Jump to content
Annons

Förslag på mastringsstudios


Fabz

Recommended Posts

Hej!

Vi har ca 3 låtar som vi bestämt oss för att mastra. Genren är pop/R&B. Har du någon erfarenhet av att skicka in saker på mastring, dela med dig av dina erfarenheter här!

Vi hade tänkt oss något i stil med 3000 - 5000 kr för 2-3 normallängda låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Håller precis på med samma sak som du! Fast har nog kommit aningen längre, så tänkte dela med mig av några upptäckter.

Vi ska snart släppa debutskivan med mitt band och gör allting själva förutom mastering, press och tryck. Jag började kartlägga lite masteringsstudios och hittade till slut nio stycken som verkade ok (alla svenska förutom en). Eftersom vi ska gå in med egna pengar fokuserade vi på den billigare halvan av skalan och tog två "okända" studios - Mastertone och MA Studios - och två som jag vet har koll på läget - Tailormaid och Cutting Room.

Vår skiva är på 13 spår och landar på ca 45 minuter. Genren är åt bitpop-hållet, vi kallar det bitrock. :rolleyes: För detta är priserna (i den ordning jag nämnde dem ovan): 2.600:-, 3.900:-, 5.800:- och 6.800:-. Alla priser exkl. moms. Som läget är nu så har vi strukit Cutting Room, fått tillbaka en provmastrad låt från de två förstnämnda, och väntar på en provmastering från Tailormaid (som dock inte provmastrar gratis, 500:- tar de!). Båda de vi fått tillbaka låter rätt bra men har väl lite kvar till vår referensskiva som är mastrad på Cutting Room (visserligen är den mixad i Cosmos också, vår är hemma-mixad i lurar...). Den dyrare av de två är också den lite bättre.

Återkommer med bandets synpunkter och bestlu när vi fått den "dyra" provmasteringen också!

Ha de!

Mvh John

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa bolaget jag använt mig av är xarcmastering.com

Har inte använt mig av cutting room personligen, men det jag hört av andra som använt dem har inte imponerat på mig. Studio hade för ett tag sedan tre mastringsföretag som fick mastra en låt. Dessa filer lär ju ligga på studios hemsida.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte ett test i Studio, eller på gång. Där man skulle låta olika mastringsmänniskor mastra en och samma låt. Skulle vara intressant att höra skillnader.

För övrigt kolla in Tailor Maid. Hört bra om dem och har ett par skivor som Peter där har mastrat. Inte nyttjat tjänsten själv dock.

http://www.tailormaid.se/

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

En budget på 5k för 2-3 låtars mastering får dig nästan i snitt vem som helst, självklart dock beroende på vilka format du vill få tillbaka.

Det jag hade gjort är, välj ut de skivorna du själv har som referenser och välj någon ME efter dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt mig av Cutting Room i sthlm. Jääättetrevliga och snälla och dom är sjukt grymma och har sjukt grymma grejjer.

Och dom har ju den här online-grejjen som gör att man kan ladda upp sina låtar på en server så mastrar dom dom när dom har tid över. Det är rätt billigt tror jag. Men om ni har möjlighet så ta er dit och kolla, det är ganska imponerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och dom har ju den här online-grejjen som gör att man kan ladda upp sina låtar på en server så mastrar dom dom när dom har tid över. Det är rätt billigt tror jag.
Cutting room - lösningen på dina problem. De mastrar över nätet numera, 350 kr per spår (3 eller fler)
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Cutting Room är helt klart ett alternativ! Dock finns det ju billigare alternativ som åtminstone är värda att undersökas eller till och med skicka en låt för testmastering till. Peter på Tailormaid har jobbat på Cutting Room länge men har nu startat eget, och han ligger en tusing under i pris. Kan ju vara ett alternativ. Men CR är ju etablerade och välbeprövade, så vill man bara ha ett namn snabbt och säkert så föreslår nog många dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

På det analoga 80-talet använde vi oss alltid av Cutting Room för mastring till LP.. Hade personlig kontakt med en Olle Ramm där som dessutom var lite gudfader för vår studio...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
På det analoga 80-talet använde vi oss alltid av Cutting Room för mastring till LP.. Hade personlig kontakt med en Olle Ramm där som dessutom var lite gudfader för vår studio...

Han är väldigt kunnig och tillmötesgående. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har prövat både cutting room och tailor maid. Cutting room förbättrade mina låtar så mycket att jag inte förstod att det var en förbättring på 2 år. Tailor maid imponerade inte. Jag mastrar själv också nuförtiden om ni vill pröva en till.

hej

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har erfarenhet av mastringshuset.se ? De verkar nästan lite för billiga för att vara bra...?

Jadå, Daniel Muhr som driver Mastringshuset.se har precis byggt klart sin nya mastringsstudio på vår nedervåning. (Stora fördelar med detta, när han mastrar våra mixar, det är ju bara för oss att gå en våning ner eller för honom att gå en våning upp, och få inblick i den andres arbete med samma låt.)

Anyhow, han är duktig, kunnig och trevlig.

Även Dragan på Bohus Sound är ju grym på mastring, helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Hej! Håller precis på med samma sak som du! Fast har nog kommit aningen längre, så tänkte dela med mig av några upptäckter.

Ha de!

Mvh John

Hej John, hoppas ni blev nöjda med plattan, det var iaf väldigt kul att jobba med den!

Hoppas också att releasefesten röjde loss ordentligt. All lycka med skivan och musiken!

//

Vh Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...