GĂ€st Postat 5 juli 2010 Postat 5 juli 2010 Hej! Om en nybörjare spelar gitarr uppochner. (som hendrix spelade alltsĂ„) Ăr det dĂ„ nĂ„n nackdel med det? Finns det ackord som man inte kan ta tex? (barrĂ© osv)
AnthonyS Postat 5 juli 2010 Postat 5 juli 2010 (redigerat) Hendrix spelade inte "upp och ner", han vÀnde stratan Ät vÀnster, men strÀngade den tvÀrtom. AlltsÄ hade han lÄga E-strÀngen högst upp, precis som pÄ en vanlig högerfattning. SÄ nej, det innebÀr ingen nackdel att lira som Hendrix (alltsÄ Ät vÀnster). Att dÀremot vÀnda guran upp och ner sÄ strÀngarna hamnar i "fel" ordning borde krÄngla till det lite nÀr det kommer till att tillgodogöra sig tabs o. dyl. Annars borde det vÀl i teorin fungera lika bra trots att man mÄste invertera samtliga grepp. Om detta gissar jag dock bara, ty jag spelar med vanlig högerfattning. Redigerat 5 juli 2010 av AnthonyS
lundberg Postat 6 juli 2010 Postat 6 juli 2010 (redigerat) Har en bekant som lirar och har lirat i nÄgra rÀtt stora metalband och som Àr högerhÀnt men tog ut sina första ackord med gitarren uppochner pÄ det sÀtt aom du beskriver... Sen fortsatte han spela sÄ för att han blivit van vid det. SÄ det gÄr uppenbarligen alldeles utmÀrkt. Redigerat 6 juli 2010 av lundberg
Piccazzo Postat 6 juli 2010 Postat 6 juli 2010 Jeff Healey har gitarren i knÀt nÀr han spelar , sÄ tydligen funkar det oxÄ.
Demonproducenten Postat 6 juli 2010 Postat 6 juli 2010 vet ocksÄ nÄn som spelade upp Ä ner han fick ju göra om hur han tog vissa ackord - lite krÄngligt först kanske men han fick ju ocksÄ en nÄgot annorlunda klangbild Àn andra genom det
Piccazzo Postat 6 juli 2010 Postat 6 juli 2010 Verkar jobbigt Skulle vilja se en konsert pĂ„ tvĂ„ timmar med honom.... đ
P Forsberg Postat 6 juli 2010 Postat 6 juli 2010 Hej! Om en nybörjare spelar gitarr uppochner. (som hendrix spelade alltsĂ„) Ăr det dĂ„ nĂ„n nackdel med det? Finns det ackord som man inte kan ta tex? (barrĂ© osv) En nackdel Ă€r ju att man har svĂ„rare att komma Ă„t de, kanske 6-7 högsta banden. För de som Ă€r vĂ€nsterhĂ€nta och vĂ€grar lĂ€ra sig spela pĂ„ högergura, finns det ju vĂ€nstergitarrer, men jag gissar pĂ„ att du redan visste det. đ
Taus Postat 6 juli 2010 Postat 6 juli 2010 Som vĂ€nsterhĂ€nt sĂ„ började jag sjĂ€lv spela "upp och ner" pĂ„ farsan gamla greco. Jag spelade sĂ„ nĂ„gra Ă„r och det hĂ€nder att jag gör det idag med, dĂ„ man inte stöter pĂ„ sĂ„ mĂ„nga v-guror. Ăven om jag inte behĂ€rskar en höger pĂ„ samma sĂ€tt som en vĂ€nster sĂ„ gillar jag att spela pĂ„ en höger. Men visst det finns mĂ„nga nackdelar gĂ€llande höger gitarrer i mitt fall. DĂ„ jag vĂ€nsterfattar den sĂ„ fĂ„r jag ju urskĂ€rningen (efter 12:e bandet) uppĂ„t. Plus att det Ă€r lĂ€tt att komma Ă„t volym och tone rattarna med armen eftersom Ă€ven de hamnar uppĂ„t. Men nĂ€r jag inte finner inspiration pĂ„ nĂ„gon av mina vĂ€nster sĂ„ kanska jag finner nĂ„got nytt pĂ„ min höger, vilket kan resultera i nĂ„got som jag sedan tar med mig till vĂ€nster. SĂ„ det finns Ă€ven fördelar med det.
Taus Postat 6 juli 2010 Postat 6 juli 2010 Finns det ackord som man inte kan ta tex? (barré osv) Vissa ackord blir lite svÄrare att ta men det Àr en övningsfrÄga
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.