Jump to content
Annons

SATT SAM 82 Mixer

Recommended Posts

Kahman (oregistrerad)
Postat (redigerat)

SAM 82 byggdes av SATT Electronics för Sveriges Radio i slutet av 70-talet/början av 80-talet. En titt innanför skalet visar custom Lundahl trafos pÄ alla preampar och outputs!!!

NÀr det begav sig erbjöd SATT en line box till SAM82 (med direct outs pÄ varje kanal) som man kopplade in via en mod-port pÄ baksidan. Denna Line box finns sÄklart inte att fÄ tag pÄ lÀngre...

Min önskan Àr att anvÀnda porten pÄ min SAM82 för egen direct out mod!

NÄn som vet hur man kan göra detta eller vet om det ens gÄr?

NÄn som vet nÄtt om SAM 82 i största allmÀnhet?

NÄn som har manual eller kopplings-schema?

SAM 82 i korthet:

8st otroligt tysta och bra preampar med naturlig och behaglig karaktÀr.

Alla preampar har EQ-sektion, FasvÀndning, +-10db, Effekt sends pre/post, Panorering, mm

2st Line-kanaler (endast volymkontroll)

FX sends och returns

Main outs

mm och etc...

Bilder:

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P6110006.JPG

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P6120012.JPG

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P6120013.JPG

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P6120015.JPG

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P9060085.JPG

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P9060087.JPG

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P9060088.JPG

http://motorplus.se/bilder/tillsalu/SAM82/P9060089.JPG

Redigerat av Kahman
Annons
  • 3 veckor senare...
Postat

Kahman,

Om inte denna mixer redan har varit anvÀnd till en "direktutgÄngsburk" sÄ finns det antagligen 8 lediga stift i multikontakten som inte Àr anslutna pÄ insidan.

Dessa stift skall anslutas inne pÄ kretskortet i mixern, och man fÄr dÄ bestÀmma om direktutgÄngen skall vara före eller efter volymregeln (eller nÄgon annan stans)

I "direktutgÄngsburken" sÄ finns det Àven linjeförstÀrkare som driver utgÄngstransformatorerena, och dessa fÄr ocksÄ spÀnningsförsörjning frÄn multikontakten.

Jag har gjort denna ombyggnad för lÀnge sedan, men har tyvÀrr ingen dokumentation över mixern eller burken.

Försök att kontakta nÄgon av Sveriges Radio/TV:s serviceverkstÀder, dom kan sÀkert allt om denna mixer.

--Bosse

Kahman (oregistrerad)
Postat

Tack sÄ jÀttemycket för hjÀlpen Bosse!

• 1 mĂ„nad senare...
Kahman (oregistrerad)
Postat

Jag har varit inne Ä rotat runt ett par vÀndor, mÀtt signal Ä spÀnning mm... Konstaterat att det Àr sjukt komplicerade grejjer och att jag behöver ett kopplings-schema om jag ska fÄ till det!

Ett försök till:

Är det nĂ„n som har kopplings-schema/manual/dokumentation mm till SAM 82?

I vÀrsta fall sÄ fÄr jag iallafall ut 6 separata bus-kanaler till inspelning...

Postat (redigerat)

Om det Àr sÄ att du kommer över ett kopplingsschema sÄ Àr Àven jag sugen att kika pÄ det. TÀnkte plocka ut preampsen och sÀtta dem i ett separat 19"-rack.

Redigerat av saverman
Kahman (oregistrerad)
Postat

Ok Peter, I'll let you know...

Jag har försökt kontakta lite folk pÄ SR, men inte hört nÄtt tebaka... NÄn som har info om nÄn av Sveriges Radio's serviceverkstÀder?

Kahman (oregistrerad)
Postat

"I vÀrsta fall sÄ fÄr jag iallafall ut 6 separata bus-kanaler till inspelning... "

-Trodde jag ja, jag hade fĂ„tt för mig att de tvĂ„ ∑A och de tvĂ„ ∑B var panorerbara stereo-par, men sĂ„ var det visst inte. -Fuckers! : (

Jag har lyckats lokalisera ett par av kanalerna (hittills) pÄ pinnarna pÄ porten, verkar som alla kanaler finns dÀr. Med lite jobb och tungan rÀtt i mun kan jag nog lokalisera Ä löda pÄ outs dÀr. Intressant detalj Àr att det Àven verkar gÄ starkström i minst en av pinnarna, gÀller Ä va försiktig sÄ jag inte slÀpper ur den vita röken! : )

Kahman (oregistrerad)
Postat

Saverman, raportera alla framgÄngar sÄ ska jag göra detsamma!

Kahman (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fick nu tag pÄ Servicemanual och kretsschema frÄn Rikard "Flundran" (medlem hÀr pÄ forumet)

http://secretcircus.se/SAM82_servicemanual_kretschema.pdf

Han skriver sÄhÀr: PÄ sidan 19 i PDF:en ses bild pÄ Input Unit. En Input Unit innehÄller tvÄ ingÄngsmoduler (kanaler). I punkt 3:2 lÀmnar signalen ingÄngsmodulen och gÄr vidare till kanalfadern. Punkt 3:2 Àr en ett bra stÀlle att ta direkt-utgÄng frÄn. Den nominella nivÄn i denna punkt Àr +6dBu enligt Level Diagram, pÄ sidan 4 i PDF:en. En kopplingstrÄd dras helt enkelt frÄn detta stift vidare till multikontakten.

PÄ sidan 6 i PDF:en finns en bild pÄ multikontakten och dess pinout beskrivet. De Ätta stift som Àr mÀrkta "NC" Àr lediga och kan anvÀndas till direkt-ut. PÄ stift 7a ligger +15V och pÄ 7c ligger -15V, av nÄgon anledning omnÀmns inte just dessa stift pÄ sidan.

-Tack flundran!

Redigerat av Kahman
Kahman (oregistrerad)
Postat

Har under kvÀllen lekt lite mer med 82an...

Lödde pÄ signalkablar frÄn Input unit (Bild A) till de tomma pinnarna pÄ multi-kontakten (Bild B ).

sam_82_mod_A.jpg tog av Output unit för att löda och dra kablar

sam_82_mod_B.jpg

VÀntar med den spÀnda förvÀntan en 6Äring kÀnner dagen innan julafton pÄ att fÄ bestÀllda DIN-kontakter med posten, löda pÄ en multi-kabel, koppla in och prova! Hoppas det funkar!!!

Flundran (oregistrerad)
Postat

Kul, det Ă€r pĂ„ G. Jag bifogar nĂ„gra bilder pĂ„ direkt-utgĂ„ngsburken som SATT Electronics byggde. 😉

post-23840-0-91950700-1290009264_thumb.jpg

post-23840-0-95310600-1290009270_thumb.jpg

post-23840-0-68099700-1290009276_thumb.jpg

post-23840-0-18806900-1290009281_thumb.jpg

Kahman (oregistrerad)
Postat

Om det Àr sÄ att du kommer över ett kopplingsschema sÄ Àr Àven jag sugen att kika pÄ det. TÀnkte plocka ut preampsen och sÀtta dem i ett separat 19"-rack.

Borde ju gÄ... AnvÀnda Strömförsörjardelen och alla input unit. Det svÄra blir kanske att fÄ loss alla pottar cleant. Fast slaktar man ÀndÄ mixern sÄ kanske man kan plocka ur huvud-kretskortet (som pottar och input unit sitter pÄ frÄn varsin sida) skÀra ner och anvÀnda till montage, eller nÄtt... Borde ju gÄ att fÄ till utan att egentligen behöva köpa mer Àn lite kabel, allt annat finns ju dÀr att ÄteranvÀnda.

LÄter som en bra idé tycker jag! SjÀlv vill jag hÄlla min sÄ original som möjligt, jag vill nÀmligen kunna anvÀnda den som live-mixer ocksÄ.

Flundran (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu lĂ€gger jag mig i och tycker lite... 🙂 (Ju fler kockar...)

Att plocka ur vissa kretskort ur mixern och montera i 19" rack Àr nog ganska mycket jobb. PCB-korten har ju ingen vanlig skruvinfÀstning. Och förutom att gainpoten sitter vinkelrÀtt ut frÄn Input Unit sÄ behöver ju t.ex. alla transformatorer lödas bort. Att skÀra i moderkortet och fÄ nÄt anvÀndbart av det i slutÀndan Àr nog ganska mycket pill med.

Enklare att bocka till tvÄ rackvinklar och montera mixern i racket som den Àr. (Bredden pÄ mixern passar utmÀrkt i ett 19" rack.) Man spar mÄnga timmars jobb och slipper slakta en mixer till nÄgot som Àr svÄrt att reversera.

Bara mina .50 cent. Ha det!

/F

Redigerat av Flundran
  • 4 veckor senare...
Kahman (oregistrerad)
Postat

Nu ere klart!!! :-)

HÀr e lite bilder pÄ hur jag monterade i rack och bilder pÄ multikabelt jag tillverkade:

Aluminium-vinkel-profil till racköron:

post-7455-0-84542400-1292485734_thumb.jpg

post-7455-0-87093200-1292485807_thumb.jpg

post-7455-0-80785100-1292485826_thumb.jpg

Multikabel (8ch patch-snake som jag lödde pÄ en DIN-kontakt i ena Ànden)

post-7455-0-02291000-1292485846_thumb.jpg

post-7455-0-64952600-1292485928_thumb.jpg

post-7455-0-10171700-1292485944_thumb.jpg

Rackat Ă„ klart (med Motu 828 mk3 firewire interface) đŸ„°

post-7455-0-39529800-1292485966_thumb.jpg

post-7455-0-83413200-1292486559_thumb.jpg

Nu ska den fĂ„ vara med och spela in Secret Circus nĂ€sta skiva! 😄

Postat

Snyggt jobbat! Blir alltid lika glad nĂ€r jag ser folk som bĂ„de kan Ohms lag och kan hantera en lödpenna. 🙂 Hoppas snart pĂ„ att fĂ„ höra nĂ„got inspelat/summerat via din SATT SAM 82... Du kanske fĂ„r döpa om den till Fat Sam! 😉

Kahman (oregistrerad)
Postat

Tackar för uppmuntrande inlÀgg hegobald!

Jag ser ocksÄ fram emot att spela in med 82an och att summera redan inspelade spÄr (trummor mm). Tror den kommer göra under för trumöverhÀng mm redan inspelade med bla Lineaudio cm3:or (som Àr riktigt bra och Àrliga, men osmickrande och kanske en aning "kalla") och ganska trÄkiga preampar (Alesis io26 och Behringer ADA8000).

Hittills har alla test haft positiv effekt pĂ„ smilbanden. Jag vet inte exakt vad Lundahl-trafosarna gör, men det lĂ„ter förbannat varmt och mysigt, kontrollerat, mera vĂ€rme utan att egentligen kĂ€nnas mer basigt, kontrollerat. Och sĂ„ Ă€r preamparna sjukt tysta! 🙂

Kan hÀnda att det blir mitt nya go-to standard trick vid mixning, att summera allt genom 82an!

Och ja, den Àr FET!!!

đŸ„°

Flundran (oregistrerad)
Postat

Stabilt! 🙂 Snyggt att du kunde anvĂ€nda orginal-skruvhĂ„len pĂ„ SAM82:an att ocksĂ„ till att fĂ€sta rackskenorna. Roligt att en SAM-mixer kan komma till anvĂ€ndning pĂ„ detta sĂ€tt, din trĂ„d kommer sĂ€kert inspirera andra. (Även undertecknad.)

/F

Kahman (oregistrerad)
Postat

Tackar flundran!

Jo, kĂ€nns bra att inget e sabbat Ă„ allt e kvar i originalskick. Bara att plugga in den gamla DIN-kontakten sĂ„ e mixern tillbaka i original-lĂ€ge! Racket ser hĂ€rligt analog ut ocksĂ„. 😄

Kul Ă„ ta gamla analoga, riktigt bra grejer Ă„ anvĂ€nda med bra ny teknik, det bĂ€sta av olika eror liksom, -analogt och digitalt. PĂ„ det hĂ€r viset fĂ„r jag ett ljud som lĂ„ter jĂ€kligt mycket dyrare Ă€n jag borde ha rĂ„d med! Jag menar vad kostar en ny pryl som kan konkurera med detta (Apogee?)? 😛 Hela riggen (SAM82, Motu FW-interface, multikabel, DIN-kontakter, Power Conditioner, RackstĂ€llning, Aluminium-profil) har nu kostat mig 4683 kr (=$687, allt köpt i USA dĂ€r jag bor)... Jag tror nĂ€sta skiva kommer lĂ„ta mycket dyrare Ă€n sĂ„! 😉

Kahman (oregistrerad)
Postat

...Dessutom en kanon-rig för live-bruk, -Àven utan dator! Motun har skitbra inbyggda DSP-effekter (kompressor, EQ, Reverb, mm) och funkar kanon stand-alone!

Ber om ursĂ€kt om jag Ă€r svamlande och över-entusiastisk... 😆 Men jag Ă€r sĂ„ sjuuuukt stolt över min rigg! â˜ș

Postat (redigerat)

Schnyggt!!! Bra jobbat! 🙂

Jo, det kan nog lÄta mycket dyrare Àn prislappen antyder... -Ska bli kul att höra!

Coolt nÀr gamla sköna analogprylar fÄr ett nytt digitalt liv!

Redigerat av MrBluesman
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

Har under kvÀllen lekt lite mer med 82an...

Lödde pÄ signalkablar frÄn Input unit (Bild A) till de tomma pinnarna pÄ multi-kontakten (Bild B ).

sam_82_mod_A.jpg tog av Output unit för att löda och dra kablar

sam_82_mod_B.jpg

VÀntar med den spÀnda förvÀntan en 6Äring kÀnner dagen innan julafton pÄ att fÄ bestÀllda DIN-kontakter med posten, löda pÄ en multi-kabel, koppla in och prova! Hoppas det funkar!!!

Hei jeg ble innspirert til og prÞve dette ut pÄ min gamle mixer:-) Jeg er ikke veldig god pÄ Ä lese skjema, sÄ jeg forstod ikke helt hvilke pinner du har loddet pÄ. Jeg prÞvde meg med + pÄ 3:2 og minus pÄ 3:1 og jord til hÞyre slik som pÄ bildet.

Jeg fÄr lyd og det hÞres bra ut, men sliter med litt stÞy nÄr jeg rÞrer fader.

Har du noen tips? Mvh Thomas

post-27960-0-07364200-1296253875_thumb.jpg

Flundran (oregistrerad)
Postat

Hej Thomas! Signalen som du fĂ„r frĂ„n kanalkortet (input unit) Ă€r obalanserad. SĂ„ du har bara en "+". Det Ă€r alltsĂ„ punkt 3:2. Om du vill anvĂ€nda skĂ€rmen pĂ„ kopplingskabeln sĂ„ behöver skĂ€rmen bara anslutas till jordpunkt i ena Ă€nden av kabeln. Annars skapar man onödiga jordslingor i mixern. Jag tror det finns ett stift pĂ„ multidonet som Ă€r jordpunkt. Är osĂ€kert pĂ„ vilket stift pĂ„ kanalkortet som Ă€r jord, har det inte framför mig.

Vet inte om det Àr nödvÀndigt att skÀrma kabeln. SvÄrt att se om Kahman gjort det.

/F

• 4 veckor senare...
Postat

Hej!

Jag har ocksÄ en SAM 82 som jag önskar göra "direct out" mod pÄ. Dock Àr jag intresserad av att fÄ balanserade utgÄngar. Naturligtvis kan man försöka fÄ ta pÄ en "direktutgÄngsburk" eller bygga nÄgot ekvivalent men borde det inte gÄ att löda egna kablar frÄn input unit direkt till utgÄngstrafosarna? Det finns ju Ätta XLR utgÄngar pÄ baksidan, och dom borde ju komma frÄn var sin trafo? Vad tror ni som Àr kunniga inom elektroniken?

HĂ€lsningar/Bo Savik

ps. jag Àr medveten om att man gÄr miste om summerings och bussmöjligheter, men jag vill endast anvÀnda preamparna. ds

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.