Klangfix Postat 24 april 2010 Dela Postat 24 april 2010 Hej! Jag har fått i uppdrag att överföra 1/4 tum rullband på bandtallrikar (öppna spolar) med ett annorlunda nav än jag har på min Revox B-77. Finns det adaptrar som passar dessa? Vad heter nav-standarden? Se bild: Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 24 april 2010 Dela Postat 24 april 2010 I värsta fall kanske du kan tillverka själv i trä eller plexi med sticksåg mm. Är det bara fråga om att köra ett par band behöver det ju inte hålla i evighet. Äldre gubbe på verkstad med tid över fixar detpå en grisblink. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Klangfix Postat 25 april 2010 Trådstartare Dela Postat 25 april 2010 I värsta fall kanske du kan tillverka själv i trä eller plexi med sticksåg mm. Är det bara fråga om att köra ett par band behöver det ju inte hålla i evighet. Äldre gubbe på verkstad med tid över fixar detpå en grisblink. Vilken tur att jag testade bandtallrikarna på Revoxen innan jag tillverkade adaptern. Tallrikarna är ett par mm för stora för att få plats. Jag trodde inte det var möjligt. Hur kan man göra två standarder som bara nästan är likadana? Annars hade det funkat att såga ut ett centrum ur en bit mässing som jag hade liggande. Jaha, då får jag hitta en gammal rullbandspelare istället. jag som trodde att min Revox kunde ta alla 1/4-tums spolar. :-( Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolin Postat 2 maj 2010 Dela Postat 2 maj 2010 Sveriges Radio har en uppsjö av allehanda reservdelar. Mycket av de där används ju inte idag i den digitala tidsåldern. Min erfarenhet är att det är ganska svårt att få nån tekniker släppa på något, men det kan vara värt ett försök... Kolin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.