Jump to content
Annons

Uppmickning av stärkare


Rockys Revenge

Recommended Posts

Hägglund (oregistrerad)
Men jag tycker nog att man vinner på att fasvända i detta fall än att låta bli.

Edit: Svenska

Det blir lite som att välja mellan pest och kolera 😎

Varför inte göra rätt från början för att slippa kamfiltereffekten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 147
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

För att man ska ha nytta av fasvändningen så måste micken bakom ha samma avstånd till konen som micken framför.

det är ju förstås inte sant

vi har ju tydligt sett hur fasförhållande kan påverka basregistret (och hur kamfiltret placerar sig i övriga register) även med olika avstånd

att du tycker att registret under 350Hz är onödigt får ju stå för dig - det kunde lika gärna varit en bas det handlade om

att kamfiltereffekten i sig inte försvinner är en annan sak - men det kommer låta väldigt olika beroende på hur man vänder fasen

sen finns det vissa fall där man aldrig kan komma undan att flera mickar får olika avstånd till ljudkälla - tex trumset

detta blir alltid en kompromiss där man förstås får sträva mot att få bästa möjliga resultat - bla genom att testa att vända fas på vissa mickar

det kommer inte rädda alla frekvenser 100% men man kan välja det som låter bäst möjligt

här har vi sett prov på för mycket teoritänk å för lite praktiktänk

det viktiga är hur det låter i praktiken - inte hur det borde låta i teorin

själv har jag aldrig fattat vitsen med att micka baksidan av en högtalare

en md421 mot konen så är man oftast hemma - det gäller bara att hitta var det låter som man vill att det ska låta

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
själv har jag aldrig fattat vitsen med att micka baksidan av en högtalare

en md421 mot konen så är man oftast hemma - det gäller bara att hitta var det låter som man vill att det ska låta

Då är vi överrens för det är precis det jag vill komma fram till. Då har vi också en signal befriad från fasfel. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in min Fender Hot Rod med bara en Sennheiser E906 mot tyget mitt emellan konen och kanten låter det så bra och naturligt att jag inte tycker det är värt besväret att testa andra metoder med en eller flera mickar. Med en SM57 låter det nästan lika bra. Det enklaste är det bästa anser jag. Man får ju tänka på att inte dra på för mycket diskant på förstärkaren, så kan det bli om man spelar på en liten combo man har nere vid fötterna. Upp med stärkaren på en stol så man hör samma sak som micken hör är det som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in denna artikel där Jim Scott berättar om inspelningen av Red Hot´s Californiacation

Denna gubben kan sin sak... 🙂

Jim Scott

Ett utdrag:

"To get things to sound great in the control room, I added mostly mid-range to the electric guitar, between 1kHz and 2kHz, as well as a lot of low end. The Neve EQ gives you 56Hz and 100Hz, so it was probably around 100Hz. It is good to add low end to guitars, because under the disguise of sounding exciting, they can easily get small and thin. It may jump out of the speakers, but it's not big anymore. John played fairly loud, which of course created amplifier compression, but I also compressed John's guitar with a Urei 1176 as I recorded it. I didn't do much else to it. Most of the sound comes from his fingers.

For the guitar I used two SM57 and two U87 microphones, one of each on each cabinet - again the good-mic/bad-mic combination. All four went down on one track, and together they made a nice big guitar sound.

There's a huge difference between what someone hears in a recording room, where a 500W guitar amp is blowing their hair back, and in the control room, where the same sound comes out of a speaker only six inches high. So you have to put everything in its place, and make sure it feels and sounds right. The way to do that is by using EQ, or compression, or anything else you can lay your hands on.

Redigerat av Jesso
Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Sätt micken där det låter bra om det är det ljudet nu är ute efter. Kanske inte är närmickat ni vill ha 🙂

När man närmickar en stärkare så blir den rätt död då det inte kommer med mycket akustik. Men testa att sätta en rumsmick på stärkaren som ni kan blanda med närmickningen och se om det hjälper. Va noga med fasen bara 🙂

MVH

Anders

Hur är man noga med fasen här? Har alltid sökt svar på den frågan. Eftersom rumsmicken kommer längre bort än närmickarna, hur kompenserar man fasen? tidförflyttning i spår?

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Micken tar upp ljud från alla fyra elementen. Men då högtalarelementen har olika avstånd till micken så kommer det uppstå fasfel eftersom ljudet från den närmsta högtalaren når micken först.

Måste bara göra ett inlägg här, försöka isolera de övriga elementen? Har aldrig sett något liknande i en studio nånsin, måste vara väldig eptighet om man gör sånt? Så mkt ljud tas inte alls upp från andra element i en närmickning.. Sen kan man förstås tänka på hur micken är riktad, men generellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Det beror på hur du riktar micken.

Hägglund, är man ute efter att upptäcka en existensiell kamfiltereffekt på nanodB nivå med grafiska verktyg som enda hjälp då hörseln knappt kan urskilja, ja då har du nog rätt i att det är noga med uppmickningen av en 4x10/4x12a, men för resten med lite högre toleransnivå där man bara vill ha ett bra ljud och inte bryr sig så länge fasfelen blir märkbart störande, försök se sammanhanget i inlägget, du skapar frågetecken i folks huvud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in denna artikel där Jim Scott berättar om inspelningen av Red Hot´s Californiacation

Denna gubben kan sin sak... 😎

Jim Scott

Ett utdrag:

"To get things to sound great in the control room, I added mostly mid-range to the electric guitar, between 1kHz and 2kHz, as well as a lot of low end. The Neve EQ gives you 56Hz and 100Hz, so it was probably around 100Hz. It is good to add low end to guitars, because under the disguise of sounding exciting, they can easily get small and thin. It may jump out of the speakers, but it's not big anymore. John played fairly loud, which of course created amplifier compression, but I also compressed John's guitar with a Urei 1176 as I recorded it. I didn't do much else to it. Most of the sound comes from his fingers.

For the guitar I used two SM57 and two U87 microphones, one of each on each cabinet - again the good-mic/bad-mic combination. All four went down on one track, and together they made a nice big guitar sound.

There's a huge difference between what someone hears in a recording room, where a 500W guitar amp is blowing their hair back, and in the control room, where the same sound comes out of a speaker only six inches high. So you have to put everything in its place, and make sure it feels and sounds right. The way to do that is by using EQ, or compression, or anything else you can lay your hands on.

Vilken amatör, två högtalarkabinetter och FYRA!!! (4) mickar och allt in på ett spår. Kan ju aldrig blir bra eller hur??

🙂🙂😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skämtar hoppas jag!?

/Cruncharn'

Jaaaa det klart, det var ironi, men usch va otydlig jag var 🙂

Det var tänkt som en liten passning till bla Hägglund....

Redigerat av therocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Jaaaa det klart, det var ironi, men usch va otydlig jag var ☺️

Det var tänkt som en liten passning till bla Hägglund....

Jag behöver inga passningar för jag tror inte Jim Scott är så amatörmässig så han mickar både framför och bakom konen eller trodde du det? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Sen hade jag för mig att du avrådde från fler än en mick oavsett placering? Hittar dock inget sånt inlägg nu 😄

Du har många spekulationer kring vad folk egentligen sagt. 😛

Om du hade läst tråden från början så skulle du inte framstå som okunnig i nuläget. 4X10 ger utsläckningar när micken / mickarna kommer en bit ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Varför gör dem det? varför gör inte 8 " och 12 " det?

Jag märker att vi måste vara övertydliga här då det uppenbart finns personer som inte kan lista ut saker på egen hand.

Naturligtvis lilla vän så gäller samma sak oavsett elementens storlek. Men i det här fallet så har trådskaparen en 4X10:a

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1078379

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm ja juste. det borde jag fan ha vetat att det blir utsläckningar oavsett..

Fysik B har man ju gått/går xD...

Om man har lust å bygga en högtalare kan man ju väl antagligen isåfall bygga elementen på olika sidor utav kabinetten 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
hmm ja juste. det borde jag fan ha vetat att det blir utsläckningar oavsett..

Fysik B har man ju gått/går xD...

Om man har lust å bygga en högtalare kan man ju väl antagligen isåfall bygga elementen på olika sidor utav kabinetten 😛

Det är inte lätt alla gånger. 😕

Jag trodde du tillhörde skaran som tycker om att göra sig lustiga då de inte förstår.

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har många spekulationer kring vad folk egentligen sagt. 😛

Om du hade läst tråden från början så skulle du inte framstå som okunnig i nuläget. 4X10 ger utsläckningar när micken / mickarna kommer en bit ifrån.

Jag har läst tråden från början och det är just då man lätt får intrycket att allt annat än en mick på ett element var för mycket för dig:) Men för all del, jag kan ha fel.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...