Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Har startat ett elektroniskt projekt med en tjej som aldrig sysslat med musik. Han ser bara det rent konstnÀrliga dÀr jag begrÀnsas av all teori man lÀst. Perfekt sÀtt för mig att slÄ mig fri frÄn konventioner.

IgÄr satt vi i alla fall och testade oss fram lite och jag lÀt henne gÄ lös pÄ en midi-keyboard medans jag skruvade fram ljud. Efter ett tag hittade hon en slinga hon gillade och vi bestÀmde att den skulle utgöra grunden i vÄr första lÄt. Ackorden Àr Fm - Bm - Am.

Jag Àr inte vÀrldsmÀstare i stegteori, sÄ det Àr möjligt att det hÀr Àr jÀtteenkelt. Men vad Àr det hÀr för tonart. Det blir lite lÀttare att skriva melodier om jag vet det.

Annons
Postat

Skulle tro att det Àr tre olika. Am och Bm Àr inte samma tonart (Àven om man kan göra en uppgÄng med Am Bm C) och Fm stÀmmer inte överens med de andra tonarterna heller. Men Am och Bm har vÀl mest gemensamt sÄ sÀg att tonarten Àr Am med instick av Fm.. Skulle bli mycket enklare om ni gjorde Fm till F sÄklart. JÀvligt konstig ackordgÄng förresten!

Vem Ă€r tjejen? Är hon snygg?

Postat

HallĂ„! Am och Bm ingĂ„r ju bĂ„da i G-dur. Och sen Ă€r Fm typ nĂ„gon median i moll. Är gĂ„tan löst dĂ€r? 😆

Postat (redigerat)

Sant, det tĂ€nkte jag ju inte alls pĂ„. 😕 Men eftersom du inte spelar G kommer det nog inte kĂ€nnas som att G Ă€r tonarten.

Redigerat av Rabieshund
Postat

Det Àr svÄrt att bestÀmma tonart frÄn 3 ackord om du inte dÄ spelar Tonika , Subdominant, Dominant. LÄnar man ackord frÄn andra tonarter

eller modulerar ett visst ackord i en tonart sĂ„ behöver man mer Ă€n 3 ackord för att bestĂ€mma ackord 😕

Postat

Hej!

LÄter faktiskt som tidigare nÀmnt att du spelar i G-dur/E-moll (parallelltonarter). Detta förstÀrks nu nÀr du slÀngt in ett D7 som Àr dominanten i G-dur. Am och Bm Àr tvÄ jÀttevanliga ackord i G-dur.

Skulle analysera Fm som ett inlÄningsackord, typ som en substitutdominant till E-moll.

Testade gÄngen. LÀt coolt!

Lycka till.

maart (oregistrerad)
Postat

jag Àr ganska sÀker pÄ steganalys men efter 2/3 flaska vin och ett par dagar nÀstan utan sömn knÀcker jag inte den hÀr nöten. F-moll och B-moll har inte mycket gemensamt.

Återkommer (kanske) 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.