Jump to content
Annons

F-TECH musikdator - dropout - SUPPORT SKRÄP!


KillwithSkill

Recommended Posts

Tja!

Tänkte kolla med er. Jag hjälper ju en kille med hans inspelning. Han kör i Cubase, som jag inte kan med. Och han är heller ingen höjdare.

Datorn är en http://www.ftech.nu/

Tror den har 4 GB ram och en quadpropp på 2.8 Ghz

Så den är rätt stark.

Byggd och optimerad av http://www.ftech.nu/

Windows XP (tror det är pro)

RME Multiface II + senaste drivrutinen

Cubase 5.1.? Tror det är senaste.

En systemdisk och en audiodisk. Båda 7200rpm

Datorn har inget Internet inkopplat.

Jag har hjälpt honom med att ställa in ljud, mikplaceringar och hårdvaruinställningar.

Sen har han kört på helt själv och det har rullat på bra i ett par månader.

Men sen ikväll så höll han på att lyssna på låt han höll på med. Sen i låten så är det ett tyst break i några sekunder.

Sen ska det börja spelas igen. Men inget ljud kommer. Han flyttar transportmarkören och inget låter stoppar och startar från början av låten. Och då är det mayhem digitalknaster och sprak. Startar om datorn, samma sak igen. Provar flera gånger.

Jag själv undrar vad det kan vara? Maskinen har ju rullat på som en klocka i flera månader och sen helt plötsligt uppstår detta!?

Han ringde och jag sa att han skulle prova installera C5, drivisar osv på nytt. Fast han verkar vara lite av en vekling och säger att han inte är så haj och nervös över att paja nåt, tappa filer osv. Och det förstår man.

Jag sa att han kunde prova att köra en defragmentering på audiodisken. Det har ju varit mkt omtagningar och det blir ju en hel del luckor på disken. Så det KANSKE kan ha gjort nån inverkan? Han skulle låta defragmenteringen gå nu i natt.

Inte för att jag tror det kommer att hjälpa. Och han ska naturligtvis lämna in den till ftech.

Men det jag är förvånad över är att det bara kom så fort på! Ena sekunden så rullar det stabilt och gjort det hur länge som helst. För att sen i nästa sekund bara spraka och tokknastra!

Datorn är ju som sagt optimerad så inget där finns ju inget strul med IRQ. KAN det vara så att en disk håller på att ge sig? Jag frågade honom om han hade hört nåt extremt knaster eller att nålen tickat. Men datorn har vart knäpptyst.

Skumt?! 🥰

Nån som känner igen detta och kanske vet vad det kan vara för problem? 😄

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 1 månad senare...

Han hade nu lämat tillbaka datorn till http://www.ftech.nu/ och han hade grejat och testat datorn. Och får ett idiotsvar tillbaka...

".... -Du måste nog bounca ihop en del spår för det är ju rätt många och datorn verkar inte orka med...."

DET är vad tillverkaren http://www.ftech.nu/ säger. Snygg support!

Låtarna har idag som max 45-50 spår och mer ska det bli med mer gitarrer och sång och synthar.

Jag åkte in igår kväll för att studera beteendet på datorn.

Och det som händer är att det blir dropouts och att disc cache gnäller. Den nere till vänster i transporten. Den peakar till.

Jag kollar i aktivitethanteraren och cpuaktivitet. Dom ligger konstant på ca 20% och gungar mjukt. Inga spikar alls där.

När killen började spela in så körde han på 256 sample. Sen så kom problemet pang på. Och vi har testat att t o m köra 8192 (?) sample.

Och problemet kvarstår.

Jag kopplar in en extern laptop och in på discarna och kör en scan disk på båda, system och audio. Den hittar lite klusterfel och åtgärdar.

MEN problemet kvarstår.

Jag gissar på att det är hårddiskknas..

Utöver detta så har det ibland blivit blå skärm (BSOD)

Ibland har datorn frysts sig vid uppstart.

Och när vi hävdar detta för http://www.ftech.nu/ så får vi till svars att det är för många audiospår!!!

Hur i helvete kan det vara det?

Datorn i sig är inget märkvärdigt. Rätt kraftig och "optimerad" (vad det är nu för skitsnack?)

Och problemet kom helt plötsligt.

Om man (som supporten påstår) har för många audiospår så borde väl felet komma smygandes? Inte från glatt vackert spelande till direkt megadropout klipp?

Och eftersom http://www.ftech.nu/ påstår att det inte är något fel på datorn så undrar man vad man ska göra. Killen fick inte med nån operativskiva inte heller sitter den nån licensnummerlapp på datorn.

Ska det gå så långt att köpa nya diskar och ett operativskiva? Göra egen installation och vanliga "tweakar"

http://www.ftech.nu/ rekommenderas inte!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag har alltid varit lite skeptisk till att såna "musik-optimerade datorer" skulle funka så fantastiskt mycket bättre än andra, speciellt eftersom dom jag byggt själv rullar helt klockrent, men som ftech beter sig är inte ok under några omständigheter. Bara att han inte fick med varken installationsskiva eller serienummer till Windows är riktigt illa, och har dom dessutom attityden du beskriver är det under all kritik. Blåskärm och att fryser sig vid uppstart beror ju knappast på "att det är för många audiospår".

jag skulle tro att det är en disk som håller på att ge sig men det kan även vara nåt på moderkortet som strular.. eller mjukvara. Hittar den fler (nya) fel om ni kör chkdsk igen?

Är alla drivrutiner uppdaterade (chipset, bios, grafikkort, ljudkort, o.s.v...)? SP3 till XP?

Edit: hur är det med ramminnet? om det är t.ex. 2x2gb kan man prova att köra en av dom åt gången och se om det blir stabilare (även om man såklart behöver mycket minne till stora projekt).

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Och eftersom http://www.ftech.nu/ påstår att det inte är något fel på datorn så undrar man vad man ska göra. Killen fick inte med nån operativskiva inte heller sitter den nån licensnummerlapp på datorn.

KO. Då man köper en liknande produkt för att slippa datatrubbel så ska den givetvis fungera för det den är ämnad för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvitt jag vet, så måste licensnummerlappen klistras på burken enligt licensreglerna - även om det är ett OEM-bygge... 😄

Testkör maskinen med DPC latency checker och se om den verkar vara så bra som de vill påstå att den är: http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla svar! 😄

Det lustiga är med detta fel att han spelade in på kvällen och lyssnade igenom. Och det rullade på svinbra! Dagen efter så skulle han kolla låten igen med friska öron. 5 minuter in i låten så börjar flipperspelet med en galen rappakalja. Sololyssnar så funkar det det spår för spår. Men oavsett vad latencyn står på 256 eller 8192 så är det samma fenomen. Och disc cache blinkar rött/peakar över. Trots det så ligger alla 4 cpu på ca 20% och rör sig knappt!

Då MÅSTE det vara Audiodisken eller hur? ....

Jag känner rätt många som har just ftech eftersom företaget är i samma håla som mig och mina kompisar som kör på hans datorer. Dessutom så känner jag verkställande direktören för ftech. Och jag gillar han inte. Vet att han har fifflat förut. Och jag har varnat polarna om honom. Men nog om det. Det får bli hans business och attityd till hurvida hans företagsmoral är.

Visst KO är vad jag oxå skulle dra in. Men polaren känner press inför plattan och vill göra den klar så fort som möjligt. Och då är det enklast att kanske köpa ny audiodisk till att börja med? Så vi ska försöka hitta felet själva till att börja med.

Ringde bla en kompis som kör en ftech och han har troligtvis identisk dator. Och vi ska till veckan ta en av låtarna som felet uppdagades i, föra över till dvd/usb och provköra i den andra datorn. Jag VET ju att det kommer att rulla bra då. Och då håller inte ftech's argument att polarens dator skulle vara frisk och att hans idiotpåstående att det är för många spår (50 stycken 24 bit @ 44.1) Och då får vi prata med han igen.

Sen såg jag igår (som jag glömde tala om) att det finns en partition som inte syns i utforskaren. Men man ser den i diskhanteringen under administrationsverktyg. Den partitionen är döpt till E: backup. Där ligger det en img-fil på ca 6GB. Vilket måste betyda att den är OP-backup och man kan boota från den? Nån som vet hur man gör det?

Eller ska man bränna av dom till dvd och boota som vid vanlig ny installation? Verkar enklast så.

Kanske det skulle hjälpa att boota från den och formatera C: och göra en clean install? Det måste ju bli ftech's optimerade installation då?

Och sen köpa en ny audiodisk?

Eller ska man slänga ur BÅDA diskarna, spara dom för framtida KO ärenden?

Köpa två nya. Och sen installera XP på nytt? Jag har nämligen en XP Pro svensk som är oöppnad som polaren kan få ta. Skulle ha haft det till min laptop. Men köpte W7 istället till den. Eller ska han slå till på W7 direkt? Hur är det med W7 och C5 ihop? 64 bitars? Nåväl det kanske jag kan hitta i andra trådar om här på forumet.

Hur som helst så är det här jävligt tråkigt för kompisen som sliter med plattan. Tyvärr är han lite konflikträdd och är världens snällaste och trevligaste. Och det gör mig ännu mer irriterad på ftech som spyr försäljarbullshit i fejjan på polarn.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

De två mätarna är ju det enda man kan utvärdera problem på i stort sett, ASIO eller hårddiskarna...och ligger propparna på 20% och gungar men disk-mätaren är i topp vilket aldrig har hänt mig utom när man har alla kanaler på Superior Drummer och väljer alternativet frys Instrument och kanaler. DÅ går den i topp för mig men det är ju bara för att den jobbar. Sen försvinner det.

Om den ligger i topp hela tiden så måste det vara nåt fel med disken...

Låter som man skulle ha en dålig hårddisk och ha East West Hollywood Strings på en disk som inte pallar eller nåt, och 40 spår med det spelar samtidigt....om man ska tänka på ett scenario...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske långsökt, det låter ju som om du kan dina grejer, men: Detär inte så att Cubase tappat bort ASIO drivisen i inställningarna? Har hänt mig ibland med ungefär samma effekt. Om-aktiverar ASIO igen i Cubase så rullar det sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

UPDATE:

Ikväll så hade jag med mig låten som problemet uppdagades i till en polare som har näst intill identisk ftech.

Och det rullade på utan som några helst problem. Körde i 256 samples. Cpu låg på mellan 3% och 13%.

Disc Cache rörde sig överhuvudtaget inte alls! Då är det bekräftat att datorn inte är frisk!

Killen som jag hjälper köpte idag en Samsung 1TB SATA 7200rpm. Ska byta den i morrn & se om problemet försvinner.

*håll tummarna*

Link to comment
Dela på andra sajter

UPDATE:

Det är nästan bekräftat att det är hårddisken.

Polaren köpte ett chassi till den nya hårddisken. Just för att kunna ha en extern att köra backup och kunna bolla med diskarna.

Men gick inte alls att koppla in nån hårddisk på nån usb. Fick felmeddelande att det inte var en känd usb-enhet typ. Gick in i bios alla usb's på framsidan var på. MEN Plug'n'play var avaktiverat. Lustigt att man inte kan få använda externa hårddiskar via USB på en ftech? Firewire kollade vi aldrig eftersom den anslutningen inte fanns på HDD-chassit! Men det funkade ju då när vi hade ett ff800.

Men istället för att rota i bios valde vi att koppla in hårddisken direkt i datorn. Och där var det riktigt bra. Fanns 6 sata-platser vara 3 gick till system, audio och dvdbrännare. Installera, sen boota upp. Och datorn hittade hårddisken direk. Perfekt, nu är det bara att kopiera över filerna från den gamla audiodisken till den nya audiodisken. Det är totalt ca 85 GB som ska kopieras.

Efter ca 2½ timmes kopiering så kom äntligen tidsräknaren upp. Och då säger det att det är 220 minuter kvar!

Alltså 6 timmar för att kopiera 85 GB filer?! Mao så måste den gamla disken vara riktigt trött som inte hinner med att leverera filer...

Det tog så lång tid att vi valde att datorn fick stå under natten och jobba vidare. Har snackat med killen idag och det är nu klart med överföringen.

Ska in senare i kväll och testa att köra från den nya disken. Är nu 99% säker på vart problemet sitter.

Frågan är ju vad man ska göra med den gamla disken? Formatera och se om den blir piggare och använda som backupdisk?

Återkommer med mer info senare ikväll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänker att det inte är hårddisken, utan inställningen av hårddisken i Windows.

Har du kollat att diskstyrenheten inte har halkat ner från DMA-läge till PIO? (Högerklicka disken i Enhetshanteraren)

Justera isåfall tillbaka till UDMA så ska hårddisken jobba i sitt "riktiga" tempo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag misstänker att det inte är hårddisken, utan inställningen av hårddisken i Windows.

Har du kollat att diskstyrenheten inte har halkat ner från DMA-läge till PIO? (Högerklicka disken i Enhetshanteraren)

Justera isåfall tillbaka till UDMA så ska hårddisken jobba i sitt "riktiga" tempo.

Jag tror också att det inte är själva hårddisken som är problemet utan någon inställning eller konflikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

AHA?!! 😳 Intressant!

Tack för svar på detta! Jag ska prova först att byta disk. Kvarstår problemet så ska jag kolla upp det. Jag gör det eftersom det är redankopierat över till en ny. Och att switcha diskar går ju fort.

Problemet dök ju upp pang på. Ena stunden så rullade det smärtfritt, sen i nästa så är det kaos.

Sen så kollade ftech på datorn och säger att det inte är något fel på datorn. Utan att det börjar bli för många spår. Men när vi sen testar i en annan ftech så rullar det helt smärtfritt. Vad menar då ftech? Det som händer är att vi får disc cashe spikar hej vilt.

Jag har filmat detta med min iphone. Ska lägga upp det sen på youtube om det inte löser sig.

Lustigt att ftech INTE såg detta eventuella problemet med UDMA som du säger Linus? Men jag ska kolla detta ikväll sen.

Återkommer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla med någon av de andra som köpt en sådan hög om de fått med skiva eller serienummer till Windows. Är svaret nej så har ni ju definitivt en hållhake på företaget, det kan stå dem riktigt j-a dyrt. Så fortsätter de dryga sig så är det bara att ta ett samtal med MS på det andra eller det ena viset, det verkar det ju som de har förtjänat. Sorry om jag slirar på utkanten av ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla med någon av de andra som köpt en sådan hög om de fått med skiva eller serienummer till Windows. Är svaret nej så har ni ju definitivt en hållhake på företaget, det kan stå dem riktigt j-a dyrt. Så fortsätter de dryga sig så är det bara att ta ett samtal med MS på det andra eller det ena viset, det verkar det ju som de har förtjänat. Sorry om jag slirar på utkanten av ämnet.

Jag är ganska säker på att inga av dom som jag känner som använder sig av ftech har fått nåt serienummer eller windowsskiva, vet iaf med hundraprocentig säkerhet att det finns två användare utan licens!

Nu vill jag inte hänga ut ftech som dåliga datorer. Tvärtom. När dom väl fungerar så verkar dom vara grymma maskiner. Det jag däremot ruttnar på är attityden i supporten och dom floskler företaget får ur sig. Och använder detta mot människor som inte har själva nån vidare koll på datorer. Fult försäljarsnack!

Här kommer en kommentar som polaren fick höra av företaget:

"Du vet när du har ett långsamt bredband? Typ kollar på youtube och filmen hinner inte ladda ner i samma takt som du tittar? Då får man ju vänta och låta filmen buffra klart så att du kan se den! DET är vad du måste göra. Du får pausa då & då när du ska spela in eller lyssna"

JA det är sant det som står där!

Link to comment
Dela på andra sajter

UPDATE:

Vi gjorde inget ikväll. Det smäller och åskar rejält i krokarna. Och så försvann strömmen i över en timme hos polaren.

Tills nyss, då det verkar ha klarnat upp. Och då ringde han och jag bad han kolla med vägvisning från mig. Och det visar sig att alla diskarna står på DMA-läge! Vi provar i morrn när om det blir bättre väder. Nu har åskan hittat hem till mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://en.wikipedia.org/wiki/Parallel_ATA#UDMA_and_ATA-4

Sen är det ganska vanligt att Windows får för sig att hoppa tillbaks till ett mer failsäkert PIO läge om det upplever lässtörningar från en hårddisk eller CD/DVD läsare vilket kan få precis dessa konsekvenser Mer att läsa om detta samt en lösning på http://winhlp.com/node/10

Vad är skillnaden mellan UDMA och DMA?
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man ha en bra dator, ska man bygga den helt själv, då får man aldrig problem och behöver aldrig ringa te någon jävla support.

Kan man inte datorer, då ska man hålla sig till instrument och live spelningar 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Igår efter all oväder och åska så kunde vi till slut byta hårddisk. Och datorn blev som ny. Nu kunde vi sänka sample till 256 och ändå spela upp över 50 kanaler, med del effekter OCH spela in samtidigt. CPUerna låg runt 15%. Hårddiskkapaciteten låg faktiskt på noll. Inga spikar nånstans.

Nu kan plattans inspelning fortsätta efter en månads avbrott.

Med detta sagt så har nog ftech häng ut sig själva som riktigt dåligt företag som lovar livstids support. Och när väl supporten undersöker så blir det floskler och undanflykter till svar!

Det ÄR ju inget konstigt att en hårddisk går sönder, eller att hårdvara överhuvudtaget går sönder. Och polaren förstår att med livstids support så innebär det INTE att man kan kräva att byta ut hårdvaran på garanti/support efter ett par år om grejerna börjar bli slitna. Utan han ville ha hjälp med att hitta felet och att köpa en ny bra hårddisk och få hjälp med att installera det.

Känns bra att vara på banan igen. Och höja ett varningens finger för ftech's support!

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh,

Inte vet jag vad KillwithSkill sagt och skrivit till ftech.blaha men de håller som bäst på att göra om sin sajt!! 😄

De kanske t.o.m försöker byta namn för att kunna uppstå i ny skepnad..

Öhh, läs tråden innan du postar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...