Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Edit: Novemberbump. Kolla nedan: https://www.studio.se/index.php?showtopic=76933&view=findpost&p=1159421

[/edit.....]

Hej

DatorblÄsartider...

Jag har en 5 (?) Är gammal laptop kopplad till stereon, duger gott att köra spotify och iTunes pÄ den. Men nu segar den som satan, och jag kÀnner ett behov att "blÄsa rent" den oxÄ, eventuellt byta HDD. Problemet Àr att jag faktiskt inte vet hur man gör nÀr man har en dator med licensierad XP pro, men ingen skiva att (om-)installera ifrÄn. Datorn har inte ens CD-brÀnnare (bara lÀsare), sÄ det Àr knivigt att brÀnna ut nÄn form av restore-historia frÄn maskinen.

NÄgon som har en lösning?

Det Àr en Toshiba Tecra M1

Redigerat av Vallhagen
Annons
Postat

Det finns ingen ÄterstÀllningspartition pÄ hÄrddisken dÄ? Dvs. du trycker nÄgon funktionstangent nÀr datorn startar och du kan installera om Windows utan att ha CD/DVD.

Alternativt en mapp i roten pÄ din hÄrddisk som heter t ex i386 och innehÄller datorns installationsfiler.

Postat

Tjena!

MÀrkligt, skrev ett reply för nÄn timme sen, men jag mÄste klickat "X" i stÀllet för <skicka svar>... jaja, förvirringen den förvirringen.

Jo nu har jag kollat med F8 vid uppstart (finns inget vettigt / ingen Ă„terstĂ€llningspartition), men jag har hittat en folder "i386" med en satans massa filer. Är det hela installationstjofrĂ€set som ligger dĂ€r? Kan man tanka över dem pĂ„ nĂ„t externt och sen ... hmm, jag behöver nog en stepbystepguide för detta...

Tack för svaret Linus.

Postat

Om du har serienummer behöver du bara en skiva med samma Windows och dÄ kan den skivan komma frÄn i princip varsomhelst. SÄ lÀnge som det Àr ett Àkta serienummer sÄ att sÀga.

Postat

Du ser ingen till partition under Kontrollpanelen/Administrationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering?

OM du har en till partition som det ligger installationsfiler sÄ syns den som oftast inte i utforskaren.

Om det finns sÄ ska det gÄ att boota frÄn den. Och dÄ kan du oxÄ formatera och sopa rent totalt och göra en "clean install"

Postat (redigerat)
  Vallhagen sa:
men jag har hittat en folder "i386" med en satans massa filer. Är det hela installationstjofrĂ€set som ligger dĂ€r?
DÀr har du den viktiga mappen som ska in pÄ din OEM-skiva. Ta hem och installera nLite.

Skapa en ny mapp dÀr du kan lÀgga in allt som ska pÄ skivan. Kopiera in i386-mappen dit ocksÄ, typ C:\BengansXPskiva\i386

Starta nLite och peka till BengansXPskiva nÀr den frÄgar efter installationsfiler.

I guiden kan du vÀlja att skapa en bootbar ISO-fil av installationen, alternativt brÀnna direkt till en CD-R.

EDIT: Hoppas det hjÀlper dig. Jag hade gÀrna hjÀlpt dig med en step-by-step-guide ifall jag haft en PC framför mig nu.

Redigerat av Linus
Postat
  Hellpig sa:
Om du har serienummer behöver du bara en skiva med samma Windows och dÄ kan den skivan komma frÄn i princip varsomhelst.
Nej, MS Àr kinkiga. Det Àr ofta skillnad pÄ serienummer för OEM frÄn olika tillverkare.

En Win XP-skiva som levererats frÄn HP kan hÀvda ogiltigt serienummer och vÀgra installera ifall du stoppar skivan i en Dell-maskin och anger det serienummer som var giltigt för Dells XP OEM.

(Japp. Been there. Done that. Verified by Microsoft Support)

Och nej, jag menar inte ÄterstÀllningsskivor eller serienummer frÄn datortillverkaren. Jag menar installationsskivor för Windows XP OEM och serienummer pÄ autentiska Microsoft-klistermÀrken.

Postat
  Linus sa:
Nej, MS Àr kinkiga. Det Àr ofta skillnad pÄ serienummer för OEM frÄn olika tillverkare.

En Win XP-skiva som levererats frÄn HP kan hÀvda ogiltigt serienummer och vÀgra installera ifall du stoppar skivan i en Dell-maskin och anger det serienummer som var giltigt för Dells XP OEM.

(Japp. Been there. Done that. Verified by Microsoft Support)

Och nej, jag menar inte ÄterstÀllningsskivor eller serienummer frÄn datortillverkaren. Jag menar installationsskivor för Windows XP OEM och serienummer pÄ autentiska Microsoft-klistermÀrken.

Aha ok... jag (och andra jag kÀnner) har testat med OEM (för företag) pÄ rena ... hmm... kopior av Windows och dÄ har serienumret funkat klockrent. Kan hÀnda de har skÀrpt till sig sedan dess dÄ.

Postat
  peterT sa:
HÀr pratas om hur man ÄterstÀller Toshiba.

http://www.techsupportforum.com/hardware-s...tml#post1450434

Tack för tipset. Funkade tyvÀrr inte för min maskin.

KWS: TyvÀrr, nej, det finns ingen "recoverypartition". Ev mÀrkligt? Man tycker nÀstan att det vore standard.

Jag kollar nLite, linus. Sen fĂ„r jag se hur det landar. Lite ordmotord dĂ€r, Hellpig? 😏 ... Jag tĂ€nkte sĂ„ oxĂ„, att det borde gĂ„ att fixa med vilken win-cd som helst? Men faktum Ă€r att de skivor jag har till min HP (recovery-plattor som jag fixade nĂ€r jag köpte HP-n) inte funkar. Testade nyss. Men kan det vara vissa tillverkare? HP Ă€r HP liksom? wellwell.......

Man kan visst bestÀlla recoveryCD-s direkt frÄn backupmedia.toshiba.eu oxÄ. Men dÄ kostar det runt 300 SEK. KÀnns som att det hÀr borde gÄ att fixa gratis?

Postat

Det gÄr Àven att "boota" windows genom USB-sticka.. Jag tror det finns pÄ microsofts hemsida. I annat fall kan du fultanka nÄgon Àkta windows xp version frÄn piratebay (med Àkta menar jag en orginalspegling av en windows xp skiva), lÀgga över pÄ usb med microsofts "usb-boot" program och sen skriva in ditt serienummer.

Postat
  Linus sa:
DÀr har du den viktiga mappen som ska in pÄ din OEM-skiva. Ta hem och installera nLite.

Skapa en ny mapp dÀr du kan lÀgga in allt som ska pÄ skivan. Kopiera in i386-mappen dit ocksÄ, typ C:\BengansXPskiva\i386

Starta nLite och peka till BengansXPskiva nÀr den frÄgar efter installationsfiler.

I guiden kan du vÀlja att skapa en bootbar ISO-fil av installationen, alternativt brÀnna direkt till en CD-R.

EDIT: Hoppas det hjÀlper dig. Jag hade gÀrna hjÀlpt dig med en step-by-step-guide ifall jag haft en PC framför mig nu.

PÄ jobbet nu, men testade nLite igÄr kvÀll. Jag gyttrade bort mig. NÀr jag startade nLite sÄ fick jag tidigt rödflagg; nÄgon fil (filnamn??51 nÄnting, kan Äterkomma med det) saknades. Jag hittade den inte via windowssökning, och kÀnner mig lite som ett newbieUFO. Well well...

Tack för tipset whasser oxÄ.

• 3 mĂ„nader senare...
Postat

En liten bump nÄgra mÄnader senare... Gick det bra sedan?

Jag ska sjÀlv sÀtta ihop en ÄterstÀllningsskiva för en gammal dator pÄ jobbet, och kom att tÀnka pÄ trÄden...

Kanske skulle jag göra en guide?

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
  On 2010-09-24 at 08:06 sa Linus:

En liten bump nÄgra mÄnader senare... Gick det bra sedan?

Jag ska sjÀlv sÀtta ihop en ÄterstÀllningsskiva för en gammal dator pÄ jobbet, och kom att tÀnka pÄ trÄden...

Kanske skulle jag göra en guide?

Tjena och bump igen.

Jag ser datumen, jösses var det MAJ jag höll pÄ med detta... projektet blev lite snopet liggandes. Hur som helst: Jag sitter precis NU och pillar, försöker blÄsa rent datorn och behöver möjligen hjÀlp.

Jag har nu tillgÄng till en ren windows XP OEM-CD, och product key finns oxÄ, sÄ installationen gÄr att tuffa iland. Men jag kÀnner mig lite dumihuvet:

Jag installerade hela hÀrket igÄr kvÀll, men nÀr det var klart sÄ hade hela installationen landat pÄ fel partition, D:\, och den gamla installationen lÄg kvar pÄ C:\. Jaha, tvÄ versioner av windows Àr ju knappast nödvÀndigt, och jag vill ju (för bövelen) lÀgga den pÄ C! Jag fÄr nog ringa herr Guitar Nilsson för att fÄ reda pÄ HUR!

Sen Àr det ju sÄhÀr: Min maskin Àr en Toshiba Tecra M1, med allt vad det innebÀr, och windows-CDn Àr en "allmÀn" CD. DÄ mÄste man ju installera en massa specialdrivers right? pekplatta, skÀrm, trÄdlöst nÀtverk osvosvosv. Jag har hittat denna lÀnk pÄ toshibas hemsida:

http://www.csd.toshiba.com/cgi-bin/tais/support/jsp/modelContent.jsp?ct=DL&os=&category=&moid=380604&rpn=PT930U&modelFilter=M1&selCategory=2756709&selFamily=1073768664

...fem sidor nedladdningsbara drivare, med hundra kryptiska namn... öhhhhrkk... Hur i hela friden ska jag veta vad jag ska installera? I vilken ordning? Alltihop? Kan man "spĂ„ra" allt pĂ„ datorn som den Ă€r? Än sĂ„ lĂ€nge sĂ„ har jag alltsĂ„ INTE kraschat bort nĂ„gon gammal info.

Haha, ska det hÀr vara svÄrt?

well well... om nÄgon skulle vilja guida lite i denna djungel sÄ... vore det fantastiskt uppskattat.

Postat

Du kan tyvĂ€rr inte Ă€ndra enhetsbeteckning pĂ„ systemdisken, sĂ„ det Ă€r bara att bita i det sura Ă€pplet och lĂ„ta det vara installerat pĂ„ D: om du inte vill göra om installationen frĂ„n scratch igen... 🙁

Du mÄste leta upp drivrutiner till exakt den modellbeteckning som du har pÄ datorn - och ibland kan det dessutom skilja inom modellen (olika hos olika tillverkare), sÄ eventuellt mÄste du skriva in ditt serienummer för att vara sÀker pÄ att fÄ tag pÄ rÀtt drivrutiner.

Postat
  On 2010-05-26 at 20:24 sa Vallhagen:

Man kan visst bestÀlla recoveryCD-s direkt frÄn backupmedia.toshiba.eu oxÄ. Men dÄ kostar det runt 300 SEK. KÀnns som att det hÀr borde gÄ att fixa gratis?

KÀnns som om detta Àr det bÀsta alternativet för att snabbt fÄ din Toshiba att tuffa pÄ med de rÀtta drivrutinerna.

Jag köpte en ÄterstÀllnings-CD i samband med att jag köpte min Toshiba laptop P300-1EC för snart tvÄ Är sedan.

Postat
  On 2010-11-22 at 21:36 sa debatt:

KÀnns som om detta Àr det bÀsta alternativet för att snabbt fÄ din Toshiba att tuffa pÄ med de rÀtta drivrutinerna.

Jag köpte en ÄterstÀllnings-CD i samband med att jag köpte min Toshiba laptop P300-1EC för snart tvÄ Är sedan.

Det tyckte jag oxÄ ett tag, och jag var beredd att pröjsa 300 pix för discen. Men, den finns inte att tillgÄ lÀngre till min modell. För gammalt... Det var nog ungefÀr dÄ projektet blev liggandes...

Claes: I read ya... har faktiskt ominstallerat hela hĂ€rket nu igen... sĂ„ nu har jag tvĂ„ nyinstallationer pĂ„ burken i stĂ€llet 😳 ...

to be continued

Postat

Jag har suttit med samma funderingar ett halvÄr eller sÄ. Gammal toshiba-laptop som börjar tycka att XP Àr ett ok att bÀra.

Det slutade med att jag formaterade rubbet (inklusive ÄterstÀllningspartition) och tjongade in Ubuntu istÀllet.

Betydligt enklare Àn att börja om frÄn början med gammal XP-ÄterstÀllning och sedan winupdejta sig fram.

Nu lever lptopen igen! Fast det dÀr med Spotify och iTunes fÄr vÀnta till jag blivit kompis med wine.

Postat
  On 2010-11-22 at 22:25 sa joachime:

Jag har suttit med samma funderingar ett halvÄr eller sÄ. Gammal toshiba-laptop som börjar tycka att XP Àr ett ok att bÀra.

Det slutade med att jag formaterade rubbet (inklusive ÄterstÀllningspartition) och tjongade in Ubuntu istÀllet.

Betydligt enklare Àn att börja om frÄn början med gammal XP-ÄterstÀllning och sedan winupdejta sig fram.

Nu lever lptopen igen! Fast det dÀr med Spotify och iTunes fÄr vÀnta till jag blivit kompis med wine.

GÄr kanske Win XP mot sin död i och med alla uppdateringar av program etc som sker mer eller mindre "automatiskt" pÄ hela marknaden...

och inte datorn i sig egentligen.

NÀr jag senaste gÄngen installerade om Windows XP sÄ gick det ju bra, men det var rÀtt mycket meddelanden frÄn Windows Update som

flaggades första tiden.

Postat

Tjohoppsan...

Joachime: Du sitter/satt i samma sits som jag alltsÄ... UbuntusvÀngen Àr nog inget för mig i nulÀget, Àven om jag hajjar poÀngen.

Nu har jag tuggat in en och annan driver, mest pÄ kÀnn faktiskt. Och det verkar funka bra. Pepparpeppar.

Framförallt sÄ var det ett mÀrkligt fel innan jag gjorde totalrensningen: NÀr jag körde Spotify (och BARA Spotify, det hÀnde aldrig med nÄt annat program), sÄ blev plötsligt grafiken ohyggligt seg. Muspekaren lÄg liksom en eller mÄnga centimeter "efterhackandes".

Debatt: Jo, hÀr flaggas det frÄn windows update mest hela tiden. Jag fattar inte riktigt heller hur det funkar, varför flaggas det inte bara en gÄng liksom, och sen bestÀller man en major upgrade pÄ en gÄng... jaja... ska junte fatta allt...

tjong hepp

Postat
  On 2010-11-22 at 18:31 sa Vallhagen:
Min maskin Àr en Toshiba Tecra M1, med allt vad det innebÀr, och windows-CDn Àr en "allmÀn" CD.
Är den verkligen allmĂ€n? En fördel med slipstreamandet frĂ„n i386 Ă€r vĂ€l att du fĂ„r med drivrutinerna som ligger i OEM-mappen? đŸ˜Č
  On 2010-11-23 at 20:11 sa Vallhagen:
Nu har jag tuggat in en och annan driver, mest pÄ kÀnn faktiskt. Och det verkar funka bra. Pepparpeppar.
Gött, sÀg till om du stöter pÄ patrull.
Framförallt sÄ var det ett mÀrkligt fel innan jag gjorde totalrensningen: NÀr jag körde Spotify (och BARA Spotify, det hÀnde aldrig med nÄt annat program), sÄ blev plötsligt grafiken ohyggligt seg. Muspekaren lÄg liksom en eller mÄnga centimeter "efterhackandes".
Kan bero pÄ att det har sitt eget GUI och inte följer Windows klassiska grÀnssnitt. Hade du kört iTunes hade det sÀkert varit lika segt dÀr.
Postat

Tjohoppsan...

Debatt: Jo, hÀr flaggas det frÄn windows update mest hela tiden. Jag fattar inte riktigt heller hur det funkar, varför flaggas det inte bara en gÄng liksom, och sen bestÀller man en major upgrade pÄ en gÄng... jaja... ska junte fatta allt...

tjong hepp

Det beror pÄ att du inte anvÀnt alla program i din dator Ànnu.

Ser du i detalj vad de olika updateringarna handlar om sÄ mÀrker du

att en hel av den hÀnför sig till de olika program du har installerat.

Allteftersom du anvÀnder programmen kommer det fler uppdateringar av

Win XP-tillÀgg t.ex.

Postat (redigerat)
  On 2010-11-23 at 21:38 sa Linus:

[1] Är den verkligen allmĂ€n? En fördel med slipstreamandet frĂ„n i386 Ă€r vĂ€l att du fĂ„r med drivrutinerna som ligger i OEM-mappen? đŸ˜Č

[2] Gött, sÀg till om du stöter pÄ patrull.

[3] Kan bero pÄ att det har sitt eget GUI och inte följer Windows klassiska grÀnssnitt. Hade du kört iTunes hade det sÀkert varit lika segt dÀr.

1: Japp, det Àr en "allmÀn" version. Ditt tidigare förslag om hemtankat program och fixandet av egen disk gav jag faktiskt upp. Jag fattade det inte helt enkelt...

2: Tackar. I will:)

3: Jag tÀnkte (gissade) oxÄ ungefÀr sÄ. Eget nonstandard GUI. iTunes (och allt annat jag provat) funkar dock utmÀrkt vad betrÀffar "lagget".

tjing

**

Debatt: Det förklarar nog saken. Uppdatering fortskrider.

**

DummyfrĂ„ga nĂ€r vi Ă€ndĂ„ Ă€r hĂ€r: Man kan lĂ€sa .docx-filer (office 2007) i office 2003-paketet om man tankar hem ett tillĂ€gg. Om nĂ„n hittar det pĂ„ nĂ€tet innan mig 😳 sĂ„ fĂ„r ni gĂ€rna hojta till.

[EDIT! DUMMYFRÅGAN FIXAD]

tjing

Redigerat av Vallhagen
Postat
  On 2010-05-26 at 19:21 sa Hellpig:

Aha ok... jag (och andra jag kÀnner) har testat med OEM (för företag) pÄ rena ... hmm... kopior av Windows och dÄ har serienumret funkat klockrent. Kan hÀnda de har skÀrpt till sig sedan dess dÄ.

MÄste faktiskt hÄlla med!

Mig veterligen, samt Àven pÄ MSDN, sÄ finnes endast skivor i formaten OEM, VLK samt Retail format i div. sprÄk.

Och PID koderna Àr per format typ, samt sprÄk (eller rÀttare sagt en form av regionklassning).

Har aldrig stött pÄ att numret pÄ en HP/Dell/Acer o.s.v. inte fungerat pÄ en OEM skiva för samma sprÄk som datorn levererades med!

Postat
  On 2010-11-23 at 22:29 sa DiMoose:

MÄste faktiskt hÄlla med!

Mig veterligen, samt Àven pÄ MSDN, sÄ finnes endast skivor i formaten OEM, VLK samt Retail format i div. sprÄk.

Och PID koderna Àr per format typ, samt sprÄk (eller rÀttare sagt en form av regionklassning).

Har aldrig stött pÄ att numret pÄ en HP/Dell/Acer o.s.v. inte fungerat pÄ en OEM skiva för samma sprÄk som datorn levererades med!

hej dĂ€r! Även om jag inte hĂ€nger med i alla dina 3-bokstavsförkortningar sĂ„ antar jag att du har rĂ€tt, Ă„tminstone "Ă„t ena hĂ„llet". Om jag har en "ren" (hur man nu definierar "ren", men jag menar "ej knuten till specifik dator") XP-OEM-CD, sĂ„ borde den rimligen kunna funka pĂ„ vilken maskin som helst, dĂ„ med bristen att skivan saknar en del maskinspecifika drivare.

"Åt andra hĂ„llet" sĂ„ kan jag mycket vĂ€l tĂ€nka mig att en CD skapad för en HP-maskin inte funkar pĂ„ en Sony eller Dell.

Ett tips i marginalen: Under resans gÄng sÄ hade min laptop svÄrt att lÀsa CD-skivor allmÀnt. Jag chansade och köpte mig en rengörings-CD pÄ Siba. En produkt som funnits pÄ marknaden lÀnge men som jag varit skeptisk till. Den gjorde jobbet, vÀrd sina 79 spÀnn alltsÄ, men det kanske ni visste redan?

Maskinen rullar fortfarande bra!

Tack alla för hjÀlp o tips.

Postat
  On 2010-11-28 at 12:46 sa debatt:

Kan de dÀringa cdrengöringsskivera di kallart Àven fongera pÄ ena plejstejschönkonsollan??

:rolleyes:

Ja det tror jag. Den funkar pÄ DVD-spelare, och PS Àr ju bl a en dito. SÄ hÀr ser Thomanns version ut: http://www.thomann.de/se/thomann_cd_linsenreiniger.htm , "Compatible with PCs, Macs, games consoles and CD, LD, VCD and DVD players".

Jag köpte - som sagt - min pÄ SIBA, men det Àr vÀl nÄn standardmanick med olika omslag.

tjing

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.