Jump to content
Annons

Frågor ang. Axe-FX Ultra från Fractal Audio


AnthonyS

Recommended Posts

Hej,

Sålde precis mitt Eleven Rack men inser nu att jag verkligen behöver en liknande lösning. Nu märker

jag dessutom hur hopplöst dålig känsla mina pluggar i datorn har, när jag vant mig vid att spela

utan märkbar fördröjning. Dock ser ekonomin ljusare ut än jag trodde, därför funderar jag på att smälla till

på en Axe-FX. Bor fortfarande så jag har svårt att dåna på med riktiga stärkare när jag spelar in, tyvärr.

Därför undrar jag om det är någon på forumet som har en Axe-FX, vanlig eller Ultra, som har

något intressant att säga om den eller kanske till och med funderar på att sälja den? Jag

gillade verkligen mitt Eleven Rack, och skulle gärna ha en liknande lösning igen.

Tack!

//A

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar min standard. Har inte riktigt känt behovet av en Ultra, förutom ett preset som får den att låta som en cello. Dweezil Zappa har en riktigt häftig cello video på sin sida. Det är väl det och multibandarn som jag saknar i min standard. Men jag är inte en som riktigt som använder femtontusen olika effekter, så standard räcker gott och väl för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar min standard. Har inte riktigt känt behovet av en Ultra, förutom ett preset som får den att låta som en cello. Dweezil Zappa har en riktigt häftig cello video på sin sida. Det är väl det och multibandarn som jag saknar i min standard. Men jag är inte en som riktigt som använder femtontusen olika effekter, så standard räcker gott och väl för mig.

Jag förstår precis Har du provat Digidesign ELeven någonting, så du skulle kunna säga något om hur

de är i förhållande till varandra vad äller känsla och attack och så? Det var där jag tyckte Eleven

var så jäkla bra, och jag är väldigt nyfiken på om Axe-FX också är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår precis Har du provat Digidesign ELeven någonting, så du skulle kunna säga något om hur

de är i förhållande till varandra vad äller känsla och attack och så? Det var där jag tyckte Eleven

var så jäkla bra, och jag är väldigt nyfiken på om Axe-FX också är det.

Nej, jag har inte testat eleven rack. Jag köpte min axe-fx långt innan den kom ut och har i princip tappat all GAS för annat. Men jag tycker den är otroligt skön att spela på! Väldigt dynamisk. Jag har börjat få problem med koherens nu istället nu när jag spelar in. Det räcker att man byter till ett likadant men oslitet plektrum så har man ett helt nytt sound helt plötsligt.

Ett angenämt problem jag har är att jag väldgt ofta hittar mitt sound precis när en ny firmware kommer ut, en ny firmware brukar ofta innebära att jag behöver börja om från scratch igen. Lite störande, men alla uppdateringar brukar väldigt ofta göra den mycket bättre. Så det är väldigt svårt att låta bli att uppdatera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag har inte testat eleven rack. Jag köpte min axe-fx långt innan den kom ut och har i princip tappat all GAS för annat. Men jag tycker den är otroligt skön att spela på! Väldigt dynamisk. Jag har börjat få problem med koherens nu istället nu när jag spelar in. Det räcker att man byter till ett likadant men oslitet plektrum så har man ett helt nytt sound helt plötsligt.

Ett angenämt problem jag har är att jag väldgt ofta hittar mitt sound precis när en ny firmware kommer ut, en ny firmware brukar ofta innebära att jag behöver börja om från scratch igen. Lite störande, men alla uppdateringar brukar väldigt ofta göra den mycket bättre. Så det är väldigt svårt att låta bli att uppdatera...

Det låter ju fantastiskt. Jag är verkligen helsåld på racklösningen, så jäkla bekvämt när man bor som jag gör.

Skulle ju kunna köpa ett Eleven Rack igen, men den saknade effekter jag gärna vill ha i samma box som gitarr-

ljuden. Men då gissar jag att du verkligen kan rekommendera Axe-FX?

Hur är den i responsen om du jämför med att lira på en vanlig stärkare? Också där var Eleven Rack superb,

jag kunde ta mig tusan inte känna någon skillnad i anslaget - ljudet kom verkligen omedelbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju fantastiskt. Jag är verkligen helsåld på racklösningen, så jäkla bekvämt när man bor som jag gör.

Skulle ju kunna köpa ett Eleven Rack igen, men den saknade effekter jag gärna vill ha i samma box som gitarr-

ljuden. Men då gissar jag att du verkligen kan rekommendera Axe-FX?

Hur är den i responsen om du jämför med att lira på en vanlig stärkare? Också där var Eleven Rack superb,

jag kunde ta mig tusan inte känna någon skillnad i anslaget - ljudet kom verkligen omedelbart.

Du kommer inte bli besviken på responsen. Den är otroligt skön att spela på och jag har inte känt någon skillnad på en riktig stärkare och axe-fx. Brukar ofta bli mer besviken på stärkarna, då dom sällan låter som jag vill, jag har blivit mer kräsen nu när jag vet i stort hur mitt sound ska låta. Rent ljud däremot är väldigt skönt att lira på en stärkare, transienterna är väldigt maffiga då. Men jag spelar ju min axe-fx genom hörlurar så jag har inte gett den en ärlig chans där. Det är ju en liten skillnad på stärkarvolym och hörlursvolym...

Men vad är det för effekter du söker? Där skiljer sig standard och ultra åt ganska rejält. Har du läst deras wiki? http://axefxwiki.guitarlogic.org/index.php?title=Main_Page

Finns en Standard vs Ultra sida som definitivt är värd att kolla in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer inte bli besviken på responsen. Den är otroligt skön att spela på och jag har inte känt någon skillnad på en riktig stärkare och axe-fx. Brukar ofta bli mer besviken på stärkarna, då dom sällan låter som jag vill, jag har blivit mer kräsen nu när jag vet i stort hur mitt sound ska låta. Rent ljud däremot är väldigt skönt att lira på en stärkare, transienterna är väldigt maffiga då. Men jag spelar ju min axe-fx genom hörlurar så jag har inte gett den en ärlig chans där. Det är ju en liten skillnad på stärkarvolym och hörlursvolym...

Men vad är det för effekter du söker? Där skiljer sig standard och ultra åt ganska rejält. Har du läst deras wiki? http://axefxwiki.guitarlogic.org/index.php?title=Main_Page

Finns en Standard vs Ultra sida som definitivt är värd att kolla in.

Det låter fint. Jag är riktigt gnällig på den punkten.

Jag söker i första hand efter riktigt bra delay och reverb. Det är i princip det jag använder, kan slinka

med lite wahwah då och då när man är på det humöret. Skulle kunna tänka mig att komplettera med

riktigt bra delay och reverb utanför gitarrprocessorn med prylar från ex. TC Electronic, men då kan jag

lika gärna köpa ett nytt Eleven känner jag. Vore fint att ha allt inom samma burk.

Ja, jag har läst på en del om skillnaderna. Och visste verkar Ultran innehålla en hel del jag aldrig

lär använda. Men ibland är det svårt att sansa sig och löpa den enklare modellen när det finns en

mer avancerad. Prisskillnanden lär dock kunna få en att fatta ett klokt beslut denna gången...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det låter fint. Jag är riktigt gnällig på den punkten.

Jag söker i första hand efter riktigt bra delay och reverb. Det är i princip det jag använder, kan slinka

med lite wahwah då och då när man är på det humöret. Skulle kunna tänka mig att komplettera med

riktigt bra delay och reverb utanför gitarrprocessorn med prylar från ex. TC Electronic, men då kan jag

lika gärna köpa ett nytt Eleven känner jag. Vore fint att ha allt inom samma burk.

Ja, jag har läst på en del om skillnaderna. Och visste verkar Ultran innehålla en hel del jag aldrig

lär använda. Men ibland är det svårt att sansa sig och löpa den enklare modellen när det finns en

mer avancerad. Prisskillnanden lär dock kunna få en att fatta ett klokt beslut denna gången...

Ultra har multitap delay, vilket var en av anledningarna till att jag köpte Ultra.

- jonah

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej alla glada Axe Fx användare,

Hur fick ni tag i era Axe Fx Ultra maskiner ? Via G66 eller via någon annan bra kanal ?

Finner det lite lustigt att man inte hör mer av denna maskin ? eller det kanske bara är jag som är döv ? :=)

mvh

Bo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Fractal är bara bättre hypat skit(av nån anleding), inget annat! Coke or pepsi?

*harklar sej högljutt från andra sidan rummet*

Säger som ovanstående, förklara gärna varför.

Jag har haft min Standard i snart 2 år nu, och som Plankis säger, min GAS för andra stärkare, pedaler etc. har aldrig kommit tillbaka sen dess 🙂 Addera att jag smygfnissar inombords när andra band dyker upp blanksvettiga med sina rörriggar, rack och pedalbord och tar en halvtimme på sej att lasta in grejer genom dörren. Själv kan jag bära allt jag behöver för ett gig på axeln 🙂 Tar ofta bussen till gigs numera.

Har lite bråttom nu men svarar gärna på frågor om enheten, du kan också kolla in lite Axe-demos jag lagt upp på youtube: http://www.youtube.com/user/Ice7String

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...