Jump to content
Annons

Inspelningsprogram för radion på Nätet


debatt

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle behöva ha något program för att spela in ett radioprogram på Nätet på radion från SR imorgon.

Hur lät det?

P3 sänder ett program som jag vill spara på datorn UTAN att behöva köpa DAT-band eller CC-band och koppla

lämplig bandare till ljudkortet alltså.

Vad kan finnas då?

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Anders! Mp3myMp3, verkar inte vara för Win XP dock.

Jag testade att installera GoldWave som sades fungera för streamad radio, men det gick inte alls.

Jag fick upp på skärmen att "går inte att spela in för inget är anslutet till ditt ljudkort,

varken line in eller mik". Konstigt. Jag försökte ju spela in ett radioprogramm från SR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag skulle behöva ha något program för att spela in ett radioprogram på Nätet på radion från SR imorgon.

Hur lät det?

P3 sänder ett program som jag vill spara på datorn UTAN att behöva köpa DAT-band eller CC-band och koppla

lämplig bandare till ljudkortet alltså.

Vad kan finnas då?

//:debatt

Jag Googlade lite och fann den här tråden. Verkar vettig att kolla in när det gäller din fråga.The länk

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag Googlade lite och fann den här tråden. Verkar vettig att kolla in när det gäller din fråga.The länk

Kul!

Ska som det stod i den länkade tråden prova att använda LJUDINSPELAREN i Windows strax för detta och prova.

Man klickade alltså "Start/Alla program/Tillbehör/Underhållning/Ljudinspelaren/Redigera/Ljudegenskaper/Inspelning av ljud/Volym" och kollar där att mik inte var förbockat. Och det var det ju inte heller... Men mix som det stod om i länken fanns inte. "Bara" Linjeingång och mik som alternativ. Och då behöver jag inte använda det externa ljudkortet.

Ska testa!

😄

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

...alternativt koppla en kabel mellan line out och line in. Ska du banda webbradio förlorar du verkligen inget på att gå D/A -> A/D en extra gång. :rolleyes:

Går detta alltså? Någon som provat?

Fantastiskt tips egentligen!

Ibland ser man inte det mest uppenbara, det närmast näsan.

Line out L och Line out R till Line in L resp Line in R bör väl också testas då.

Om jag har sådana kablar, tror det. Sätta på det externa ljudkortet i så fall.

😄

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade Ljudinspelaren i Windows, som jag sa.

Men inget ljud kommer in i den (ska väl dessutom synas på den gröna linjen att det "rör" sig...). När jag ska spela in på nytt så står det "Inte tillräckligt ledigt minne för att utföra åtgärden. Stäng av ett eller flera program och försök igen."

Då har jag ändå bara på Windows XP, Internet Explorer och webbplatsen SR, Ljudinspelaren samt ett antivirusprogram.

Ledigt RAminne är 3.1 GB stod det dessförinnan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Provade lite till med Ljudinspelaren och läste den där länken med info.

Skribenten i länken där var trött på Ljudinspelaren när han använde Win98 eftersom man bara kunde spela in 60 sekunder på den tiden och sedan var man tvungen att sitta och klicka på nytt på Record en gång per minut i två timmar... I senare OS än det har det löst sig, skrev han.

Men vadå? Det är ju samma för mig här och jag har Win XP Pro. Efter 60 sekunder stannar ljudinspelarens recordingfunktion.

Dessutom kommer det inte in något ljud. Man ska klicka bort Mik och Linje In om man spelar in från streamad radio, men det går bara att klicka bort det ena av mik o linje in!! Klickar bort mik in då och ljudinspelaren spelar in en slags ljus ton (härrörande från linje in antagligen), men ingen musik.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Använd ditt inspelningsprogram och gör som Linus sa. Har testat förr och det funkar.

Frågan är om det bästa är att gå från:

1) s/pdif ut till s/pdif in

2) Output tele 1 och output tele 2 till input tele 1 och input tele 2

3) Output tele 1 och output tele 2 till xlr in 3 och xlr in 4

4) Headphones 1 stereo till input tele 1 och input tele 2

Skulle jag kunna använda Wavelab Lite då kanske...

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför gå över ån efter vatten?

Ljudströmmen finns i datorn, fånga upp den med Total Recorder och spara i lämpligt filformat. Har använt detta program i många år utan problem. Mycket nöjd med resultatet. Kostar en liten peng men är värt det.

http://www.totalrecorder.com

Hej Linus, såg inte din lilla länk till samma utmärkta program...

Redigerat av Radiogossen
Link to comment
Dela på andra sajter

Provade lite till med Ljudinspelaren och läste den där länken med info.

Skribenten i länken där var trött på Ljudinspelaren när han använde Win98 eftersom man bara kunde spela in 60 sekunder på den tiden och sedan var man tvungen att sitta och klicka på nytt på Record en gång per minut i två timmar... I senare OS än det har det löst sig, skrev han.

Men vadå? Det är ju samma för mig här och jag har Win XP Pro. Efter 60 sekunder stannar ljudinspelarens recordingfunktion.

Jag tyckte inte han nämnde det specifikt att det var löst helt i XP, men däremot att obegränad inspelningstid var implementerad i och med VISTA.

Annars tror jag också på den enkla metoden på Out/In.

Tog förresten fram inspelaren i mitt SoundForge program och förberedde den för inspelning. Öppnade en Youtube video och startade den. Mätarna rörde sig på inspelaren direkt, så där var bara spela in direkt. Så tar du fram din inspelare i ditt program så borde samma sak hända där.

Link to comment
Dela på andra sajter

LJUDINSPELAREN i Windows
Strunta i det programmet, det kommer förmodligen bara att ge dig huvudvärk.

Om jag minns rätt hade du Wavelab Lite, kör på det. Definitivt. Om du har ett ljudkort med 'What U Hear' bland ingångarna är det lätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wavelab borde funka. Jag använde RCA (röd och vit)lineout. Sen tog jag en bökig väg via recievern (går att skippa) och line in RCA ( röd och vit)på ett stereospår. Akta intern rundgång bara. Bättre kan jag fasiken inte förklara så det får nån annan göra. 🙂

Ok! 🙂

Ja, jag har spelat in från datorn direkt på DAT och direkt till analog bandare också, via externt ljudkort ett par tre gånger.

Men nu hade jag inget band. Det är väl det...

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Strunta i det programmet, det kommer förmodligen bara att ge dig huvudvärk.

Om jag minns rätt hade du Wavelab Lite, kör på det. Definitivt. Om du har ett ljudkort med 'What U Hear' bland ingångarna är det lätt.

Måste akut iväg till ett annat projekt tyvärr, så ska jag spela in får det bli reprisen nästa lördag.

Då har jag tid att prova.

Jag provade lite m Wavelab Lite idag, men som sagt, det stod "Inte tillräckligt minne för att utföra åtgärden, Stäng av ett eller flera program och försök igen". Vadå? Stänga av Internet Explorer och Wavelab då eller? Nåt annat var ju inte "på"...

Nu har jag inte använt det externa braiga ljudkortet för detta ännu. Gör det till reprisen!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste akut iväg till ett annat projekt tyvärr, så ska jag spela in får det bli reprisen nästa lördag.
Alla program i Sveriges Radio går att höra på hemsidan i 30 dagar efter sändning. Så du behöver inte vänta till lördag. 😉

Vissa program finns också att ladda ner (utan musik) som poddradio.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

(Det är visserligen enkelt att ladda hem aac-filen som webbradiospelaren använder, men hur man gör är kanske lite i gränslandet för vad som är tillåtet att skriva här) 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Strunta i det programmet, det kommer förmodligen bara att ge dig huvudvärk.

Ja, förmodligen. Men det skall till några inställningar också. Jag ville bara påvisa att det är möjligt med det interna inspelningsprogrammet för att spela in streamade ting från nätet. Men, You Rocks, Linus 🙂

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta det analogt från ljudkortets utgång till ingången och spela in där, är att gå över ån efter vatten. Det finns ju i datorn och då går det som sagt att spela in direkt, utan att gå omvägen via ljudkortet.

Någon gång när jag ville spela in på det sättet, så använde jag Freecorder. Det fungerade utmärkt - och är dessutom gratis. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta det analogt från ljudkortets utgång till ingången och spela in där, är att gå över ån efter vatten. Det finns ju i datorn och då går det som sagt att spela in direkt, utan att gå omvägen via ljudkortet.

Någon gång när jag ville spela in på det sättet, så använde jag Freecorder. Det fungerade utmärkt - och är dessutom gratis. 🙂

Inte oväntat. Vad tror du om s/pdif ut till s/pdif in då? 🙂 Nån gång ska jag ju få prova dem också...

Tack för länken till "Freak Recordern"!

Nu har jag att pilla med i veckan lite.

nu rullar äntligen projekten på//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

SPDIF ut/in ger ingen kvalitetsförlust, så det funkar förstås också - men det är ju ännu enklare att låta ett program ta hand om det, så att man slipper trassla med kablar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag provade lite m Wavelab Lite idag, men som sagt, det stod "Inte tillräckligt minne för att utföra åtgärden, Stäng av ett eller flera program och försök igen". Vadå? Stänga av Internet Explorer och Wavelab då eller? Nåt annat var ju inte "på"...

😆

Jag har för mig att det meddelandet uppkommer, om man har låst sitt ljudkort till att användas till ett specifikt program. En del flerkanalsprogram frågar ju vid installationen om ljudkortet skall användas specifikt till just det programmet, vilket man oftas vill. När man då vill använda ett annat program så går inte det. Då måste man ändra i inställningarna och "releasa" ljudkortet först i det program som det är låst till. En sån situation uppkom när jag hade både Cool Edit och Sonar på datorn. Varje program av den typen vill liksom vara nr 1 och vill lägga beslag på ljuddrivisarna..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hmm.... Rätta mig om jag har fel nu....

Att kopplar direkt från ljudkortets utgång till samma ljudkorts ingång kallades - i den eminenta tidskriften Studio 😄 - för "fulkoppling", och man avråddes från att göra så om man inte verkligen visste vad man höll på med (vet inte om det var den interna rundgången de tänkte på eller om det var nåt annat). Detta läste jag EFTER att jag provat att göra så vid ett par tillfällen (för det verkar ju ganska enkelt annars). Vid det laget hade min main out 1/2 och line out 3/4 på mitt Firebox slutat fungera, och ger inte ifrån sig ett knyst! Vill minnas att det blev så efter att jag började experimentera med just "fulkopplandets" mörka konst. Har för mig att mätarna gick i taket vid ett tillfälle precis när jag kopplat in sladdarna och öppnat line-in 3/4 för inspelning. Lyckligtvis hade inga hörlurar inkopplade då så jag undgick att få trumhinnorna pulvriserade, samtidigt kan jag ju då inte säga med säkerhet att det verkligen blev rundgång. Men när jag läste om det sen i tidningen blev jag lite fundersam på om inte nåt gick snett där...

(Nåt som är lite märkligt i så fall är att line in 3/4 funkar precis som de ska... )

Nu kanske jag borde ta upp det är i nån hårdvaru-tråd egentligen, men eftersom ni tog upp det där med utgång -> ingång här så tänkte jag att det kanske var på sin plats ändå. Som en varning om man nu kan härleda mina problem till den sortens koppling...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...