Jump to content
Annons

Är det här en okej första gitarr?


Utan Namn

Recommended Posts

Annons

Klart den funkar, man får dock vad man betalar för 😄

Jag har en nylonsträngad gitarr som jag köpte för 995:- kvar än, det var väl 10 år sedan nu. Men den funkar att lira på. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Men det är desto viktigare att den är lättspelad. Om halsen är för bred blir det riktigt jobbigt med ackord och fingersättning. Samma sak om halsen är lång.

Jag är själv nybörjare på gitarr och fick en nylonsträngad av frugans mormor. Den duger men har bred hals vilket lett till mycket kramp i handleder o fingrar. Se till att provspela först och främst. Kvalite' och andra aspekter kan du leta efter när du kommit igång med spelandet på allvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Men det är desto viktigare att den är lättspelad. Om halsen är för bred blir det riktigt jobbigt med ackord och fingersättning. Samma sak om halsen är lång.

Jag är själv nybörjare på gitarr och fick en nylonsträngad av frugans mormor. Den duger men har bred hals vilket lett till mycket kramp i handleder o fingrar. Se till att provspela först och främst. Kvalite' och andra aspekter kan du leta efter när du kommit igång med spelandet på allvar.

Jupp helt riktigt. Men det bästa tipset är nylonsträngad. Om du skulle köpa en stålsträngad så är risken ganska stor att du tröttnar för det blir för jobbigt för händerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skönt att läsa.. såg ditt första förslag och blev kallsvettig när jag insåg att vi kunde vara för sent ute...

Skulle precis tipsa om en Yamaha C45. Kul att du valde den... Det är den mest prisvärda nylonsträngade som finns.

Jag gick på högskolan på klassisk gitarr i drygt 6 år och har en jättefin nylonsträngad och blablabla...

Men faktum är att jag vid samtliga studiojobb jag gjort valt en C45'a framför min fina klassiska.

Den låter bara så rätt... Älskar den. Ska köpa en till min studio har jag tänkt.