Jump to content
Annons

Nu är det upp igen


Twilight_Zound

Recommended Posts

Annons
  • Svar 175
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Orkar inte fördjupa mig mer än så just nu, håller på att ladda inför hockeyn i min ej reklamfinansierade TV-kanal.

Tänk er ett helt OS i trean...

Tänka sig ett OS på TV öht... HU! Hemska tanke! 😛

Tack och lov för filmer på DVD nu när de bara visar tråkig sport överallt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Tänka sig ett OS på TV öht... HU! Hemska tanke! 😛

Tack och lov för filmer på DVD nu när de bara visar tråkig sport överallt. 🙂

Sport... vad är det för nånting? 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner inte till alla på listan men merparten. Och till dom säger jag grattis.

Många av dom här kviterar aldrig ut sin lön. Jag kan dock tänka mig att för personer som Freddie Wadling, Roy Andersson och många flera så har lönen ändå understundom varit viktig. Det är jag mycket tacksam för.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Berätta gärna på vilket sätt de har berikat ditt liv. ( jo jag är seriöst intresserad )

Ja det var bara ett fåtal namn man kände igen där. Tror inte någon annan kände igen så värst många heller. En schackspelare dessutom? 😮 Jag gillar spela fickpingis, kan jag ansöka om bidrag då eller? Och vissa av dem har ju inga problem leva på egna stålar ändå såsom Schaffer och Wadling. Ja måste erkänna att jag aldrig hört honom trots att det snackats en hel del om honom. Men jag lyssnar inte på radion så...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Grammisar, guldbaggar,kompositörspriser, festivalpriser i mängd m.m..m och till och med schlagerfestivalvinster och Gäster med gester vinster....

😆😆😆 Ja du är för rolig när du försöker vara allvarlig kattfan. 😮 Schlagerfestivalvinster. Ja det är ju så god kvalitet det. Och gäster med gester vinster? 😆😆 Tur att jag inte sitter här med mitt morgonté än för då hade den garanterat sprutats på skärmen. Ja det är ju än mer hög kvalitet det. Ska man få livsbidrag för att ha varit med i nåt sånt trams och flamsprogram eller? Ja i din lilla värld får det gärna stå för två högkvalitativa kulturgärningar som ska belönas.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Snarare en humanitär rörelse bestående av 186 ideela föreningar jorden runt "styrda" av en kommitté. Denna rörelse är finansierad av sina medlemmar och med statsstöd alltså ganska långt från att kallas en privat organisation.

Och tidningar får presstöd. Är de långt ifrån vara privata då med?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Lite pinsamt att många av dagens musiker har så dålig koll på den svenska kulturhistorien.

Eller dålig kulturhistoria som inte förtjänar annat än att falla i glömska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Eller dålig kulturhistoria som inte förtjänar annat än att falla i glömska.

En dag kanske du upptäcker att det finns en värld utanför den smala kultursfär som du verkar befinna dig i...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
En dag kanske du upptäcker att det finns en värld utanför den smala kultursfär som du verkar befinna dig i...

Syftar du på Gäster med gester nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
😄😄🙂 Ja du är för rolig när du försöker vara allvarlig kattfan. 😄 Schlagerfestivalvinster. Ja det är ju så god kvalitet det. Och gäster med gester vinster? 😆😆 Tur att jag inte sitter här med mitt morgonté än för då hade den garanterat sprutats på skärmen. Ja det är ju än mer hög kvalitet det. Ska man få livsbidrag för att ha varit med i nåt sånt trams och flamsprogram eller? Ja i din lilla värld får det gärna stå för två högkvalitativa kulturgärningar som ska belönas.

Snarare så visar det ju på bredden av dessa kulturpersoners gärningar som många här verkar tro bara gjort eller medverkat i smala och okommersiella verk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Syftar du på Gäster med gester nu?

Nej det var ju Diehards favoprogram däremot påstod han att han inte ens hört Freddie Wadling vilket nog diskvalificerar DH från att rangordna svenska kultur....

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nej det var ju Diehards favoprogram däremot påstod han att han inte ens hört Freddie Wadling vilket nog diskvalificerar DH från att rangordna svenska kultur....

Skyll inte på Diehard nu! Det var DU som påstod att de listade hade vunnit massor med Gäster med gester-priser. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Eftersom du tog upp det som ett bra exempel måste du ju diggat det programmet. Vad mer för högklassig kultur anser du att det är pinsamt att dagens musiker inte känner till? Rena natta? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Skyll inte på Diehard nu! Det var DU som påstod att de listade hade vunnit massor med Gäster med gester-priser. 😎

Nej jag som svar på din fråga så skrev jag skrev några av de utmärkelser de har vunnit bl.a är Gäster med gester. Vilket var tur eftersom det verkade vara det enda som DieHard kände till och reagerade på...l..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Ehh, ja och den dan kan han börja umgås med dig och de övriga 10 i din kultursfär? 😎

Det är betydligt fler än 10 som diggar Stefan Jarls filmer t.ex. och

"Bernt Rosengren (född 1937), svensk jazzmusiker, saxofonist (tenor- och alt), flöjtist, kompositör och arrangör. Han har bland annat gett ut skivorna Stockholm dues, Notes from the Underground, Plays Porgy & Bess och Plays Evert Taube. Rosengren skrev även filmmusiken till Roman Polanskis film Kniven i vattnet. Bernt klassas som en av de största inom svensk jazz, och bland hans fans finns yngre musiker som Jonas Kullhammar och Stefan Isaksson för att nämna några. Bernt debuterade på skiva i slutet av 50-talet. Bl.a. på EP-skivorna Jazz Club 57, The New Beat Generation, Benny Bailey Quintet featuring Bernt Rosengren.

Bernt Rosengren har fått Orkesterjournalens "Gyllene Skivan", den förnämsta utmärkelsen en jazzmusiker kan få i Sverige, vid tre tillfällen; 1965 för Stockholm Dues, 1969 för Improvisationer och 1999 för Face to Face med Arne Domnerus."

Observera att Rosengren gjorde musiken till Roman Polanskis första film! Fast Polanski är väl också en okänd klåpare enligt er?

"Lars Sjösten, född 7 maj 1941 i Oskarshamn, är en svensk musiker. Under 1960-talet spelade Lars Sjösten ofta på den världsberömda jazzrestaurangen Gyllene Cirkeln i Stockholm. Han spelade med jazzstorheter som Ben Webster, Dexter Gordon, Art Farmer och Bernt Rosengren.

Sjösten var också pianist i den store svenske barytonsaxofonisten och kompositören Lars Gullins grupper. Han blev god vän med Gullin och deras samarbete betydde mycket för Sjöstens eget musikskapande. 1997 fick Lars det nyinstiftade Lars Gullin-priset. 1969 fick han Jan Johansson-stipendiet för första gången och 2006 Christer Boustedt-stipendiet. Under årens lopp har Lars Sjösten lett egna grupper och frilansat. Han har gjort många inspelningar och erhållit både publikt gensvar och statligt stöd. Hans turnerande har tagit honom till så skilda metropoler som Paris, Moskva, Vittoria da Praia (Azorerna) och Emmaboda. Lars är också en etablerad kompositör med känsla för starka melodier och vackra ackord.

På skiva kan Lars Sjöstens flödande och välklingande spel höras, dels i inspelningar i eget namn, dels med bl.a. Dexter Gordon, Ben Webster, Lars Gullin, Benny Bailey, Bjarne Nerem, Bernt Rosengren, Lee Konitz och Putte Wickman. 1981,vann hans skiva ,Select Note,pris som årets Gyllene skivan,med bland andra Willy Lundin på saxofon och Lars Olofsson på trombon."

Bara några exempel från wikipedia.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

...men om man är så berömd och har varit med i så många sammanhang, fått stipendier och grejer, så lär man nog ha tjänat en hel del på det också. Vad finns det som motiverar att man ska få bidrag när man uppenbarligen kan försörja sig på det man gör? De som är tillräckligt gamla för det ska väl i så fall ha normal pension, som alla andra - medan de som inte är i pensionsåldern, får söka jobb, som normalt folk...?

Jag trodde att bidrag var till för de som inte klarar försörjningen på annat sätt - eller det gäller kanske inte alla medborgare, utan vissa ska anses "bättre" än andra, eller hur är tanken...? 😄

Detta system verkar ju vara en kvarleva från förr i tiden, när man skiljde på de frälse och pöbeln...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
...men om man är så berömd och har varit med i så många sammanhang, fått stipendier och grejer, så lär man nog ha tjänat en hel del på det också. Vad finns det som motiverar att man ska få bidrag när man uppenbarligen kan försörja sig på det man gör? De som är tillräckligt gamla för det ska väl i så fall ha normal pension, som alla andra - medan de som inte är i pensionsåldern, får söka jobb, som normalt folk...?

Jag trodde att bidrag var till för de som inte klarar försörjningen på annat sätt - eller det gäller kanske inte alla medborgare, utan vissa ska anses "bättre" än andra, eller hur är tanken...? 😄

Detta system verkar ju vara en kvarleva från förr i tiden, när man skiljde på de frälse och pöbeln...

Claes jag antar att du också är emot stipendier och förtidspensioneringar? För många av dessa som får stöd så är det så att Sverige tyvärr har för få invånare för att göra det lukrativt att producera kultur på svenska. Hade Stefan Jarl eller Janne Schaffer t.ex. (allt annat lika) varit Amerikaner eller engelsmänn så hade de tveklöst varit betydligt rikare än vad de är idag..

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Claes jag antar att du också är emot stipendier och förtidspensioneringar? För många av dessa som får stöd så är det så att Sverige tyvärr har för få invånare för att göra det lukrativt att producera kultur på svenska. Hade Stefan Jarl eller Janne Schaffer t.ex. (allt annat lika) varit Amerikaner eller engelsmänn så hade de tveklöst varit betydligt rikare än vad de är idag..

Varför skulle jag vara emot förtidspensioneringar? Min sambo som inte kan jobba på grund av en whiplashskada och är förtidspensionerad på grund av det - och jag har en svåger som är förtidspensionerad på grund av sin diabetes, så jag vet hur j-t det kan vara när man inte längre klarar att sköta ett jobb. Detta handlar om pension när man inte längre kan jobba på grund av fysiska eller psykiska orsaker och är ingenting som jag har synpunkter på, utan det är nödvändigt i de fall som det är nödvändigt.

Stipendier är ett bra sätt att belöna folk som har utmärkt sig och gjort något extra bra och det har jag inget emot - men att ge bidrag livet ut till en person som fortfarande kan jobba, är jag definitivt emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Varför skulle jag vara emot förtidspensioneringar? Min sambo som inte kan jobba på grund av en whiplashskada och är förtidspensionerad på grund av det - och jag har en svåger som är förtidspensionerad på grund av sin diabetes, så jag vet hur j-t det kan vara när man inte längre klarar att sköta ett jobb. Detta handlar om pension när man inte längre kan jobba på grund av fysiska eller psykiska orsaker och är ingenting som jag har synpunkter på, utan det är nödvändigt i de fall som det är nödvändigt.

Stipendier är ett bra sätt att belöna folk som har utmärkt sig och gjort något extra bra och det har jag inget emot - men att ge bidrag livet ut till en person som fortfarande kan jobba, är jag definitivt emot.

Stipendier ges ofta till folk i förhoppningen att de ska prestera något bra och inte alla som vill/bör bli det blir förtidspensionerade och som sagt det är ju en villkorad kulturlön som många civiliserade länder ger till meriterade kulturpersonligheter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Snarare en humanitär rörelse bestående av 186 ideela föreningar jorden runt "styrda" av en kommitté. Denna rörelse är finansierad av sina medlemmar och med statsstöd alltså ganska långt från att kallas en privat organisation.

tror du förväxlar begreppet privat med företag

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
varför då inte ge pengarna till nån annan?

varför ska det vara fastlåst på livstid till 157 godtyckligt utvalda individer?

Exakt... Det finns även andra som gör sig förtjänt av det här stödet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka som än hade fått detta stöd så hade det ju blivit liv om det med.

Ibland känns det som att detta bidrag är en slags första hjälpen till vissa kulturformer. Jag tycker det är helt ok att man går in och stödjer vissa personer som bär upp en viss kulturform. Kan ju tänka mig att den där schackspelaren är en sådan person.

Det är ju lätt att skratta åt det(vem fan bryr sig om schack liksom.. hö hö).

Men ni måste väl ändå kunna förstå resonemanget bakom dessa bidrag.

Det är ju inte så att den där schacknissen får 18 000 kr för att köpa nya pjäser för.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
varför då inte ge pengarna till nån annan?

varför ska det vara fastlåst på livstid till 157 godtyckligt utvalda individer?

Ett par år hade varit okej för att de själva ska komma på fötter och kunna leva på sina egna stålar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller varför inte göra en tävling av det. Kvalificera sig till bidragen i olika heat.

Eller varför inte någon sorts Big brother version för kulturare. Då löser man ju det svala intresset för många utav dessa kulturformer också.

Visa det på bra sändningstid i 3:an eller 5:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller varför inte göra en tävling av det. Kvalificera sig till bidragen i olika heat.

Eller varför inte någon sorts Big brother version för kulturare. Då löser man ju det svala intresset för många utav dessa kulturformer också.

Visa det på bra sändningstid i 3:an eller 5:an.

ja eftersom du verkar blanda ihop sport med kultur förstår jag din tanke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...