Jump to content
Annons

Så har man köpt ett MIDI-keyboard


hackeman

Recommended Posts

Ett Edirol PCR-80 för att vara exakt... inte för att jag kanske behövde just ett sånt, utan mest för att jag var shoppingsugen.

Men nu har jag nyktrat till lite och undrar om det är värt sina 3,500 kr? Får jag så mkt mer funktioner jmft med att köpa en begagnad synth med keyboard för samma pengar?

Visst kan man programmera knappar och rattar så att man kan använda dem att i sin tur styra knappar o rattar på VSTi's.. men gör man det?

Någon som har erfarenheter att dela med sig? Har ett par dgrs öppet köp kvar... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hade en midiklaviatur med 16 pottar, men använde aldrig dem. Och sålde därför klaviaturen. Visst kanske man har nytta av dem nån gång ibland. Men jag har faktiskt aldrig eller väldig sällan gjort autoationer eller grejjor med rattar / spakar. Skulle vara om jag skaffade mig en BCF 2000 tror jag. Stora rejäla sliders och bra reglage.

Jag skulle nog lägga lite pengar på en gammal analog eller VA synth. Finns roliga sådana för hygglo pengar. Har man flyt kan man få en med aftertouch med. sedan får du ju massa skoj ljud på köpet. 😆 Men det är jag det.

EDIT: Vet du vad du ska ha alla reglage till så är det väl smidigt och bra. Men är man osäker eller inte vet vad man ska ha dem till, då kanske man ska tänka till en gång extra.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

hej Hacke

-Jag automatiserar en hel del nuförtiden, men man kan ju likagärna använda hjulet på en synth. (i mitt fall en gammal Korg 707- fm syntes -om någon kommer ihåg) Den använder jag som "masterkeyboard". Latency får jag leva med , men jag spelar och lyssnar på synthen (inte på vst-instrumentet) med ett snarlikt ljud och sedan startar jag den vsit som jag hade tänkt mej att använda...eller nåt jag inte tänkt mej...

Jag antar att du köpt ett usb-keyboard? (edit:ja det hade du ju...bara att följa länken juh...)Hur blir Latencyn i jämförelse med ett vanligt midi-keyboard/synht?

mvh/Hwagang

Redigerat av Hwagang
Link to comment
Dela på andra sajter

Det händer ibland att jag använder rattarna på min Evolution 249:a om jag vill ha lite mer livekänsla med det men att bränna pengar på ett klav för 3500 när man kan få en hygglig synt för dom slantarna känns lite onödigt. 249:a var lagom, varken för mycket eller för lite för drygt 1900. Styr mest VST:i via musen.

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm, jag befarade ni skulle tycka typ som ni gör. Hade blott små hopp ni skulle kunna motivera mig att behålla prylen.... 🙂

Jaha, vad ska man köpa för synth att använda som "masterkeyboard" då tycker ni? 🙂 Ska ju helst vara nåt som inte det inte finns VSTi-substitut av... Jag har använt en Roland D-10 tills nu, men tycker den är lite jobbig i knapparna...

Ang latency så är det inga problem med USB keyboardet som input. Däremot i andra änden, dvs där jag har ett M-Audio Audiophile USB. Resurskrävande och hög latency. Ska byta till nåt firewire-kort istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

En Yamaha DX7-II för 2,800 kr kanske... då får man aftertouch på köpet. 😲

Det tråkiga är bara att varje synth kräver 2 nya line-ingångar i mixerbordet. Jag har inte fler ingångar nu. Dessutom tänkte jag sopa min gamla analoga mixer och köra ljudkort med många line-ingångar istället, men hittar inga ljudkort med mer än 10 ingångar... alltså måste jag köpa o köra dubbla ljudkort för nöjet att köra ett par extra hårda synthar = dyrt nöje. Och i dessa tider när allting ersätts med hårdvara... 😱

F-n då... jag vet varken ut eller in eller fram eller bak eller.... uuh. 😕

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Lämna tillbaka klaviaturet

Jag köpte en enhet med 8 rattar enbart för att kunna köra filter o.s.v i realtid... o tjena... använde den nån dag innan den förpassades till garderoben 😕..den var för krånglig att programmera.

Kolla BCF2000..den kostar runt 2 tusen och den borde va mer användbar än klaviaturet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en liten tvåoktavers Oxygen med 8 rattar. Använder rattarna ofta, att assigna är busenkelt i de flesta program.

Annars kan jag varmt rekommendera DX-7:an som masterkeyboard.

Borde man kunna få för 1500-2000 spänn.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Hacke. Jag har en gammal K1 som klaviatur. Använder inte ens syntljuden i den. Tyvärr så är det keff i några av tangenterna så de har alltid 100% velocity... kul...

Det enda jag saknar är fler tangenter. Skulle gärna ha en 73 eller 88 tangenters keyboard med lite mer pianokänsla.

Tror inte jag skulle satsa på en MIDI-klaviatur med rattar... fast BCF2000 verkar onekligen spännande till Logic..

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack grabbar.

Dumb Dan, vad assignar och använder du oftast knapparna till?

Hur som helst har jag börjat packa ner keyboardet igen. Får se om jag köper en DX7-II med aftertouch...

Jag har försökt ursäkta mig att köpa ett PCR-A30 istället, eftersom den tillsammans med laptopen blir "komplett" studio on-the-road... men jag får inte riktigt ihop resonemanget i mitt huvud. 😉 Blir lixom lite bökigt att hoppa mellan olika ljudkort och datorer.

Däremot är jag väldigt sugen på att köpa ett Yamaha 01X och ersätta både nuvarande mixer och ljudkort samt få en inbyggd midi-controller på köpet. Speciellt nu när man kan få 01X för 7600 kr på music123.com! 🙂 Lite få line-ingångar på bordet dock, men det är visst nån expanderingsgrunk på G...

Alternativt M-Audio FireWire 1814 eller MOTU 828mkII och komplettera med BCF2000 som midi-controller...

Vad tror ni?

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en enhet med 8 rattar enbart för att kunna köra filter o.s.v i realtid... o tjena... använde den nån dag innan den förpassades till garderoben 😉..den var för krånglig att programmera.

Vad använder du NU för att ratta filter i realtid (om alls) ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumb Dan, vad assignar och använder du oftast knapparna till?

Jag brukar köra filter och resonans på olika grejer i Reason. Och några mixerreglar.

Oftast assignar jag tidigt i projektet, sen är det lätt att snabbtesta olika filterinställningar och nivåer för viktiga ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en synth, ett bra ljudkort med många in och en BCF 2000 så är din dag gjord. Då har du reglar om du skulle vilja ha dem, en vettig klaviatur och bra möjligheter att spela in synten om du får vettiga ljud ur den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en synth, ett bra ljudkort med många in och en BCF 2000 så är din dag gjord. Då har du reglar om du skulle vilja ha dem, en vettig klaviatur och bra möjligheter att spela in synten om du får vettiga ljud ur den.

Jo, en synth med bra keyboard, typ DX7-II, lär det blir istället för usb midi-keyboard.

Men vad det gäller ljudkort och midi-controller vs. att köpa en Yamaha 01X så vet jag inte vilket jag ska..

BCF2000 får man ge c:a 2,000 kr för.

+ M-Audio Firewire 1814 som man får ge 6,500 kr för nytt (finns ej beg. ännu) = 8,500 kr.

eller

+ MOTU 828mkII som man kan få för 7,500 kr begagnat = 9,500 kr.

Det finns fler ljudkort med minst 8 analoga ingångar, men jag tror inte det är några större prisskillnader. Summa summarum är: varför inte köpa ett Yamaha 01X för 7,600 kr (import) istället? Nog innebär det väl MER för MINDRE pengar??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder min tvåoktavers Nord modular som keyboard, och det går fort att assigna någon av alla knappar till något filter e dyl, i alla fall på de syntar och effekter som finns med att köra på mitt ljudkorts DSP'ar. Det brukar dock ibland vara lite svårt att assigna dom till vissa mjukvarusyntar, så det brukar jag sällan göra.

Vad gäller ljudkort så köpte jag ett beg Pulsar-kort från Creamware. Finns i lite olika konfigurationer, med upp till 20 in/ut. Sedan har man 6 DSP's på kortet som kan användas för att lägga effekter, kompressor, eq mm på de mixerapplikationer man kan köra. Jag tycker det fungerar bra, finns att köpa beg till rimligt pris om man letar. jag gav 4000 för mitt för något år sedan.

Föresten, min polare hade lite strul med ett M-audio 1814, tror han löste det till slut, men det var ganska mycket jobb innan han fick allt att fungera helt perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår man varför hackemans säljes lista var så omfattande 😉

Huh? 😲 Näserrunuförstårjagintealls...

Tack för tipsen om Creamware, snuskpelle. 😄 Har inte alls kollat in deras produkter innan... det här gör det förstås bara ännu svårare. 🙂

Det verkar vara rätt rörigt sortiment de har.. vilket kort tänker du på med 20 ingångar?

Redigerat av hackeman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen om Creamware, snuskpelle. 🙁 Har inte alls kollat in deras produkter innan... det här gör det förstås bara ännu svårare. 😎

Det verkar vara rätt rörigt sortiment de har.. vilket kort tänker du på med 20 ingångar?

Jag håller med om att det är lite rörigt med Creamwares alla produkter. Kolla på www.creamware.com -> Scope platform (i vänsterspalten) -> Scope project (i mittenspalten). Då kommer du till korten med 6 DSP's på (finns utan DSP och med 15 st tror jag). Av Scope project-korten finns det 3 st I/O-konfigurationer: classic, plus, z-link. Jag kör plus som har 16 in/ut på ADAT och sedan två balanserade och två digitala. De balanserade utgångarna använder jag för att köra ut ljudet till min stereo som står långt från datorn, blir bra kvalitet om man vill finlyssna lite.

Vet inte hur många in/ut du behöver, men för mig räcker det med 8 in/ut, jag använder alltså bara en ADAT (har en Alesis AI3). Sedan brukar jag köra en mixerapplikation med 48 kanaler där jag blandar fysiska ingångar från ADAT med "mjukvaruingångar" från diverse pluggar. Så kan man lägga effekter, eq och kompression på varje kanal. Har väl inte jättemycket hårdvara att jämföra med, men jag tycker det låter bra.

Kollade på vendolin precis, finns flera till salu för under 4000 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns fler ljudkort med minst 8 analoga ingångar, men jag tror inte det är några större prisskillnader. Summa summarum är: varför inte köpa ett Yamaha 01X för 7,600 kr (import) istället? Nog innebär det väl MER för MINDRE pengar??

Vet du hur du skall använda sakerna, och varför och på vilket sätt du har nytta av dem, så är valet kanske lättare. Vet du med dig att du kommer använda YAMAHAN fullt ut, så kör på den. Allt utgår ju utifrån vad som du upplever som smidigast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten, min polare hade lite strul med ett M-audio 1814, tror han löste det till slut, men det var ganska mycket jobb innan han fick allt att fungera helt perfekt.

Mjo...jag har också ett. Problemen började när jag packade upp det och några knappar och en skruv lossnade 🙂

Nåja. Jag hade rejäla problem med att få det att fungera tills m-audios support svarade (andra gången jag mailade, första gången fick jag inget svar) att det nog var ett problem med delad IRQ. Och jodå, efter att ha flyttat om PCI-kort och meckat fram och tillbaka så verkar det funka på både den stationära och laptopen.

Jag hade hoppats på bättre kvalité också, särskilt på mic-preamparna. Ett test av den (orkar inte leta upp länken nu) mätte dessutom brusnivån till c:a -96, vilket motsvarar 16 bitar (så varför ens försöka spela in i 24 bitar om de sista 8 bitarna är brus...). 😄 Har dock läst att det samma gäller många andra externa ljudkort, att de sparat in lite på micpreamparna.

Så det kortet får - på en skala mellan 1 och 5 - en tvåa.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...