Jump to content
Annons

Kurser Logic Pro 9 eller 8 - Stockholm


jontah

Recommended Posts

Hej!

ÄR JÄTTE SUGEN på att börja musikproducera!

Har Logic Pro 9 full retail version hemma som jag KÖPT.

Jag undrar ifall det finns någon bra musikproduktions kurs som har inriktning Logic Pro 9 och HOUSE musik som man kan gå , dvs. inte studera i 1-2 år, utan enbart några dagar. Spelar ingen roll hur dyrt det är, huvudsaken är att det är en givande kurs som ger mig inblick i elektronisk musiksskapande och inte annat såsom rock, jazz osv.

Visserligen finns ju orca och kulturama kurserna, men dem är ju mer generellt musikskapande. Jag vill ha med profilering House eller elektronisk musik så att jag kan ägna hela kursen åt just den TYPEN av musikskapande.

Snälla finns det någon som kan hjälpa? vill verkligen uppnå resultat och inte betala för annat, såsom rockproducering, jazz proddning m.m.

Vill fokusera mig på house och vill komma igång så snabbt som möjligt! Är detta då det bästa jag kan göra? behöver så mycket tips som möjligt!

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du ska nog till en början inte stirra dig blind på genre, när det gäller att lära sig programmet. Det tar dock en tid att komma igång och "det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, dårååe..."

Nämen, för att dra en parallell. När jag undervisar instrmentalmusik, och får frågan bland dom första lektionerna, exempel ; "jag vill lära mig tio låtar... fort".

Så får man ju ställa motfrågan, vill du lära dig låtar eller vill du lära dig spela instrumentet? Det är två ganska stora skillnader på det. Tycker det är lite samma sak med exempelvis att lära sig ett inspelningsprogram.

Om du hittar nån kurs för Logic, gå den, eller sitt hemma och kolla tutorials/instruktionsbok osv...

Spelar själv mest stråkmusik, folkmusik... gissa hur mycket det finns dedikerat för folkmusik i Logic? 😉

Så, mitt tips, kolla runt, lär dig programmet och så... Annars kan det ta död på skaparglädjen att för varje sak man ska göra, leta en halvtimme... innan man hittar rätt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Google är fantastisk. :-)

http://www.groove3.com/str/

Google och House

Bland det bästa man kan göra är att ta reda det man behöver själv; t.ex köp boken Logic Pro 9 av David Nahmani, den kommer med en cd full av övningsfiler (finns på Adlibris) och 'Going Pro with Logic Pro 9' av Jay Asher.

Groove3 har mkt bra undervisningsvideor. Köp de här och plöj i genom dem. Sen sätt igång med dina egna idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

Jag har köpt några videos från Groove3, men om jag ska vara ärlig så tyckte jag inte att det gav mig så mycket. Det ger en mest en massa kortkommandon och dylikt. Jag har kollat runt utav bara faaaan efter tutorials och liknande, men inga bra step by step för mig. Jag fastnar alltid någonstans och lessnar. Därför tror jag att en kurs skulle kunna vara lösningen för mig att kunna få upp producerar glädjen. Jag har även köpt logic step by step av Salem Al Fakir i pdf format av tidningen studio. Det finns säkert många vägar att lära sig själv, men det tar extra tid och jag känner inte att jag har lust med det. Jag vill sätta mig ner med någon som kan house eller gå en kurs som ger mig en bra bas i house t.ex.

Mvh

Jonatan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej!

I'm back, orkade inte ta tag i proddandet eftersom jag inte hittade något vettigt som kunde hjälpa mig. Men nu är jag tillbaka och nu vill jag VERKLIGEN komma igång med proddandet i logic.

Jag har dock massa problem. Jag vet verkligen inte vart jag ska börja! Börjar seriöst få panik på den fronten just nu. Vill ta kurser, men har ej pengar som räcker till. Vill sitta ner med någon , men vet ingen som kan och har tid att hjälpa till.

En sak som jag har funderat på i Logic, jämfört med FruityLoops, är att i Fruityloops drar man ju ut t.ex. kickar och dem hamnar på plats automatiskt, i dem flesta fallen. I logic måste du ju sätta ut dem själv, hur vet man vart man ska sätta kickarna t.ex. så att det klaffar bra? Hänger ni med vad jag menar? Finns det någon tumregel eller något liknande?

Vänliga hälsningar,

Jonatan

Link to comment
Dela på andra sajter

Välj vad du vill fästa (snap) mot. Se bild längst ner i svaret.

Är det denna funktion du efterfrågar?

Annars kan du ju alltid kolla in Ultrabeat där du kan programera/klicka dig fram till rätt beat i fasta "rutor" á la FL.

Kurser av den typ du efterfrågar brukar vara sviiin dyyyra (flera tusen är inte ovanligt). Tror nog att du lär dig mer med en DVD-kurs för 3-600 spänn och lite tålamod 🙂

post-3554-055983000 1286266815_thumb.png

Redigerat av Hazard
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis! Händer dock inget när jag ändrar till BARS osv?

ingenting ändras..

ja precis, funderade på SAE men så jääävlans dyrt. Och har köpt tutorials för några hundra lappar redan.. ger mig inget, förutom shortcuts och skit :/ vill ju sitta med någon och få tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...
studio rost (oregistrerad)

Snacka med Simon på Soundvision! Han har stenkoll på Logic och alla pluggar du behöver för modern musikproduktion 🙂 bra kurser

www.soundvisionstudios.se

Redigerat av studio rost
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...