Jump to content
Annons

Dator konfiguration Win7 64bit


afro dwarf

Recommended Posts

Har precis införskaffat en ny dator, och tänkte sakta börja optimera den för effektivt användande i studion.

Datorn: Intel i7 920, 6GB Corsair Dominator DDR3 1600mhz ram, Windows 7 Ultimate 64bit, Asus P6T Deluxe V2 moderkort, WD Velociraptor 10KRPM 300GB, Radeon HD4890 1GB grafik, dubbla 24 tums skärmar. I detta ska jag köra Cubase 5 Studio, Reason 4 via rewire, tillsammans med ett antal VST-pluggar, samt en mängd samplingsskivor.

Har läst tråden om Win7-optimering. Min fråga är hur ni med liknande datorer har fördelat diskanvändandet.

I nuläget har jag en 10 000rpm WD Velociraptor i och på den ska OS.et rulla. Tänkte stoppa i en 7200rpm 1TB, + ev en till disk.

Ska själva hjärtat, Cubase + Reason installeras på systemdisken för bästa resultat? De andra VST-pluggarna, är det bäst att ha dom på den disken oxå, eller på en annan disk? För/nackdelar?

Samplingsbanker + andra ljudfiler har jag förstått är bra å ha på en annan disk.

Min tidigare studiodator var en enda stor mishmash av allt, och hade i pricip allt installerat på systemdisken... 😄

Tacksam för alla råd å tips angående detta.

Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det man har läst om är väl:

Spelar ingen roll: Som du hade det innan, allt på samma disk.

Lite petig: Cubase och pluggar som tex nu då Reason OCH projektfiler på systemdisk och ev samplingar från EastWest tex på en disk.

Noga: Systemdisk till Cubase och pluggar. Disk nr 2 för projekt. Disk nummer 3 för samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...