Jump to content
Annons

Motsatsen till De-esser


JJMusik

Recommended Posts

Jobbar med lite kvinnliga sångtagningar där sångerskan i fråga har alldeles för svaga -S-

Hon har något slags fenomen som gör att hon låter de-essad redan innan micken. Skulle vilja vässa till hennes s lite om det går... 😛

Någon som någonsin gjort detta?

Jag funderade på en Sidechainad expander... ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Alla problem med S-ljud är en fråga om energi.

Om det nästan inte finns några s i rösten kanske du kan komprimera liite hårdare och EQ:a?

Kompressorn jobbar efter energi och Sljud innehåller mindre energi. När Sljuden (med brist på energi/styrka) kommer i sången så lägger kompressorn av, för den har inget att trigga på, vilket gör att det kan låta som att essen får en jätteboost. Dem blir vassa.

Lyssna på vilken låt som helst från Coldplays X&Y-skiva så förstår du exemplet och kanske får en idee om hur du kanske skulle kunnna fixa detta.

Dom vassa ljuden (eller ovassa i detta fall) ligger run 7-10kHz. Om du vill pröva boosta i eqn. Jag hade testat en separat "peak"EQ.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du måste pusha din sångerska att ta i lite mer när hon sjunger samt be henne vara noga med att hålla tungspetsen borta från baksidan tänderna (= risk för läthp). Det är styrkan i rösten i kombination med tungans placering i käften som bestämmer "s":ens vasshet.

Att försöka EQ:a fram något som i princip inte finns i ljudbilden — det går inte. Inte med tillfredsställande resultat, i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle: Nä det är ju så, tumregel ett jag lärde mig i plugget var: "det går inte att eq:a något som inte finns..."

Så jag är fullt medveten om det... Projektet är dock redan trackat och det finns inte möjlighet att spela in igen...

Jag fick dock en idè, skulle kunna prova att skicka sångspåret till en aux, på den auxen lägger jag en Spitfish (den de-essern har ju en listen funktion där den bara spelar upp s:en)

Kan man få den att bara spela upp s:en skulle man kanske kunna blanda in det med originalspåret, lite som parallellkompression...

Får prova

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle: Nä det är ju så, tumregel ett jag lärde mig i plugget var: "det går inte att eq:a något som inte finns..."

Så jag är fullt medveten om det... Projektet är dock redan trackat och det finns inte möjlighet att spela in igen...

Jag fick dock en idè, skulle kunna prova att skicka sångspåret till en aux, på den auxen lägger jag en Spitfish (den de-essern har ju en listen funktion där den bara spelar upp s:en)

Kan man få den att bara spela upp s:en skulle man kanske kunna blanda in det med originalspåret, lite som parallellkompression...

Får prova

Var ett tag sen jag använde Spitfish, men det är vanligt i de-essers att man kan ställa dem i "listen"-läge där man bara lyssnar på det som de-essern reagerar på (eller plockar bort). Det skulle kanske kunna funka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är alltid lättare att jobba med bra tagningar så tänk på detta vid nästa inspelning, men det går att polera en bajskorv fast det tar längre tid.

Deesser är ju en sorts kompressor som jobbar mellan 5-6khz.

En tanke är att prova trycka bort 0-4khz och 6-20khz med en multibandskompressor. Har ingen aning hur detta låter men värt att prova och se om det passar din tagning och om S-ljuden blir starkare.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke är att prova trycka bort 0-4khz och 6-20khz med en multibandskompressor. Har ingen aning hur detta låter men värt att prova och se om det passar din tagning och om S-ljuden blir starkare.

Fast då är det väl lättare (och mindre resurskrävande) att slänga på ett bandpass-EQ med brant lutning istället. Att köra MB-kompressor i det här fallet känns lite som att tillverka ett vattenledningsrör genom att köpa ett hål och slå plåt runtom...

Edit: bandPass, inte bandBass...

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då är det väl lättare (och mindre resurskrävande) att slänga på ett bandpass-EQ med brant lutning istället. Att köra MB-kompressor i det här fallet känns lite som att tillverka ett vattenledningsrör genom att köpa ett hål och slå plåt runtom...

Edit: bandPass, inte bandBass...

ja fan

testa dra upp lite eq mellan 4 å 8 kHz bara

men som valle sa längre upp - STARTA VID KÄLLAN!

åtminstone nästa gång

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett förslag från en lekman (så det finns säker massor med nackdelar med förslaget).

Kan du inte kopiera leadspåret och där klippa bort allt utom det som är (låga) S?

Du kan sen höja detta spår i mixen? (i.e. man hör din vanliga lead som förstärks med "S").

(jag brukar göra "tvärt om" när jag inte tycker de-esserna funkar ruktigt eller om den påverkar ljudet för mycket).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då är det väl lättare (och mindre resurskrävande) att slänga på ett bandpass-EQ med brant lutning istället. Att köra MB-kompressor i det här fallet känns lite som att tillverka ett vattenledningsrör genom att köpa ett hål och slå plåt runtom...

Edit: bandPass, inte bandBass...

Jag köper inte din liknelse. Sen är det också ett vanligt nybörjarmisstag att dra upp det som inte hörs istället för att ta bort det som hörs (inte riktat till dig Valle). Man måste tänka på dynamikutrymmet.

Visst hjälper din ide på liknande sätt och kan lösa problemet briljant. Men då trycker ju det bort allt på de frekvenserna hela tiden. Min tanke är att prova sig fram för att höra hur det låter. Handlar om att få kompressorn jobba då det behövs och utjämna frekvenserna. Kanske inte går på materialet, kanske är konstant för mycket på andra frekvenser. Då funkar bandpass eq lika bra.

Men som sagt, har inte provat detta och man kan dividera om det är rätt väg att gå i oändlighet, speciellt om man inte har hört materialet.

Prova sig fram och finna det man gillar mest är den bästa lösningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det också ett vanligt nybörjarmisstag att dra upp det som inte hörs istället för att ta bort det som hörs

Hör du det Le Demon? 😑!

Fast, Zyan, bandpass "drar" ju inte upp något, den låter sonika ett frekvensintervall "passa", ungefär som High- och Low-pass. Fast det visste du säkert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt börjar naturligtvis vid källan, mycket väl medveten om det. Hade jag kunnat ta om sången hade jag naturligtvis gjort det och då hade tråden aldrig skapats.

Jag provar mig fram. I värsta fall får det bli klippningsarbete och plocka bort allutom S på ett duplicerat spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör du det Le Demon? 😆!

Fast, Zyan, bandpass "drar" ju inte upp något, den låter sonika ett frekvensintervall "passa", ungefär som High- och Low-pass. Fast det visste du säkert.

Jupp..om jag trodde fel så hade jag sagt höjt upp istället för trycker bort. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det också ett vanligt nybörjarmisstag att dra upp det som inte hörs istället för att ta bort det som hörs (inte riktat till dig Valle). Man måste tänka på dynamikutrymmet.

iofs helt korrekt - bortsett från att han inte vill ha bort nåt som stör utan vill lyfta fram det som är för svagt

det finns faktiskt en både funktion och tanke med att kunna plussa gain på en eq - inte bara dra ifrån

det gäller att veta när man ska göra vad

vad sjutton menar du med dynamikutrymmet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick en tanke. Hur skulle det funka om man körde näst översta bandet på en multibandskompressor som expander istället? Dvs. negativ ratio. Om man sätter bandet på att jobba mellan 5-8k och lyckas pricka in rätt treshould borde man kunna få upp lite dynamik. Givetvis fixar detta aldrig en dålig sångteknik, men det kan göra diskanttransienterna mer hörbara. Multibandarn läggs isf med fördel efter den vanliga kompressorn, för att treshoulden ska kunna pricka lite effektivare.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...