Jump to content
Annons

Vad räknas som låtskriveri?


haffalababba

Recommended Posts

Hej, Jag och några polare har precis startat ett band och har några frågor om låtskriveriet.

Jag har precis skrivit färdigt en låt med text och allting. Allt e klart utom solo och trumkomp. Vi undrar om det räknas in i själva komponeringen av låten. jag har hört olika om detta. vissa säger att alla som haft minsta lilla involvering ska stå med som låtskrivare(namnen som brukar stå under låtens namn) och andra säger att trumkomp och solon inte ingår komponeringen. Vad stämmer?

Det är inte av egoistiska skäl som att jag vill stå själv som låtskrivare utan vi vill att det ska gå rätt till. Tänker mest på rättigheterna om låten och sånt.

Tack för hjälpen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den som gör solon brukar stå med som kompositör. Den som spelar trummor sällan.

Den som gör texten har det väl förspänt. Enligt standard har ju denne 50% direkt.

För att undvika framtida kontroverser är det dock schysst att resonera såhär:

ALLA som har "kommit på något själva" till låten, oavsett vilket instrument det

gäller, kan stå med som medkompositörer. Dvs. även en basist eller trummis eller

den som spelar kazoo och tamburin t.ex.

Men OM det gått till så att du gjort texten och ni är fem i bandet och du och en

annan gjort all musiken, inklusive exakt hur bas, trummor och alla solon ska gå,

och de andra tre spelar basen, trummor och utför solona enligt era direktiv utan

att tillföra något själva, så ska du stå som textförfattare och du och den ene av

de fem som kompositörer. Övriga tre som bara spelat helt enligt era instruktioner

ska inte stå med som kompositörer, för de har ju inte KOMPONERAT (skrivit) något

av musiken, utan bara utfört den exakt så som ni sagt. Men så fort de tillför något

själva, även om det är minsta lilla, så ska de finnas med som kompositörer till

rapporteringen till STIM och i bookleten. Helst.

Textförfattare 50%

Kompositör 1 10%

Kompositör 2 10%

Kompositör 3 10%

Kompositör 4 10%

Kompositör 5 10%.... situationen då en gjort texten och alla fem komponerat musik. En av de fem får här 60% alltså.

Men man kan göra vilka överenskommelser som helst procentuellt sett, meddela STIM vad som gäller bara.

🙂

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Debatt säger, så kan man bestämma helt fritt inom bandet, vilka som ska stå som upphovsmän.

I vissa band bestämmer man att alla i bandet ska stå med som upphovsmän och ha lika stor del vardera av rättigheterna, i vissa att den som kom på grundidén ska ha en större andel och övriga mindre. Ibland kan man låta den med grundidén få hela äran och ibland kanske det är två som har gjort det mesta tillsammans och får stå som ensamma upphovsmän. Det är alltså helt upp till överenskommelser inom bandet - och det gäller att på ett tidigt skede bli överens om hur rättigheterna ska hanteras - och skriva ner den överenskommelsen, så att det inte uppstår konflikter senare, när det kan få ekonomisk betydelse...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som gör solon brukar stå med som kompositör.

Njae... Inte riktigt. I alla fall inte om vi syftar på gitarr-solon, vilket jag tror trådskaparen gör.

Jag har själv aldrig kommit över något verk där sologitarristen anges som upphovsman till en låt som han/hon eventuellt "bara" skrivit solot till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite roligt att ni precis startat men redan räknar med att tjäna pengar på erat projekt.

Har du skrivit text/musik behöver inte de andra stå med som annat än medmusikanter på eventuell skivinspelning.

Redigerat av Leon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...