Jump to content
Annons

Gammal inspelnings-teknik & utrustning idag


Riffraff

Recommended Posts

Sitter och funderar på hur det hade låtit om, låt oss säga AC/DC, använde sig av samma utrustning och inspelningsteknik som dom gjorde på sina tidiga plattor (t.ex. High Voltage, Let there be rock), när dom spelar in sina nya plattor? Hur hade Black Ice låtit?

Kan tycka att många av dagens skivor inte har en suck emot soundet på många skivor från 70 talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Visst finns det många skivor som lät riktigt bra på 70-talet. Det största problemet är väl allmänt känt, det är på tok för mycket kompressorer idag. Och på 70-talet kom de bästa analog mixerborden typ neve 8078 som många fortfarande tycker är den bästa någonsin. Och inspelningsutrustningen klarade av vad vi kan höra. Och framför allt, inspelningarna gjordes för skivköparna och inte för radiokanalerna som idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla ni som gillar att limitera er musik, här kan ni lyssna på vad en limiter gör med musiken 🙂

Tog mixologins låt och la en limiter på, fasvände mot orginalet för att få i princip limitern kvar. Rätt skrämmande va vad vi egentligen gör mot våra mixar och vår musik

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Limiter.mp3

MEn nu ska ju inte detta bli en diskussion om loudness war, men jag tycker det hör ändå ihop ang gamla plattor mot nya, det går inte undkomma. Ang frågan hur black ice hade låtit om de gjort på samma sätt som de tidigare skivorna så svarar jag att den nog låtit djupare i mixen, haft mer tryck, inte tryck i fråga om volym. Dock vet jag ju ändå inte om det varit lika bra som de gamla för det. Varje gång ett band går in i studion så är det ju något som skapas där, och jag tycker inte den magin som finns över exempelvis back in black finns på black ice.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...