Jump to content
Annons

Sökes: Revox B-77 adapter för öppna bandtallrikar


Klangfix

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått i uppdrag att överföra 1/4 tum rullband på bandtallrikar (öppna spolar) med ett annorlunda nav än jag har på min Revox B-77. Finns det adaptrar som passar dessa? Vad heter nav-standarden? Se bild:

rullband_EMI_nav.jpg

post-2471-1272067749_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
I värsta fall kanske du kan tillverka själv i trä eller plexi med sticksåg mm. Är det bara fråga om att köra ett par band behöver det ju inte hålla i evighet. Äldre gubbe på verkstad med tid över fixar detpå en grisblink.

Vilken tur att jag testade bandtallrikarna på Revoxen innan jag tillverkade adaptern. Tallrikarna är ett par mm för stora för att få plats. Jag trodde inte det var möjligt. Hur kan man göra två standarder som bara nästan är likadana? Annars hade det funkat att såga ut ett centrum ur en bit mässing som jag hade liggande.

Jaha, då får jag hitta en gammal rullbandspelare istället. jag som trodde att min Revox kunde ta alla 1/4-tums spolar. :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Sveriges Radio har en uppsjö av allehanda reservdelar. Mycket av de där används ju inte idag i den digitala tidsåldern. Min erfarenhet är att det är ganska svårt att få nån tekniker släppa på något, men det kan vara värt ett försök...

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...