Jump to content
Annons

kommer man bli nöjd med adam a7


rockstone

Recommended Posts

Man kan ju inte komma ifrån faktumet att man i vissa fall behöver sub, oavsett om man akustikbehandlat rummet eller ej. Du kan inte göra en bedömning av hur mycket djupbas det finns i en mix om du inte kan höra djupbasen alls, i ett par små sketmonitorer. Det är givetvis lättare att göra en bedömning när man åt minståne hör basen, oavsett om det sjunger i rummet eller ej. Så jag tycker fortfarande att det är bättre med en sub än utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Man kan ju inte komma ifrån faktumet att man i vissa fall behöver sub, oavsett om man akustikbehandlat rummet eller ej. Du kan inte göra en bedömning av hur mycket djupbas det finns i en mix om du inte kan höra djupbasen alls, i ett par små sketmonitorer. Det är givetvis lättare att göra en bedömning när man åt minståne hör basen, oavsett om det sjunger i rummet eller ej. Så jag tycker fortfarande att det är bättre med en sub än utan.

Då kan det vara bättre att lägga de pengarna på ett par större monitorer. Så det inte behöver bli lika mycket som en sub och sedan ett par lurar till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan det vara bättre att lägga de pengarna på ett par större monitorer. Så det inte behöver bli lika mycket som en sub och sedan ett par lurar till det.

Det kan det vara. Poängen är att man oavsett rum måste höra subbasregistret på något sätt. Går ej att gissa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Hur är det med hörlurar då? Skåningar har ju som regel mycket större huvuden än oss norrlänningar så då borde det bli samma fenomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Långt ifrån alla rum kan återge den lägsta oktaven även om de är akustikbehandlade.

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1018248

Delar du samma tankesätt som herr Barefoot?

http://www.gearslutz.com/board/high-end/53...ound-10k-3.html

Vet inte hur man länkar till en specifik scrollposition, men du får scrolla ner lite till hans inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns en del intressanta inlägg om huruvida ett rum behöver vara en viss längd för att kunna återge låga frekvenser: http://www.gearslutz.com/board/high-end/87...g-question.html

16:e inlägget:D Kan du inte visa hur man bara länkar och att sidan automatiskt scrollas ned till rätt inlägg? Tror Gilbert gör det som regel när han länkar.

Redigerat av ErikP120
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Exakt! Berätta nu, annars måste jag googla!

😮

I övre högra hörnet på inläggen står ett nummer... i det här fallet #63. Klicka på den länken! Då öppnas ett nytt fönster med enbart hans inlägg. I övre högra hörnet i det fönstret finns en klickbar länk Thread: Monitors for around $10k?. klicka där och du kommer tillbaka till tråden nedscrollat till det inlägget. Kopiera webbadressen och klistra in som länk. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Långt ifrån alla rum kan återge den lägsta oktaven även om de är akustikbehandlade.

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1018248

Vi har ju snuddat vid denna diskussionen innan. Jag påstår att basen i optimala fall (helt slutet rum) förstärks med 12 db/oct neråt i frekvens räknat från den fundamentala resonansen, vilket är sant. Du säger att förstärkningen sällan är ens i närheten av dom värdena i verkligheten, och att man därmed inte kommer höra någon, alternativt lite, subbas.

Bara för att rummet inte förstärker teoretiskt perfekt, betyder inte det att djupbasen försvinner helt. Man kan mycket väl höra duktigt djup bas i många rum, om man inte har väggar som består av papé maché eller lämnar dörrar öppna. Är det inte så? Din princip borde ju annars gälla även bilkupéer, men det gör det inte. En bilkupé presenterar lågbas på ett acceptabelt sätt.

Visst.. förstärkningen kanske inte hamnar i regionen 12 db/oct men kanske 3-6 db/oct.

Ett läckligt rum tappar ju basåtergivning under rummets avstämningsfrekvens (utgörs av rumsvolymen samt läckornas omfattning), då långsamma frekvenser kräver ett tätare rum än höga frekvenser för att kunna behållas inom rummet. Man kan ju fundera över vart avstämningsfrekvensen ligger för rummet man sitter i. Lämnar man en dörr öppen, kanske 50 hz. Med dörrar/fönster stängda och vettiga lister och hyfsat stabila väggar borde avstämningen landa betydligt lägre, jag gissar 20-30 hz. (spekulativt, utgår från ett "medelrum" i mitt huvud).

Link to comment
Dela på andra sajter

I ett normalt rum så begränsas det utnyttjbara frekvensomfånget av rummets storlek och mer specifikt dess längsta dimension. Under den första stående våg som får plats längs denna så kommer man inte att få samma respons av rummet som ovan denna gränsfrekvens som även definierar starten för området som brukar kallas ”modal region”.

Givetvis kan frekvenser under denna region existera och höras men oftast betydligt lägre än de frekvenserna ovan första stående våg.

Om man har otur och sitter i mitten av rummet så kommer denna gräns att flyttas upp till nästa stående våg förutsatt att lyssnaren (eller högtalare) inte sitter i nod även för denna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är det svårt.

Det är vidrigt att stå och jämföra monitorer i en musikaffär.

Du får ju aldrig den akustiken i ett så stort rum, även om dom ljudisolerat, som du får hemma, när du sitter 1 meter ifrån monitorerna.

Jag var på musikbörsen i göteborg och tänkte "lyssna in mig lite" .. det var ju helt omöjligt att höra nån skillnad på monitorerna.

Försök istllet få låna med dig 2-3 par hem!!!

Folk beskriver här att du ska ha "BOTTEN" i monitorerna, men det där håller jag faktiskt inte fullt med om.

Adam är kända för sina diskanter och vill man ha botten, så köper man självklart en sub, annars skulle dom inte funnits ? 😆

Du får ju ändå inte helt rätt basåtergivning i små monitorer om du jämför med bas du får från en sub.

Jag köpte Adam P11 av Claes och jag är fantastiskt nöjd med dom .. Något större modell än A7 dock men diskanterna är ju underbara i dom.

Jag har ingen jättebotten i mina monitorer men jag klarar mig väldigt bra.

Jag är heltidsproducent/låtskrivare och gör allt via mina monitorer, utan sub 😛

Genelec 8040 är ju bra mycket dyrare än A7:or också.

Det viktigaste är ju givetvis inte BOTTEN i ett par monitorer utan att dom är ärliga?

Genelecs nya modeller sägs ju vara lite glädjemonitorer och färgar ljud? men jag har ingen aning 🙂

/Marcus

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Här är det svårt.

Det är vidrigt att stå och jämföra monitorer i en musikaffär.

Du får ju aldrig den akustiken i ett så stort rum, även om dom ljudisolerat, som du får hemma, när du sitter 1 meter ifrån monitorerna.

Jag var på musikbörsen i göteborg och tänkte "lyssna in mig lite" .. det var ju helt omöjligt att höra nån skillnad på monitorerna.

Försök istllet få låna med dig 2-3 par hem!!!

Kolla med Jam i Göteborg om du vill "lyssna in dig". När jag skulle köpa för ett par år sen var jag där och lyssnade. Dom hade ett helt ok avskilt rum och många modeller att välja bland.

Ursäkta OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger vem då?

Många. Att den har antydan till "hängmatta" (inget negativt i det, om det nu är så?), ungefär som en Loudnes knapp på en stereo.

Har inte tänkt på det men jag gillar genelec starkt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är det svårt.

Det är vidrigt att stå och jämföra monitorer i en musikaffär.

Du får ju aldrig den akustiken i ett så stort rum, även om dom ljudisolerat, som du får hemma, när du sitter 1 meter ifrån monitorerna.

Jag var på musikbörsen i göteborg och tänkte "lyssna in mig lite" .. det var ju helt omöjligt att höra nån skillnad på monitorerna.

Försök istllet få låna med dig 2-3 par hem!!!

Folk beskriver här att du ska ha "BOTTEN" i monitorerna, men det där håller jag faktiskt inte fullt med om.

Adam är kända för sina diskanter och vill man ha botten, så köper man självklart en sub, annars skulle dom inte funnits ? 😑

Du får ju ändå inte helt rätt basåtergivning i små monitorer om du jämför med bas du får från en sub.

Jag köpte Adam P11 av Claes och jag är fantastiskt nöjd med dom .. Något större modell än A7 dock men diskanterna är ju underbara i dom.

Jag har ingen jättebotten i mina monitorer men jag klarar mig väldigt bra.

Jag är heltidsproducent/låtskrivare och gör allt via mina monitorer, utan sub 😆

Genelec 8040 är ju bra mycket dyrare än A7:or också.

Det viktigaste är ju givetvis inte BOTTEN i ett par monitorer utan att dom är ärliga?

Genelecs nya modeller sägs ju vara lite glädjemonitorer och färgar ljud? men jag har ingen aning 🙂

/Marcus

Jag lyssnade på ett gång monitorer på Börsen jag med, och jag tyckte faktiskt Genelec lät lite som lätt förskönande stereohögtalare. Svårt att uttala sig egentligen men ändå.

Med för mycket botten i monitorerena, eller lurarna, blir man ju tvärlurad och skruvar på för lite bas.

Jag har märkt att om jag lyssnar på mina monitorer plus Prodipe subben på längre avstånd, jag kan sitta i tv soffan i rummet bredvid med dörren öppen och inget i vägen, så låter det som att basgitarrens låga toner är för starkt mixade. Subben har väl längre kastlängd än monitorerna kan jag tänka? Eller om det beror på att bägge rummen tillsammans blir nio meter långa? Men när jag sitter på plats vid mixspakarna låter det helt rätt, och mängden bas i mixen blir lagom även i andra stereoapparater, så jag gillar verkligen att ha subben även om den egentligen är skräp i studiosammanhang. Det svåra är att hitta exakt volymläge på subben tillsammans med monitorerna. Bra att lyssna på favocd genom anläggningen, då kan man gasa in subben lagom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla som säger så säger samtidigt att Genelec fifflar med sina mätresultat...

http://www.genelec.se/documents/datasheets/DS8030a.pdf

Vore ju kul att se lite mätdata på t ex Adam A7...

var inte genelec med alls i den där oberoende mätningen som var uppe för nån vecka sen med flera olika monitorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

var inte genelec med alls i den där oberoende mätningen som var uppe för nån vecka sen med flera olika monitorer?

Nej, lite märkligt men jag tror inte Genelec skulle våga fiffla med sina siffror då så många använder dem och lätt kan kola om det stämmer eller inte. Adam A7 är inte heller med tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, lite märkligt men jag tror inte Genelec skulle våga fiffla med sina siffror då så många använder dem och lätt kan kola om det stämmer eller inte. Adam A7 är inte heller med tyvärr.

O fy. Kan man dö (kola) av Genelec om siffrorna inte stämmer? Hu så hemst. 😮

hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...