Jump to content
Annons

Kristen garagepop


fransgabriel (oregistrerad)

Vilken gillar du låten?  

20 röster

  1. 1. Vilken gillar du låten?

    • 1) Shyss! Gillar sången!
      0
    • 2) Grymmt, snygg produktion.
      1
    • 3) Sådär, tycker det lät bra, men tar inte till mig budskapet
      3
    • 4) Låter amatörsmässigt men känslan är go :)
      7
    • 5) Gillar inte det här, stängde av efter 20 sek!
      2


Recommended Posts

fransgabriel (oregistrerad)

LÅTNAMN: underbar

ARTIST/GRUPP: frans gabriel

GENRE: power pop

LÅTLÄNGD: 2:47

KOMPOSITÖR: frans gabriel

PRODUCENT: frans gabriel

EV. MEDVERKANDE: frans gabriel

INSPELNINGSÅR: 2005

FORMAT: mp3

STORLEK: 3.8 Mb

STATUS: Demo

LÅTLÄNK: http://fransgabriel.no-ip.info/

Redigerat av boundless
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kunde inte rösta för ingen av kategorierna passade mig....

Trummorna låter illa och lite otajta. Gitarrerna bara skräpar. Mixen är mycket underlig. Massor av sång mitt i fejan, mullrig bas. Pianot lite dovt i bakgrunden. Sången hörs och låter över alltihop och det är svårt att urskilja resten..

Svårt att bestämma mig för om det är charmigt eller dåligt. Jag skulle sätta mig och mixa om allt ihop så det går att lyssna på. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde inte rösta för ingen av kategorierna passade mig....

Trummorna låter illa och lite otajta. Gitarrerna bara skräpar. Mixen är mycket underlig. Massor av sång mitt i fejan, mullrig bas. Pianot lite dovt i bakgrunden. Sången hörs och låter över alltihop och det är svårt att urskilja resten..

Svårt att bestämma mig för om det är charmigt eller dåligt. Jag skulle sätta mig och mixa om allt ihop så det går att lyssna på. 😱

Hur bar du dig åt för att få hem låten???

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur bar du dig åt för att få hem låten???

Jag körde det gamla högerklicka, "Spara som"-tricket och det funkade bra för mig.

Jag vet inte om det är det där syntljudet som ligger och pumpar fram och tillbaka i vänster hörlur men det känns lite som om min hjärna börjar svänga fram och tillbaka när jag lyssnar på låten. Nästan så man blir sjösjuk.

Låten är väl annars rätt ok och ambitiöst producerad. Jag tror dock du skulle tjäna på att skala av den lite och plocka bort lite instrument eller så för att lyckas få till en renare mix... Dock gillar jag när sången får mycket utrymme, det har jag alltid gjort 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

fransgabriel (oregistrerad)

tack för era synpunkter ang låten... till mitt försvar ... 😉 såe ja e newbie i branschen, kan knappt stava till hur man mixar och mastrar och producerar en låt. så ja e tacksam för era åsikter!

men jag måste säga att ja tycker mina trummor har ett speciellt sound... garage!! ja spelade in dem i min mammas källare, med en liten ful mikrofon, och trummorna var ett par premier alá 60 tal!

men men får se om det kommer upp nån mer låt inom kort, och att ja då kan applicera era synpunkter i imina kommande verk:)

Mvh// Frans gabriel ps. kolla gärna in mitt bands hemsida: www.boundless.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska bra låt och jag tycker sången är bra. Och trummorna har sin charm. Det som jag stör mig på är gitarren och basen. Ett snyggare sound där och jag skulle nog tycka att låten blev ganska mysig. Nu är det en skrällig dist som jag inte tycker låter alls bra. Dessutom ligger den ganska högt i mixen, vilket gör att man inte hör pianot och synthen så mycket som jag skulle önska. Basen låter också lite luddig och tunn. Hur har du spelat in den?

Som sagt, lite arbete till och det här kan bli bra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, antar att Garagepop ska låta så här, det är inte riktigt min kopp te...men jag tycker den musikaliska ansatsen är bra.

Gillade dock låtarna och soundet på hemsidan betydligt bättre, och blir i vanlig ordning avundsjuk på de som kan sjunga...snygg hemsida förresten...

Sen tycker jag att man i genren kristen musik generellt alltid riskerar att fastna i klyschor och floskler, jag gör det själv alltsom oftast, det kan löna sig att vända och vrida extra mycket på texterna...

Keep on...ser fram emot att få höra mer...

God Bless!

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

fransgabriel (oregistrerad)
Det som jag stör mig på är gitarren och basen. Basen låter också lite luddig och tunn. Hur har du spelat in den?

tack för kommentaren bassman, ja spelade in basen i min porta studio, men eftersom ja är basist i mitt "riktiga band" så brukar ja därför vara kär i att ha basen hög brummig och tydlig, men det är nog sant, ja kanske skulle tysta ner den och göra den lite mer spetsig. och elgitarren.. tja.. det är typ den enda vettiga disten som zoom har 😉 på den portan... ja får väl lägga på dist i cubase ist'ället då... och föresten, en anledning till att detn låter sunk är kansske också det att ja faktikst spelar Akustisk gitarr och lägger på en elgitarr effekt!! 🙂

Jokron: tack för visat intresse! Jo, det fins risk inom kyrkan att slänga sig med klyschor.. dock vill ja säga att mina texter är hämtat från mitt hjärta, men visst , det går ju alltid och pilla lite extra med vilka svenska ord man lyfter fram:)

Thnx both!

Link to comment
Dela på andra sajter

OK...Nu fick jag hem filen....schysst låt basic....men lite som du la upp i gallupen amatörmässigt (inget fel med det) och problematiken trots(hämtat från hjärtat)

...texten när det gäller att få fram ett kristet budskap.. kärlek OK men Nåd blir stolpigt kanske pga det inte används i det dagliga vokabuläret...på det sättet, jag tror att ska man nå ut med text i den här genren så räcker det med vanliga ord (missförstå mig inte) inget fel.. säkert på vad du känner....annars är det väl bara att köra på.... :rolleyes:

EDIT:detta är bara min högst personliga åsikt

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm. De låter jun inte som om de glada barnen på cutting room har hyvlat igenom dehär men ignorerar man det tycker jag musiken har potential.

Texten va ju lite skum, du kanske borde hitta andra ord, eller komma på någon metafor för din jesusdyrkan att utgå ifrån så andra har lättare att ta till sig den.

Men å andra sidan ere väl en låt till jesus och inte till mig så du kör på de du gillar bäst. keep on trucking

Link to comment
Dela på andra sajter

fransgabriel (oregistrerad)

ROJK: ja har precis lagt upp en andra låt ja gjort på engelska, hoppas det passar dig bättre:) engelska är ju helt klart lättare att "gömma sig" bakom, svenska blir avskalat, naket utblottat och svårt att köra med, fast ja tycker om svenska, men det är svårt att skriva utan att folk ramlar av stolen pga "inte känna sig hemma känslor" 😛

kolla gärna in mitt bands hemsida : www.boundless.se

där ligger fem låtar som e en aning mycket bättre producerade än mina...

peace// F.Gabriel

Link to comment
Dela på andra sajter

ja spelade in basen i min porta studio,

Om du pluggade basen rätt in i portan förklarar det nog en del av det sunkiga ljudet. Du skulle behöva ta signalen via en preamp eller åtminstone en line-box. Om du inte har något sådant får du nog ändå bättre ljud om du mickar upp din basförstärkare, för en sån har du väl eftersom du är basist. Du kanske rent av har en balanserad utgång på din förstärkare

Samma saker gäller egentligen med gitarren också.

Vad gör lineboxen då? :

Signaler från elektroniska instrument som El-piano, syntar, elbas och liknande har en obalanserad utgångssignal som inte alltid kan driva långa kablar. Försök att koppla direkt till mixer resulterar oftast i störningar typ. brum och brus men ofta förekommer även olika detekteringar av RF-signaler vilket låter som knäppar eller surr. Du får en svagare signal om du försöker koppla elbasen direkt i mixerbordet eller ljudkortet. Generellt kan man säga att en balanserad signal inte är lika känslig för störningar som en obalanserad (ex från ljusdimmers).

Alltså använd Lineboxen (eller DI-boxen) på tex bas (såvida du inte har direkt ut på förstärkaren) synthar och akustiska gitarrer med inbyggd mikrofon.

/ Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

fransgabriel (oregistrerad)
ja spelade in basen i min porta studio,

Om du pluggade basen rätt in i portan förklarar det nog en del av det sunkiga ljudet. Du skulle behöva ta signalen via en preamp eller åtminstone en line-box. Om du inte har något sådant får du nog ändå bättre ljud om du mickar upp din basförstärkare, för en sån har du väl eftersom du är basist. Du kanske rent av har en balanserad utgång på din förstärkare

Samma saker gäller egentligen med gitarren också.

Vad gör lineboxen då? :

Signaler från elektroniska instrument som El-piano, syntar, elbas och liknande har en obalanserad utgångssignal som inte alltid kan driva långa kablar. Försök att koppla direkt till mixer resulterar oftast i störningar typ. brum och brus men ofta förekommer även olika detekteringar av RF-signaler vilket låter som knäppar eller surr. Du får en svagare signal om du försöker koppla elbasen direkt i mixerbordet eller ljudkortet. Generellt kan man säga att en balanserad signal inte är lika känslig för störningar som en obalanserad (ex från ljusdimmers).

Alltså använd Lineboxen (eller DI-boxen) på tex bas (såvida du inte har direkt ut på förstärkaren) synthar och akustiska gitarrer med inbyggd mikrofon.

/ Olof

"Om du pluggade basen rätt in i portan förklarar det nog en del av det sunkiga ljudet."

..tack för den feed backen, det visste jag inte ..skall verkligen se över om ja kan fixa till ett sjustare sound på basen... yeah! Thank you bassman!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar soundet. Väldigt oborstat och direkt. Torr sång som ligger starkt över ett minimalt, enkelt komp av slammriga trummor, knarrigt distad ringande gitarr och en mullrande distad bas. Det får mig att tänka på Sebadoh (om någon kommer ihåg dom). Precis samma byggstenar.

Textmässigt uppskattar jag att det känns ärligt, direkt och oförvrängt. Och som tidigare sagts är det idé att granska valen av ord (typ 'nåd').

Slutligen tycker jag att musiken lovar ett mörker som texten inte håller. Det vore intressant med lite mer svärta i texterna. Kärlek och nåd i all ära, men vart tog tvivlet vägen?

Link to comment
Dela på andra sajter

fransgabriel (oregistrerad)
Jag gillar soundet. Väldigt oborstat och direkt. Torr sång som ligger starkt över ett minimalt, enkelt komp av slammriga trummor, knarrigt distad ringande gitarr och en mullrande distad bas. Det får mig att tänka på Sebadoh (om någon kommer ihåg dom). Precis samma byggstenar.

Textmässigt uppskattar jag att det känns ärligt, direkt och oförvrängt. Och som tidigare sagts är det idé att granska valen av ord (typ 'nåd').

Slutligen tycker jag att musiken lovar ett mörker som texten inte håller. Det vore intressant med lite mer svärta i texterna. Kärlek och nåd i all ära, men vart tog tvivlet vägen?

tack jachime för din respons, det var nog den mest positiva respons ja fått på länge.😎

kul att nån ser charmen med ett par sunkiga trummor inspelad av en lliten ful inbyggd porta mick. 😮

Slutligen tycker jag att musiken lovar ett mörker som texten inte håller

hmm... ja tycker nödvändigvis (svår stavat ord) inte att man måste sjunga om mörker,sorg jordens undergång depression bara för att man spelar melankoli och moll toner... nej jag tycker det är vackert endast och varför inte sätta vackra ord till vackra ackord? men ja förstår vad du menar. Sen att ersätta ordet nåd... tycker jag e synd... låter det bättrre om jag sjunger grace? 😏 nej, ja tycker vi skall behålla våra gamla goda å hederliga ord. men ja fattar även där vad du menar....

peace !! //F.gabriel

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt ok låt.

Tycker att texten är ok. Budskapet når nog fram till de som vill bli nådda iaf.

Däremot finns det nog en del att göra med mix etc.

En del har redan kommenterats som basen som är lite för mullrig och tar för stor plats enligt mitt tycke.

Pianot kunde nog få lite mer plats, det drunknar nästan i allt annat.

Din röst är bra, men det känns som om du sjunger för snällt eller nått sånt, eller så skulle gitarrerna ha lite mindre dist. Usch känns som om jag svamlar 😉

Som min morfar brukade säga "det blir nog färdigt när det blir fint"

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Som varande snarare Anti än Christ så måste jag medge att attt det låter rätt snyggt.

Låten "Follow" alltså. Verkar lite förvirrat här med länkarna!. Men du måste bestämma soundet . Det duger inte med en skräpig gitarr över monotona trummor

Lite mer utveckling mot klimax oxå!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...