Jump to content
Annons

Amigamusik till PC?


Procedomani

Recommended Posts

Hej,

detta är min första postning i detta eminenta forum. Vet dock inte om det är på rätt plats. Kanske någon kan flytta annars?

För länge sedan så började jag min musikaliska bana på min gamla Amiga 2000. Jag körde ett program som hette typ Aegis Sonic (Sonix?!?!) och sparade mina poplåtar på diskett (små filer).

Tyvärr så brann Amigan upp till slut och allt förpassades till soprummet, utom mina disketter med låtar.

Här kommer min fråga: Vet ni om det går att konvertera dessa filer till pc-lyssningsbart? Finns programet att ladda ner nånstans ifrån (Aegis)? Kanske en Amiga emulator? Hur får jag pc'n att läsa Amiga-diskarna?

Blev dock många frågor nu, men jag är tacksam för alla svar. Det kanske ligger en RadioRix-rökare på någon diskett 😆

Mvh

/Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

WinUAE låter som den rätta medicinen. Det är freeware, men tror inte AmigaOS är det. Googla lite.. UAE läser amigaformaterade diskar, och tillochmed hårddiskar om du kopplar på nån gammal amigaHD på IDE-slingan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag har det gamla programmet på några gamla diskar nånstans... Vet inte om det fungerar på min A1200 dock.. Kan juh prova att köra det i WinUAE och sen MP3-konvertera dina låtar när jag har ork och tid.. 😕

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det är omöjligt att läsa Amiga-diskar med en PC-floppy.

Ditt alternativ är antingen att skaffa en extradrive och köpa eller bygga ett interface så du kan koppla in driven till PCn och föra över filerna, alternativt kan du skaffa en amiga och föra över filerna från den till PCn.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jo, men med UAE så måste man ändå ha diskarna som ADF-filer, och ADF-filer kan man enbart skapa via en Amigadrive 😉 ... Ska se om jag kan rota fram disketterna någon dag ...

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...