Jump to content
Annons

Reason 5 släpps den 25:e aug


Lassebasse

Recommended Posts

Annons

Reason 5 går jag till, definitivt, men ska jag ta med mig Record i steget? Typisk situation där det blir så billigt att man inte tycker man har råd att avstå.

Där ligger min vånda just nu, tycker egentligen inte att jag behöver Record då jag har Cubase, men för de 200 extra kronorna så får man ju Record "på köpet"

Vi får se, hinner tveka ett par dagar till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reason 5 går jag till, definitivt, men ska jag ta med mig Record i steget? Typisk situation där det blir så billigt att man inte tycker man har råd att avstå.

Där ligger min vånda just nu, tycker egentligen inte att jag behöver Record då jag har Cubase, men för de 200 extra kronorna så får man ju Record "på köpet"

Vi får se, hinner tveka ett par dagar till.

Jag tycker att Record-dealen (i dubbel bemärkelse) är något som du ska satsa på. Både Reason och Record är grymma program och tillsammans kan det ju inte bli annat än episkt! 200 kronor extra = kaffepengar (om du ser till vad du får!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit inne i den lokala musikaffären och beställt hem uppgraderingar till den 25:e. Kommer bli fett. Är jävligt taggad på att testa neptune och kong. 🙂

Måste man köpa en fysisk uppgradering? Dvs. gå och hämta någonting i butik? Det verkar enligt Propellerheads hemsida som att man BARA kan ladda ner uppgraderingen om man köpt den via deras hemsida. Jag köpte Reason/Record Duo på 4Sound i Stockholm för en månad sedan, måste jag beställa uppgraderingen och sen gå och hämta den 25 aug? 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickade ett mail till 4sound och tydligen så finns inte Record 1.5 / Reason 5 -duon i studentversion 🙁

Köp Record Duo nu innan (studentversion) och få uppgraderingen gratis? 🙂 Enligt propparnas hemsida är du berättigad till en uppgradering då 🙂

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp Record Duo nu innan (studentversion) och få uppgraderingen gratis? 🙂 Enligt propparnas hemsida är du berättigad till en uppgradering då 🙂

Han skickade ett mail till, och kom fram till att det skulle gå att beställa manuellt med ett inskannat kårleg eller annat intyg på att man studerar. Priset var på 2400:-!

EDIT: Det kanske var för endast Reason, vet inte riktigt.

Redigerat av linuskarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag bor i Eskilstuna och musikaffären tar ju inte hem allt så därför gjorde jag en beställning. Vad jag förstått måste man köpa reasonskivan men record frå man ladda hem gratis. Kan hända kan man ladda hem filerna via deras sida bara, men jag tycker det är lite trevligt skrytigt att ha kartongerna i hyllan ovanför studiodatorn så alla piratkopierare skäms lite. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Alltså jag bor i Eskilstuna och musikaffären tar ju inte hem allt så därför gjorde jag en beställning. Vad jag förstått måste man köpa reasonskivan men record frå man ladda hem gratis. Kan hända kan man ladda hem filerna via deras sida bara, men jag tycker det är lite trevligt skrytigt att ha kartongerna i hyllan ovanför studiodatorn så alla piratkopierare skäms lite. 🙂

Äger man Record 1 och Reason 4 så betalar man bara för Reason uppgraderingen och Record uppdateringen till 1.5 kan du ladda hem.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har redan hört exempel på hur Neptune sång kommer att låta. Trust me, Neptune kommer att plågas oss under flera år framåt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, är Neptune nya Autotune? Fan då. Jag avskyr dock autotune både som korriggerare och effekt så jag kommer aldrig använda den funtionen. Kommer nog främst använda den till att pitcha ner röster en oktav eller kvart för att skapa The Knife-effekten. Egentligen känns Neptune onödig när det redan finns en trummaskin, men ett nytt grafiskt gränsnitt sätter säkert fart på kreativiteten. Sen tycker jag att den förenklade möjligheten att använda fler midienheter samtidigt och att man nu kan multiimportera audiospår är två viktiga uppdateringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Neptune lutar väl mer åt en harmonizer än regelrätt pitchkorrigerare..

Den lutar åt båda hållen. Både Harmonizer och Pitchkorrigerare. Finemang för båda ändamålen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligfantasi (oregistrerad)

Nu har det ju gått några dgr sen den 25e, så jag antar att vissa här redan har skaffat den och hunnit testköra. Hur verkar det? En annan sak som jag undrar starkt om detta: Det här med audioimport. Jag har för mig jag läst att man även kan koppla in en mick, gura el whatever och köra den i den nya reason, men jag kan ha tagit fel där(?). Om det bara är att man kan importera en audiofil så är väl den enda skillnaden att man inte behöver lägga in den i en sampling och inte behöver hålla in en tangent på klaviaturen för att spela den? Även i den reason jag har(3,5) så finns det en funktion som heter import audio men när man gör det så fryser sig hela projektet. Går inte att röra någonting där då och allra minst spela filen enligt vad jag erfarat.

Jag vet vad record är och vad det är till för, men tyvärr kan jag nog inte installera det. Så jag undrar över möjligheterna om detta i nya reason bara.

Redigerat av Dåligfantasi
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har det ju gått några dgr sen den 25e, så jag antar att vissa här redan har skaffat den och hunnit testköra. Hur verkar det? En annan sak som jag undrar starkt om detta: Det här med audioimport. Jag har för mig jag läst att man även kan koppla in en mick, gura el whatever och köra den i den nya reason, men jag kan ha tagit fel där(?). Om det bara är att man kan importera en audiofil så är väl den enda skillnaden att man inte behöver lägga in den i en sampling och inte behöver hålla in en tangent på klaviaturen för att spela den? Även i den reason jag har(3,5) så finns det en funktion som heter import audio men när man gör det så fryser sig hela projektet. Går inte att röra någonting där då och allra minst spela filen enligt vad jag erfarat.

Jag vet vad record är och vad det är till för, men tyvärr kan jag nog inte installera det. Så jag undrar över möjligheterna om detta i nya reason bara.

Jag tror du tänker på samplingsfunktionen som dykt upp i alla samplers. Du kan spela in korta ljud direkt i nn-xt, nn-19, kong (tror jag), redrum etc (alla enheter som hanterar samplingar). Alltså inga långa auiospår men korta ljud som du sedan kan mappa ut i din sampler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dåligfantasi (oregistrerad)

Jag tror du tänker på samplingsfunktionen som dykt upp i alla samplers. Du kan spela in korta ljud direkt i nn-xt, nn-19, kong (tror jag), redrum etc (alla enheter som hanterar samplingar). Alltså inga långa auiospår men korta ljud som du sedan kan mappa ut i din sampler.

Ok, om jag tolkat rätt nu: I reason 5 så är enda skillnaden mot tidigare att man kan spela in ljudet direkt och lägga det i en sampler, istället för som innan att man var tvungen att först göra ljudet(i tex audacity) och sedan importera det till samplern? Jag har bara importerat korta ljudspår hittills så jag vet inte om denna varianten oxå har den begränsningen men jag antar det. Verkar som man behöver record ändå om man vill ha det någorlunda smärtfritt, frustrerande bara att min burk inte uppfyller systemkraven för det.

Redigerat av Dåligfantasi
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Känns inte som ett tillräckligt stort ämne att starta en ny tråd med. Men är det någon annan än mig som får känslan av att Thor äter mycket mer minne i femman än i fyran? Kör för närvarande på min gamla burk och i många låtar är det en markant skillnad, ibland nästan 50% vid användning av 2 st Thor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är det någon annan än mig som får känslan av att Thor äter mycket mer minne i femman än i fyran?
Nej, det har jag verkligen inte märkt. Jag lastar på obekymrat nu som förr.

Kör du PC-versionen? Något program i bakgrunden som stjäl mer resurser?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt att jag avbryter Linus och Casen, men vad tycker vi so far? Jag älskart men det finns alltid saker som man lägger märke till.

1: Jag skulle vilja kunna ändra snabbkommandona för zoom, klipp, skifta mellan verktyg så att det är samma som i Pro Tools. Det går inte på Pc-versionen vad jag fattat.

2: Neptune är jävligt grym på sång, men kommer man på att man vill tonartshöja sista refrängen låter det förjävligt med neptune på gitarr. Borde ju inte låta mega, men bättre än det gör.

3: När man spelar in ett spår över ett annat slås dessa automatiskt ihop. Kan man greja så att det nya klippet lägger sig som ett eget över det gamla och inte automatisk raderar ut föregående tagning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det har jag verkligen inte märkt. Jag lastar på obekymrat nu som förr.

Kör du PC-versionen? Något program i bakgrunden som stjäl mer resurser?

Yes PC, och det verkar inte vara något annat som spökar. Ska testa med en formatering och se vad jag får för resultat, eventuellt även återinstallera fyran för att göra en bättre jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt att jag avbryter Linus och Casen, men vad tycker vi so far? Jag älskart men det finns alltid saker som man lägger märke till.

1: Jag skulle vilja kunna ändra snabbkommandona för zoom, klipp, skifta mellan verktyg så att det är samma som i Pro Tools. Det går inte på Pc-versionen vad jag fattat.

2: Neptune är jävligt grym på sång, men kommer man på att man vill tonartshöja sista refrängen låter det förjävligt med neptune på gitarr. Borde ju inte låta mega, men bättre än det gör.

3: När man spelar in ett spår över ett annat slås dessa automatiskt ihop. Kan man greja så att det nya klippet lägger sig som ett eget över det gamla och inte automatisk raderar ut föregående tagning?

Jag är inte särskilt nöjd faktiskt, men troligen är det beroende på att jag endast kör reason och inte record. I reason är det ju främst förenklingar och förbättringar, inga stora nyheter där programmet har sina största brister.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...