Jump to content
Annons

Mac-program, för att göra "hollywood" filmmusik (Var tog det vägen?)


nicmar

Recommended Posts

Jag läste för många år sen om ett musikprogram som bara fanns till Mac. Det skulle det vara relativt enkelt att sätta ihop sin egen filmmusik, i stil med hollywood-aktiga filmthemes. Så fattade jag det när jag läste om det. Jag ville ha det, men hade ingen Mac då, så jag glömde bort det.

Jag har för mig att det hade ett typiskt Mac-aktigt namn, typ "Soundtrack" eller nåt annat ord som förklarar rätt bra vad det var. Men jag minns inte om det var Apple som gjort det, eller om det var en tredje part. Jag kan inte hitta ett spår av programmet nånstans, vet inte alls vad jag ska söka på, så jag hoppas nån vet vad jag pratar om... 🙂 Det finns en risk att programmet köptes upp och lades ner av Apple, som sen lanserade Garageband, men någon här borde känna till det.

Nu ska jag köpa en MacbookPro och där följer ju Garageband med, men det hade varit coolt med något som hjälpte mig på vägen. Jag har inte en aning om hur man komponerar en orkester så det låter bra 🙂 Det är mest för egna småprojekt, så det behöver inte vara någon studiokvalitet. Min förväntan är inte att göra några mästerverk, men det hade varit kul att göra musik som iallafall låter lite som Hans Zimmer (The Rock, Gladiator, mm) när man leker o gör nån rolig film.

Tacksam för tips på denna bortglömda godbit! (Om den nu var så bra som jag trodde..)

Även tacksam för tips på tutorials hur man bygger upp en "film score" med stråkar, trummor, osv.

-nicmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)

Jag läste för många år sen om ett musikprogram som bara fanns till Mac. Det skulle det vara relativt enkelt att sätta ihop sin egen filmmusik, i stil med hollywood-aktiga filmthemes. Så fattade jag det när jag läste om det. Jag ville ha det, men hade ingen Mac då, så jag glömde bort det.

Jag har för mig att det hade ett typiskt Mac-aktigt namn, typ "Soundtrack" eller nåt annat ord som förklarar rätt bra vad det var. Men jag minns inte om det var Apple som gjort det, eller om det var en tredje part. Jag kan inte hitta ett spår av programmet nånstans, vet inte alls vad jag ska söka på, så jag hoppas nån vet vad jag pratar om... 🙂 Det finns en risk att programmet köptes upp och lades ner av Apple, som sen lanserade Garageband, men någon här borde känna till det.

Nu ska jag köpa en MacbookPro och där följer ju Garageband med, men det hade varit coolt med något som hjälpte mig på vägen. Jag har inte en aning om hur man komponerar en orkester så det låter bra 🙂 Det är mest för egna småprojekt, så det behöver inte vara någon studiokvalitet. Min förväntan är inte att göra några mästerverk, men det hade varit kul att göra musik som iallafall låter lite som Hans Zimmer (The Rock, Gladiator, mm) när man leker o gör nån rolig film.

Tacksam för tips på denna bortglömda godbit! (Om den nu var så bra som jag trodde..)

Även tacksam för tips på tutorials hur man bygger upp en "film score" med stråkar, trummor, osv.

-nicmar

Du tänker nog på Soundtrack Pro men det är inget program man gör musik i, det är mer ett ljudläggningsprogram. Soundtrack Pro följer med Logic Studio. Logic är ett program som använda av många filmkompositörer, men Garageband som är en nedskalad verion av Logic räcker en bra bit för många hemsnickrare av musik till hobbyfilmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag glömde skriva att jag har sett att Soundtrack (som finns nu) är något helt annat.

Men jag hade för mig det hade ett namn som lät något i stil med det. Eller så har det namnet blivit "uppköpt" och utbytt till en annan typ av produkt.

Vad jag minns av beskrivningen så kunde man göra filmmusik i det. Om det var med loopar, eller med nån magisk guide till orkester-musik vet jag inte.

Det närmaste jag kan hitta nu är "Garageband jam pack symphony orchestra", och det kanske kan fylla mina behov. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som förr (och används fortfarande) brukades av "Hollywoodkompositörer" i huvudsak var Digital Performer, den fungerar mycket bra i filmmusiks kompositions sammanhang. Enligt mina kontakter därborta så används numera Logic i allt större grad; 'allt' däremot mixas i Pro Tools.

Hans Zimmer och de andra vid hans bolag använder Cubase för komponerandet och Pro Tools för mixandet.

http://mixonline.com/post/features/audio_hans_zimmers_scoring/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som förr (och används fortfarande) brukades av "Hollywoodkompositörer" i huvudsak var Digital Performer, den fungerar mycket bra i filmmusiks kompositions sammanhang. Enligt mina kontakter därborta så används numera Logic i allt större grad; 'allt' däremot mixas i Pro Tools.

Hans Zimmer och de andra vid hans bolag använder Cubase för komponerandet och Pro Tools för mixandet.

http://mixonline.com/post/features/audio_hans_zimmers_scoring/

Det jag har förstått är att Pro Tools hanterar Musik vs Video bättre än logic därav görs det mest post produktion i protools. Men de flesta som använder logic gillar programmet att komponera i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det närmaste jag kan hitta nu är "Garageband jam pack symphony orchestra", och det kanske kan fylla mina behov.

Troligtvis inte.

Det du förr eller senare kommer att behöva är

1. Kvalitets samplingar. Vienna , Lass , EastWest m.m m.m

2. Kunskap i orkester , m.a.o placering av instrument , vilka spelar vad och när , dynamik etc etc.

3. Impulsfiler på bra orkesterhallar.

4. Möjlighet till avancerade automationer.

5. Möjlighet att arrangera mot film.

6. Möjlighet till att skriva ut i noter.

Nr 3-6 klarar Logic av.

Nr 1 får du köpa.

Nr 2 får du studera.

Det jag har förstått är att Pro Tools hanterar Musik vs Video bättre än logic därav görs det mest post produktion i protools.

Det stämmer inte , däremot så klarar PT Avid format bättre än vad logic gör vilket gör att fler föredrar PT för att slippa spendera timmar för att konvertera filmklipp så att dom kan spelas i logic för att sedan konvertera om dom igen för att dom ska fungera med Final Cut.Kanske mer aktuellt i tv världen än i film men många jag känner som gör musik och ljudläggning skulle föredra att jobba i logic men p.g.a alla olika format är det helt enkelt inte möjligt när man har supertighta deadlines.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår att man kan säkert göra fantastisk musik i Logic, Cubase eller Pro Tools.

Fast det hela är lite ifrån min ursprungliga fråga, nämligen att det fanns ett program för att underlätta att göra sån här musik. Vad hette det?

Eller har jag bara drömt? Jag är 99% säker på att det fanns ett program som såg ut som ett Apple-program för att göra filmmusik...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller har jag bara drömt? Jag är 99% säker på att det fanns ett program som såg ut som ett Apple-program för att göra filmmusik...

Japp , att det skulle finnas ett program som kan " Göra filmmusik " utan att man behöver själv göra så mycket finns inte.

Det du tänker på är soundtrack pro där man lägger in färdiga loopar till film m.a.o man komponerar inte utan bara lägger in klipp som du sedan kan behandla i programmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, du har 100% rätt, citat från wiki om Soundtrack Pro:

"The main concept of Soundtrack was to allow people who are not professional composers to produce original music for their videos or DVDs, royalty-free."

Det var exakt det jag hade läst. Sen om det går att göra nåt vettigt eller inte är en annan fråga. 🙂

Edit:

Förresten, så säger dom numera:

"Soundtrack Pro 3 helps you edit and mix faster than ever, with new multitrack editing tools and easy ways to fix common audio problems. Whether you’re enhancing a single clip or crafting a feature-length soundtrack, you’ll find all the tools you need to create perfect sound for picture."

Så dom verkar helt ha ändrat inriktning på programmet. Men det var väl för bra namn för att inte återanvändas 🙂

Redigerat av nicmar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...