Jump to content
Annons

Motverka fasfel?


Jait (oregistrerad)

Recommended Posts

Jait (oregistrerad)

Jag tänkte kolla om nån har smarta tips på motverkning av fasfel i inspelning av ett trumset.

I det här fallet är jag helt nybörjare på att spela in riktiga trummor, som den gymnasieingengör jag är tänker jag

att det bästa är att använda sig av en formel för ljudets hastighet för att faskompensera ev fasfel i DAWen vid efterföljande

redigering. Men finns det någon som har tips, vad man lär tänka på vid exempelvis 2 överhäng mickar i XY eller AB upphängning osv.

Vet att frågeställningen kanske är aningen luddig men jag är tacksam för all hjälp och de tips jag kan få!

Jon

Mbp 15" + 24" C2D 2,53Ghz 4GB, Ableton Live 8

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går ju inte att helt bli utan fasfel på oh till trummor om man AB mickar. Golvpukan t.ex. träffar ju vänstra oh micken mycket tidigare än den högra micken. Jag brukar jobba någon timme eller så med mickplacering så att virveln och baskaggen ligger helt i mitten om jag har oh mickarna fullt utpannade. samtidigt försöker jag se till att alla cymbaler och pukor blir ungefär jämnstarka. Mycket jobb men väl värt mödan (sedan slarvar jag oftast till hihat micken så det oftast slutar med att jag inte använder den i mix, men det är en annan historia). Jag tycker ändå att resultatet låter bättre än xy mickning (som blir en aning smalt). Många här på forumet pratar varmt om rums och ambiensmickar, men det har jag för dåligt rum för att ha användning av.

Prova. Det är tidskrävande men man lär sig ganska snart vad som funkar och vad som inte funkar.

Nåja, det här var mina bästa (amatör) tips i alla fall.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Gilbert sa kamfilter är fasförskjutning eller att vågorna börjar på olika ställe dvs att en mick på samma avstånd tar emot en negativ i stället för en positiv amplitud.

Annars är det antagligen bra att försöka ha tex. virvel botom på samma avstånd som virvel top. Men som jag sa kanske luften är i ofas vilken man tycker att den borde vara. Det är dock inte alltid så.

Det jag vill komma fram till är att det inte alltid räcker med att förflytta ljudvågor utan ibland måste man invertera dom.

Annars finns det alltid frekvenser som är i ofas. Det behöver inte vara dåligt utan tvärt om. Däremot kan man ganska enkelt höra var problemen är genom att fasvända. Har man en gång hört det där ihåliga ljudet så vet man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hägglund (oregistrerad)
Men som jag sa kanske luften är i ofas vilken man tycker att den borde vara. Det är dock inte alltid så.

Audiovatten kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja det jag menar är att ljud fortplantas i ett medium och oftast luft. Förenklat så kan man ta en baskon som förmedlar ljud via luftvågor.

Skulle man ta och micka på samma avstånd bakifrån och framifrån skulle man få total utsläckning förutsatt att basmembranet är fritt svävande.

Min poäng är att i detta fall räcker det inte med att flytta ljudvågorna så att de är i fas,

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har mig med. Kam har med reflektioner att göra. I alla fall i min värld.

Yep när man talar om akustisk kam och inte digitalt simulerad (se phaser) då det handlar om enkla tidsförskjutningar, och när vi ändå talade om fasfel och uppmickning så tyckte jag att kamfiltereffekten är högst relevant att tala om.

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Du har mig med. Kam har med reflektioner att göra. I alla fall i min värld.

Inte nödvändigtvis. Kamfilter uppstår så fort man blandar två liknande signaler där den ena är förskjuten i tid jämfört den andra. Reflektioner från väggar är bara ett exempel.

Två identiska rosa brus summerade , den ena flyttad 50ms:

post-9550-1271105628_thumb.gif

Linjär skala (frekvens)

post-9550-1271105633_thumb.gif

Logaritmisk skala (frekvens)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kamfilter är fortfarande någonting för mig som handlar om tracking men med eran förklaring så bugar jag mig. Någonstans är iden att man tar två kammar var den ena antingen ligger över den andra eller inte. Allt är definition och då kammarna ligger förskjutna så får man ingen mittbena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kamfilter är fortfarande någonting för mig som handlar om tracking men med eran förklaring så bugar jag mig. Någonstans är iden att man tar två kammar var den ena antingen ligger över den andra eller inte. Allt är definition och då kammarna ligger förskjutna så får man ingen mittbena.

Tänk dig följande.

Ljudkälla -----> Öra

+

Ljudkälla -----> Reflektion -----> Öra

=

Kamfilter

Kamfilter finns alltid i en ljudupptagning, men man vill undvika extrema scenarion.

Detta kan hjälpas med absorption och diffussion, samt att akta sig från nära reflekterande ytor med både mick och ljudkälla.

Ta en högtalare/monitor och vänd den med konerna mot en reflekterande yta (ex glas) och för den nära glaset och sedan tillbaka så får du en tydlig kamfiltereffekt (samt en förklaring till hur phaser fungerar).

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Yes, alltså för örat ett direktljud som släcks ut av reflekterande ljud, bitvis.

Jag försökte förklara senkelt. 😄

Hängde 'näästan' med på det, men nu klarnade allt iom det sista. Ja det är ju nåt man klarar sig utan,

och har man så dåligt isolerat runt omkring sig/så hårda väggar i inspelningslokalen så är man ju lite småfel ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Som Gilbert sa kamfilter är fasförskjutning eller att vågorna börjar på olika ställe dvs att en mick på samma avstånd tar emot en negativ i stället för en positiv amplitud.

Annars är det antagligen bra att försöka ha tex. virvel botom på samma avstånd som virvel top. Men som jag sa kanske luften är i ofas vilken man tycker att den borde vara. Det är dock inte alltid så.

Det jag vill komma fram till är att det inte alltid räcker med att förflytta ljudvågor utan ibland måste man invertera dom.

Annars finns det alltid frekvenser som är i ofas. Det behöver inte vara dåligt utan tvärt om. Däremot kan man ganska enkelt höra var problemen är genom att fasvända. Har man en gång hört det där ihåliga ljudet så vet man.

Fasfel finns det ju alltid så länge det handlar om fler mickar, det handlar ju om var man sätter toleransnivån istället.

Mina studiokunskaper mer ingående på det här är aningen åldrade och halvt glömda, behöver lite uppdatering; Exempel på när en mick tar upp en 'inverterad' amplitud/fas? Måste handla om avståndet i all sin enkelhet ändå om jag inte är ute och cyklar?

Man brukar ju få invertera virvel top/bottom, men fan, känner att det finns massor jag glömt i det här som jag behöver plugga på. Vill göra en bra inspelning och behöver så mycket kött på benen som möjligt.

Stort tack för alla svar hittils!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Som Gilbert sa kamfilter är fasförskjutning eller att vågorna börjar på olika ställe dvs att en mick på samma avstånd tar emot en negativ i stället för en positiv amplitud.

Annars är det antagligen bra att försöka ha tex. virvel botom på samma avstånd som virvel top. Men som jag sa kanske luften är i ofas vilken man tycker att den borde vara. Det är dock inte alltid så.

Det jag vill komma fram till är att det inte alltid räcker med att förflytta ljudvågor utan ibland måste man invertera dom.

Annars finns det alltid frekvenser som är i ofas. Det behöver inte vara dåligt utan tvärt om. Däremot kan man ganska enkelt höra var problemen är genom att fasvända. Har man en gång hört det där ihåliga ljudet så vet man.

Precis, brukar slänga på en orörd faslinjär EQ i slutet på gitarrbussen, även om det kanske inte är jättenödvändigt, men iom att jag brukar använda 2 EQs på raken för att för det mesta skala av frekvenser här och där så har man ju ändå vart där och meckat en del och även ställt till lite oreda i frekvensfaserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Samma problem Gilbert men för mig handlar kam om problem med en enskild inspelning medans fasfel är det du beskriver. I övrigt så är jag förvånad att ingen hakade på att ett ljud kan vara perfekt i tid men ändå utsläckande.

Jodå jag hakade på det men det sällan så sker, då har man lyckats med en riktig tabbe. Det enda fallet jag kan komma på är att micka bakom och rakt framför en högtalarmembran som abstrakt nog skulle hänga fritt i luften, och det går inte heller, för det skulle släcka sig självt då också. Rätta mig om jag har fel, kanske finns fler exempel, men i studiovärlden borde det vara högst amatörmässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Han pratar om kamfilter.

3to1Ruile_mic3to1.gif

ska man anta att trumpeten till höger inte ljuder där, eller hur ska man tolka det? Sorry min inkompetens känner jag. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jait (oregistrerad)
Tänk dig följande.

Ljudkälla -----> Öra

+

Ljudkälla -----> Reflektion -----> Öra

=

Kamfilter

Kamfilter finns alltid i en ljudupptagning, men man vill undvika extrema scenarion.

Detta kan hjälpas med absorption och diffussion, samt att akta sig från nära reflekterande ytor med både mick och ljudkälla.

Ta en högtalare/monitor och vänd den med konerna mot en reflekterande yta (ex glas) och för den nära glaset och sedan tillbaka så får du en tydlig kamfiltereffekt (samt en förklaring till hur phaser fungerar).

Du behöver inte svara på min fråga ang trumpeterna, jag är med nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...