Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

Har startat ett elektroniskt projekt med en tjej som aldrig sysslat med musik. Han ser bara det rent konstnärliga där jag begränsas av all teori man läst. Perfekt sätt för mig att slå mig fri från konventioner.

Igår satt vi i alla fall och testade oss fram lite och jag lät henne gå lös på en midi-keyboard medans jag skruvade fram ljud. Efter ett tag hittade hon en slinga hon gillade och vi bestämde att den skulle utgöra grunden i vår första låt. Ackorden är Fm - Bm - Am.

Jag är inte världsmästare i stegteori, så det är möjligt att det här är jätteenkelt. Men vad är det här för tonart. Det blir lite lättare att skriva melodier om jag vet det.

Annons
Postat

Skulle tro att det är tre olika. Am och Bm är inte samma tonart (även om man kan göra en uppgång med Am Bm C) och Fm stämmer inte överens med de andra tonarterna heller. Men Am och Bm har väl mest gemensamt så säg att tonarten är Am med instick av Fm.. Skulle bli mycket enklare om ni gjorde Fm till F såklart. Jävligt konstig ackordgång förresten!

Vem är tjejen? Är hon snygg?

Postat

Hallå! Am och Bm ingår ju båda i G-dur. Och sen är Fm typ någon median i moll. Är gåtan löst där? 😆

Postat (redigerat)

Sant, det tänkte jag ju inte alls på. 😕 Men eftersom du inte spelar G kommer det nog inte kännas som att G är tonarten.

Redigerat av Rabieshund
Postat

Det är svårt att bestämma tonart från 3 ackord om du inte då spelar Tonika , Subdominant, Dominant. Lånar man ackord från andra tonarter

eller modulerar ett visst ackord i en tonart så behöver man mer än 3 ackord för att bestämma ackord 😕

Postat

Hej!

Låter faktiskt som tidigare nämnt att du spelar i G-dur/E-moll (parallelltonarter). Detta förstärks nu när du slängt in ett D7 som är dominanten i G-dur. Am och Bm är två jättevanliga ackord i G-dur.

Skulle analysera Fm som ett inlåningsackord, typ som en substitutdominant till E-moll.

Testade gången. Lät coolt!

Lycka till.

maart (oregistrerad)
Postat

jag är ganska säker på steganalys men efter 2/3 flaska vin och ett par dagar nästan utan sömn knäcker jag inte den här nöten. F-moll och B-moll har inte mycket gemensamt.

Återkommer (kanske) 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.