Jump to content
Annons

Rme Fireface 800, 16 kanaler, tillsammans med vilka preamps?


rakard

Recommended Posts

Hej!

Har nu tänkt uppgradera studion och undrar vad för ljudkort samt preamps jag bör köpa.

Jag har kommit fram till att jag vill använda ett firewirekort i och med att jag vill kunna jobba med min mabokpro i5 samt min gamla stationära PC.

hur som helst behöver jag omkring 16 kanaler in men vill sedan ha möjlighet att uppgradera till fler. Jag har tänkt lägga mellan 15 - 25 000 kr på kalaset.

Har hittat en enkel lösning med Focusrite Liquid Saffire 56 tillsammans med preampen Focusrite OctoPre MkII via adat. ganska billig och enkelt lösning där jag sedan kan öka på med en till octopre MkII om jag vill.

Sedan har jag titta på en RME fireface 800. Har läst mycket bra om den men här undrar jag vad som är smartaste köpet av preamps i och med att det bara finns 4 på kortet om jag fattat det rätt. Har kollat på en rme OctaMic II tillsammans med den och har förstått att jag kan använda 10 preamps då stämmer detta? Då behöver jag dock köpa en preamp till frågan är vilken. Jag antar att Rme FF 800 kan ta 1-8 via adat, så skulle det funka att t.ex.koppla till en focusrite octopre mkII till den? Bra dåligt? Bättre förslag?

Jag är rätt intresserad av RME kortet men är osäker på vad som är den bästa lösningen vad gäller preamp. Som sagt, jag vill ju ändå kunna få in 16 kanaler.

Stor skillnad i kvalité mellan dessa två tillverkare? Har jobbat med Saffire pro 26 och vill minnas att det var ganska instabilt.

Grymt tacksam för svar, hjälp och ideér.

Mvh Rakard

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

RME är bra grejor. Saffire är säkert också bra, har inte testat...

Däremot skulle jag rekommendera dig att köpa http://www.dv247.com/studio-equipment/focusrite-octopre-digital-bundle--69305 istället för den nya octopre:n. Den jag länkar till är föregångare till den som nu heter Octopre MK2 Dynamic, och det är stor skillnad i kvalité på dessa och den du tänkte/den gamla Octopre LE. Och för det priset är det löjligt bra (den kostade över 10.000:- + adat-kort för nåt år sen).

Link to comment
Dela på andra sajter

ok tack för tipset Maart.

Säg att jag köper RME FF 800 plus deras rme OctaMic II preamp som ja kopplar vanligt via ingångarna i kortet. Sen plus den du rekomenderade rakt in i Rme FF 800´s adat borde ge ett total av 18 kanaler? flyter detta på stabilt?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

med den uppsättningen får du 16 kanaler via adat + FF:s 10 analoga ingångar (varav 4 har mickpreamp). Jag skulle tro att det kommer rulla hur stabilt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har Octopre mkII, Är mkt nöjd med den! kör t ex överhäng, sång, gitarr osv i RME kortet och sedan övriga trummor och sådant via Octopre! sen finns det ju ett gäng ingångar till att skaffa lite exotiska preamps till 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...