Jump to content
Annons

Är det här en okej första gitarr?


Utan Namn

Recommended Posts

Annons

Klart den funkar, man får dock vad man betalar för 😄

Jag har en nylonsträngad gitarr som jag köpte för 995:- kvar än, det var väl 10 år sedan nu. Men den funkar att lira på. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Men det är desto viktigare att den är lättspelad. Om halsen är för bred blir det riktigt jobbigt med ackord och fingersättning. Samma sak om halsen är lång.

Jag är själv nybörjare på gitarr och fick en nylonsträngad av frugans mormor. Den duger men har bred hals vilket lett till mycket kramp i handleder o fingrar. Se till att provspela först och främst. Kvalite' och andra aspekter kan du leta efter när du kommit igång med spelandet på allvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Men det är desto viktigare att den är lättspelad. Om halsen är för bred blir det riktigt jobbigt med ackord och fingersättning. Samma sak om halsen är lång.

Jag är själv nybörjare på gitarr och fick en nylonsträngad av frugans mormor. Den duger men har bred hals vilket lett till mycket kramp i handleder o fingrar. Se till att provspela först och främst. Kvalite' och andra aspekter kan du leta efter när du kommit igång med spelandet på allvar.

Jupp helt riktigt. Men det bästa tipset är nylonsträngad. Om du skulle köpa en stålsträngad så är risken ganska stor att du tröttnar för det blir för jobbigt för händerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skönt att läsa.. såg ditt första förslag och blev kallsvettig när jag insåg att vi kunde vara för sent ute...

Skulle precis tipsa om en Yamaha C45. Kul att du valde den... Det är den mest prisvärda nylonsträngade som finns.

Jag gick på högskolan på klassisk gitarr i drygt 6 år och har en jättefin nylonsträngad och blablabla...

Men faktum är att jag vid samtliga studiojobb jag gjort valt en C45'a framför min fina klassiska.

Den låter bara så rätt... Älskar den. Ska köpa en till min studio har jag tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skönt att läsa.. såg ditt första förslag och blev kallsvettig när jag insåg att vi kunde vara för sent ute...

Skulle precis tipsa om en Yamaha C45. Kul att du valde den... Det är den mest prisvärda nylonsträngade som finns.

Jag gick på högskolan på klassisk gitarr i drygt 6 år och har en jättefin nylonsträngad och blablabla...

Men faktum är att jag vid samtliga studiojobb jag gjort valt en C45'a framför min fina klassiska.

Den låter bara så rätt... Älskar den. Ska köpa en till min studio har jag tänkt.

Har varit lite sugen själv på en nylonsträngad dock ingen nybörjar, men du menar att den är minst lika bra som en för flera tusen?

Såg att den är 3/4 finns den även 4/4?

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit lite sugen själv på en nylonsträngad dock ingen nybörjar, men du menar att den är minst lika bra som en för flera tusen?

Såg att den är 3/4 finns den även 4/4?

Den finns som 4/4...

Skulle väl säga att den är bättre än allt jag provat i den prisklassen och skulle lätt kunna kosta mer än vad den gör. Men det beror lite på vad man ska ha den till. Ska man sitta i en konsertsal och göra en klassisk konsert så behöver man en gitarr som har mycket dynamik och som projicerar bra.

En billig gitarr som en C45'a har inte så mycket dynamik... alltså den tappar lite ton när man spelar svagt och det går inte spela jättestarkt.

Men för det mesta de flesta spelar låter den tokbra.

***EDIT***

Med andra ord... spelar jag Bach på en konsert väljer jag min fina klassiska, men spelar jag in en Meadows-låt i studion så väljer jag en C45.

Redigerat av Tophe
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skönt att läsa.. såg ditt första förslag och blev kallsvettig när jag insåg att vi kunde vara för sent ute...

Skulle precis tipsa om en Yamaha C45. Kul att du valde den... Det är den mest prisvärda nylonsträngade som finns.

Jag gick på högskolan på klassisk gitarr i drygt 6 år och har en jättefin nylonsträngad och blablabla...

Men faktum är att jag vid samtliga studiojobb jag gjort valt en C45'a framför min fina klassiska.

Den låter bara så rätt... Älskar den. Ska köpa en till min studio har jag tänkt.

Hehe vilken tur man har då 😉

Jag är redan kär i den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...