Jump to content
Annons

Vilka midikontrollers använder ni?


mats77

Recommended Posts

Ni som kör Reason och använder en midikontroller, vad kör ni med då (fabrikat, modell)? Rekommendationer?

Jag har redan en midiklaviatur (M-AUDIO KeyRig 49), men går i tankar om en midikontroller också. Om jag skaffar en, så vill jag att den är supportard av Reason. Och gärna en box som inte har någon klaviatur, utan bara spakar, rattar och knappar.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder mig av en Akai MPK49 och fungerar hur bra som helst. Väldigt lätt använd och användarvänlig.

Jag kör förvisso Ableton och inte reason, men jag har provat att använda den med reason och det verkar fungera kalas bra det också.

Den är är supportad av reason och levereras med för instalerade presets och keymaps

mpk49 har alla controllers du kan tänkas behöva + 12 akai mpc pads. Den finns även med 25,49,61,88 vilken storlek som passar bäst.

Och den har ju en hygglig prislapp också.

Jag kan rekommendera den starkt har haft den i ett halvår nu använder den till i princip allt. Den fungerar helt underbart tillsammans med Ableton så den gör säkert det också med Reason.

Akai MPK49

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder mig av en Akai MPK49 och fungerar hur bra som helst. Väldigt lätt använd och användarvänlig.

Jag kör förvisso Ableton och inte reason, men jag har provat att använda den med reason och det verkar fungera kalas bra det också.

Den är är supportad av reason och levereras med för instalerade presets och keymaps

mpk49 har alla controllers du kan tänkas behöva + 12 akai mpc pads. Den finns även med 25,49,61,88 vilken storlek som passar bäst.

Och den har ju en hygglig prislapp också.

Jag kan rekommendera den starkt har haft den i ett halvår nu använder den till i princip allt. Den fungerar helt underbart tillsammans med Ableton så den gör säkert det också med Reason.

Akai MPK49

Stort tack för detta tips och denna rekommendation!

Ska spana in denna serie av controllers.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har redan en midiklaviatur (M-AUDIO KeyRig 49), men går i tankar om en midikontroller också. Om jag skaffar en, så vill jag att den är supportard av Reason. Och gärna en box som inte har någon klaviatur, utan bara spakar, rattar och knappar.

/Mats

Jag skulle nog kollat in NOVATION REMOTE ZERO SL MKII och se hur pass bra den funkar med Reason! Deras Automap-mjukvara funkar ju bra (i alla fall med andra musikprogram) samt att priset har sjunkit rejält den senaste tiden. Kolla in deras hemsida samt youtube-kanal för där finns nog specifika filmer om hur den fungerar med Reason.

Nackdelen är väl att rattar och reglage inte har världens bästa känsla.. De är väl inte dåliga men de är heller inte lika bra som Akais midikontroller. Akais kontrollers (med tangenter) har jag dock lite svårt för, då jag tycker klaviaturen verkligen suger.

Själv har jag ett par CME UF5/UF6, en Fatar SL880, Roland TD3KW samt en Akai APC40.. Men då kör jag Ableton:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder M-audio Oxygen 8 v2 (2 oktaver), och en Akai MPD 32 med trumplattor,rattar och reglar. Räcker rätt så långt men jag saknar ett fullstort klav ganska ofta och spelkänslan i Oxygen kan man väl diskutera, den är inte dålig men inte bra heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

..som jag avhandlat i en annan tråd, valde jag mellan M-Audio Axiom Pro 49, och Novation ReMOTE 49 sl mk2.

Novation ReMOTE 49 sl mk2 vinner med hästlängder. Känslan på keyboard å rattarna är super, Automap Pro 3 hur bra som helst.

Kör Cubase 5 med Reason 4 genom Rewire och ett gäng VST-synthar och har inte hittils stött på några problem, tvärtemot har den funkat klockrent.

Även Cubase inspelningsfunktioner finns det dedikerade knappar till, rec, play etc...

Rekommenderas varmt

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör Novation Nocturn med Automap. Fungerar kanon, det finns ett specialinterface mot Automap så att det t.ex. byter mappning när man byter rack-modul, och man kan spara inställningar så att t.ex. alla combinators får samma mappning. Av någon anledning kan man inte ratta insert-effekter i Record, men det kanske de har fixat i 1.01 (står något om det i release notes). Ska uppgradera till Novation Remote Zero när jag får "ändan ur", för att få lite rattar och reglar till.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
godscent (oregistrerad)

jag har, precis som du, ett midiklaviatur så jag köpte mig en begagnad Behringer BCF2000, är väldigt nöjd hitintills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
jag har, precis som du, ett midiklaviatur så jag köpte mig en begagnad Behringer BCF2000, är väldigt nöjd hitintills.

Har kollat på denna, samt BCR2000. Med i slutstriden är också Novation Remote Zero SL MkII. Har riktigt kunnat bestämma mig ännu... 🙂

Hur stort är egentligen mervärdet med en kontroller? Idag, när jag behöver ändra och/eller spela in en parameter för ett device, så använder jag musen. Det går rätt bra. Kör inget live, utan spelar bara in. Men det är klart, kanske kan man laborera mer om man har fysiska rattar, reglage och knappar framför sig, alltså att man kan vrida/ratta lite hursomhelst/random för att få fram nya ljud. Den biten är ju lite svårare med bara musen.

/Mats

Redigerat av mats77
Link to comment
Dela på andra sajter

godscent (oregistrerad)
Har kollat på denna, samt BCR2000. Med i slutstriden är också Novation Remote Zero SL MkII. Har riktigt kunnat bestämma mig ännu... ☺️

Hur stort är egentligen mervärdet med en kontroller? Idag, när jag behöver ändra och/eller spela in en parameter för ett device, så använder jag musen. Det går rätt bra. Kör inget live, utan spelar bara in. Men det är klart, kanske kan man laborera mer om man har fysiska rattar, reglage och knappar framför sig, alltså att man kan vrida/ratta lite hursomhelst/random för att få fram nya ljud. Den biten är ju lite svårare med bara musen.

/Mats

jo, mervärdet är just det du är inne på, tycker jag iaf. jag håller på med house/dance och det blir ju en hel del pillande på envelopes och oscillatorer. jag tycker det ger

en ganska snabb feedback att skruva på controllern, sen brukar jag finslipa med musen. jag tycker också att det är rätt skönt att ha ögonen fästa på controllern (eller rakt ut i luften för den delen) istället för på skärmen, känns som om man lyssnar på ett annat sätt, men det kanske bara är inbillning 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

jo, mervärdet är just det du är inne på, tycker jag iaf. jag håller på med house/dance och det blir ju en hel del pillande på envelopes och oscillatorer. jag tycker det ger

en ganska snabb feedback att skruva på controllern, sen brukar jag finslipa med musen. jag tycker också att det är rätt skönt att ha ögonen fästa på controllern (eller rakt ut i luften för den delen) istället för på skärmen, känns som om man lyssnar på ett annat sätt, men det kanske bara är inbillning 😕

Okej, då är jag inne på rätt spår...

Känns som denna typ av mervärde kan vara värt rätt mycket för kreaktiviteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

godscent (oregistrerad)
Okej, då är jag inne på rätt spår...

Känns som denna typ av mervärde kan vara värt rätt mycket för kreaktiviteten.

ja, jag tycker det. jag har bara haft min i 2 veckor men jag ångrar inte detta köp. nu har jag inte testat andra controllers, kanske inte spelar någon större roll vilken man tar så länge "mappingen" funkar bra. jag ville bara ha reglar och rattar, då passar ju bcf2000 fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att låna på sig, se glad ut och betala. Det är inte bara nyttigt med havregrynsgröt, utan även billigt ☺️

kolla på vår blog, untitled.bwmusic.se, jag tror keyboardet skymtar förbi där, och det har en oherrans massa knappar och reglar, och kändes riktigt prisvärt.

dock använder dem knappast för jag har knappt orkat lära mig hur man använder inställningsprogrammet ...

Någon som vet om det finns färdiga presets för tex. logic, reason ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Korg microkontrol. Funkar till reason utan att man behöver tänka, här kört den med reason i ett par år nu. Vill man ha stora tangenter kollar man in kontroll49. Har man lite mera pengar och ska handla idag kollar man nog in novations mark 2 controllers. Den har jag dock ingen erfarenhet av personligen, bara läst att den ska vara bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara att låna på sig, se glad ut och betala. Det är inte bara nyttigt med havregrynsgröt, utan även billigt 😕

Jag hatar havregrynsgröt, men det är klart, med en dyr midikontroller på skrivbordet kanske man kan överleva lite gröt! 😄

kolla på vår blog, untitled.bwmusic.se, jag tror keyboardet skymtar förbi där, och det har en oherrans massa knappar och reglar, och kändes riktigt prisvärt.

Ja, den ser trevlig ut där. Verkar vara några schyssta låtar på gång också. Ska kolla in bloggen med jämna mellanrum.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Korg microkontrol.

Måste säga att denna är högintressant. Har visserligen redan en klaviatur, men en liten till gör egentligen inget.

I slutstriden i valet av midikontroller finns nu dessa:

AKAI MPK25

KORG microKONTROL

NOVATION REMOTE ZERO SL MKII

AKAI MPD32

BEHRINGER BCR 2000

Ska bara läsa lite fler reviewer/tester och sedan slår jag till! 😕

Tack för alla förslag som kommit fram i denna tråd!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag använde Behringer BCF2000 förut och var jättenöjd med den men efter att ha provat Digidesign 002 fader i skolan bestämde jag mig för att köpa en Command 8 (har redan 002 rack). Den är helt grym, men funkar ju bara till PT och kostar lite mer än BCF.

Ska sälja min BCF, hör av dig om du är intresserad!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Tack för erbjudandet, men jag är nog mest intresserad av en BCR 2000, om det nu blir en Behringer! 🙂

ah, sorry! ska lära mig läsa nån dag... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...