Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjenare damer och herrar.

Jag är helt lost på val av mikrofon och väljer därför att vända mig till er.

Jag ska filma en kort sekvens där jag behöver ljud in. Normalt är jag grafiker och behöver inte oroa mig för ljudet.

Scenariot: En människa ska hålla ett tal i ett "tyst" rum. Det enda som hörs är ett visst surr från lampor och några skrapningar från fötterna då denna person kommer att gå ett steg eller två.

Mikrofonen kommer att vara någonstans från 1-3 meter från objektet.

Vilken av dessa mikrofoner passar att plugga in för att få bästa ljud och eliminera eventuella oljud?

AKG C1000

Shure Beta 58

Sennheiser ME64

Beyerdynamic MC86 (Shotgun

Beyerdynamic MC837

Sennheiser MKH416

Sennheiser MD42

Valet kan vara självklart för ett par rävar, men för mig är detta bara en samling bokstäver och siffror.

Tack på förhand.

Edit: Ta inte hänsyn till kostnad då jag har alla mikrofoner till förfogande. Jag vill bara inte välja TOTALT fel.

Redigerat av Esa Keskinen
Annons
Postat

Om mikrofonen ska vara en bit bort men du fortfarande vill “minimera” ev. störljud från omgivningen så är nog en shotgun att föredra.

Postat

Ok, bra där.

Så med "Shotgun" menas det inte bara att den sitter på en "pinne2 utan mikrofonen är också anpassad för denna situationen?

Ursäkta avsaknaden av facktermer.

Postat

De enda jag skulle "avråda" ifrån för ditt bruk är Shure Beta 58 och Sennheiser MD42. Bra mikar men inte lämpligast för dig.

Jag skulle välja Sennheiser MKH416 eller Beyerdynamic MCE86.

Postat

Tackar för snabba svar.

Nu till ett mindre problem. Jag har två "shotguns" att välja på. Efter lite research kan jag tro att det saknas ett "E" i MC86.

Troligtvis spelar det ingen större badboll vilken av dessa jag väljer, men nu är jag bara nyfiken på vad det är som skiljer dessa åt.

Beyerdynamic MC836

Beyerdynamic MC86

Postat

Använd flera mikrofoner om du har möjlighet.

Det brukar jag göra, för att sedan använda ljudet som blev bäst.

Bedlam.

Postat

För TV inspelningar använder vi 99% av fallen MKH-50 som bom mick. En riktad mick men inte lika mycket som en shotgun, funkar till allt. Vet inte vad alla dessa du skriver har för karaktär men kolla upp den och jämför med dina. Sen kommer du ha problem om du ska hålla micken 3m från talaren, du får rumsljud även med shotgun mick. Har du tillgång till mygga är det det bästa för att få närhet i ljudet.

Postat

Saken är den att jag har en mygga redo att användas, men jag har absolut noll erfarenhet av användandet av detta.

Det verkar så sjukt mycket tekniskt pill om man ska få allt att stämma.

Med andra mikrofoner är det oftast bara att trycka in i kameran och det fungerar automagiskt.

Mikrofonen är ett trådlöst system, Sennheiser EW112G3 (Se bild)

För mig liknar detta ett rymdskepp.

sennew.jpg

Postat

Sitter det fantommatning (48 volt till micken) i kameran? Eller har du en speciell mickpreamp? Om du inte har det kanske det bara är AKG C1000 som funkar, den kan man stoppa i ett litet 9-voltsbatteri och få att fungera på så sätt. Men alla kondensatormickar behöver ström för att fungera.

Postat
Sitter det fantommatning (48 volt till micken) i kameran? Eller har du en speciell mickpreamp? Om du inte har det kanske det bara är AKG C1000 som funkar, den kan man stoppa i ett litet 9-voltsbatteri och få att fungera på så sätt. Men alla kondensatormickar behöver ström för att fungera.

Kameran har två XLR-kontakter som ger +40V phantom matning

Enligt manualen

kameran är en Sony HDR-FX1E

Hägglund (oregistrerad)
Postat

Vad tror du om MKH-60? 🥰

Postat
Vad tror du om MKH-60? 🙂

Jag tror det bästa om den. Jag har tyvärr inte tillgång till den. (Såvida det inte är ett annat namn för dem jag skrev i första inlägget).

Hägglund (oregistrerad)
Postat

Då tycker jag du ska köra på MKH-416

Postat
Saken är den att jag har en mygga redo att användas, men jag har absolut noll erfarenhet av användandet av detta.

Det verkar så sjukt mycket tekniskt pill om man ska få allt att stämma.

Med andra mikrofoner är det oftast bara att trycka in i kameran och det fungerar automagiskt.

Mikrofonen är ett trådlöst system, Sennheiser EW112G3 (Se bild)

För mig liknar detta ett rymdskepp.

sennew.jpg

Vad är det för kamera?

Har den XLR ingångar så tar du bort fantommatningen i kameran och sätter dit mottagaren och fäster den på kameran. Sändaren (den med mic/line ingång på ovan sidan) sätter du bara i myggan , sätt på båda enheterna sen borde det komma in signal i kameran om frekvensen är samma på båda och kamera är inställd på extern mick. Sennheiser EW112G3 har jätte lätta menyer, så var inte rädd för att pilla. Lyssna genom kamerans hörlurs utgång hur det låter och ställ in insignalen .

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.