Jump to content
Annons

Är du kreativ så är du kanske psyksjuk


Hägglund (oregistrerad)

Recommended Posts

Hägglund (oregistrerad)
Tada my a**. Det där inslaget säger heller ingenting.

Jag tycker inslaget säger lite mer än dina inlägg i alla fall. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag tycker inslaget säger lite mer än dina inlägg i alla fall. 😑

Ja, och det står dig ju fritt att tycka precis som du vill om mina inlägg.

Jag tycker hur som helst inte inslaget säger just någonting. Men sen har jag fått lära mig

att vara kritisk till nya forskningsresultat. Jag förstår att du ville bringa denna "sensation"

till forumet.

Idén är för övrigt fruktansvärt intressant. Vore väldigt kul att läsa rapporten i fråga,

ska nog försöka få tag på ett läsex.

Skrev precis ett arbete som berörde dopaminagonistbehandling (just receptor D2, lustig nog)

i samband med hypofystumörer, därför jag är så engagerad i ämnet. Kände att jag ville motivera

min extremt anala inställning 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Ja, och det står dig ju fritt att tycka precis som du vill om mina inlägg.

Jag tycker hur som helst inte inslaget säger just någonting. Men sen har jag fått lära mig

att vara kritisk till nya forskningsresultat. Jag förstår att du ville bringa denna "sensation"

till forumet.

Idén är för övrigt fruktansvärt intressant. Vore väldigt kul att läsa rapporten i fråga,

ska nog försöka få tag på ett läsex.

Skrev precis ett arbete som berörde dopaminagonistbehandling (just receptor D2, lustig nog)

i samband med hypofystumörer, därför jag är så engagerad i ämnet. Kände att jag ville motivera

min extremt anala inställning 😑

Jag tycker du ska skriva till SVT och kritisera inslaget där du berättar hur fel dom har och så drar du din egenhändiga slutsats istället och talar om för dom hur det egentligen är. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska skriva till SVT och kritisera inslaget där du berättar hur fel dom har och så drar du din egenhändiga slutsats istället och talar om för dom hur det egentligen är. 😳

Jag skulle ju vilja anmärka på deras sensationsbetonade formuleringar. Men ack, så

är det väl när man ska förklara komplicerade ting för pöbeln... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska skriva till SVT och kritisera inslaget där du berättar hur fel dom har och så drar du din egenhändiga slutsats istället och talar om för dom hur det egentligen är. :rolleyes:

ja varför inte

kan man engagera sig i att ta kontakt ang en så viktig fråga som fusk i dansbandskampen så kan man väl engagera sig om detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
ja varför inte

kan man engagera sig i att ta kontakt ang en så viktig fråga som fusk i dansbandskampen så kan man väl engagera sig om detta

Exakt! Precis det jag menar. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara kreativ är väll bara ett påhittat uttryck som vi människor kommit på.

Alltså har vi definierat vad kreativitet är.

Men vad är kreativitet, borde inte kreativitet kunna ses ur olika perspektiv och därav blir alla människor kreativa på olika sätt, även din katt, hund eller apa kan ju vara kreativ!

Vad som uppfattas kreativt för en person kan ju uppfattas på ett annat sett av en annan.

Off Topic Slutsats:

Vi är nog alla lite psykiskt störda eller "rubbade", men till olika grader, detta är nog bra, annars skulle ju alla vara normala och "tråkiga".

Olika kopplingar i olika personers hjärnor har ju tagit oss människor till den nivå vi faktiskt är idag.

/ Detta var lite funderingar från min sida, kanske lite lustiga kopplingar i texten, men det hör ju till det "kreativa tänkandet", hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
harju (oregistrerad)
Nya rön visar att kreativa människor är nära gränsen till psyksjuk. 😉

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=5374443

Det här låter ju som taget ur luften och det låter som att de hittat ett litet, löjligt samband och därmed försöker knyta ihop säcken utan vidare tanke inom neurobiologi och hjärnans/kroppens funktion. Okej, att de kanske hittat en biologisk förklaring till varför psykiskt instabila oftast sitter på en mer kreativ grund men att vända på steken och antyda att kreativa människor löper stor risk att vara eller insjukna i psykisk instabilitet låter bara off.

"Forskare har också upptäckt att kreativa människor löper en något ökad risk att drabbas av schizofreni och bipolär sjukdom."

"Exakt vilka mekanismer i hjärnan som ligger bakom sambanden är inte klart."

Psykisk instabilitet handlar ju inte enbart om dopaminaktiviteten bland signalsubstanserna, det är ju ett samspel mellan alla signalsubstanser. (Serotonin, Dopamin och Noradrenalin) Svajandet, dessa substanser emellan, orsakar dessa bipolära svängningar. En på tok för hög dopaminaktivitet, i samband med det okontrollerade bland de andra substanserna, orsakar psykoser och tecken som schizofreni bygger på. Att säga att en person med anlag för kreativitet löper stor risk att vara eller bli psykiskt sjuk känns bara löjligt. En kreativ person kan säkert tänkas ha små likheter kring dopaminaktiviteten som en psykiskt instabil person, som dessa trycker på att de lyckats komma fram till, men är ju för den delen inte psykiskt sjuk då resterande delar i hjärnan och signalsubstaner är stabila. Det är grymt mycket annat som står i samband med dessa delar i hjärnan också, såsom kroppens nedbrytning utav proteiner, aminosyror och mycket annat, så nja... jag bojkottar deras teori när de vänder på steken. Den känns bara off. :/

Sånahär teorier skrämmer mig samtidigt då psykvården redan idag är en bristande kunskapskälla inom kroppen och det psykiska, och de delar i dagens läge ut för mycket onödig medicin till människor som inte ens behöver den. "Man är överens om att medicinering är det bästa alternativet.". Nejnej, en på tok för lös teori i ett redan smalt tankesätt i vårt samhälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har INTJ personligheten, som jag delar med mig tillsammans med 1% av världsbefolkningen. Vi är på gränsen till narcissister tydligen. Största skillnaden är att vi inte gillar rampljuset.

Tyckte det var ganska festligt när jag fick reda på det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har INTJ personligheten, som jag delar med mig tillsammans med 1% av världsbefolkningen. Vi är på gränsen till narcissister tydligen. Största skillnaden är att vi inte gillar rampljuset.

Tyckte det var ganska festligt när jag fick reda på det 🙂

1% av världsbefolkningen, 50% av internetbefolkningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...