Jump to content
Annons

Access Virus B integrerat med Logic Express 9


linuskarlsson

Recommended Posts

Sitter med ett litet problem här. Har nyss fått hem min Virus B och ska nu få den att fungera i Logic. Har läst lite om External Instrument men får inte igång det. Hur ska jag dra MIDI-sladdarna?

Jag sitter med ett Alesis IO2-ljudkort med 2 audioingångar och med midi in och ut. Har ett USB keyboard också (upptäckte nu att det inte har någon midi-utgång, men enligt mina beräkningar så ska det funka ändå). Snälla ni, hjälp mig 😕

edit: Kollade runt lite på forum och man ska tydligen skapa ett nytt multi instrument i enviroment på något sätt.

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Deew (oregistrerad)
Sitter med ett litet problem här. Har nyss fått hem min Virus B och ska nu få den att fungera i Logic. Har läst lite om External Instrument men får inte igång det. Hur ska jag dra MIDI-sladdarna?

Jag sitter med ett Alesis IO2-ljudkort med 2 audioingångar och med midi in och ut. Har ett USB keyboard också (upptäckte nu att det inte har någon midi-utgång, men enligt mina beräkningar så ska det funka ändå). Snälla ni, hjälp mig 🙂

edit: Kollade runt lite på forum och man ska tydligen skapa ett nytt multi instrument i enviroment på något sätt.

Hej

Är det inte bara att plugga in midi sladdarna från virusen till ljudkortets midi in och ut.

sedan finns väl ingen anledning att använda USB (masterkeyboard)keyboardet längre utan du avänder virusen till att styra vst eller vad det nu gäller.

En install av virusen gör du väl med medföljande cd/dvd.

Leta sedan upp virusen i det sekvenserprogram du använder typ( verktyg)markera virusen som den du skall använda.

Sen kan du nog resten själv hoppas jag.

Bra låtar du gör förresten.

Lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

It's simple.

USB key är ju USB

Virus koppplar du in via MIDI. in/out out till in och in till out.

I logic gör du midi spår, anger i "media->library" vilken kanal som ska ta emot dina "signaler" alltså mididata...

Sedan så kopplar du in från virus audio-out in till ljud-in på ljudkortet för att spela in ljudsignalen från virusen.

Logic känner av USB key'n automatiskt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej

Är det inte bara att plugga in midi sladdarna från virusen till ljudkortets midi in och ut.

sedan finns väl ingen anledning att använda USB (masterkeyboard)keyboardet längre utan du avänder virusen till att styra vst eller vad det nu gäller.

En install av virusen gör du väl med medföljande cd/dvd.

Leta sedan upp virusen i det sekvenserprogram du använder typ( verktyg)markera virusen som den du skall använda.

Sen kan du nog resten själv hoppas jag.

Bra låtar du gör förresten.

Lycka till.

Det är en Virus utan tangenter, så keyboarden måste jag ha kvar 🙂 Kör på Mac, behövs det en installation? Fick inte med någon skiva nämligen.

Tackar! 🙂

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

It's simple.

USB key är ju USB

Virus koppplar du in via MIDI. in/out out till in och in till out.

I logic gör du midi spår, anger i "media->library" vilken kanal som ska ta emot dina "signaler" alltså mididata...

Sedan så kopplar du in från virus audio-out in till ljud-in på ljudkortet för att spela in ljudsignalen från virusen.

Logic känner av USB key'n automatiskt...

Men kan man "skriva" melodierna i midi i datorn utan att spela in audiospår då? Läste runt lite på internet om external instrument och lite. Annars verkar det som en enkel lösning 🙂!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan man "skriva" melodierna i midi i datorn utan att spela in audiospår då? Läste runt lite på internet om external instrument och lite. Annars verkar det som en enkel lösning 😏!

Jo, man spelar in midi't först så man kan leka fram grejer och melodier. Sedan när du är nöjd så spelar du upp midi't samtidigt som du spelar in Audio't.

Har själv en Virus KB som jag är riktigt nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nu hände det något. Det funkade innan idag, men nu när jag skulle testa igen så funkar ingenting, rate på LFO står på samma hela tiden hur mycket jag än drar. När jag drar ut MIDI-sladdarna och startar om den så funkar allt igen. Vad är problemet?

edit: det löste sig. gjorde en reset på all midi eller något.

Redigerat av Munkie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...