Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 13,3k
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

• Dingbats

2020

• Neosus

1668

• Overkill

1613

• Memphis

1514

Postat

Ni nationalekonomer. Om man har en valuta som används i flera länder, typ euron, hur funkar det då med inflationen?

Postat
Ni nationalekonomer. Om man har en valuta som används i flera länder, typ euron, hur funkar det då med inflationen?

Det är ju lite av problemet med gemensam centralbank och valuta. Om inflationen skenar iväg så vill man ju parera det med räntan och höja den för att öka kostnaderna och minska investeringar och konsumtion. Detta blir ju då svårt om inflationen är hög i säg Grekland men inte i Frankrike. Nu när Grekland har sänkt löner kraftigt och sånt så lär det bli deflation där och värdet på pengarna minskar. Hade man haft en egen inhemsk centralbank hade det kanske sett annorlunda ut.

Postat
Det är ju lite av problemet med gemensam centralbank och valuta. Om inflationen skenar iväg så vill man ju parera det med räntan och höja den för att öka kostnaderna och minska investeringar och konsumtion. Detta blir ju då svårt om inflationen är hög i säg Grekland men inte i Frankrike. Nu när Grekland har sänkt löner kraftigt och sånt så lär det bli deflation där och värdet på pengarna minskar. Hade man haft en egen inhemsk centralbank hade det kanske sett annorlunda ut.

Deflation är väl att värdet på pengarna ökar?

Huvet snurrar.

Postat
Deflation är väl att värdet på pengarna ökar?

Huvet snurrar.

Ja. Säger jag något annat så har jag fel. 😉 Blandade ihop lite, värdet ökar ju men samtidigt är det en minskning då deflation är negativt.

Postat
Har du hört något om dom accepterade din sena ansökan?

Nej, det får jag väl veta i juni/juli eller när det är man får besked. Men jag ska ringa SU och fråga om det finns nåt sätt man kan ansöka om reservplatser om jag inte kommer in via vanliga ansökningen.

Postat

Den som inte vill se Kommissarie Winter kl 21 i SVT1 kan kanske försöka med Kommissarie Anna Travis på TV4 samma tid. Nåt nytt!

Postat

En dröm är en psykisk upplevelse, som oftast uppträder under REM-sömnen där den upplevs ha en berättande form. Mental aktivitet förekommer även under djupsömnen (slow-wave sleep), men är då nära nog statisk; det rör sig då mer om situationer än om historier. En dröm upplevs normalt sett som fullt verklig medan den pågår, men i samma ögonblick som den upphör faller den oftast i glömska. Ibland har man kvar ett vagt minne av till exempel en viss känsla man hade under drömmen. Om man väcks under själva drömsekvensen minns man oftast mer om drömmen.

En särskild typ av drömmar är lucida drömmar (även känt som klardrömmar). När man drömmer en lucid dröm är man medveten om att man drömmer. Man kan också påverka händelseförloppet i större eller mindre grad. Lucida drömmar är mycket ovanligare än den vanliga typen av drömmar som alla människor drömmer varje natt. Man kan träna upp sin förmåga att få lucida drömmar, så att man kan få ett par tre lucida drömmar i veckan, men man kommer fortfarande drömma vanliga drömmar som vanligt (även om man oftare minns dem än vad "vanliga" människor gör). Det talas om att folk som får klardrömmar har stor hjärnkapacitet.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.