Jump to content
Annons

Rör Mic Preamp


Jasi

Recommended Posts

Annons

Det är lite olika vad man anser vara "billigt"... 😉

Den billigaste jag kan nämna utan att få dåligt samvete, är Studio Projects VTB1. Jag skulle dock ännu hellre välja en Summit Audio 2BA-221, som också är billig (beroende på vilka referensramar man har...).

Varför just rör, förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en transistor stärk. vill ha lite mer rör värme och "bett",

jag använder min faders Alto rör mik preamp, den funkar hyffsat. den ger bara inte riktigt all rör karaktär det finns i själva röret.

Annars har jag faktiskt ingen riktig mikrofon preamp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sant 😄 jag tyckte dock att 610an är relativt bilig, men det kanske inte ts tycker.

VTB är bra, har den själv, men den gör ju en helt annan grej tycker jag än typ 610.

Det är lite olika vad man anser vara "billigt"... 😛

Den billigaste jag kan nämna utan att få dåligt samvete, är Studio Projects VTB1. Jag skulle dock ännu hellre välja en Summit Audio 2BA-221, som också är billig (beroende på vilka referensramar man har...).

Varför just rör, förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att saker skulle låta bra för att de innehåller rör är bara en stor myt...

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1076851

Dessutom så är det ganska stor skillnad på en billig "rör"-preamp med ett billigt lågspänningsrör i slutsteget jämfört med en "riktig" rörstärkare med högspänningsrör i micsteget (och troligtvis minst en trafo i kedjan dessutom).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vet att det är en "myt" SS saker låter också bra. Men nu är det så att jag vill ha rörens karaktär.

Men kan man inte använda andra rör prylar som typ Rör EQ rör kompressor osv.

12AX7 brukar ju vara ganska standard i de flesta rör preamps nu. Det är dessa som sitter i försteget i förstärkarna.

Dessutom är det bara att byta ut röret om man vill ha ännu mer gain eller mindre. 7075 t.ex är UBER hi-gain.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har en transistor stärk. vill ha lite mer rör värme och "bett",

jag använder min faders Alto rör mik preamp, den funkar hyffsat. den ger bara inte riktigt all rör karaktär det finns i själva röret.

Annars har jag faktiskt ingen riktig mikrofon preamp...

Jag tror du ska satsa på en billig rörstärkare istället, om det är rörljudet du vill

ha till gitarren. Stärkaren i sig kommer inte att låta mer "rör" för att du kör signalen

genom en rör-preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

I know. Men jag gillar ljudet på stärkaren.

Men det är lyftet ifrån rören som jag gillar när de kommer på ljudet, eller hur man ska förklara det 😠

..

Link to comment
Dela på andra sajter

I know. Men jag gillar ljudet på stärkaren.

Men det är lyftet ifrån rören som jag gillar när de kommer på ljudet, eller hur man ska förklara det 😠

..

Ok, då förstår jag. Då är det väl bara att leta. Lyssna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vet att det är en "myt" SS saker låter också bra. Men nu är det så att jag vill ha rörens karaktär.

Men kan man inte använda andra rör prylar som typ Rör EQ rör kompressor osv.

12AX7 brukar ju vara ganska standard i de flesta rör preamps nu. Det är dessa som sitter i försteget i förstärkarna.

Dessutom är det bara att byta ut röret om man vill ha ännu mer gain eller mindre. 7075 t.ex är UBER hi-gain.

"The signal path contains only tubes, transformers and passive components, to preserve your signal integrety. VERY different from many "tubed" consumer products."

http://www.gyraf.dk/gy_pd/g9/g9pd.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂 äntligen nån som förstår 😄

Lyssna?

Ja, lyssna dig fram till den prudukt du tycker bäst om. Eftersom du verkar ha en ganska

klar bild över vad det är i det "rörpåverkade" ljudet du söker får du helt enkelt bege dig

till musikaffären/låna en pre-amp av en kompis/farsan, så du kan börja lyssna dig fram

till vad du söker.

Jag vill dock slå ett slag för vad Gilbert skrivit. Det är väldigt lätt att tro att man hör saker

man inte hör, för att det står "tube" någonstans i produktnamnet. I vissa fall lägger tillverkarna

in ett passivt filter som klipper lite någonstans i signalen, för att få till vad det anser vara "rörljud".

Våga dig på ett blindtest!

Link to comment
Dela på andra sajter

kan det vara värt att köpa någon utav de billigare Rör preamparna.

Typ Art Tube, Behringer Mic100, Behringer MIC2000 eller va den heter.

Å alla som säger du får inget för under 1000000 släng er.

Detta är liksom till en hemstudio..

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har en Art TubeMP som är helt ok. Den distar lite tufft om man kör på lite hårt. I övrigt en ok preamp. Inget som jag gör vågen över men prsivärd är den.

José Gonzales använde ju en Art TubeMP på sina tidiga plattor... inte för att det låter så bra, men ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket värme till ljudet ger den?

Jo jag funderar på typ 2 st V3 versioner.. Där kan man ställa in lite hur mycket rör man vill ha iaf ☺️

Det kan du med en vanlig Tube MP också men kom ihåg att det bara sitter ett lågspänningsrör parallellt med utgångssteget (som det oftast gör på billigare "rörprylar"). Det går till och med att köra preampen med röret urplockat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska man göra det?

Liksom finns bara Input Gain och Output..

Är det så att man tar typ Hög Input gain och LÅÅÅGT output.. Eller tvärtom?

Liksom hur är den uppbyggd. Att innan eller efter input gain så kommer röret...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en ART stereopreamp med ett gäng färdiga presets, kommer inte ihåg exakt vad den hette, ev Art DPSll, men man kunde köra antingen med rör, eller helt utan. Tyckte alltid det lät bättre utan rör, jag testade som f-n olika kombinationer. Nu har jag en Audient Mico preamp, inga rör. Med den tycker jag verkligen det låter "rörvärme" på det sätt jag inbillat mig inne i skallen att rör låter, typ gamla sångtagningar med Bing Crosby eller liknande 50-talsgrejer. Med risk för att kärringgnälla så tror jag som de andra ungf, om du inte har råd med en riktigt dyr rörpreamp kommer du bara att bli besviken, köp hellre en lite dyrare grej utan rör och kombinera med en hyfsad mick. Art DPSll plus NT2-A lät ganska mjukt och röraktigt tycker jag. (utan rörinkoppling) Fast jag spelade faktiskt in en jazzpianist med ett rörläge just för piano och med två CM3 mickar, det lät faktiskt väldigt bra i mixen

I bästa välmening...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...