Jump to content
Annons

Apogee släpper nya Symphony I/O


AnthonyS

Recommended Posts

Ett nytt USB/Ethernet-interface med två platser för fem olika utbytbara I/O-moduler. Exempel på moduler är 8 analoga I/O eller 8 mic-preamps.

symphony-io-3qtr.jpg

Saxat från nyhetsbrevet:

Introducing Symphony I/O

The New Standard in Recording Technology

We are very excited to give you a sneak preview of this amazing new product. Symphony I/O is the culmination of 25 years of Apogee design excellence and is the best sounding most advanced multi-channel audio interface Apogee has ever made.

Symphony I/O at a glance:

Next generation sound quality

Totally updated and optimized circuit design takes Apogee sound quality to the next level.

Easily switch between Logic and Pro Tools HD

With a simple front panel adjustment and the switch of a cable you can easily move between the two most popular and powerful workstations available.


USB connectivity

Easily connect Symphony I/O to any Intel based Mac via high-speed USB 2.0 and work in your favorite Core Audio based application, no drivers necessary.

Total I/O Flexibility

Symphony I/O has two slots for 5 different I/O Modules allowing you to configure the system that works best for your needs. I/O Modules include, 8 Analog I/O with Optical and an 8 channel Mic Preamp Module. See the website on Monday July 26th for the complete list and all possible configurations.

StandAlone mode for Pro Tools LE users

Working with Pro Tools LE? Simply set Symphony I/O’s Audio Interface Mode to “StandAlone” and connect directly to your Pro Tools LE interface for incredible Apogee sound quality.


Future proof connectivity

Along with PCI for Symphony, Pro Tools HD and USB 2.0, Symphony I/O features Ethernet connectivity to take advantage of emerging digital connectivity formats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

det verkar onekligen smidigt men synd att det bara är för mac. Gött att det verkar gå att använda till PT!

Link to comment
Dela på andra sajter

USB … ? Undrar hur den står sig mot RME FF UC i detta avseende. Designen var inte den snyggaste de tryckt ur sig … 😛

Nej, men det är bättre än den rosa-lila katastrofdesignen på X-serien. Och Rosetta. Varför är det för övrigt så ont om snygga ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

man kan vända på det också... 😛

Designen var inte den snyggaste de tryckt ur sig … Undrar hur den står sig mot RME FF UC i detta avseende.

(citat ändrat)

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

? Vi har ju sett båda ... ? 😕

du förstår nog vad jag menar... men kanske har svårt för att man vänder på ditt resonemang och eventuellt inte gynnar rme? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

du förstår nog vad jag menar... men kanske har svårt för att man vänder på ditt resonemang och eventuellt inte gynnar rme? 😳

Huruvida man gillar designen eller inte är inte viktigt men den är ju redan känd bör bägge modeller. Hur Symphony I/O presterar är däremot inte känt ännu. Mitt resonemang går därför inte att vända på.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Huruvida man gillar designen eller inte är inte viktigt men den är ju redan känd bör bägge modeller. Hur Symphony I/O presterar är däremot inte känt ännu. Mitt resonemang går därför inte att vända på.

resonemang är kanske fel ord. men att jämföra med rme, och i nästa andetag skriva att designen inte är klockren känns väldigt Gilbert. FF UC är ju inte känt för att vara extremt snyggt...

Men du kanske inte har tillräcklig självdistans för att se det?

det var bara det jag tyckte var lite kul, tillbaks till ämnet!

Link to comment
Dela på andra sajter

resonemang är kanske fel ord. men att jämföra med rme, och i nästa andetag skriva att designen inte är klockren känns väldigt Gilbert. FF UC är ju inte känt för att vara extremt snyggt...

Men du kanske inte har tillräcklig självdistans för att se det?

det var bara det jag tyckte var lite kul, tillbaks till ämnet!

Jag tar förgivet att man inser att vad folk tycker om design är totalt subjektivt och inte relevant för funktion. Jag kanske antog för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Jag tar förgivet att man inser att vad folk tycker om design är totalt subjektivt och inte relevant för funktion. Jag kanske antog för mycket.

var inte så bitter. Det var inte ens i närheten av vad jag menade. Läs mitt förra inlägg igen och FÖRSÖK FÖRSTÅ. Men du kanske som sagt inte har tillräcklig självdistans för att förstå vad jag menade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bli ruggigt intressant att se hur det tas emot. Det är ju onekligen ett intressant koncept, och kul att de öppnar dörren ännu mer för ethernetbaserade interface och setuper.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Ska bli ruggigt intressant att se hur det tas emot. Det är ju onekligen ett intressant koncept, och kul att de öppnar dörren ännu mer för ethernetbaserade interface och setuper.

Håller med! flexibiliteten är ju imponerande. Och som sagt, smidigt med stöd för PT. Undrar hur de löst det med hårdvarulåset

Link to comment
Dela på andra sajter

kan helt klart vara en baktanke. Men jag förstrå ändå inte riktigt. Finns det behov av en sådan produkt? HAde det inte varit bättre att uppdatera Ensemble eller Duet? Fast det klart, det här blir ju som ett kustomiserbart Ensemble på steroider. Och bättre ljudkvalitet?

Link to comment
Dela på andra sajter

HAde det inte varit bättre att uppdatera Ensemble eller Duet?
"Total I/O Flexibility" + Ethernet-kopplingen ger Apogee fria händer för framtida användningsområden som vi inte ännu sett.
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt sant. Och dessutom är ju möjligheten att släppa nya "moduler" klockren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gigabit LAN är något snabbare än Firewire 400, så det är ju helt klart intressant att köra den vägen istället, om man nu dumt nog går ifrån Firewire på vissa datorer. Förhoppningsvis går det också att byta ut LAN-interfacet så att det går att köra ännu snabbare när hastigheten på LAN blir ännu snabbare. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

"Total I/O Flexibility" + Ethernet-kopplingen ger Apogee fria händer för framtida användningsområden som vi inte ännu sett.

Designen ser ut att passa väldigt bra ihop med Euphonix Controller prylar. Kanske blir ett framtida skräddarsytt system ihop med Apogee då Euphonix prylar också använder sig av ethernet. En tanke och något att drömma om i framtiden 😉

con_overview.jpgmix-overview.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Lät lite skumt med PCI i specen, för er som undrar är det givetvis PCI express (PCIe) som menas. Inte för att jag trodde att någon tillverkare med självbevarelsedrift skulle släppa (enbart) PCI-baserade system i dagsläget... Konceptet är helt klart intressant, men tråkigt att de skall envisas med att bara ha macstöd.

För övrigt, hur viktigt är det egentligen att ett ljudkort ser bra ut? Om man tänker bort GAS-aspekten (som såklart är "viktig" ur försäljningssynpunkt), är det ungefär lika viktigt som bagageutrymme på en traktor 😉.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...