Jump to content
Annons

Bara en massa brus

moberg2236

Recommended Posts

Jag har ett layla 20 bits ljudkort en peavey mp400 mic-förstärkare och en akg d880 mic. Nu har jag lyckats f lite mer kraft i sången men likt förbannat så brusar det lite lätt i bakgrunden hur får jag bort det där bakgrundsbruset.

Ljudkortet och förstärkaren har jag på en hylla cirka 1 m oivanför datorn.. micen har jag i ett annat rum. har det betydelse? ljudkortets break out box är ca: 2 dm ovanför förstärkaren?

Annons

0db är oförändrad signalnivå, så håll den på det och justera hellre utsignalen från micpreampen i första hand (höjer du insignalen i kortets mjukvarumixer så höjer du även bruset lika mycket). Sträva efter så hög in-nivå som möjligt utan att riskera att det klipper, både in i preampen och i ljudkortet.

Bruset kan bero på olika saker, i ditt fall kommer det förmodligen till största delen från mikrofonen, preampen och kablarna (har själv ett likadant ljudkort och har inga som helst problem med brus). Du kan ju alltid försöka eliminera bruset med någon brusreduceringsplugg, exempelvis Voxengo Redunoise. Sådan signalbehandling ger dock även en del oönskade bieffekter, men i vissa fall kanske dessa spelar mindre roll.

Edited by Henke

Angående bruset: Har du ställt utgång från mixer och ingång på ljudkortet till samma referensnivå? +4 eller -10.. det kan göra en avsevärd skillnad om du optimerar signalen för utrustningen du använder... har du dessutom balanserade anslutningar på båda enheter är det att föredra att använda dessa