Dingbats Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 men när jag stänger av musiken slutar den... 😛 Det är väl inte så konstigt? Min musik slutar också när jag stänger av den.
SadamJR Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Men mycket av det teorierna säger har testats empiriskt (dvs ekonometri) och stämmer. Jag har varken exempel för eller emot din tes, men grejen med avregleringar är väl också att avregleringarna i början kan ha dåliga effekter innan man lär sig var gränserna går. Avregleringen på kreditmarknaden ledde till 90-talskrisen, och det var ju dåligt, men dess påverkan i ett längre perspektiv kan säkerkligen vara bra. Jag vet inte om marknaden fortfarande är avreglerad, men i så fall så är det ju uppenbarligen bättre än en reglerad marknad i ett längre perspektiv. Nationalekonomin handlar ofta om att det på lång sikt naturligt blir bra, men problemet i praktiken blir ju att ha tålamod och att låta marknaden vara fri tillräckligt länge. Kan avregleringarna i början ha dåliga effekter? Jo det har vi märkt. När kommer de positiva effekterna av att avreglera ett fungerande system. Vi har inte sett dom än, och åren går. Så hur långt tålamod ska man ha, menar du?
Memphis Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 (redigerat) Det var ju inte stavning, det var ju att du skrev fel ord. Men du brukar även kommentera stavning. Typ om man skriver "sätt" istället för "sett", fast det var iof nog Micke som påpekade just det häromdagen. xD Redigerat 9 april 2010 av Memphis
SadamJR Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 sant. vad tänkte jag på... xD Rakade mej idag för första gången på tre veckor. Gick bra. Trodde jag skulle få ihop tillräckligt med blodvite för ett paltkok men det sket sej. Hur går det för dej? Måste du raka dej varje dag?
Overkill Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Kan avregleringarna i början ha dåliga effekter? Jo det har vi märkt. När kommer de positiva effekterna av att avreglera ett fungerande system. Vi har inte sett dom än, och åren går. Så hur långt tålamod ska man ha, menar du? Men nationalekonomi handlar om att ha tålamod och tänka långsiktigt, därför är t.ex inte Keynesianismen särskilt bra för i slutändan är sambandet mellan inflation och arbetslöshet bara kortsiktigt. På längre sikt påverkas inte arbetslöshet av inflation. Problemet blir ju då att det är politiker som väljs på fyra år som ska hand om det här och då blir det keynesianska lösningar för att de inte ska bli impopulära. Jag har ingen aning om hur länge man ska vänta och vara tålmodig, jag har bara 15 hp nationalekonomi och kan inte jättemycket än.
Overkill Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 21:30 Batman Begins 22:00 Austin Powers 22:00 L.A. Konfidentiellt Grym filmkväll 🙂
SadamJR Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Men nationalekonomi handlar om att ha tålamod och tänka långsiktigt, därför är t.ex inte Keynesianismen särskilt bra för i slutändan är sambandet mellan inflation och arbetslöshet bara kortsiktigt. På längre sikt påverkas inte arbetslöshet av inflation. Problemet blir ju då att det är politiker som väljs på fyra år som ska hand om det här och då blir det keynesianska lösningar för att de inte ska bli impopulära. Jag har ingen aning om hur länge man ska vänta och vara tålmodig, jag har bara 15 hp nationalekonomi och kan inte jättemycket än. Keynes teorier höll i 50 år till att börja med. Tillräckligt långsiktigt? Dessutom börjar många plocka upp hans teorier nu igen. Friedmans teorier däremot är det inte många som slåss för. Nationalekonomiska teorier kan aldrig gå hand i hand med valperioder, men jag tror att det när teorierna blir alltför samstämmiga är läge att försöka tänka lite själv. Vad det har med hppoäng att göra förstår jag överhuvudtaget inte.
SadamJR Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 21:30 Batman Begins22:00 Austin Powers 22:00 L.A. Konfidentiellt Grym filmkväll 🙂 L.A. konfidentiellt har jag sett förut två gånger. Ska se den igen. Exceptionell film. Brukar annars inte gilla att se filmer flera gånger.
SadamJR Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Kör jackson brownes the pretender på spotify. Monitorerna låter faktiskt rätt bra.
Overkill Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Keynes teorier höll i 50 år till att börja med. Tillräckligt långsiktigt? Dessutom börjar många plocka upp hans teorier nu igen. Friedmans teorier däremot är det inte många som slåss för. Nationalekonomiska teorier kan aldrig gå hand i hand med valperioder, men jag tror att det när teorierna blir alltför samstämmiga är läge att försöka tänka lite själv. Vad det har med hppoäng att göra förstår jag överhuvudtaget inte. Det man har förstått är ju att keynesianska tillvägagångssätt på kort sikt skjuter in så mycket pengar att det skapar arbetstillfällen, men det medför hög inflation som i slutändan leder tillbaka till en viss nivå av arbetslöshet. Ser ut såhär: Punkt A är utgångsläget, med expansionspolitik minskar man temporärt arbetslösheten till punkt B men får då högre inflation. Detta leder sedan tillbaka till den naturliga nivån av arbetslöshet med med högre inflation, dvs punkt C. Skjuter man till massor av pengar får det så småningom konsekvenser när inflationen kommer ikapp och det är inte en särskilt hållbar lösning. I Sverige var Keynesianismen poppis länge för att man trodde att det var den som hjälpte Sverige på 30-talet, men det visade sig långt senare att det var övergången från guldmyntfot till pappersmyntfot som hade en positiv påverkan.
Overkill Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 L.A. konfidentiellt har jag sett förut två gånger. Ska se den igen. Exceptionell film. Brukar annars inte gilla att se filmer flera gånger. Ja den är faktiskt ruskigt bra. Köpte boken en gång för längesen när jag hittade den på någon rea, men inte läst den än.
Fidden Postat 9 april 2010 Trådstartare Postat 9 april 2010 Ibland vill jag också bli rockstjärna. eller jobba med köksdemolering eller .
SadamJR Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Kör jackson brownes the pretender på spotify. Monitorerna låter faktiskt rätt bra. Har lyssnat på flera jackson browne låtar. Fy fan vad bra han är.
Fidden Postat 9 april 2010 Trådstartare Postat 9 april 2010 Fredrik Johansson is attending industrisemestern v. 29 and v. 30.
Overkill Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 123rd45thside this wat i never understood about youtube haters..so leme get this u get on your computer and search things you DONT like and sit there and comment them!....about someone who cudnt give a fucc less about ur opinion!.. xD
SadamJR Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Det man har förstått är ju att keynesianska tillvägagångssätt på kort sikt skjuter in så mycket pengar att det skapar arbetstillfällen, men det medför hög inflation som i slutändan leder tillbaka till en viss nivå av arbetslöshet. Ser ut såhär: Punkt A är utgångsläget, med expansionspolitik minskar man temporärt arbetslösheten till punkt B men får då högre inflation. Detta leder sedan tillbaka till den naturliga nivån av arbetslöshet med med högre inflation, dvs punkt C. Skjuter man till massor av pengar får det så småningom konsekvenser när inflationen kommer ikapp och det är inte en särskilt hållbar lösning. I Sverige var Keynesianismen poppis länge för att man trodde att det var den som hjälpte Sverige på 30-talet, men det visade sig långt senare att det var övergången från guldmyntfot till pappersmyntfot som hade en positiv påverkan. Var visade sej detta? Svaret är att det visade sej inte alls. Du köper alltså diverse teorier rakt av. Det är bara teorier, inte bättre eller sämre än andra. Har du inga egna tankar alls?
Overkill Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Var visade sej detta? Svaret är att det visade sej inte alls. Du köper alltså diverse teorier rakt av. Det är bara teorier, inte bättre eller sämre än andra. Har du inga egna tankar alls? Men hur konstigt är det? Inflation sker när mängden pengar ökar fortare än antalet varor, vilket gör att man kan betala mer för varorna, vilket gör att priserna stiger. Om man då skjuter in många många miljarder med pengar som innan inte fanns i systemet så ökar mängden pengar betydligt fortare än antalet varor man kan köpa för pengarna. Alltså får vi inflation. Det är ingen obskyr eller konstig teori. Om inflationen är hög, säg 8%, och man får en årlig löneökning på 3% får man en reallönesänkning på -5%, vilket gör att man inte kan köpa lika mycket. Det gör att företagens intäkter minskar, man tvingas sparka folk och arbetslösheten ökar. Inte heller någon konstig teori, utan ganska simpelt, logiskt och inte alls verklighetsfrånvarande. Och ja, än så länge köper jag de erkända teorier jag kommit i kontakt med som folk som arbetat oerhört många år med ämnet formulerat efter noggranna studier. Jag har för dålig koll för att göra annat.
Memphis Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 (redigerat) KILLIS ER DOKTI! 🙂 :) edit, stava.. xD Redigerat 9 april 2010 av Memphis
debatt Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Men hur konstigt är det? Inflation sker när mängden pengar ökar fortare än antalet varor, vilket gör att man kan betala mer för varorna, vilket gör att priserna stiger. Om man då skjuter in många många miljarder med pengar som innan inte fanns i systemet så ökar mängden pengar betydligt fortare än antalet varor man kan köpa för pengarna. Alltså får vi inflation. Det är ingen obskyr eller konstig teori. Om inflationen är hög, säg 8%, och man får en årlig löneökning på 3% får man en reallönesänkning på -5%, vilket gör att man inte kan köpa lika mycket. Det gör att företagens intäkter minskar, man tvingas sparka folk och arbetslösheten ökar. Inte heller någon konstig teori, utan ganska simpelt, logiskt och inte alls verklighetsfrånvarande. Här ger OK en förklaring med hjälp av delta Penningmängden M, men primärt kan man också göra en sådan med hjälp av Philipskurvan, som alltjämt är levande idag. Det viktiga är emellertid inte inflation eller sysselsättning. Det viktiga är reallönen. 🙂
Overkill Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Här ger OK en förklaring med hjälp av delta Penningmängden M, men primärt kan man också göra en sådan med hjälp av Philipskurvan, som alltjämt är levande idag. Det viktiga är emellertid inte inflation eller sysselsättning. Det viktiga är reallönen. 🙂 Postade bild på Phillipskurvan tidigare med den nyare "tolkningen" av kurvan (dvs med en vertikal linje också). Och reallönen påverkas väl av inflationen och detta påverkar sedan sysselsättningsgraden. Gäller väl å andra sidan åt andra hållet också, för höga reallöneökningar leder till inflation vilket leder till arbetslöshet.
slejnard Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 eller också gör den det. JAG VILL GÅ PÅ AFTER WORK! 🙂det ska mna ju göra när man jobbar ffs 🙂 stavas man annars okej LONGSTAHPIPÖÖÖÖÖLÖ!!!?? 😮
Recommended Posts