Jump to content
Annons

VGS elgitarrer


Hellpig

Recommended Posts

Annons
DieHard (oregistrerad)

Å fy fan det var inte billigt det. 😄 Inte undra på att du inte vill beställa till Norge.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, näeh..inte vad jag stött på. Det är ju fan till och med svårt att hitta fullkorns ris här. Norge hänger inte riktigt med i svängarna ibland. Dock fördel att jag bor nära gränsan. Hade jag bott på väst-sidan hade jag gråtit.

Nåja..går och väntar på måndagen nu lite..jävla sugen på den där Spirit guran!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hunnit fixa någon video ännu, vill göra något som är värt att kolla på så jag skall inte hasta för mycket med det. Men jag kan ge lite snabba åsikter om guran, så här efter att ha ägt den lite mer än ett dygn:

Finishen är mer än OK för en gitarr som kostar 2600 kr. Det enda som finns att anmärka på är att banden på halsen kunde varit lite mer proffsigt monterade. På själva greppbrädan är det inget problem men om man känner precis utmed kanten så sticks det lite där, de borde alltså filat till dem lite eller så. Dock måste jag säga att detta är inte något som man märker när man spelar, då är det inget problem alls.

Spelkänsla - det är en väldigt skön gitarr att spela på - den är lättspelad som bara den. Banden ligger lågt på greppbrädan - precis som jag vill ha det. Personligen kan jag bara inte med gitarrer där banden ligger högt, tänk ESP. Dom ska finnas där men inte mer än precis att man känner dem och ungefär så är det på VGS Road Cruiser. Strängarna är också väldigt lågt justerade, underbart tycker jag - jag gillar inte alls att spela på gitarrer där strängarna ligger högt. Halsen är ganska "liten" och small, backsidan är lackad, inte högglans och inte matt utan alldeles lagom med friktion. Intoneringen var inte perfekt från början, jag skall fixa det sedan tänkte jag. Den har inte hållt stämningen perfekt men det verkar inte som strängarna har satt sig riktigt ännu.

Ljudet då? Den låter bra! jag tycker definitivt att den låter "mer än 2600 kr", så där får jag hålla med recensenten i MM. Det sitter EMG-mickar på och de har en hel del bett även om de inte är aktiva. På Poden finns en del ljud som nu lever upp på ett helt annat sätt än vad både min Gibson och Greco har lyckats prestera tidigare. Eller om man säger så; det finns en del presets och ljudpatchar som jag har laddat hem, där jag tidigare nästan undrat vad upphovsmannen tänkte när han skapade dom... med de andra gurorna har det bara låtit trist men med VGS:en blir helt annat ljud i pipan.

Gitarren har bra sustain och jag måste säga att den är väldigt flexibel. Det sitter ju en humbucker (stall) och två singlecoil (mitt/hals) och till det har man en 5-lägesväxlare. Så kör man bara på humbuckern är det fett drag som faaaan! 🙂 Slår man över till humbucker/mitt-singeln så blir det väldigt "äggigt" Fenderaktigt och samma om man kör med båda singlecoilsen, fast med en annan karaktär förstås.

Det skickades med ett styck svajarm (förstås) men det kom även tre insexnycklar så man kan justera direkt från lådan. Jaha, säger du, insexnycklarna kostar väl inte mer än en tia... Näe, det är sant men jag har köpt gitarrer för 20000 där man inte får med något alls. Jag tycker bara att det är en nice touch på ett så billigt instrument. Case eller väska följer dock inte med, men när den är så billig kan man lätt slänga ut en 1000-lapp för ett case om man behöver det, tycker jag.

Så om man skall använda Harmony-Centrals rating-system (notera - detta är en skala på 1 - 10, där 5 är OK - alltså inte ett dåligt betyg utan Godkänt);

Features: 6

Verkar ju helt ok, men det är säkert inte lika fint trä i den här som en i en Fender Strata för 17000... dock är det märkesmickar och märkesmekanik på den. Drar ner från 7>6 eftersom stämningen är lite si så där ännu.

Sound: 8

Den låter kalas!

Action, fit & finish: 6

Den ser kalas ut också! 🙂 Sexan kommer sig av det där med banden som behöver slipas till, hade det inte varit för dem så hade den fått en 8-9.

Reliability/Durability: 6

Om det visar sig att strängarna "sätter" sig så förtjänar den högre betyg. Typ 8 skulle jag tro.

Customer Support: n/a

Ingen erfarenhet.

Overall Rating: 7

Sju är ett bra betyg enligt mitt att se på det! Kanske kan tänka mig att höja det till en åtta men vill ge guran lite mer tid. Jag skulle dock gärna vilja testa någon av deras dyrare modeller... för jag tycker ändå att om en gitarr för 2600 kr kan vara så här lättspelad och ha så bra ljud så undrar jag vad en av deras lite dyrare modeller går för.

...blev längre än jag hade tänkt mig men det har väl ingen något emot? 😉 Och medan ni väntar på videon kan ni roa er med en Hellvalla Burn "video" på youtube:

Åsså lite bilder på guran (min kamera har några år på nacken, bilderna ger inte verkligheten rättvisa - faktiskt!):

P2200065.jpg

P2200142.jpg

P2200087.jpg

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Kul att ni visar intresse för dessa fina gitarrer.

Jag säljer dessa i Sverige. Jag tar ca 25-30 % under listpris + frakt.

Prisexempel:

VST-110 från 3100 kr

Eruption från 3200 kr

Spirit från 3200 kr

Eruption Pro från 5300 kr

Spirit Pro från 5500 kr

Samtliga är beställningsvaror, därav det låga priset.

Kontakta mig för mer information: stilbild.soder@gmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte en sak som drar ner helhetsintrycket... när man bänder riktigt högt/hårt omkring 17:e bandet så dör tonen av. Förhoppningsvis går det att justera bort och det är kanske sånt man får räkna med när man köper en lågbudgetgura?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hejsan

Har läst tråden och det glädjer mig att ni visar intresse för våra gitarrer.

angående återförsäljare så finns det flertalet i Sverige & Norge.

Sök på din stad via hemsidan: www.vgs-guitars.com och hitta närmaste åf. (även Norge)

Vi jobbar på att få upp en Svensk prislista på hemsidan - då den nuvarande inefattar 19% moms (Tyskland)

Återkommer när detta är gjort.

Så för alla er som missat:

Jag arbetar för generalagneten Gewa Music Scandinavia.

Om detta nu anses som reklam, eller kan accepteras som "hjälp" med frågor återstår att se.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Ær numera också ægare av en VGS gitarr! Det blev en Spirit Pro. Fruktansvært snygg och jag testkørde lite i går fast bara en snabbis før jag kom hem så sent..

Sponant så ær gitarren vældigt baktung, næstan svårt att få den ligga i knaet ordentligt. Men gillar soundet från "jazz-" mickarna (SH-2 & SH4JB)...blir fint på pop-låtarna det!

Tænkte e.v hærnæst skaffa en Select Cobra och slænga i ett par DiMarzio mickar i den...lutar nog åt Crunchlab & Liquifire som jag hade i Schectern.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 år senare...
Die Hard (oregistrerad)

Hittade den här gamla tråden när jag sökte på guror på google. Har du kvar guran ännu? Andra åsikter om den än det var då? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...