Jump to content
Annons

Kommer inte förbi laddningsskärmen i XP


mickestrang

Recommended Posts

Hej

Datorn i fråga är en dedikerad musikdator. Har fungerat bra och har inte installerat något på sistone.

När jag startar datorn ser all helt normalt ut, det är bara det att jag kommer inte förbi laddningsskärmen. Den låser sig inte utan "laddar" i evighet. Inga felmeddelanden dyker upp.

Jag kan starta i felsäkert läge och har då tagit på de senaste windows uppdateringarna. Jag har även uppdaterat grafikkortets drivrutiner.

Vad kan jag göra ( förutom att "blåsa" datorn)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej

Datorn i fråga är en dedikerad musikdator. Har fungerat bra och har inte installerat något på sistone.

När jag startar datorn ser all helt normalt ut, det är bara det att jag kommer inte förbi laddningsskärmen. Den låser sig inte utan "laddar" i evighet. Inga felmeddelanden dyker upp.

Jag kan starta i felsäkert läge och har då tagit på de senaste windows uppdateringarna. Jag har även uppdaterat grafikkortets drivrutiner.

Vad kan jag göra ( förutom att "blåsa" datorn)

Hej ! Låter som ett minnes problem ..Ta och plocka ut ett minne i taget ,första slotten ska det alltid sitta ett minne den närmast cpun(fläkten)

mvh /Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok jag ska prova.

Provade också att köra Windows xp event log...

En grej som dyker upp en hel del är Service control manager. Under egenskaper för händelse står det:

Följande start- eller systemstartdrivrutin(er) avbröts på grund av fel under start: Fips och intelppm

Händelse-ID: 7026

Mvh Mickestrang

Link to comment
Dela på andra sajter

Händelse-ID: 7026 är relaterat till cd dvd usb prylar hårdvara som inte läses in ordenligt ..

fips är nåt nätverks tjossan ..Inelppn har med cpun att göra att det den inte hellerl läser in rätt .

Allt detta gör att jag mistänker starkt attt det är ett av minnerna som har lagt av.För kan inte windows läsa in viss information i ramminet så blir det

total knas i inläsningar av hård varan ,,typ

mvh/Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Stå nu inte på ryamattan å gnugga fötterna samt ta i minerna.Då blir det elektro poff poff i dom .

ha armbågen på chasit sen barfota på parketgolv .ladda ur kroppen från elektriska stötar..ta i ett element innan .

inte under tiden elementet altså

Link to comment
Dela på andra sajter

Har frågat i tre olika forum och även Microsofts Tech Support eller vad det heter. Så det som finns att testa är:

1. byt grafikkort

2. kör reparation ( för att få fungerande sys-filer: fips.sys och intelppm.sys)

3. Byt RAM-minnen

4. Avinstallera allt som har med ljudhårdvara ( Motu-kort, internt ljud, UAD-kort, Powercore) att göra.

5. Och klassikern, blås ur HD.

Ska se om jag hinner med att prova lite idag...

Mvh Mickestrang

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade problem att starta studiodatorn när en av våra

backup-hårddiskar (LaCie 500 GB) var igång. När jag drog ut denna

och startade om gick det som en klocka.

Mvh/

Ps: det är också som de andra säger, att datorn startar inte om

ett RAM-minne är kass.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför har ingen föreslagit systemåterställning?!?!?!? Funkar ju även under felsäkert läge.

Även om jag inte vill satsa mer än typ tre plektrum på att det funkar så är det ju busenkelt att prova!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej ! Låter som ett minnes problem ..Ta och plocka ut ett minne i taget ,första slotten ska det alltid sitta ett minne den närmast cpun(fläkten)

mvh /Hemmpe

Det där tackar jag för!

Var precis det som hände mig nu!

Trodde det var grafikkortet som lagt av, köpte ett nytt men inte fan hjälpte det.

Plockade ut ett minneskort & voila!

Datorn gick banne mig snabbare med bara ett kort :rolleyes:

Eller så verkade det bara så i glädjeruset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...