hos STIM, Ă€r registrerat, sĂ„ om fördelningen ska Ă€ndras senare, sĂ„ mĂ„ste alla vara överens om Ă€ndringen. Du vet vĂ€l förresten att du fĂ„r göra förlustavdrag hur lĂ€nge sedan som helst, om den Ă€r registrerad som "konstnĂ€rlig verksamhet" - och inte bara de 5 Ă„ren som gĂ€ller för annan verksamhet...? Ehm...hĂ€nger inte med riktigt. Alla i rockbandet ska vara registrerade som upphovsmĂ€n. Visst, bandet kommer bli ett företag nĂ€r det dragit igĂ„ng ordentligt, men dĂ€r kommer vi inte blanda in upphovsrĂ€ttspengar - precis som man aldrig ska dĂ„ det Ă€r ett annat yrke! đ Det jag tĂ€nker Ă€r att min del av upphovsrĂ€ttsersĂ€ttning skulle kunna gĂ„ in i min enskilda firma, istĂ€llet för ner i fickan som det gör hos de andra i bandet. DĂ„ kan man se det som inkomst av den kompositionsverksamhet som jag skulle vilja bredda mitt företag med. Ja, jag kĂ€nde till det med att rulla underskott! TyvĂ€rr visade det sig att underskottsavdraget för kulturarbetare (nĂ€st sista stycket pĂ„ den sidan) bara gĂ€llde om verksamheten hade inkomster i storleken tvĂ„ basbelopp eller mer... đ
Demonproducenten Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Jag vill ha in det i firman för att kunna fÄ tillbaka pengarna jag lagt ut pÄ all utrustning. DÄ har jag tvÄ val: antingen att sÀlja lÄtarna och överlÄta rÀttigheterna för en fast summa, eller ta STIM-ersÀttningen som betalning. beroende pÄ vilken typ av firma du startar sÄ Àr det i fallet enskild firma sÄ att din Ä företagets ekonomi Àr samma - AB sÄ Àr du anstÀlld av ditt eget bolag sÄ om du fÄr betalt frÄn stim till dig personligen eller till firman spelar ingen roll - du har ju sjÀlv gÄtt in med investering oavsett vilken bolagsform Ä det enda intressanta Àr vÀl att det ersÀtts du fÄr ju ersÀttning som kan tÀcka det du investerat i i vilket fall - moms Àr ju ÀndÄ inte aktuellt pÄ stim utbetalningar vad jag vet (eller?) sÄ det gör ju ingen skillnad
Piccazzo Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 (redigerat) Det dÀr med STIM och företag har jag dÄlig koll pÄ, men i mitt fall sÄ Àr det ju sÄ att alla STIM-pengar som har med mitt andra band att göra ska in i det företaget, för sÄ har vi bestÀmt dÀr. SÄ det Àr liksom en del av mina kompositioner som inte gÄr via min enskilda firma. Lite krÄngligt, jepp. Om ni registrerar bandet som ett eget företag borde vÀl ni kunna skapa ett nytt konto hos Stim och lÄta bandets stim pengar gÄ in i det gemensamma bandföretaget ? Och sedan via bolaget betala ut till var och en vad deras andel Àr. Redigerat 28 oktober 2010 av Piccazzo
Johnny Boi Postat 28 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 28 oktober 2010 (redigerat) beroende pÄ vilken typ av firma du startar sÄ Àr det i fallet enskild firma sÄ att din Ä företagets ekonomi Àr samma - AB sÄ Àr du anstÀlld av ditt eget bolag sÄ om du fÄr betalt frÄn stim till dig personligen eller till firman spelar ingen roll - du har ju sjÀlv gÄtt in med investering oavsett vilken bolagsform Ä det enda intressanta Àr vÀl att det ersÀtts du fÄr ju ersÀttning som kan tÀcka det du investerat i i vilket fall - moms Àr ju ÀndÄ inte aktuellt pÄ stim utbetalningar vad jag vet (eller?) sÄ det gör ju ingen skillnad Jo det dÀr med att "jag Àr mitt företag" nÀr det gÀller enskild firma vet jag. Men man mÄste ju ÀndÄ hÄlla isÀr vad man ska ha i företaget och vad man ska ha privat. Om jag köper en synt som bara kommer att anvÀndas i mitt andra band Liquid Ham sÄ blir det enklast om jag sÀger att den Àr min privata, och att jag lÄnar ut den till Liquid. Om jag sÀger att den ocksÄ tillhör min enskilda firma bör jag ju helst hyra ut den till Liquid, vilket skulle kÀnnas dumt om jag ÀndÄ inte anvÀnder den till nÄgot annat liksom. Vad gÀller moms pÄ STIM-utbetalningar sÄ Àr det faktiskt min nÀsta frÄga, men för att sammanfatta lite sÄ tror jag faktiskt Àr det Àr moms pÄ det! Det handlar ju nÀmligen om att jag upplÄter mina rÀttigheter till STIM, och det Àr 6% moms pÄ upplÄtande av upphovsrÀttigheter! Om ni registrerar bandet som ett eget företag borde vÀl ni kunna skapa ett nytt konto hos Stim och lÄta bandets stim pengar gÄ in i det gemensamma bandföretaget ? Och sedan via bolaget betala ut till var och en vad deras andel Àr. DÀr sa du nÄt! En sak som dock Àr lite jobbig Àr ju dÄ att man blandar in upphovsman-grejer i ett företag som bara handlar om utövande konstnÀr-grejer... Plus att jag inte vet hur man ska se pÄ dessa utbetalningar frÄn bandföretaget dÄ, Àr det lön eller vad Àr det? Men om man pÄ nÄt sÀtt kunde skapa ett separat "konto" eller nÄt pÄ STIM sÄ skulle det lösa mycket! Jag ska maila STIM och lÀgga fram mitt problem och mina frÄgor! Redigerat 28 oktober 2010 av Johnny Boi
Claes Holmerup Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Jo det dĂ€r med att "jag Ă€r mitt företag" nĂ€r det gĂ€ller enskild firma vet jag. Men man mĂ„ste ju Ă€ndĂ„ hĂ„lla isĂ€r vad man ska ha i företaget och vad man ska ha privat. Om jag köper en synt som bara kommer att anvĂ€ndas i mitt andra band Liquid Ham sĂ„ blir det enklast om jag sĂ€ger att den Ă€r min privata, och att jag lĂ„nar ut den till Liquid. Om jag sĂ€ger att den ocksĂ„ tillhör min enskilda firma bör jag ju helst hyra ut den till Liquid, vilket skulle kĂ€nnas dumt om jag Ă€ndĂ„ inte anvĂ€nder den till nĂ„got annat liksom. Du resonerar krĂ„ngligt tycker jag. Det finns inget krav pĂ„ att du mĂ„ste dra in pengar pĂ„ allt du gör i firman. Ăven om du har köpt in synten till firman sĂ„ finns det inga hinder för firman att lĂ„na ut den gratis till sin Ă€gare, oavsett var han tĂ€nker anvĂ€nda den. Det finns inga regler som sĂ€ger att man inte fĂ„r göra dĂ„liga affĂ€rer... đ
debatt Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Johnny Boi Jag fĂ„r intrycket efter att ha lĂ€st trĂ„den att du tror/befarar att STIM-betalningarna Ă€r dina kommande största intĂ€kter, högre Ă€n vad du fĂ„r frĂ„n reklamjobb, musiklĂ€rare etc - Ă€r det sĂ„? Ăr det i sĂ„ fall orsaken till att du vill pytsa in dem i firman och för att i förlĂ€ngningen kunna köpa in studioprylar, instrument m.m., och att det inte samtidigt ska se ut som om du "bara" köper in och drar av, med de relativt smĂ„ övriga inkomsterna? FörsĂ€ljning av lĂ„tar till dina medmusikanter (som Ă€nnu en inkomstkĂ€lla) förstĂ€rker det intrycket. đ
debatt Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 (redigerat) För att resonera vettigt i denna trÄden Àr det bra om du angav din affÀrsidé, vad det Àr som ska generera inkomst. Redigerat 28 oktober 2010 av debatt
Johnny Boi Postat 28 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2010 (redigerat) Du resonerar krĂ„ngligt tycker jag. Det finns inget krav pĂ„ att du mĂ„ste dra in pengar pĂ„ allt du gör i firman. Ăven om du har köpt in synten till firman sĂ„ finns det inga hinder för firman att lĂ„na ut den gratis till sin Ă€gare, oavsett var han tĂ€nker anvĂ€nda den. Det finns inga regler som sĂ€ger att man inte fĂ„r göra dĂ„liga affĂ€rer... đ Tack Claes! DĂ„ kan jag slappna av lite i mitt tĂ€nk alltsĂ„! đ Jag fĂ„r intrycket efter att ha lĂ€st trĂ„den att du tror/befarar att STIM-betalningarna Ă€r dina kommande största intĂ€kter, högre Ă€n vad du fĂ„r frĂ„n reklamjobb, musiklĂ€rare etc - Ă€r det sĂ„? Nej, just nu Ă€r det inte sĂ„. Reklamjobb kommer jag inte göra sĂ„ vĂ€rst mĂ„nga fler (tror jag), men lĂ€rargrejen kommer dra in mer Ă€n STIM-utbetalningarna i alla fall ett par Ă„r till förutspĂ„r jag. Ăr det i sĂ„ fall orsaken till att du vill pytsa in dem i firman och för att i förlĂ€ngningen kunna köpa in studioprylar, instrument m.m., och att det inte samtidigt ska se ut som om du "bara" köper in och drar av, med de relativt smĂ„ övriga inkomsterna? FörsĂ€ljning av lĂ„tar till dina medmusikanter (som Ă€nnu en inkomstkĂ€lla) förstĂ€rker det intrycket. För att resonera vettigt i denna trĂ„den Ă€r det bra om du angav din affĂ€rsidĂ©, vad det Ă€r som ska generera inkomst. Nej, jag vill inte fĂ„ in komponerandet i företaget för att jag tror att det Ă€r min största inkomstkĂ€lla. Jag kĂ€nner som Anjou skrev ovan, att jag vill starta en enskild firma dĂ€r jag kan samla allt det jag gör med musik, och komponera egna lĂ„tar till eget band som jag spelar in och producerar sjĂ€lv Ă€r det jag gör mest och bĂ€st. Sedan sĂ„ Ă€r ju alla inkomster jag har frĂ„n musik vĂ€ldigt smĂ„ i nulĂ€get, sĂ„ just nu Ă€r det som ett litet lapptĂ€cke av tusenlappar som kommer in frĂ„n olika hĂ„ll, typ. đ Min affĂ€rsidĂ© Ă€r att erbjuda all min kunskap och mina tjĂ€nster till de som behöver! đ Hittills har det tagit formen av privatlĂ€rare, reklamjingel-makare samt populĂ€rmusik-kompositör. Jag kan erkĂ€nna att jag Ă€r rĂ€dd att det ska se ut som att jag bara har ett företag för att kunna dra av mina musik-inköp, för det första för att det Ă€r vanligt att folk gör sĂ„, för det andra för att det Ă€r delvis sant. đ Jag lĂ€gger ju liksom inte all energi jag har pĂ„ att fĂ„ den hĂ€r firman att gĂ„ med vinst just nu, jag jobbar ju mer lĂ„ngsiktigt - dagen dĂ„ jag gĂ„r plus i företaget fĂ„r komma nĂ€r den kommer. Jag har ju ett extrajobb vid sidan av som jag försörjer mig pĂ„. Detta med vinstsyfte kĂ€nner nog Yvonne pĂ„ Skatteverket (<3 đ) pĂ„ sig, för det pĂ„minner hon mig ofta om. đ Det som kĂ€nns gött med företag Ă€r att man fĂ„r ett annat tĂ€nk: istĂ€llet för att köpa ett trumset och spela pĂ„ det och vara glad och aldrig mer tĂ€nka pĂ„ pengarna man lade ut, sĂ„ tĂ€nker man istĂ€llet att "det hĂ€r var en kostnad, nu ska jag försöka tĂ€cka upp den med inkomster med hjĂ€lp av det jag köpte". SĂ„ kan man ju tĂ€nka som privatperson ocksĂ„ givetvis, men sedan ser det lite mer seriöst ut ocksĂ„ nĂ€r man har företag, plus att man kan fakturera. Redigerat 28 oktober 2010 av Johnny Boi
Johnny Boi Postat 28 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 28 oktober 2010 TÀnkte posta min sista fundering ocksÄ dÄ. Om min verksamhet nu utvidgas med komponerandet av rocklÄtarna, sÄ innebÀr det att jag kan ta in utrustning jag har som jag inte behövde för reklam-komponerandet men som jag anvÀnder nu nÀr jag komponerar rock-lÄtarna (t.ex. hela mitt trumset-cymbal-inspelningspaket jag köpte i januari för 27 papp...). DÄ blev Yvonne lite fundersam med momsen, fÄr jag lyfta hela eller bara en del av den? Först trodde hon inte det, sen ringde hon igen tio minuter senare och sa att hennes kollega som ocksÄ var musiker sa att jag fÄr ersÀttning för att nÄgon framför mitt verk, och eftersom det inte Àr moms pÄ att framföra verk sÄ kan jag inte lyfta nÄgon moms. DÄ Àgde jag henne lite och sa att nÀr man Àr ansluten till STIM sÄ upplÄter man sina rÀttigheter till dem och fÄr ersÀttning för det, sÄ dÄ borde det bli 6% moms pÄ STIM-pengarna man fÄr in. SÄ, nu har jag nog skrivit allt jag tÀnkte pÄ. Det Àr gött att skriva av sig och diskutera lite, dÄ tÀnker man igenom allt noggrannare automatiskt! KÀnns som man ibland kommer fram till saker pÄ egen hand av att skriva inlÀgg! Om man ska sammanfatta sÄ var det dels att jag ville ha bekrÀftat att jag tÀnker rÀtt, nÀr jag resonerar som sÄ att det inte Àr nÄgot problem att ta in rocklÄt-komponerandet i min firma - "betalningen" blir ju STIM-pengarna jag fÄr för det, och det Àr vÀl ÀndÄ sÄ man gör nÀr man sÀljer lÄtar till band? För det andra var det frÄgan hÀr över, Àr det 6% moms pÄ STIM-pengarna och innebÀr det att jag kan lyfta 6% moms pÄ mina utrustningsinköp?
Anjou Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 För det andra var det frÄgan hÀr över, Àr det 6% moms pÄ STIM-pengarna och innebÀr det att jag kan lyfta 6% moms pÄ mina utrustningsinköp? Nu har jag inte lÀst pÄ sjÀlv, men jag hörde sÄ sent som igÄr av en vÀn att det var sÄ. Sen om han blandar ihop NCB och Stim lÄter jag vara osagt.
Johnny Boi Postat 28 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2010 Okej! Jo, för det borde ju vara sĂ„, men lovade Yvonne att kolla med mina kunniga musikerkollegor pĂ„ detta forum! đ
debatt Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 TĂ€nkte posta min sista fundering ocksĂ„ dĂ„. Om min verksamhet nu utvidgas med komponerandet av rocklĂ„tarna, sĂ„ innebĂ€r det att jag kan ta in utrustning jag har som jag inte behövde för reklam-komponerandet men som jag anvĂ€nder nu nĂ€r jag komponerar rock-lĂ„tarna (t.ex. hela mitt trumset-cymbal-inspelningspaket jag köpte i januari för 27 papp...). DĂ„ blev Yvonne lite fundersam med momsen, fĂ„r jag lyfta hela eller bara en del av den? Först trodde hon inte det, sen ringde hon igen tio minuter senare och sa att hennes kollega som ocksĂ„ var musiker sa att jag fĂ„r ersĂ€ttning för att nĂ„gon framför mitt verk, och eftersom det inte Ă€r moms pĂ„ att framföra verk sĂ„ kan jag inte lyfta nĂ„gon moms. DĂ„ Ă€gde jag henne lite och sa att nĂ€r man Ă€r ansluten till STIM sĂ„ upplĂ„ter man sina rĂ€ttigheter till dem och fĂ„r ersĂ€ttning för det, sĂ„ dĂ„ borde det bli 6% moms pĂ„ STIM-pengarna man fĂ„r in. SĂ„, nu har jag nog skrivit allt jag tĂ€nkte pĂ„. Det Ă€r gött att skriva av sig och diskutera lite, dĂ„ tĂ€nker man igenom allt noggrannare automatiskt! KĂ€nns som man ibland kommer fram till saker pĂ„ egen hand av att skriva inlĂ€gg! Om man ska sammanfatta sĂ„ var det dels att jag ville ha bekrĂ€ftat att jag tĂ€nker rĂ€tt, nĂ€r jag resonerar som sĂ„ att det inte Ă€r nĂ„got problem att ta in rocklĂ„t-komponerandet i min firma - "betalningen" blir ju STIM-pengarna jag fĂ„r för det, och det Ă€r vĂ€l Ă€ndĂ„ sĂ„ man gör nĂ€r man sĂ€ljer lĂ„tar till band? För det andra var det frĂ„gan hĂ€r över, Ă€r det 6% moms pĂ„ STIM-pengarna och innebĂ€r det att jag kan lyfta 6% moms pĂ„ mina utrustningsinköp? STIM-pengarna Ă€r ju en ersĂ€ttning DU fĂ„r!! Ăr det ett inköp av trumset du gör som behövs i företaget för intĂ€kternas förvĂ€rvande [tĂ€nk sĂ„ HELA TIDEN; behöver du prylen för att generera INTĂKTER, för att uppfylla ditt vinstsyfte, för har du inget vinstsyfte har du inte ens ett företag], sĂ„ fĂ„r du dra av mervĂ€rdesskatten för det trumsetet (20% Ă€r moms) och det kvittas ju dĂ„ mot den mervĂ€rdesskatt som du sjĂ€lv lĂ€gger pĂ„ vid dina inkomster (25% lĂ€gger du pĂ„, vilket gör att momsen utgör 20% sedan, dĂ€r ocksĂ„). Moms pĂ„ pengarna frĂ„n STIM? Hur tĂ€nkte du?
debatt Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Okej! Jo, för det borde ju vara sĂ„, men lovade Yvonne att kolla med mina kunniga musikerkollegor pĂ„ detta forum! đ Yvonne En underbar mĂ€nniska. đ
Johnny Boi Postat 28 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2010 STIM-pengarna Ă€r ju en ersĂ€ttning DU fĂ„r!! Ăr det ett inköp av trumset du gör som behövs i företaget för intĂ€kternas förvĂ€rvande [tĂ€nk sĂ„ HELA TIDEN; behöver du prylen för att generera INTĂKTER, för att uppfylla ditt vinstsyfte, för har du inget vinstsyfte har du inte ens ett företag], sĂ„ fĂ„r du dra av mervĂ€rdesskatten för det trumsetet (20% Ă€r moms) och det kvittas ju dĂ„ mot den mervĂ€rdesskatt som du sjĂ€lv lĂ€gger pĂ„ vid dina inkomster (25% lĂ€gger du pĂ„, vilket gör att momsen utgör 20% sedan, dĂ€r ocksĂ„). Moms pĂ„ pengarna frĂ„n STIM? Hur tĂ€nkte du? Nu vet jag inte riktigt hĂ€r... STIM-pengar Ă€r ju ersĂ€ttningen en upphovsman fĂ„r frĂ„n STIM för att han upplĂ„tit den ekonomiska delen av sin upphovsrĂ€tt till STIM. Sedan kan upphovsmannen vara en hobbymusiker utan företag eller företagsanknytning eller en professionell lĂ„tskrivare som har det som ett företag dĂ€r han jobbar med det som nĂ€ringsverksamhet. I det senare fallet, som jag rĂ€knar mig till (hoppas att jag Ă€r lite proffsig i alla fall! đ), sĂ„ Ă€r ju de hĂ€r pengarna en direkt intĂ€kt av arbetet man gör. Om en lĂ„tskrivare inte rĂ€knar STIM-pengar som inkomst frĂ„n sitt yrke, hur fĂ„r han dĂ„ betalt (om han inte vill sĂ€lja sina rĂ€ttigheter)? Jo jag vet att har jag en kostnad för nĂ„got som behövs för att generera en intĂ€kt sĂ„ fĂ„r jag dels dra av den frĂ„n intĂ€kterna, dels lyfta momsen om jag har en momspliktig verksamhet. Dock Ă€r det ju sĂ„ att 25% inte Ă€r den enda momssatsen i Sverige, inom kulturomrĂ„det dyker bĂ„de 12% och 6% upp. PĂ„ "upplĂ„telse av upphovsrĂ€ttigheter" sĂ„ Ă€r momssatsen 6%. Om min intĂ€kt frĂ„n lĂ„tskrivandet Ă€r STIM-pengar, som jag fĂ„r för en upplĂ„telse av mina rĂ€ttigheter och som alltsĂ„ momsbelĂ€ggs med 6%, sĂ„ fĂ„r jag lyfta 6% moms pĂ„ de inköp jag gör för att kunna komponera och fĂ„ in STIM-pengar. DĂ€r svarade jag ju pĂ„ min egen frĂ„ga i och för sig...men som sagt, ville bara fĂ„ bekrĂ€ftat av er att jag tĂ€nker rĂ€tt! đ
Johnny Boi Postat 28 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 28 oktober 2010 Yvonne En underbar mĂ€nniska. đ Hon Ă€r fantastisk! đ
AnthonyS Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 tvÀrtom Àr det nÀr man inte gjort upp i förvÀg som det skapar konflikter Jag hÄller fullstÀndigt med. Men min poÀng Àr att det Àr svÄrt att dela upp varenda lÄt i OLIKA procentsatser lÄt för lÄt utifrÄn vem som gjort exakt vad. BestÀmmer man sig i förvÀg att vi delar helt lika, eller vi delar alltid x procent och y procent sÄ fungerar det. Tills nÄn tröttnar.
debatt Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Om min intĂ€kt frĂ„n lĂ„tskrivandet Ă€r STIM-pengar, som jag fĂ„r för en upplĂ„telse av mina rĂ€ttigheter och som alltsĂ„ momsbelĂ€ggs med 6%, sĂ„ fĂ„r jag lyfta 6% moms pĂ„ de inköp jag gör för att kunna komponera och fĂ„ in STIM-pengar. DĂ€r svarade jag ju pĂ„ min egen frĂ„ga i och för sig...men som sagt, ville bara fĂ„ bekrĂ€ftat av er att jag tĂ€nker rĂ€tt! đ đ Det blir bara sĂ„ avigt för mig att tĂ€nka att STIM-pengarna Ă€r inkomstkĂ€llan i företaget. Ruskar om mig lite. Du menar vidare att du bara fĂ„r dra av 6% dĂ„, pga att STIM-momsen Ă€r 6%? Hmm... jag vet inte faktiskt.
debatt Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 Vad skriver STIM sjÀlva pÄ sin webbsida om momsen pÄ STIM-pengar??
debatt Postat 28 oktober 2010 Postat 28 oktober 2010 "Det Àr moms pÄ ersÀttningar du fÄr frÄn STIM och rÀtt moms i sammanhanget Àr 6 procent. TÀnk pÄ att STIM inte debiterar nÄgon moms. Det ska du göra sjÀlv i din bokföring, pÄ kontot för utgÄende moms." kÀlla: jasÀgerdÄde
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.