Jump to content
Annons

Jag genomförde ett litet test


Fertan

Recommended Posts

Kommer inte riktigt ihåg hur jag upptäckte det, men har misstänkt ett tag att signalen någonstans försvagas på en av mina datorer. Ljudkortet som sitter i är ett ESI Juli@. Bestämde mig idag för att prova runt lite och försöka se var någonstans i kedjan problemet låg! Är dock fortfarande osäker på svaret, men jag misstänker att Cubase internt har satt den digitala nollan lägre än den egentliga, eller/och ljudkortets ut- eller ingångar...

Tänkte delge resultatet så gott det går, eller så mycket som jag sparade av testet i sig. Är kanske inte helt vetenskapligt och ordentligt gjort, men å andra sidan ville jag bara se vad det var för ungefära skillnader det handlade om.

Började med att försöka hitta en sinuston(C4) i .wav, men det var inte så lätt som jag förväntade mig! Fick bli en vst-synth med en oscillator inställd på sine och sen försöka få bort alla övertoner och annat elände som tillkom. Efter lite lp-filter och limitering fick jag i alla fall till något med en konstant nivå ut. Bounce:ade ljudet och normaliserade till 0.0.

Satte varsin patchkabel mellan in- och utgångarna på ljudkortet, spelade in varje kanal på separata monospår och upprepade med in-/utgångarna patchade via Directwire i Juil@s kontrollpanel. Hur som haver, här är ett par bilder som visar skillnaderna!

Översikt, testspår överst, följt av två spår patchade analogt och efter det två spår patchade digitalt:

rc91rl.jpg

Inzoomat:

voapoz.jpg

Samt hur de olika spåren ser ut i SSL's X-Ism, enbart L-spåren på de patchade.

Testspår:

2hx1507.jpg

Patchkabel:

2mdf694.jpg

Rewire:

4ut2zn.jpg

Några teorier?

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På många kort kan man välja om ingångar/utgångar ska använda sig av -10dBu eller +4dBv i känslighet. Har du kollat det?

EDIT: Fast jag ser ju nu att det inte bara kan bero på det. Skumt dedär.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

På många kort kan man välja om ingångar/utgångar ska använda sig av -10dBu eller +4dBv i känslighet. Har du kollat det?

EDIT: Fast jag ser ju nu att det inte bara kan bero på det. Skumt dedär.

Finns inget sånt på det här kortet, mig veterligen. Vore om något skulle switchas om fysiskt på kortet i sig, men det tvivlar jag på.

Skumt är ordet... Särskilt skillnaden mellan den fysiska patchningen och den rewire:ade, hade förväntat mig att de nivåerna skulle ligga åtminstone relativt nära varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...