Jump to content
Annons

Mesa Dual rectifier Amp ctl


Rasmus321

Recommended Posts

Hej!

Jag har för ett tag sen införskaffat mig en Mesa dual rectifier och kopplar då min boss gt-8 multieffekt till denna.

Dock skulle jag vilja koppla gt-8:ans amp control till min rectifier för att slippa trycka på två pedaler när jag ska byta effekt, men jag vet inte hur ja ska koppla för att göra detta möjligt.

Gt8an har en utgång som heter amp-ctl som man kan koppla en telekabel till (tror att det är vanlig mono), vet däremot inte var ja ska sätta in sladden på rectifiern?

Det finns 5 ingångar under rubriken "External switching" på rectifiern, Ch1, ch 2, ch 3, solo och loop. Kan det hända att jag behöver en splitter av något slag?

Någon som vet hur man kan lösa detta?

Tack på för hand!

//Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du behöver en extern switchare som kan skicka iväg fler signaler än en. Med en switchkabel kan du bara växla från den kanal som är default till den kanal där du väljer att sätta in sladden, ex. mellan kanal ett och två. Du kan inte splitta en switchsignal från en monotele vad jag vet.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, dessvärre. Om du ska ha förmåga att byta mellan alla dina kanaler från din multieffekt måste du ha tre utgångar för extern switching från den.

Edit: Två utgångar räcker om din stärkare har en kanal som är default, alltså alltid är den kanal man switchar tillbaka till. En mycket enkel företeelse som jag märker var väldigt svår att tydligt beskriva i ord 🙂

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

hmm okej, men ja tror ja förstår vad du menar 🙂 Men eftersom kanal 2 och kanal 3 båda är distkanaler, så skulle det räcka om ja kunde byta mellan 1 o helst 3 men mellan kanal 1 och 2 funkar med.

Går det att byta mellan 2 kanaler utan en extern switcher tro? så att jag med andra ord slipper 2 pedaler för att byta effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det borde gå. Du pluggar in kabeln i "Channel 2" och då borde kanal två aktiveras när switchen är on, och defaultkanalen - som jag tror är kanal ett på din Rectifier - aktiveras således när switchen är off.

Link to comment
Dela på andra sajter

Va i replokalen tidigare idag och testade detta, verkade inte fungera alls. Det bara brummade om det när ja satte i kabeln och ingen kanal byttes.

Läste dock det här i ett engelskt forum: "If you get a groun loop hum then cut the ground in the cable you will use for the amp switching and LABEL IT!"

Förtår inte exakt vad han menar med det..

I ett annat forum läste jag om en som hade använt sig av nåt som heter "Mini amp gizmo" http://www.rjmmusic.com/miniampgizmo.php

som tydligen ska kunna kontrollera de flesta funktioner på rectifiern via gt-8an. Hur detta fungerar vet jag dock inte,

Någon som vet något om "mini amp gizmo" eller kanske har något annat förslag på vad jag kan testa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med MiniAmpGizmo kan du genom att skicka ut switchingen från din Gt-8 via midi in i MiniAmpGizmo för att sedan skicka ut den från MiniAmpGizmo som vanlig teleswitch. Den klarar åtta switchkablar, så det lär absolut fungera.

Kopplingen blir då som följer:

Gt-8 --> MIDI --> MiniAMpGizmo --> 3xtele --> Rectifier

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag tänkte väl att det var så du menade 🙂

Ja, om du till exempel ska byta från din värsta chugga-chuggadist med lite kompressor och en touch av reverb till ditt vackra cleanljud med delay, reverb, chorus och allt möjligt, så kan du i teorin göra det med en MiniAmpGizmo kopplad mellan din Gt-8 och din Rectifier. Du byter både kanal och effektpatch med ett tryck.

Detta förutsätter givetvis att din Gt-8 kan skicka denna typ av kommando via MIDI, något som jag inte vet något om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...