Jump to content
Annons

Rythm Royale - I Am Now


Jojje84

?  

8 röster

  1. 1. ?

    • 5. Jättebra som den är!
      1
    • 4. Utveckla!
      4
    • 3. Gör om (Behåll det mesta, skriv en kommentar vad som bör göras om)
      2
    • 2. Gör om (Gör om det mesta men behåll vissa delar, skriv kommentar vad)
      0
    • 1. Släng bort!
      0


Recommended Posts

Annons

Bra låt! Som behöver lite finputsning. Men som sagt, det är ju en skiss. Ska försöka ge lite konstruktiv kritik.

1. Detta finns i hela låten. Men just vid 2:40 hör man speciellt tydligt ett basljud/pad som ligger väldigt konstigt i ljudbilden, låter nästan som det är fasfel på det. (Dvs det låter som det är surround, och ljudet ligger bakom mig, fast i mitt 2-högtalar system 😛) Använt någon märklig pseudo-stereoeffekt? Svårt att säga vad det är. Det låter bara väldigt mycket fasförskjutning. Det låter bättre i mono än i stereo, vilket är en bedrift 😎

2. Jag tycker hihatsen låter lite väl rent ibland. Lite Korg Triton-känsla över dem 😎 Lite smutsning hade inte skadat.

3. Jag blir lite trött på "I am" samplingen efter ett tag. Kanske ska utveckla den lite?

Du får en fyra av mig i alla fall.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för det!

Det stämmer att jag lagt en phace-effekt på basen och la den kanske för långt "bak". Det lät ok i mina monitorer, men ska kolla över det.

Highatsen tror jag kommer vara kvar som de är, men instämmer att "I Am" förekommer för ofta.

Detta var den mest monotona låt jag gjort, och har väl hittills suttit ca 7-8 timmar med den. Jag brukar ha suttit det dubbla med en färdig låt, men denna känns relativt klar.

Vad är det mer som bör finslipas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade tre.

Stereomärkligheten i basen har dbd redan gnällt på,

jag vill också berömma - som vanligt är din låt bra mixad. Nivåerna sitter snyggt!

Bred och punchig (utom det där basljudet då -tänk på att dansmusik låter bäst i mono under 300 hz och att detta är en nödvändighet om det ska bli vinyltolva.) och proffsig.

Jag tycker däremot att dina trummor är ganska osvängiga, speciellt hihatsen är stelt programmerade.

Skulle inte bry mig om att kommentera detta på många andra demos, men eftersom jag tycker allt annat låter så bra så ville jag bara hosta till lite...

Föreslår swingkvantisering samt några ms förskjutning av vissa hh-ljud, plus lite annan prog. 3-7-11-15 borde nog vara mer markerad, testa att flytta cl h till 4-8-12-16 så kanske det blir studsigare. Kanske. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag baslinan är riktigt mysig, dock kanske den bör centreras. Annars gillar jag låtens mörka ton. Lite domedags-stuk på den.

Svänger på rätt bra, väntar med spänning på den färdiga produktionen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Kul att höra att ni uppskattar även allvarligare musik från mig. Jag brukar bara tycka att mina gladare låtar blir bra.

Swing-kvantisering har jag faktiskt kört med, men 50 % sådan vilket man kan välja i Cubase SX 2 som jag kör med. Har ändrat till mellan 75 och 100 %. Nu håller jag på med ett mycket mer svängigt trumkomp!

Lägger upp en ny version inom kort. Fortsätt gärna att kommentera denna så länge!

Är bastrumman bra förresten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag å andra sidan gillar att I am-samplingen upprepas ofta! Låten har ett rått stuk som jag gillar. Jag tycker dock att breaket kommer alldeles för tidigt, samt att det är för långt. Trummorna svänger annars på bra. Som andra tidigare påpekat är det något knäppt med stereomixningen - jag blir fan alldeles åksjuk! Huvudet vill autamtiskt tilta åt vänster när jag lyssnar på den, otäckt. 😉

Då frågade om kicken, och ja - jag kan förstå om du undrar, jag kan tycka att den är på gränsen till att bli för tunn, drunknar lite i mastodontbasen. För övrigt tycker jag att du har kanonlåt på g, och rensar du bara upp stereomixningen blir det kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan!

I min gamla bergssprängare från 92 så låter det skitbra! Jag är impad! Jag har svårt för "sån där" musik, och kan sällan glädja mig åt att jag hittat en bra sån låt. Men du har fan lyckats få mig på kroken 😆 hehehe...

Om det där fasfelet ni pratar om gör att man får basen bakom huvudet tycker jag bara att det låter som en cool bi-effekt 😄 hahaha... Skulle tycka det var ascoolt om man stod och dansade till det om det nu blev den effekten i ett stort PA också!

Cool, man!

Måste kolla runt och se om jag hittar dina andra låtar!

PS. Du fick en femma!

//Jeppe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...