Jump to content
Annons

Röde N2A

krullmuppen (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Ska köpa en riktigt sjysst mic till sång (tja... sång och sång... mer growl... typ black metal skrik)

till min hemmastudio... var inne på 4Sound och fick rådet att Röde N2A var absolut bäst.

Min fråga är... är den verkligen det?

Vad är för och nackdelarna?

Var tidigare inne på Studioproject B1, AKG Perception 300 eller SE Electronics SE2200a

Annons
Postat

Provlyssna! Tag ett par bra hörlurar och be att få koppla in några olika mickar till en skaplig mixer i affären, då hör du nog direkt vilken du gillar mest. Tror inte NT2-A som den egentligen heter gör dig besviken. Australisk kvalitet!

Postat

Innan AF eller någon annan kommer och pratar sig varm om SM7B så säger jag som alltid:

Du måste prova vilken modell som passar din röst och dina förutsättningar (t ex akustik) bäst.

Postat

Har du lite botten i rösten får du med det i en NT2-A, här har jag sjungit i en sån:

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8602

Använde 40 hz basscut på både micken och preampen. Nu när jag stått och testat bassång har jag märkt att det försvinner en hel del bottenfläsk om man använder 80 hz basscut i stället för 40 hz. Så att det finns både 40 och 80 hz ser jag som en fördel. Helt utan basscut bumlar det för mycket.

När jag mixade skar jag lite till bas vid 50 hz, och boostade 4db vid 3,6 khz.

Postat
  Guitar Nilsson sa:
Provlyssna! Tag ett par bra hörlurar och be att få koppla in några olika mickar till en skaplig mixer i affären, då hör du nog direkt vilken du gillar mest. Tror inte NT2-A som den egentligen heter gör dig besviken. Australisk kvalitet!

Det är det där med att testa som jag har svårt för... blir för stressat... köper hellre och sen rattar... har lagt en del skrik med en SM58 innan... så allt annat måste väl helt enkelt vara bättre än det 🙂

Postat
  Gilbert sa:
Innan AF eller någon annan kommer och pratar sig varm om SM7B så säger jag som alltid:

Du måste prova vilken modell som passar din röst och dina förutsättningar (t ex akustik) bäst.

Kollade just på tuben om den micken... ska vara bra för skrikande vokalister och gitarrer... känns begränsat... det som är bättre med Röden är i så fall att man kan anpassa den till olika saker... och det är ju alltid en fördel 🙂

Postat
  Guitar Nilsson sa:
Har du lite botten i rösten får du med det i en NT2-A, här har jag sjungit i en sån:

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=8602

Använde 40 hz basscut på både micken och preampen. Nu när jag stått och testat bassång har jag märkt att det försvinner en hel del bottenfläsk om man använder 80 hz basscut i stället för 40 hz. Så att det finns både 40 och 80 hz ser jag som en fördel. Helt utan basscut bumlar det för mycket.

När jag mixade skar jag lite till bas vid 50 hz, och boostade 4db vid 3,6 khz.

Just det... det är just den botten jag vill åt... lyssnade på en av dina låtar... rösten låter riktigt bra på den... det lutar mer och mer åt en Röde... den verkar mångsidig... inte för att jag har den minsta aning om 8:or och sånt, men det blir säkert bra... alltid kul att man kan mekalite... alltid lär man sig nått på kuppen! 🙂

Postat (redigerat)
  krullmuppen sa:
Ska köpa en riktigt sjysst mic till sång (tja... sång och sång... mer growl... typ black metal skrik)

till min hemmastudio... var inne på 4Sound och fick rådet att Röde N2A var absolut bäst.

Min fråga är... är den verkligen det?

Vad är för och nackdelarna?

Var tidigare inne på Studioproject B1, AKG Perception 300 eller SE Electronics SE2200a

Om jag var du skulle jag kolla in den här på ordermusic.se, sE Electronics sE4400a. Sjukt bra pris på den, bra mic, en "kopia" på AKG 414 typ. Kostar väsentligt mycket mer på Thomann (över 6000 kr) och det säger ju en del..

Redigerat av SIRR
Postat
  SIRR sa:
Om jag var du skulle jag kolla in den här på ordermusic.se, sE Electronics sE4400a. Sjukt bra pris på den, bra mic, en "kopia" på AKG 414 typ. Kostar väsentligt mycket mer på Thomann och det säger ju en del..

Det är faktiskt kul att du nämner just den micken... jag har ögnat den också... ser grymt snygg ut och säkert lika bra... synd nog lite dyrare dock... sen är det en kina-mic... får lite kalla fötter då... Röde (vill jag hoppas) är nordisk kvalitet... men det är nog mer smak än på nån grund... ska man höra skillnad på dom ska man säkert vara bra mer skolad än jag 😄

Postat (redigerat)
  krullmuppen sa:
Det är faktiskt kul att du nämner just den micken... jag har ögnat den också... ser grymt snygg ut och säkert lika bra... synd nog lite dyrare dock... sen är det en kina-mic... får lite kalla fötter då... Röde (vill jag hoppas) är nordisk kvalitet... men det är nog mer smak än på nån grund... ska man höra skillnad på dom ska man säkert vara bra mer skolad än jag 😮

Där har du faktiskt lite fel måste jag säga. Se Electronics är seriösa och bra mictillverkare. Till skillnad från många kina-baserade företag bygger dom t.ex alla sina mickar för hand, läs på lite på nätet så ser du att dom sticker ut från de andra, deras mickar är jävligt nice. En 4400A är en betydligt bättre mic än vad en Röde NT2A är. Röde har bra ryckte men så jävla bra är inte NT1A och NT2A i realiteten. Visst, bra budgetmickar men köper du en lite dyrare SE Electronics mic får du defenitivt en bättre mikrofon än en budget-Röde.. Rupert Neve har ju teamat upp med SE Electronics också och gjort en dyrare serie med dom, tror inte han skulle jobba med Studio Projects eller Röde faktiskt *Host* Själv har jag en SE 3300A, mycket nöjd med den. Betalde 5000 för den på en kampanj på Deluxe Music 😄

BTW - Röde är ett Australienskt märke - INTE nordiskt. LOL..

Redigerat av SIRR
Analogfreak (oregistrerad)
Postat
  krullmuppen sa:
Visst... såg jävligt snygg ut... gillar old school stuket... men din motivering är lite... spartansk? 😄

Jag har inte hört den micken så jag vet inget om den. Såg att den var med på Namm-2010.

Annars är ju U-47 en klassiker som jag länkade till ovan. Det är den som alla rörmickstillverkare vill efterlikna. 😮

Postat
  SIRR sa:
Där har du faktiskt lite fel måste jag säga. Se Electronics är seriösa och bra mictillverkare. Till skillnad från många kina-baserade företag bygger dom t.ex alla sina mickar för hand, läs på lite på nätet så ser du att dom sticker ut från de andra, deras mickar är jävligt nice. En 4400A är en betydligt bättre mic än vad en Röde NT2A är. Röde har bra ryckte men så jävla bra är inte NT1A och NT2A i realiteten. Visst, bra budgetmickar men köper du en lite dyrare SE Electronics mic får du defenitivt en bättre mikrofon än en budget-Röde.. Rupert Neve har ju teamat upp med SE Electronics också och gjort en dyrare serie med dom, tror inte han skulle jobba med Studio Projects eller Röde faktiskt *Host* Själv har jag en SE 3300A, mycket nöjd med den. Betalde 5000 för den på en kampanj på Deluxe Music 😮

BTW - Röde är ett Australienskt märke - INTE nordiskt. LOL..

Åh fan, åh fan, där ser man... tja... jag har ALDRIG sagt att jag är nån expert på mickar... varför har ett Australienskt märke ett nordiskt namn? *förvirrad*

5 papp känns också lite i häftigaste laget... det är en hemstudio, med betoning på HEM... eftersom jag ännu inte vet ett dyft om mickar vill jag inte köpa grisen i säcken, ta vatten över huvudet eller åk cyckel på isen (vänligen projecera dina egna favorituttryck)... kändes bara kul med en mic med hyffsad kvalitet och som man också kunde ändra karaktär på... vettefan om det görmig nån nytta... men det KÄNNS som om man får mer...en 4400a ska i jag iaf lägga till på vill-prova-listan 😄

Postat
  Analogfreak sa:
Jag har inte hört den micken så jag vet inget om den. Såg att den var med på Namm-2010.

Annars är ju U-47 en klassiker som jag länkade till ovan. Det är den som alla rörmickstillverkare vill efterlikna. 🙂

Jo, den såg riktigt fräck ut... ska bara sälja skjortan först 😮

En U-47 får man väl sälja sin själ för att få... jag har redan sålt min för en påse kola i 5-år åldern, så det är KÖRT! 😄

Postat
  krullmuppen sa:
Åh fan, åh fan, där ser man... tja... jag har ALDRIG sagt att jag är nån expert på mickar... varför har ett Australienskt märke ett nordiskt namn? *förvirrad*

5 papp känns också lite i häftigaste laget... det är en hemstudio, med betoning på HEM... eftersom jag ännu inte vet ett dyft om mickar vill jag inte köpa grisen i säcken, ta vatten över huvudet eller åk cyckel på isen (vänligen projecera dina egna favorituttryck)... kändes bara kul med en mic med hyffsad kvalitet och som man också kunde ändra karaktär på... vettefan om det görmig nån nytta... men det KÄNNS som om man får mer...en 4400a ska i jag iaf lägga till på vill-prova-listan 😄

Tänkte mer att du får ju punga ut ca 3000 för en NT2A - 700 kr mer för en SE 4400A är ju värt det, verkligen.. Hoppas du hittar nåt som blir bra!

Postat
  Guitar Nilsson sa:
Var det inte norrmän eller svenskar som drog igång RÖDE?

Från Wikipedia:

RØDE Microphones, based in Silverwater, New South Wales, Australia, is a company, established in 1967 by Henry and Astrid Freedman, that designs and manufactures microphones and related accessories, primarily from Chinese components. They were one of the first companies outside of China to use Chinese microphone components. Their microphones are used in professional and project studios, sound reinforcement, video, film, and vocal performance.

Postat
  SIRR sa:
En 4400A är en betydligt bättre mic än vad en Röde NT2A är. Röde har bra ryckte men så jävla bra är inte NT1A och NT2A i realiteten.

Varför är en 4400A så mycket bättre? I vilka sammanhang? ... Oseriöst inlägg i min mening.

Postat
  SIRR sa:
Från Wikipedia:

RØDE Microphones, based in Silverwater, New South Wales, Australia, is a company, established in 1967 by Henry and Astrid Freedman, that designs and manufactures microphones and related accessories, primarily from Chinese components. They were one of the first companies outside of China to use Chinese microphone components. Their microphones are used in professional and project studios, sound reinforcement, video, film, and vocal performance.

Från Rödes hemsida:

RØDE Microphones evolved from the Freedman Group of Companies, established in 1967 by Henry and Astrid Freedman, after immigrating to Australia from Sweden.

Postat
  Analogfreak sa:

Annars är ju U-47 en klassiker som jag länkade till ovan. Det är den som alla rörmickstillverkare vill efterlikna. 🥰

Fast det där är ju inte en riktig U 47:a. Nya Telefunken USA har inget gemensamt med originalet mer än namnet. Men det visste du kanske redan? Tycker att de kör lite fula tricks i sin marknadsföring.

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
  Nightfly sa:
Fast det där är ju inte en riktig U 47:a. Nya Telefunken USA har inget gemensamt med originalet mer än namnet. Men det visste du kanske redan? Tycker att de kör lite fula tricks i sin marknadsföring.

Jag hade för mig att Telefunken bygger sina nuvarande U-47:or enligt original-manualen.

Postat (redigerat)
  Gilbert sa:
Varför är en 4400A så mycket bättre? I vilka sammanhang? ... Oseriöst inlägg i min mening.

Ja för det första så har jag ju testat dom, så där kan man väl börja. Just NT2A har jag använt flitigt under flera år, även NT1A. Köpte en SE Electronics mic och tyckte att en var väsentligt bättre, ljudmässigt. Oseriöst inlägg? Du är välkommen att tycka vad du vill, precis som jag, du kan väl inte säga att ett inlägg är oseriöst för att jag tycker att en mic är bättre än en annan? Sen på frågan om Röde, det är ett Australiensk företag, mikrofonerna tillverkas i Australien. Sen om personen kom från Sverige från början, visst, forfarande ett 100 % Australiensk företag. Du verkar lite lättupprörd tycker jag. Det här handlar om min personliga åsikt, du kanske får tolerera att människor har olika åsikter/uppfattningar om saker??

Redigerat av SIRR
Postat
  SIRR sa:
Ja för det första så har jag ju testat dom, så där kan man väl börja. Just NT2A har jag använt flitigt under flera år, även NT1A. Köpte en SE Electronics mic och tyckte att en var väsentligt bättre, ljudmässigt. Oseriöst inlägg? Du är välkommen att tycka vad du vill, precis som jag, du kan väl inte säga att ett inlägg är oseriöst för att jag tycker att en mic är bättre än en annan? Sen på frågan om Röde, det är ett Australiensk företag, mikrofonerna tillverkas i Australien. Sen om personen kom från Sverige från början, visst, forfarande ett 100 % Australiensk företag. Du verkar lite lättupprörd tycker jag.

Vad jag menar är att det är väldigt personligt vad man tycker om olika mickar beroende på vem som brölar i den. På vilket sätt tyckte du att 4400A var bättre? Lät den bättre? På vad?

Enl. specifikationerna (brus, THD) så är 4400 sämre än NT2-A på alla punkter men det betyder naturligtvis inte automatiskt att den låter sämre när du sjunger i den då den kanske passar din röst bättre.

Jag tyckte bara det är lite snålt att säga att ”modell X är mycket bättre än modell Y” utan en motivering.

Ang. mitt inlägg om den svenska kopplingen så var anledningen bara att upplysa om hur det ligger till då denna information saknades på wiki.

Postat (redigerat)

Jag kan ju tillägga att (för er som inte läser alla micktrådar...) jag brukar vara extremt noga med att alltid uppmana folk att prova vilken mick som låter bäst på respektives röst (om sång) och jag brukar sällan vara pigg på att rekommendera specifika modeller.

… om jag orkar svara överhuvudtaget då forumet formligen drunknar i alla ”vilken mick ska jag köpa”-trådar.

Redigerat av Gilbert
Postat
  krullmuppen sa:

Har du provat Studio Project B1an eller var du bara "inne" på den? Inte särskilt dyr jämfört med många andra mickar i tråden men väl värd sin vikt i guld. Funkar till det mesta. Fast testa och jämför! (orkade iofs inte jag)

Postat
  Gilbert sa:
Vad jag menar är att det är väldigt personligt vad man tycker om olika mickar beroende på vem som brölar i den. På vilket sätt tyckte du att 4400A var bättre? Lät den bättre? På vad?

Enl. specifikationerna (brus, THD) så är 4400 sämre än NT2-A på alla punkter men det betyder naturligtvis inte automatiskt att den låter sämre när du sjunger i den då den kanske passar din röst bättre.

Jag tyckte bara det är lite snålt att säga att ”modell X är mycket bättre än modell Y” utan en motivering.

Ang. mitt inlägg om den svenska kopplingen så var anledningen bara att upplysa om hur det ligger till då denna information saknades på wiki.

Nej visst, självklart handlar det om vad som passar till ens behov. Vi kom in på diskutionen NT2A vs 4400A, då började jag med att säga att för 700 kr mer så tycker jag att man får en bättre mic, enligt mitt tyckte, för pengarna. Jag har primärt använt NT1A/NT2A och SE Electronics 4400A/3300A för inspelning av röst. Visserligen inspelat i olika rum (hemmastudio) men tyckte ändå att SE 3300A gjorde det bättre jobbet för min röst än NT2A gjorde. Du får gärna lyssna på ett exempel. Kolla gärna min myspace myspace/musicbysirr, låten "Prozac" är inspelad med NT2A, "Out There Like Me" inspelad med SE Electronics Z3300A, "Cold and Lonely" inspelad med en NT1A. Menar inte att du måste lyssna igenom alla till punk och pricka, och visst, mixning/inspelningstillfälle bidrog såklart till slutresultatet. Men du får gärna ta en lyssning, nu baserat på min röst och det jag gör, och sen säga vad du tyckte enligt din mening.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.