Jump to content
Annons

Använda externa preampen vid inspelning..


fender__

Recommended Posts

Hej!

Har nu haft mitt emu 0404 usb i några veckor och har stött på ännu ett problem som jag behöver lösa!

När jag ska spela in El-gura och vill använda mig av min externa preamp (vtb1) Så kopplar jag då in gitarren i Hi-z på vtb1:an och sen från Vtb1:an in i (Hi-z) på ljudkortet! När jag sedan spelar in vill jag att vtb1:an ska användas som preamp och INTE ljudkortets inbyggda preamp! Så till problemet! Volymen på hi-z för ljudkortet har jag på det minsta och på vtb1an ganska lågt! Men när jag börjar spela på gitarren så hörs det skitmycket utan att jag ens höjt (känns verkligen som båda preamparna är igång och jobbar). När jag däremot kopplar in elguran direkt i ljudkortet och höjer lagom mycket på hi-z volymen så fungerar det OK!

Alltså enkelt beskrivet, hur gör jag egentligen för att bara använda vtb1:an när jag spelar in elgura

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Normalt sett så ska du ju inte koppla in signalen från VTB-1:an till en Hi-Z på ditt ljudkort, men jag ser nu att det är samma ingång för line/HiZ på ditt kort.

Det finns ingen ren linjeingång på kortets baksida? Eller någon switch för impedans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Normalt sett så ska du ju inte koppla in signalen från VTB-1:an till en Hi-Z på ditt ljudkort, men jag ser nu att det är samma ingång för line/HiZ på ditt kort.

Det finns ingen ren linjeingång på kortets baksida? Eller någon switch för impedans?

Precis! Det finns som sagt ingen vanlig line in! och har darför funderat på att byta till ett ljudkort med line in, men dem där två hi-z inputs fungerar ju även som line också för det står line/hi-z! Måste jag då använda mig av ett ljudkort med vanliga line in för att kunna använda min vtb1?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Kan du förklara detta lite mer utförligt! vilken ingång är kombi ingång? menar du xlr från vtb1 till xlr på ljudkortet?

Kombi-ingången är den ingång som både har TS och XLR,

Link to comment
Dela på andra sajter

Kombi-ingången är den ingång som både har TS och XLR,

jaha ok!

Men då ska jag endast höja "inputgain" på vtb1:an för (hi-z) och inget på ljudkortet för att använda vtib1:an till max?? eller måste jag fortfarande höja på båda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste använda XLR-kontakt till ingången på 0404 för att inte få fel impedans.

Ok, kollade på länken gilbert skickade och i den tråden hänvisade han till manualen för killens ljudkort (hans ljudkort har samma funktioner) på sid 16! Och där stod det så här. "NOTE: Active instruments are those that have an internal preamp or a line level output. Active instruments should be plugged into a line input rather than into an instrument input. Plugging a line level source into the instrument inputs on the front of the AudioBox USB not only risks damage to these inputs but also results in a very loud and often distorted audio signal." vilket beskriver mitt problem då! SÅ därför behöver jag byta ljudkort med input!!

Vad kommer XLR kabeln att göra som telekabeln inte kan, man kopplar ju fortfarande in det i samma input på ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Du har mycket lägre ingångsimpedans på XLR anslutningen. Det är därför det kallas combo för att du har 2 olika ingångsimpedanser med preamp på XLR-anslutningen. Om du vrider ner gain i botten så ska det inte vara några problem. Du kanske eventuellt får använda Pad. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, kollade på länken gilbert skickade och i den tråden hänvisade han till manualen för killens ljudkort (hans ljudkort har samma funktioner) på sid 16! Och där stod det så här. "NOTE: Active instruments are those that have an internal preamp or a line level output. Active instruments should be plugged into a line input rather than into an instrument input. Plugging a line level source into the instrument inputs on the front of the AudioBox USB not only risks damage to these inputs but also results in a very loud and often distorted audio signal." vilket beskriver mitt problem då! SÅ därför behöver jag byta ljudkort med input!!

Vad kommer XLR kabeln att göra som telekabeln inte kan, man kopplar ju fortfarande in det i samma input på ljudkortet?

skillnaden är att audioboxen inte stöder linenivå men det gör emu0404usb

det ska alltså inte vara något problem med att köra in linenivå i din emu

https://www.studio.se/index.php?showtopic...amp;mode=linear

däremot borde det vara ett problem att koppla in den via xlr så jag förstår inte AF's inlägg riktigt

om du kopplar in i xlr går signalen genom en preamp om du kopplar via tele så är det utan förstärkning

att koppla in en linenivå till en preamp och sänka volymen låter konstigt tycker jag

har du kopplat med tele eller xlr till ljudkortet? (rätt är alltså tele)

att koppla in en lågohmig signal i en hiz ska inte vara ett problem

Du måste använda XLR-kontakt till ingången på 0404 för att inte få fel impedans.
Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det blir normalt aldrig nån försämring att köra linjenivå i en micingång. Om kvalitén på preampen är riktigt dålig så blir det såklart en försämring..... men inte annars. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir normalt aldrig nån försämring att köra linjenivå i en micingång. Om kvalitén på preampen är riktigt dålig så blir det såklart en försämring..... men inte annars. 😏

borde inte bruset öka markant plus risk för dist och även att ljudet färgas ganska mycket beroende på preamp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Ser nu att 0404 inte har nån PAD så det blir nog ingen bra idé att skicka linjenivå i micingången.

Normalt brukar micsteg ha en PAD för att höja impedansen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir normalt aldrig nån försämring att köra linjenivå i en micingång. Om kvalitén på preampen är riktigt dålig så blir det såklart en försämring..... men inte annars. 😏

Nä det här låter skumt som fan! Imorn byter jag ut ljudkortet medan jag fortfarande kan till presonus firebox, där har jag lineingångar som jag kan köra in vtb1:an i. Då borde det väl ändå fungera? alltså koppla in gitarren till vtb1 och från vtb1 till line in på ljudkortet (firebox)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
borde inte bruset öka markant plus risk för dist och även att ljudet färgas ganska mycket beroende på preamp?

En mindre bra preamp kan ge lite brus. Men en som är av någorlunda kvalité brusar inget då man vrider ner gain.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä det här låter skumt som fan! Imorn byter jag ut ljudkortet medan jag fortfarande kan till presonus firebox, där har jag lineingångar som jag kan köra in vtb1:an i. Då borde det väl ändå fungera? alltså koppla in gitarren till vtb1 och från vtb1 till line in på ljudkortet (firebox)

som sagt ska det fungera utan problem tycker jag även om jag inte testat på ditt ljudkort

har du verkligen kopplat med en telekabel till ljudkortet?

om du kopplar med en xlr-kabel så verkar det krävas en pad som af länkar till och vilket jag aldrig förut hört talas om men intressant!

det går ju även använda en line/di-box mellan vtb1 och ljudkortets preamp(XLR)

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

En DI-box använder man för att konvertera en högohmig signal till en lågohmig. I det här fallet är impedansen redan på linjenivå så då behövs ingen DI-box.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt!

Förstår du nu vad jag menade? 🙂

jag förstår ännu inte hur man kan koppla en linenivåsignal in i en mikingång

fast jag hade visst läst det om paden förut som du skrev om

men det hade jag glömt

vet du varför det inte funkar för trådskaparen eller har jag missförstått något där att det inte borde funka?

(...)

Synthar, sampler samt aktiva gitarrer och basar med inbyggd förstärkare fungerar inte heller bra på en mikrofoningång, då dessa har för stark signal och kan styra över mikrofoningången (om inte "PAD" fördämpning finns på mixerbordet) även här kan soundet låta tunnt och spretigt om mikrofoningången belastar instrumentutgången för mycket.

(...)..

Passiva DI-boxar är utmärkt att använda till aktiva gitarrer med inbyggd preamp, synthar, sampler och liknande eftersom dessa har utgångar som går att lasta mycket mer än vanliga gitarrer.

(...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bytt ljudkort nu till Presonus firebox! och allt fungerar bra förutom att jag får ingen signal på "3&4 line in" när jag kopplar in preampen eller gitarrpedalen! Kan det vara någon inställning i Cubase kanske?

juste kom på att när jag öppnar "firebox mix" (mjukvaran med volym för signaler osv) och när jag klickar på line in (finns en knapp) så låter det men då har jag inte ens cubase på utan det går väl genom firebox mjukvara! Men i cubase kommer det ingen audio signal vilket är problemet!

Har som sagt presonus firebox, cubase 5 och W7!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...