Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej,

vet inte riktigt var denna trÄd passar men nu hamnade den hÀr.

Ă€r sugen pĂ„ att köpa en talkbox men Ă€r vĂ€ldigt dĂ„ligt insatt i Ă€mnet. har sett att folk har anvĂ€nt en mick nĂ€r dom stĂ„tt dĂ€r med slangen i munnen...gör mig lite förbryllad, mickar man upp resonansen i munnen?? 😏 som jag har fattat det sĂ„ sjunger man inte utan formar bara munnen som man skulle ha gjort om man sjöng det.

i alla fall, jag har en microkorg som jag tÀnkte styra talkboxen med och sen vill jag köra in signalen i mitt interface, inte genom stÀrkare/högtalare. nÄgon som har erfarenhet av en liknande situation?

Annons
Postat
hej,

vet inte riktigt var denna trÄd passar men nu hamnade den hÀr.

Ă€r sugen pĂ„ att köpa en talkbox men Ă€r vĂ€ldigt dĂ„ligt insatt i Ă€mnet. har sett att folk har anvĂ€nt en mick nĂ€r dom stĂ„tt dĂ€r med slangen i munnen...gör mig lite förbryllad, mickar man upp resonansen i munnen?? 😏 som jag har fattat det sĂ„ sjunger man inte utan formar bara munnen som man skulle ha gjort om man sjöng det.

Precis! Du mÄste alltsÄ anvÀnda en mikrofon för att fÄnga upp ljudet som du format med munnen.

i alla fall, jag har en microkorg som jag tÀnkte styra talkboxen med och sen vill jag köra in signalen i mitt interface, inte genom stÀrkare/högtalare. nÄgon som har erfarenhet av en liknande situation?

Det ingÄr en förstÀrkare i talkboxen - den förstÀrker ljudet frÄn din microkorg och skickar in det i munnen via en slang dÀr du sen formar ljudet.

Postat

ok! tack!

lika bra att passa pÄ att frÄga, med din info tÀnker jag sÄ hÀr:

antingen midi ut frÄn reason/protools till microkorg eller spela direkt pÄ korgen > mono ut frÄn korg in i talkboxen > slang in i munnen och forma bÀst det gÄr > micka upp brödluckan...kÀnns rÀtt va?

sÄg att det fanns en utgÄng pÄ talkboxen ocksÄ, dÄ skulle den bara skicka vidare korg-ljudet utan nÄgon talkbox-effekt? och om den har förstÀrkare i sig fÄr man kanske vara försiktig med vad man kopplar den till?

tack

Postat

De talkboxar jag provat hade ingen förstÀrkare. Man kopplade in dem i stÀllet för högtalaren till gitarrstÀrkaren. Men det kan ju vara 20 Är sen förstÄs. Resten stÀmmer. Ljudet gÄr via slangen in i munnen och sen till mikrofonen.

Det innebÀr, tror jag, att du behöver en effektförstÀrkare efter microkorgen. Du kommer billigast undan med en begagnad hifi-stÀrkare och lite anpassade kablar, men det blir kanske inte sÄ lÀmpligt om du turnerar pÄ scen.

// gunnar

Postat

MÄste pÄminna om en gammal lÀnk frÄn en tidigare trÄd,

. Blev Äter sugen att bygga en sjÀlv:)

Oh, and your gonna need some duct tape, alot of duct tape.. 😆

Postat (redigerat)

Takbox! 😆

ÄnnywĂ€jj.. Borde inte en talkbox vara ett ganska sĂ„ lĂ€tt diy-projekt? Är sugen pĂ„ att bygga en sjĂ€lv... En slang, en liten högtalare, och en mikrofon?

Edit: SÄg att Rockaren hann före...

Redigerat av D Vibe
Postat

Hörde nĂ„gon gĂ„ng att talkboxen kan vara farlig för tĂ€nderna vid överanvĂ€ndning.. p.g.a. vibrationerna.. Undrar om det stĂ€mmer? 😆

Postat
Hörde nĂ„gon gĂ„ng att talkboxen kan vara farlig för tĂ€nderna vid överanvĂ€ndning.. p.g.a. vibrationerna.. Undrar om det stĂ€mmer? 😆

Det Àr bara en myt av vad jag har lÀst. aldrig hört om nÄgon som tappat tÀnderna pÄ grund av en talkbox heller.

stefan4458

Vad Àr det för talkbox du har tÀnkt köpa? Àr ocksÄ sugen pÄ en! (har hört att de man bygger sjÀlv inte kan mÀta sig med en köpt tydligen... nÄgon som vill testa?)

Postat
Det Àr bara en myt av vad jag har lÀst. aldrig hört om nÄgon som tappat tÀnderna pÄ grund av en talkbox heller.

Jag har haft en som jag sÄlde (tyvÀrr) och inte fan var det skönt för tÀnderna inte....men att det skulle vara farligt tror jag inte pÄ.

Postat

mĂ„nga trevliga svar men takbox slog det mesta 😄

ja, idag var jag och bestÀllde en, det blev en rocktron banshee talkbox. ska tydligen vara bra. dessutom anvÀnde snubben hÀr

en sÄdan tillsammans med sin microkorg, blir ju samma setup som jag har. jag kollade in hemmabyggaren ocksÄ, det var ju skitcoolt!! men jag Àr nog lite för lat för det...

och det var tydligen sÄ att förr hade dom ingen förstÀrkning men nuförtiden ska dom visst ha det, i alla fall den hÀr. ska bli grymt kul att testa!

• 7 mĂ„nader senare...
Postat

Jag köpte en Dunlop Heil Talkbox först som inte har inbyggd förstÀrkare, men en starkare driver (100 watts max power or 50 watts RMS). Problemet jag hade var att man behöver en topp-förstÀrkare dÄ ingen inbyggd förstÀrkare finns i den sÄ jag bytte ut den mot en Rocktron Banshee 2 dÀr den inbyggda förstÀrkaren bara Àr pÄ 5 watt. Jag tycker att 5 watt duger ÀndÄ, dÄ man ÀndÄ spelar in i rÀtt lÄg nivÄ och fÄr dra upp gain i pre-ampen pÄ micken.

Hemligheten att fÄ till bra ljud ligger mer i ljudet du matar in i talkboxen. Med en microkorg fÄr du lÀtt till det klassiska roger soundet. Det gÄr Àven att fÄ till ganska bra med en softsynth, typ FM8. Jag har provat lite med andra softsynthar och har fÄtt till ganska intressant sound med Albino 3 och Predator.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.