Jump to content
Annons

Ableton Live 7 - Problem vid remix


Svajen

Recommended Posts

Jag har en låt uppdelade i instrument i olika .wav-filer (en för varje ljud) som jag vill göra en remix på. Hur går jag till väga?

Har dragit in filerna i Audio-kanaler på det här viset: http://upload.snelhest.org/images/100302ABLETON.PNG

Men när jag gör så, så blir tempot helt konstigt. Ljuden passar helt enkelt inte ihop. Har dragit in alla ljud i Audacity för att se om det är något uppenbart tempofel med ljuden men nej, det låter perfekt där.

Så hur gör jag? Detta är ytterst irriterande.

Tack på förhand!!

Redigerat av Svajen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...
Muncken87 (oregistrerad)

när du trycker på play har jag för mig att inget kommer att låta, eftersom du inte tryckt in play knappen på varje klipp, sen är det svårt att se i det fönstret vilket bpm alla saker har, testa trycka på TAB o dra in filerna i det andra fönstret o testa arrangera om där, som det ser ut nu kommer nog allt låta huller om buller eftersom vissa av klippen kanske börjar vid olika tider, o allt kanske inte börjar direkt samtidigt med varann, så testa med det andra fönstret, o testa ljud för ljud tills det passar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jag har en låt uppdelade i instrument i olika .wav-filer (en för varje ljud) som jag vill göra en remix på. Hur går jag till väga?

Har dragit in filerna i Audio-kanaler på det här viset: http://upload.snelhest.org/images/100302ABLETON.PNG

Men när jag gör så, så blir tempot helt konstigt. Ljuden passar helt enkelt inte ihop. Har dragit in alla ljud i Audacity för att se om det är något uppenbart tempofel med ljuden men nej, det låter perfekt där.

Så hur gör jag? Detta är ytterst irriterande.

Tack på förhand!!

Antagligen är "Autowarp long clips" iklickat i inställningarna. Då kommer ableton försöka warpa dina filer och resultatet kan bli att den tror att filerna är i olika tempon beroende på vad det kan vara för något. Svårt att hitta tempot på ett stråkspår liksom.

Gå in i varje ljudfil och klicka UR "warp". Då blir det precis som om du dragit in alla spår i cubase.

Ett tips: att EFTER du har klickat UR "warp"-knappen, per clip, så kan du klicka i den igen. DÅ lyckas live ofta hitta rätt tempo på filen.

Anledningen att du ens har warp-knappen är för att kunna utnyttja Abletons timestretch-funktion.. om du inte behöver det så strunt i att ha funktionen igång, den drar bara CPU.

Edit: såg att tråden gällde v7... är inte säker på att mina tips gäller då.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

att trycka in warp knappen på varje clip är en bra början

sorry, missförstod dig helt först 🙂

jo som iGnu säger ska du göra!

men är det något som är det minsta otajt kan du bara warpa loss oxh fixa det.

warp-funktionen är rätt klurig så kolla in lite tutorials på tuben om inte manualen gör jobbet

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...